Permalänk
Medlem

Mitt tips är att gå in på Morningsstart topplista över fonder. Sortera på de som gått bäst de senaste 10 el. 15 åren och köp de som ligger i topp där (ofta branchfonder som teknik, bioteknik och småbolag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

ok. Men värdet på guld har väl inte varit så statiskt eller har en grönsak kostat lika stor mängd guld senaste 100 åren?

Mata inte trollen. Snubben snackar ju som en frireligös person. Förstår att det är lätt att bli fartblind när det går bra. Jag var själv med på silverracet under 2010-2011 som hade liknande tendenser som bitcoin har nu. Alla investeringar kokar dock ner till vilken tidshorisont du har samt om det är kapital du kan vara utan eller inte. Att dollarn skulle försvinna till fördel för bitcoin eller annan crypto-valuta kommer inte att hända då USA sitter på världens största militärmakt. Skiftar maktbalansen så öppnar sig dock ett scenario för oväntade saker.

Idag utgör bitcoins totala värde ca 1/4 av värdet på Amazon. 1/7 del av värdet på Apple, 1% av värdet på allt guld och 0,2% av alla värdlens pengar. Alltså, handeln av valutan är fortfarande EXTREMT spekulativ då totalvärdet utgör en så pass liten del av världsekonomin och priset kan således dumpas väldigt snabbt. Att då säga att det bara finns en väg det kan gå är naivt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xiano:

Mata inte trollen. Snubben snackar ju som en frireligös person. Förstår att det är lätt att bli fartblind när det går bra. Jag var själv med på silverracet under 2010-2011 som hade liknande tendenser som bitcoin har nu. Alla investeringar kokar dock ner till vilken tidshorisont du har samt om det är kapital du kan vara utan eller inte. Att dollarn skulle försvinna till fördel för bitcoin eller annan crypto-valuta kommer inte att hända då USA sitter på världens största militärmakt. Skiftar maktbalansen så öppnar sig dock ett scenario för oväntade saker.

Idag utgör bitcoins totala värde ca 1/4 av värdet på Amazon. 1/7 del av värdet på Apple, 1% av värdet på allt guld och 0,2% av alla värdlens pengar. Alltså, handeln av valutan är fortfarande EXTREMT spekulativ då totalvärdet utgör en så pass liten del av världsekonomin och priset kan således dumpas väldigt snabbt. Att då säga att det bara finns en väg det kan gå är naivt.

10% av aktiemarknaden går in i krypto i år. Vi får se hur mycket av apples värde det är då.

Du har ingen koll, militär makt? Vem ska vara militär när dom inte kan betala ut löner ? Kina ör påvög att gå om USA. USA är ett stort sjunkande skepp.

Öppna ögonen gubbe

Permalänk
Medlem

@oouhdawg:

Exakt vad menar du med att 10% av aktiemarknaden går in i krypto?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

10% av aktiemarknaden går in i krypto i år. Vi får se hur mycket av apples värde det är då.

10% av aktiemarknaden globalt? Eller bara aktier som handlas på börsen?

Aktierna på bolagen som var noterade på de 60 största börserna i världen var för 1.5 år sedan värda 69 000 miljarder dollar. Om vi säger att värdet är samma idag så innebär det att i storleksordningen 6 900 miljarder dollar enligt dig skall investeras i kryptovalutor i år. Om jag har förstått det rätt så är summan av alla existerande bitcoins idag värde 104 miljarder dollar. Känns det rimligt att bitcoins totala värde utgör någon procent av summan som skall investeras i kryptovalutor i år?

Permalänk
Medlem

@joakim99: Köper mina bitcoin på Coinbase (ish... Jag flyttar mina EUR från Coinbase till GDAX för att få sån liten avgift som möjligt. GDAX är Coinbase's exchange)

Sen köper jag mina alts på Bittrex

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

@KeVVa: tack för svaret.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

10% av aktiemarknaden globalt? Eller bara aktier som handlas på börsen?

Aktierna på bolagen som var noterade på de 60 största börserna i världen var för 1.5 år sedan värda 69 000 miljarder dollar. Om vi säger att värdet är samma idag så innebär det att i storleksordningen 6 900 miljarder dollar enligt dig skall investeras i kryptovalutor i år. Om jag har förstått det rätt så är summan av alla existerande bitcoins idag värde 104 miljarder dollar. Känns det rimligt att bitcoins totala värde utgör någon procent av summan som skall investeras i kryptovalutor i år?

Du har inte märkt att folk lämnar aktiemarknaden än? Läs på och återkom så förstår du vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Du har inte märkt att folk lämnar aktiemarknaden än? Läs på och återkom så förstår du vad jag menar.

Nej, jag har inte märkt några dramatiska nedgångar på börserna som tyder på att en signifikant andel säljer aktier och köper kryptovalutor.

Vad är det totala värdet av de 10 största kryptovalutorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

10% av aktiemarknaden går in i krypto i år. Vi får se hur mycket av apples värde det är då.

Du har ingen koll, militär makt? Vem ska vara militär när dom inte kan betala ut löner ? Kina ör påvög att gå om USA. USA är ett stort sjunkande skepp.

Öppna ögonen gubbe

Gillar hur du svänger dig med påhittade fakta precis som en mormon eller annan lite för troende gör. Ge mig bevis för att 10% av vad du nu menar med "aktiemarknaden" kommer att gå in i krypto i år. Vilken modell på din spåkula har du?

Skrivet av e1m1:

@oouhdawg:

Exakt vad menar du med att 10% av aktiemarknaden går in i krypto?

Det har han inget svar på, hade han det skulle han sälja av alla sina ägodelar, ta ett lån, sälja sin familjs alla tillgångar och investera dem i bitcoin. Om han inte gjort detta med vetskap om att 10% av aktiemarknaden skulle gå in i bitcoin så är han urbota dum och dem sämsta investeraren någonsin. Skulle det mot förmodan stämma att 10% av aktiemarknades värde skulle skifta till krypto och bitcoin behåller samma andel av det totala värdet gentemot andra cryptovalutor ska bitcoin gå från dagens 6000 isch dollar till 389 246,8 dollar.

För att bibehålla transparens så bifogar jag uträkning nedan med källor.

Dagens värden: - https://coinmarketcap.com/
Total market cap för krypto idag
$179 977 964 235
Bitcoin utgör -> $103 573 833 870 alltså 57,5% av det totala värdet av all krypto.

Market capitalization of listed domestic companies (current US$) - https://data.worldbank.org/indicator/CM.MKT.LCAP.CD?end=2017&...
Alla världens _LISTADE_ aktier. Alltså långt ifrån 10% av aktiemarknaden.
$64 854 000 000 000

Crypto utgör alltså 0,27% av världens listade aktier. Detta är mindre än vad jag tidigare uppskattade då världsmarknaden har stigit sedan mina tidigare siffror.

10% av aktiemarknaden = $6 485 400 000 000 tillskott till krypto -> 6 485 400 000 000/103 573 833 870 =kryptokurserna går upp 62,6 ggr = Bitcoins pris går upp till 389 246,8 dollar om förhållandet med de andra valutorna består. Detta ska alltså ske tills slutet av året vilket är 2 månade eller ca 60 dagar. Alltså kommer priset på bitcoin att öka med 6383 dollar per dag nu i snitt fram till sista december enligt oouhdawg.

TLDR - oouhdawg bygger inte sina argument på mer än ett finger i luften. Investera bara i krypto med vetskapen om att det inte finns något bakomliggande värde och att kursen kan svänga mycket snabbare än majoriteten av andra värdepapper.

Permalänk
Medlem

@Xiano:

Jag tolkade meningen som att det betyder något helt annat än att cryptovalutorna kommer vara värda 10% av dagens totala aktievärde, för det är ju inte det som det står. Jag har ingen aning om vad det faktiskt skulle betyda dock, kanske att 10% av aktiehandlen kommer ske i form med handel baserat på crypto istället för vanliga valutor?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xiano:

Gillar hur du svänger dig med påhittade fakta precis som en mormon eller annan lite för troende gör. Ge mig bevis för att 10% av vad du nu menar med "aktiemarknaden" kommer att gå in i krypto i år. Vilken modell på din spåkula har du?

Det har han inget svar på, hade han det skulle han sälja av alla sina ägodelar, ta ett lån, sälja sin familjs alla tillgångar och investera dem i bitcoin. Om han inte gjort detta med vetskap om att 10% av aktiemarknaden skulle gå in i bitcoin så är han urbota dum och dem sämsta investeraren någonsin. Skulle det mot förmodan stämma att 10% av aktiemarknades värde skulle skifta till krypto och bitcoin behåller samma andel av det totala värdet gentemot andra cryptovalutor ska bitcoin gå från dagens 6000 isch dollar till 389 246,8 dollar.

För att bibehålla transparens så bifogar jag uträkning nedan med källor.

Dagens värden: - https://coinmarketcap.com/
Total market cap för krypto idag
$179 977 964 235
Bitcoin utgör -> $103 573 833 870 alltså 57,5% av det totala värdet av all krypto.

Market capitalization of listed domestic companies (current US$) - https://data.worldbank.org/indicator/CM.MKT.LCAP.CD?end=2017&...
Alla världens _LISTADE_ aktier. Alltså långt ifrån 10% av aktiemarknaden.
$64 854 000 000 000

Crypto utgör alltså 0,27% av världens listade aktier. Detta är mindre än vad jag tidigare uppskattade då världsmarknaden har stigit sedan mina tidigare siffror.

10% av aktiemarknaden = $6 485 400 000 000 tillskott till krypto -> 6 485 400 000 000/103 573 833 870 =kryptokurserna går upp 62,6 ggr = Bitcoins pris går upp till 389 246,8 dollar om förhållandet med de andra valutorna består. Detta ska alltså ske tills slutet av året vilket är 2 månade eller ca 60 dagar. Alltså kommer priset på bitcoin att öka med 6383 dollar per dag nu i snitt fram till sista december enligt oouhdawg.

TLDR - oouhdawg bygger inte sina argument på mer än ett finger i luften. Investera bara i krypto med vetskapen om att det inte finns något bakomliggande värde och att kursen kan svänga mycket snabbare än majoriteten av andra värdepapper.

Du får ta det som du vill, jag låter tiden besvara mitt uttalande. Aktiemarknaden går mot sitt 7e år, och i denna dippen som kommer så förväntas 10% av aktiemarknaden lämna för just kryuptovalutorna. Dom flyttar sina pengar med andra ord.

Vill du ha källor så kan du googla eller läsa från en vettig internationell person som är insatt så kommer du se att även han tar ut sina pengar från aktier.

Som sagt, min första fråga var varför folk inte investerar kryptovalutor om det är brist på kunnande eller rädsla att ge sig in. Inte att förklara för dig som väldigt tydligt inte har koll på aktiemarknaden.

Lilla sverige, vad ska man säga.

Kolla statistiken, aktiemarknader går i vågor och har gjort i 100 år. upp ned upp ned upp ned upp ned. NU denna vinter är den på PEAK på denna 7 åriga vända och folk har börjat plocka ur pengar och många gamblar vidare och hoppas på en förlängd peak.

Ni verkar inte veta om riskerna, men å andra sidan kanske ni bara köpt aktier i 7 år.

Skillnaden idag mot förr är att det finns kryptovalutor att stoppa in pengarna i.

Som jag sa, kolla dom riktigt utvecklade länderna, Japan, Korea, Kina. Kolla vart deras pengar ligger och vart dom skickas in:

K-R-Y-P-T-O-V-A-L-U-T-O-R. Nästan hela marknaden är USA och asien. Europa är en liten fis i jämförelse.

Sen vad sverige eller alla övriga superisolerade EU länder gör, ja ta svans du.

Skrivet av e1m1:

@Xiano:

Jag tolkade meningen som att det betyder något helt annat än att cryptovalutorna kommer vara värda 10% av dagens totala aktievärde, för det är ju inte det som det står. Jag har ingen aning om vad det faktiskt skulle betyda dock, kanske att 10% av aktiehandlen kommer ske i form med handel baserat på crypto istället för vanliga valutor?

Folk lämnar aktiemarknaden pga att det snart kommer en negativ trend. Pengarna stoppas därmed i kryptovalutor istället för guld eller på banken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xiano:

Gillar hur du svänger dig med påhittade fakta precis som en mormon eller annan lite för troende gör. Ge mig bevis för att 10% av vad du nu menar med "aktiemarknaden" kommer att gå in i krypto i år. Vilken modell på din spåkula har du?

Det har han inget svar på, hade han det skulle han sälja av alla sina ägodelar, ta ett lån, sälja sin familjs alla tillgångar och investera dem i bitcoin. Om han inte gjort detta med vetskap om att 10% av aktiemarknaden skulle gå in i bitcoin så är han urbota dum och dem sämsta investeraren någonsin. Skulle det mot förmodan stämma att 10% av aktiemarknades värde skulle skifta till krypto och bitcoin behåller samma andel av det totala värdet gentemot andra cryptovalutor ska bitcoin gå från dagens 6000 isch dollar till 389 246,8 dollar.

För att bibehålla transparens så bifogar jag uträkning nedan med källor.

Dagens värden: - https://coinmarketcap.com/
Total market cap för krypto idag
$179 977 964 235
Bitcoin utgör -> $103 573 833 870 alltså 57,5% av det totala värdet av all krypto.

Market capitalization of listed domestic companies (current US$) - https://data.worldbank.org/indicator/CM.MKT.LCAP.CD?end=2017&...
Alla världens _LISTADE_ aktier. Alltså långt ifrån 10% av aktiemarknaden.
$64 854 000 000 000

Crypto utgör alltså 0,27% av världens listade aktier. Detta är mindre än vad jag tidigare uppskattade då världsmarknaden har stigit sedan mina tidigare siffror.

10% av aktiemarknaden = $6 485 400 000 000 tillskott till krypto -> 6 485 400 000 000/103 573 833 870 =kryptokurserna går upp 62,6 ggr = Bitcoins pris går upp till 389 246,8 dollar om förhållandet med de andra valutorna består. Detta ska alltså ske tills slutet av året vilket är 2 månade eller ca 60 dagar. Alltså kommer priset på bitcoin att öka med 6383 dollar per dag nu i snitt fram till sista december enligt oouhdawg.

TLDR - oouhdawg bygger inte sina argument på mer än ett finger i luften. Investera bara i krypto med vetskapen om att det inte finns något bakomliggande värde och att kursen kan svänga mycket snabbare än majoriteten av andra värdepapper.

Som sagt, bitcoin är det enda du ser. Det finns så mycket mer som du tydligen inte verkar veta. att marknaden går upp 62 gånger? Ja varför inte? Bitcoin har ju ökat flera miljoner procent sedan introducering 8 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Du får ta det som du vill, jag låter tiden besvara mitt uttalande. Aktiemarknaden går mot sitt 7e år, och i denna dippen som kommer så förväntas 10% av aktiemarknaden lämna för just kryuptovalutorna. Dom flyttar sina pengar med andra ord.

Vill du ha källor så kan du googla eller läsa från en vettig internationell person som är insatt så kommer du se att även han tar ut sina pengar från aktier.

Som sagt, min första fråga var varför folk inte investerar kryptovalutor om det är brist på kunnande eller rädsla att ge sig in. Inte att förklara för dig som väldigt tydligt inte har koll på aktiemarknaden.

Lilla sverige, vad ska man säga.

Kolla statistiken, aktiemarknader går i vågor och har gjort i 100 år. upp ned upp ned upp ned upp ned. NU denna vinter är den på PEAK på denna 7 åriga vända och folk har börjat plocka ur pengar och många gamblar vidare och hoppas på en förlängd peak.

Ni verkar inte veta om riskerna, men å andra sidan kanske ni bara köpt aktier i 7 år.

Skillnaden idag mot förr är att det finns kryptovalutor att stoppa in pengarna i.

Som jag sa, kolla dom riktigt utvecklade länderna, Japan, Korea, Kina. Kolla vart deras pengar ligger och vart dom skickas in:

K-R-Y-P-T-O-V-A-L-U-T-O-R. Nästan hela marknaden är USA och asien. Europa är en liten fis i jämförelse.

Sen vad sverige eller alla övriga superisolerade EU länder gör, ja ta svans du.

Folk lämnar aktiemarknaden pga att det snart kommer en negativ trend. Pengarna stoppas därmed i kryptovalutor istället för guld eller på banken.

Det lite lustiga här är att de argument du har emot aktiemarknaden (vilka f.ö. är klart överdrivna och vinklade) även finns för kryptovalutor. Men om man bortser från det så har vi ett par saker som är problematiska i din sammanställning:

* Hur vet du att aktiemarknaden nått sin peak nu? För att det gått upp i sju år? Varför skulle det innebär att den inte kommer att gå upp i säg ett eller två år till? Samtidigt så ska man fråga sig hur mycket den går ner i samband med en nergång...har du egentligen någon koll på det? Hur mycket sjönk egentligen börsen i samband med Lehman-krashen? Hur lång tid tog det innan marknaden återhämtade sig? Om man gjort månatliga investeringar varje månad i en svensk indexfond, hur skulle denna utvecklat sig under de senaste 5 åren? 10 åren? 20 åren? Hur mycket påverkar egentligen de krasher som varit under 2000-talet egentligen denna typ av sparande? Har DU egentligen någon koll på aktiemarknaden?

* Källa på att 10% av börsen förväntas att byta till kryptovalutor om börsen går ner? Och nej, en person som är kryptofrälst är inte en pålitlig källa i detta sammanhang, det bör vara någon som i nuläget befinner sig på just aktiemarknaden. Normalt sett så brukar investerare söka efter något tryggt när börsen dippar, varför skulle man uppfatta kryptovautor som något tryggt? Om något så tyder de kraftiga rörelserna på kryptovalutorna på att de INTE är trygga placeringar. Folk har uppenbarligen svårt att veta vad dom egentligen bör vara värda.

Att satsa pengar i kryptovalutor är inte att investera, det är att spekulera...vilket det f.ö. även kan vara om man investerar i aktier utan att ha någon koll. Visst kan det gå upp, men det kan lika gärna gå ner och eftersom det inte finns något direkt underliggande värde (som det finns i aktier) så är det väldigt långt ner till botten.

Permalänk
Medlem

Jag investerar i indexfonder via Interactive Brokers.

Londonbörsen
40% db x-trackers MSCI USA Index (stora och medelstora företag i USA)
20% Vanguard FTSE Developed Europe ex UK (stora och medelstora företag i Europa)

Hong Kong-börsen
30% Vanguard FTSE Asia ex Japan Index (stora och medelstora företag i Asien)
10% Tracker Fund of Hong Kong (stora företag i Hong Kong)

Eventuellt kommer jag komplettera med följande två indexfonder:
iShares Core FTSE 100 (stora företag i Storbritannien)
Vanguard FTSE 250 (medelstora företag i Storbritannien)

Att investera brett i billiga indexfonder är en bra strategi för långtida investeringar. Har inte tänkt sälja något förrän jag pensionerar mig.

Permalänk
Medlem

@oouhdawg:

Låter inte som en orimlig förklaring på varför priset på kryptovalutor stiger i värde så mycket, låt oss anta att det är fallet. Den givna följdfrågan blir då vad som händer efter att din förutspådda marknadskrash inträffar. Rimligen kommer cryptouppgången avta när aktierna väl säkert börjat sin cykliska vända uppåt igen.

Varför då investera i en stabil valuta när man kan få faktisk avkastning från aktier, något som faktiskt har ett substantiellt värde bakom sig som växer? Folk lär vända tillbaka. Cryptovalutan sjunker i värde. Folk paniksäljer. Etc.

Jag tycker således inte att det skulle legitimera crypto även om värdet skulle skjuta i höjden på det sättet. Att det skulle ersätta guld, eller åtminstone inta en liknande fast troligen mer volatil position som guld, med en fasförskjuten cykel jämtemot aktiemarknaden är väl möjligt, men det krävs väl då att den faktiskt används som betalmedel i en utsträckning det väl inte kan göras idag pga. att det fortfarande är på tok för volatilt. Det är också snudd på omöjligt att säga var det skulle stabilisera sig prismässigt jämfört med guld.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv

Hoppar nog resterande av inläggen då det var lite väl mycket religion...

Skrivet av e1m1:

@oouhdawg:

Låter inte som en orimlig förklaring på varför priset på kryptovalutor stiger i värde så mycket, låt oss anta att det är fallet. Den givna följdfrågan blir då vad som händer efter att din förutspådda marknadskrash inträffar. Rimligen kommer cryptouppgången avta när aktierna väl säkert börjat sin cykliska vända uppåt igen.

Varför då investera i en stabil valuta när man kan få faktisk avkastning från aktier, något som faktiskt har ett substantiellt värde bakom sig som växer? Folk lär vända tillbaka. Cryptovalutan sjunker i värde. Folk paniksäljer. Etc.

Jag tycker således inte att det skulle legitimera crypto även om värdet skulle skjuta i höjden på det sättet. Att det skulle ersätta guld, eller åtminstone inta en liknande fast troligen mer volatil position som guld, med en fasförskjuten cykel jämtemot aktiemarknaden är väl möjligt, men det krävs väl då att den faktiskt används som betalmedel i en utsträckning det väl inte kan göras idag pga. att det fortfarande är på tok för volatilt. Det är också snudd på omöjligt att säga var det skulle stabilisera sig prismässigt jämfört med guld.

Krypto kan ses som en "trygg hamn", då det inte är något annat än pengar in och ut som förändrar värdet (om alla coins är grävda). Men som du påpekar.. Vad inträffar när folk vill casha ut för att ekonomin går positivt ännu en gång? Vem vill köpa krypto då? De som inte är intresserade lär ju inte helt plötsligt ha blivit det.. Så vart ska då köparna komma ifrån? Om länder bannar kryptohandel i samband med det.. Hihi.. Då blir det intressant. Många fler frågetecken än så finns.
Råvaror och länders valutor ses som trygga av en anledning.

Nä jag håller mig nog till påståendet att ingen kryptovaluta lever upp till mina förväntningar. Känns i dagsläget som om någon/några kommer få smaka rejält tack vare detta påhitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Hoppar nog resterande av inläggen då det var lite väl mycket religion...
Krypto kan ses som en "trygg hamn", då det inte är något annat än pengar in och ut som förändrar värdet (om alla coins är grävda). Men som du påpekar.. Vad inträffar när folk vill casha ut för att ekonomin går positivt ännu en gång? Vem vill köpa krypto då? De som inte är intresserade lär ju inte helt plötsligt ha blivit det.. Så vart ska då köparna komma ifrån? Om länder bannar kryptohandel i samband med det.. Hihi.. Då blir det intressant. Många fler frågetecken än så finns.
Råvaror och länders valutor ses som trygga av en anledning.

Nä jag håller mig nog till påståendet att ingen kryptovaluta lever upp till mina förväntningar. Känns i dagsläget som om någon/några kommer få smaka rejält tack vare detta påhitt.

Jag skulle säga precis tvärt om, eftersom det inte är något annat som påverkar så är det extremt volatilt. Det finns inget påtagligt att hänga upp värderingen på vilket gör att de kan tappa i princip hela värdet om tillräckligt många blir osäkra och vill sälja...de mekanismer som ligger bakom börskrascher finns även i bitcoins, med den skillnaden att man med aktier faktiskt äger en del av ett företag vilket ger värdet en viss substans.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Jag skulle säga precis tvärt om, eftersom det inte är något annat som påverkar så är det extremt volatilt. Det finns inget påtagligt att hänga upp värderingen på vilket gör att de kan tappa i princip hela värdet om tillräckligt många blir osäkra och vill sälja...de mekanismer som ligger bakom börskrascher finns även i bitcoins, med den skillnaden att man med aktier faktiskt äger en del av ett företag vilket ger värdet en viss substans.

Jo, lite det jag menade att belysa. Jag förstår argumentet för att folk ser krypto som en trygg investering. Men, jag ser också problemen i den tankebanan. Om det var guld som det fanns exakt 21m ton utav, så hade den logiken fungerat ganska bra. Nu är det dock inte det. Det är ettor och nollor (extremt simplifierat, jag vet). Fyller detta någon funktion, som dessutom inte kan ersättas? Nope.. Well there's your problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Du får ta det som du vill, jag låter tiden besvara mitt uttalande. Aktiemarknaden går mot sitt 7e år, och i denna dippen som kommer så förväntas 10% av aktiemarknaden lämna för just kryuptovalutorna. Dom flyttar sina pengar med andra ord.

Vill du ha källor så kan du googla eller läsa från en vettig internationell person som är insatt så kommer du se att även han tar ut sina pengar från aktier.

Som sagt, min första fråga var varför folk inte investerar kryptovalutor om det är brist på kunnande eller rädsla att ge sig in. Inte att förklara för dig som väldigt tydligt inte har koll på aktiemarknaden.

Lilla sverige, vad ska man säga.

Kolla statistiken, aktiemarknader går i vågor och har gjort i 100 år. upp ned upp ned upp ned upp ned. NU denna vinter är den på PEAK på denna 7 åriga vända och folk har börjat plocka ur pengar och många gamblar vidare och hoppas på en förlängd peak.

Ni verkar inte veta om riskerna, men å andra sidan kanske ni bara köpt aktier i 7 år.

Skillnaden idag mot förr är att det finns kryptovalutor att stoppa in pengarna i.

Som jag sa, kolla dom riktigt utvecklade länderna, Japan, Korea, Kina. Kolla vart deras pengar ligger och vart dom skickas in:

K-R-Y-P-T-O-V-A-L-U-T-O-R. Nästan hela marknaden är USA och asien. Europa är en liten fis i jämförelse.

Sen vad sverige eller alla övriga superisolerade EU länder gör, ja ta svans du.

Folk lämnar aktiemarknaden pga att det snart kommer en negativ trend. Pengarna stoppas därmed i kryptovalutor istället för guld eller på banken.

Inga konkreta bevis, diskussionen är således avslutad från min sida då du inte sakligt kan försvara din tes. Får jag fråga hur mycket pengar du har lånat och köpt i kryptovalutor? Om svaret är noll är du korkad om du tror på vad du själv påstår dig veta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xiano:

Inga konkreta bevis, diskussionen är således avslutad från min sida då du inte sakligt kan försvara din tes. Får jag fråga hur mycket pengar du har lånat och köpt i kryptovalutor? Om svaret är noll är du korkad om du tror på vad du själv påstår dig veta.

Har väl lagt in kanske 2 månadslöner och har mångdubblat det sen i juni. Blankolånet har ju varit nära till hands måste jag säga men jag skippade det. Fortsätter det såhär så har jag ju cashat av lägenheten om ett år, klagar inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186252:

Hoppar nog resterande av inläggen då det var lite väl mycket religion...
Krypto kan ses som en "trygg hamn", då det inte är något annat än pengar in och ut som förändrar värdet (om alla coins är grävda). Men som du påpekar.. Vad inträffar när folk vill casha ut för att ekonomin går positivt ännu en gång? Vem vill köpa krypto då? De som inte är intresserade lär ju inte helt plötsligt ha blivit det.. Så vart ska då köparna komma ifrån? Om länder bannar kryptohandel i samband med det.. Hihi.. Då blir det intressant. Många fler frågetecken än så finns.
Råvaror och länders valutor ses som trygga av en anledning.

Nä jag håller mig nog till påståendet att ingen kryptovaluta lever upp till mina förväntningar. Känns i dagsläget som om någon/några kommer få smaka rejält tack vare detta påhitt.

Skrivet av Frispel:

Jag skulle säga precis tvärt om, eftersom det inte är något annat som påverkar så är det extremt volatilt. Det finns inget påtagligt att hänga upp värderingen på vilket gör att de kan tappa i princip hela värdet om tillräckligt många blir osäkra och vill sälja...de mekanismer som ligger bakom börskrascher finns även i bitcoins, med den skillnaden att man med aktier faktiskt äger en del av ett företag vilket ger värdet en viss substans.

Monero, anonyma transaktioner kommer alltid oavsett vad du eller staten vill, att finnas.

Bitcoin är itne anonynomt, men Monero är inte spårbart och i undre världen, svarta pengar m.m kommer det alltid cirkulera. Har mycket pengar där bland annat. Villken krash eller stat ska stoppa det hade ni tänkt?

Finns mycket intressant kring valutorna som ni som sneglar mot bitcoin och likt vänstern i media bara spottar och går vidare missar.

Kryptovalutor som används av dom största spelsiterna i världen, istället för in-game-gold så använder man istället en kryptovaluta som kan användas på samtliga plattformar, men även i verkligheten.

Denna marknad är så sjukt stor så ni inte förstår.

Och utöver detta så finns det oändligt med saker som kryptovalutorna har som positiva egenskaper, utan att fabror staten ska in med sina smutsiga händer och ha koll på allt du gör.

Tänk vad skönt att använda samma valuta i alla länder, slippa räkna och torska pengar för att du bor i fel land.

Sen finns en kryptovaluta som alltid speglar dollarns värde. Med andra ord finns ingen anledning till att ha dollar, då du kan ha en valuta som är anonym men har samma värde som dollarn, oavsett vad.

Kryptovalutor kommer köra över allt, och varken ni eller staten kan göra något åt det.

Vi hörs om ett år så får vi se vem som har tjänat mest

/Out

Permalänk
Medlem

Lägger undan i runda slängar 5000/månad fördelat på två medelrisksfonder och några aktier fördelat på större företag i olika marknader på ett ISK. Sen kan jag ibland day/veckotradea med högrisksaktier när jag känner för det eller finner något som känns bra. Vet inte om allt detta är rätt väg att gå men hittills har det gått plus. (Jag har otroligt dålig koll utan följer i princip rekommendationer, håller väl mest på att lära mig)

Har också sparande i två andra lågrisksfonder sen jag var liten, som jag inte rör utan den får leva för sig själv. Ska försöka organisera något långsiktigt snart som bara är till för pensionssparande.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa lite kryptovalutor, inga stora summor utan mest för skoj. Ingen speciell koll på kryptovalutor faktiskt, men handlar en del aktier.
Såg att det finns Bitcoins och Ethereum på Avanza, funkar det bra och köpa där? Tänkte 50/50.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thexps:

Tänkte köpa lite kryptovalutor, inga stora summor utan mest för skoj. Ingen speciell koll på kryptovalutor faktiskt, men handlar en del aktier.
Såg att det finns Bitcoins och Ethereum på Avanza, funkar det bra och köpa där? Tänkte 50/50.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle köpt det i separat egen "wallet". Det är väldigt enkelt om du googlar en timma så borde du ha pengar inne på fredag eller måndag

Använder MyEtherWallet (www.MyEtherWallet.com). Var väldigt försiktig då det finns scams, om du googlar. Kolla i webläsaren att det är säker anslutning.

Sedan använder du dig av Exchanges (Du betalar med USD/EUR och skriver in vilken adress (wallet) eth/btc ska skickas till.

Kan ta 2 dagar att verifiera ditt konto innan du kan köpa dock.

OBS, köp inte BTC idag, vänta tills drop eller köp Ethereum och ARK om du vill idag redan. ARK kommer bli helt sjuk.

Lycka till med lekandet

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Monero, anonyma transaktioner kommer alltid oavsett vad du eller staten vill, att finnas.

Bitcoin är itne anonynomt, men Monero är inte spårbart och i undre världen, svarta pengar m.m kommer det alltid cirkulera. Har mycket pengar där bland annat. Villken krash eller stat ska stoppa det hade ni tänkt?

Finns mycket intressant kring valutorna som ni som sneglar mot bitcoin och likt vänstern i media bara spottar och går vidare missar.

Kryptovalutor som används av dom största spelsiterna i världen, istället för in-game-gold så använder man istället en kryptovaluta som kan användas på samtliga plattformar, men även i verkligheten.

Denna marknad är så sjukt stor så ni inte förstår.

Och utöver detta så finns det oändligt med saker som kryptovalutorna har som positiva egenskaper, utan att fabror staten ska in med sina smutsiga händer och ha koll på allt du gör.

Tänk vad skönt att använda samma valuta i alla länder, slippa räkna och torska pengar för att du bor i fel land.

Sen finns en kryptovaluta som alltid speglar dollarns värde. Med andra ord finns ingen anledning till att ha dollar, då du kan ha en valuta som är anonym men har samma värde som dollarn, oavsett vad.

Kryptovalutor kommer köra över allt, och varken ni eller staten kan göra något åt det.

Vi hörs om ett år så får vi se vem som har tjänat mest

/Out

Så du satsar på att tjäna pengar på att brottslingar troligen kommer att fortsätta vilja använda bitcoins framöver? Intressant etik där...

Sedan ser du det som en fördel att det inte finns en stat bakom, jag ser det som en nackdel. En stat kan förhoppningsvis ge en viss stabilitet åt en valuta, med bitcoins så finns det som sagt inget alls bakom värdet. Det enda som är intressant är vad folk är villiga att betala för dom vilket uppenbarligen varierar kraftigt.

Kryprovaluta som speglar dollarn? Vem garanterar det värdet? Vem är det som har ekonomiska muskler att garantera detta? Som alla andra pengar är det en fråga om förtroende, om förtroendet börjar svaja så måste det backas upp av någon...så vem ser till att den kryptovalutan speglar dollarn? Vem går och och matchar priset ifall det börjar trenda nedåt?

Sedan är din sista rad ganska talande. Du kanske tjänar mest, men du har också ofantligt mycket högre risk i din "investering" vilket gör att det är ointressant för mig. Det hela påminner som sagt väldigt mycket om fingerprint, många som satsar pengar för att man ser att priset går upp utan att egentligen vara speciellt insatta i vad saker bör vara värda = spekulation. Om det sedan dyker upp lite moln på himlen så drar folk öronen åt sig vilket då leder till snöbollseffekt där alla plötsligt vill sälja samtidigt för att inte sitta med svarte petter. Skillnaden här är då som sagt att bitcoins inte har någon som helst substans bakom vilket gör att värdet kan raderas helt. Jag är inte intresserad av att riskera mina besparingar på detta sätt, om det verkar för bra för att vara sant så är det oftast det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Monero, anonyma transaktioner kommer alltid oavsett vad du eller staten vill, att finnas.

Bitcoin är itne anonynomt, men Monero är inte spårbart och i undre världen, svarta pengar m.m kommer det alltid cirkulera. Har mycket pengar där bland annat. Villken krash eller stat ska stoppa det hade ni tänkt?

Finns mycket intressant kring valutorna som ni som sneglar mot bitcoin och likt vänstern i media bara spottar och går vidare missar.

Kryptovalutor som används av dom största spelsiterna i världen, istället för in-game-gold så använder man istället en kryptovaluta som kan användas på samtliga plattformar, men även i verkligheten.

Denna marknad är så sjukt stor så ni inte förstår.

Och utöver detta så finns det oändligt med saker som kryptovalutorna har som positiva egenskaper, utan att fabror staten ska in med sina smutsiga händer och ha koll på allt du gör.

Tänk vad skönt att använda samma valuta i alla länder, slippa räkna och torska pengar för att du bor i fel land.

Sen finns en kryptovaluta som alltid speglar dollarns värde. Med andra ord finns ingen anledning till att ha dollar, då du kan ha en valuta som är anonym men har samma värde som dollarn, oavsett vad.

Kryptovalutor kommer köra över allt, och varken ni eller staten kan göra något åt det.

Vi hörs om ett år så får vi se vem som har tjänat mest

/Out

Gadaffi försökte också avskaffa petro dollarn, var är han idag? Som sagt kryptovalutor har inget reellt värde, det är inte andelar i ett företag som tjänar pengar och utdelningar sker eller investeras tillbaka.

Det är ingen valuta heller, det är ren spekulativ investering, inget annat. Bitcoin värdet baseras ju i dollar? Och bitcoins värde förändras varje gång värdet på dollarn förändras. Det är som att säga jag säljer dig två tunnor olja och sen ändra innehållet beroende på oljepriset.

Du kan lika gärna köpa dags certifikat med bull bear och hävstång, samma sak, samma spel.

Visa signatur

=)

Permalänk
Inaktiv

@oouhdawg: Vet inte varför du försöker predika för mig, men tjaa.. Hela grejen med dessa valutor är ju att värva nya följare. Om det inte sker, så fanns det helt plötsligt ingen poäng i att fortsätta. Så jag antar att det är därför..
Att jag inte skulle ha hört om Monero är ju smått lustigt att påstå, med tanke på diskussionen vi hade igår.. Men men.. Försök du. Nu har jag ändrat uppfattning till att du fastnat i bubblan som de andra krypto älskarna.. Synd, då du faktiskt verkade vilja ha en seriös diskussion en stund.
Edit: Om du är sugen på andra "anonyma"valutor så finns det rätt många, ZEC och Onion för att nämna 2. Kanske ska fundra på AEON? Den är ju Moneros lilla bortglömda tvilling, som har lägre antal coins, vilket kan göra den mer intressant.. Lägger mest till lite så du ser att jag har läst på en del. Och kanske överväger att tänka en gång extra. (ja, Monero är klart mer lovande hittills)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Har väl lagt in kanske 2 månadslöner och har mångdubblat det sen i juni. Blankolånet har ju varit nära till hands måste jag säga men jag skippade det. Fortsätter det såhär så har jag ju cashat av lägenheten om ett år, klagar inte.

All denna predikan och allt du vågar satsa på din superhäst utan risker är två ynka månadslöner.
Tycker det säger en hel del om hur "idiotsäkert" du tycker att crypto är.

Jag sitter också på en del crypto, men för mig är detta pengar som jag är helt beredd på att ev. förlora då jag har huvud nog att analysera riskerna. En analys som jag gör för att riskklassa alla investeringar oavsett om dessa må vara fastigheter, aktier, crypto etc.

Råder dig att läsa lite marknadsekonomi eller liknande då du verkar lite utanför lådan så att säga på det mesta som rör ekonomi och handel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Tänkte köpa lite kryptovalutor, inga stora summor utan mest för skoj. Ingen speciell koll på kryptovalutor faktiskt, men handlar en del aktier.
Såg att det finns Bitcoins och Ethereum på Avanza, funkar det bra och köpa där? Tänkte 50/50.

Skickades från m.sweclockers.com

Det du beskriver som Bitcoin på avanza är ett certifikat (BITCOIN XBT). Det är ett sätt att spekulera i den underliggande tillgången. Du "äger" alltså inte bitcoins när du köper ett certifikat. Det är alltså avsett för kortsiktig handel.