Assassins creed origins inte så snyggt

Permalänk
Medlem

Assassins creed origins inte så snyggt

Tjena

Har nyligen fixat Ascreed origins till min nya dator.

Flyter på riktigt bra med allt på ultra+1440p med 1080ti och 8700k. Men jag blev lite överrumplad av hur fult spelet är. Hade förväntat mig lite mer välutvecklad grafik. För att kräva så mycket så ser det inte jättebra ut. Det är lite småsuddigt, särskilt på långa avstånd.

När jag kollar på youtubeklipp verkar de ha samma eller liknande suddighet som mig.

Finns det några inställningar man borde tänka på för att slippa detta?

Permalänk
Medlem

enligt rykten är det kopieringsskyddet som äter kraft på PC versionen.

http://www.dsogaming.com/news/rumour-denuvo-causes-30-40-addi...

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Tjena

Har nyligen fixat Ascreed origins till min nya dator.

Flyter på riktigt bra med allt på ultra+1440p med 1080ti och 8700k. Men jag blev lite överrumplad av hur fult spelet är. Hade förväntat mig lite mer välutvecklad grafik. För att kräva så mycket så ser det inte jättebra ut. Det är lite småsuddigt, särskilt på långa avstånd.

När jag kollar på youtubeklipp verkar de ha samma eller liknande suddighet som mig.

Finns det några inställningar man borde tänka på för att slippa detta?

Har funderat över det med. Sitter själv med Ryzen 1700 i 4ghz-4.1ghz i spel med 1080ti. Flyter på bra. Har fått max 105 fps Lägst 50 fps och allt är maxat.men är små suddigt.

Permalänk
Medlem

Man kan testa ta bort vissa post processing, då vissa av dessa ger en suddig hinna. Vet dock inte vilka som finns att välja på i detta spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

enligt rykten är det kopieringsskyddet som äter kraft på PC versionen.

http://www.dsogaming.com/news/rumour-denuvo-causes-30-40-addi...

Vad otroligt tröttsamt om det stämmer.

Men just för mig gör det inte så mycket att det kräver mycket. Jag går upp till 125fps och ner till minst 80fps. Jag är mest förvånad över att det är sån dålig skärpa på spelet. Känns nästan som att black flag var vackrare, men det kanske bara är nostalgiglasögonen eftersom jag tyckte om det så mycket i övrigt.

Skrivet av ExcZist:

Har funderat över det med. Sitter själv med Ryzen 1700 i 4ghz-4.1ghz i spel med 1080ti. Flyter på bra. Har fått max 105 fps Lägst 50 fps och allt är maxat.men är små suddigt.

Jupp. Har ju sett en del screenshots och youtubers med bra setups som mig, och en snabb okulär besiktning visar olika grader av suddighet.

Särskilt väl tycker jag att det märks när det är händer saker både i förgrunden och bakgrunden, och ur-fokus suddigheten är lite orimligt hög jämfört med i verkligheten. Också på avstånd känns det som att suddigheten är något överdriven....

Permalänk
Medlem

@Bodorio: Föredrog Första spelet. De bara kastar ut spel nu förtiden.

Tur jag fick det gratis hehe

Sålde en på marknaden här men fick en till pga köpe av cpu så var lika bra att testa då xD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Datanisse:

enligt rykten är det kopieringsskyddet som äter kraft på PC versionen.

http://www.dsogaming.com/news/rumour-denuvo-causes-30-40-addi...

Hur skalar AC:O med kärnorna? Har 6700K och 1080ti och kommer ofta upp i 90%+ CPU användning, så processorn flaskhalsar lite på 1440 ultra. Kan säkert få ut mer fps om den överklockas men inte värt besväret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Hur skalar AC:O med kärnorna? Har 6700K och 1080ti och kommer ofta upp i 90%+ CPU användning, så processorn flaskhalsar lite på 1440 ultra. Kan säkert få ut mer fps om den överklockas men inte värt besväret

När jag klockade min 6700k till 4.5ghz så tjänade jag bara några fps med 1080tit . Dock i 1080p.
Lika bra att köra stock kände jag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ExcZist:

När jag klockade min 6700k till 4.5ghz så tjänade jag bara några fps med 1080tit . Dock i 1080p.
Lika bra att köra stock kände jag

Ja jag känner lite detsamma. Det tar mer tid och energi än vad det är värt i det här läget. Men att ligga mellan 60-90fps är inte tokigt. Tror inte skillnaden blir sådär jättestor ändå med OC.

I övrigt hör jag absolut till gruppen som skulle vilja veta vilken effekt på prestanda som Denovu har på det här spelet. Läste någonstans att ytterligare skydd hade lagts till för att skydda Denovu på det här spelet. Det hade visst samma version (4,6?) som South Park som förbigicks rätt fort.

Permalänk
Medlem

Motion Blur, Depth of View och.. vad heter de där hittepå-teknikerna som används "för att det är snyggt"?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt av den här suddigheten som nämns, ska ta en extra titta när jag kommer hem idag. Jag tycker dock spelet är ruskigt snyggt. Det som gjorde Assassin Creed intressant för mig igen är att de gjort det till ett hyffsat RPG nu, då de sneglat på The Witcher 3.

Enda jag tycker är synd är att prestandmässigt så är AMD ljusår bakom nvidia i den motor som används, och crossfire stöds ej trots att det är samma motor som Ghost Recon Wild lands använder och där stöds både SLI och crossfire. Hade gärna sett ett närmare samarbete mellan AMD och Ubisoft då AMD verkar ha svårt att driva deras spel (trots samaretet de har rörande Farcry 5).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dracc:

Motion Blur, Depth of View och.. vad heter de där hittepå-teknikerna som används "för att det är snyggt"?

Borde stå under kategorin "Värdelöst skräp" under Grafikinställningar i spelet

Vem använder Depth of field förresten? Jag vill se hela vackra omgivningen och inte ha hälften blurrat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Borde stå under kategorin "Värdelöst skräp" under Grafikinställningar i spelet

Vem använder Depth of field förresten? Jag vill se hela vackra omgivningen och inte ha hälften blurrat

Borde gälla alla spel.

Bra fråga, jag har då aldrig frivilligt aktiverat någon av nämnda tekniker. :/

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Motion Blur, Depth of View och.. vad heter de där hittepå-teknikerna som används "för att det är snyggt"?

Skrivet av Unknown:

Borde stå under kategorin "Värdelöst skräp" under Grafikinställningar i spelet

Vem använder Depth of field förresten? Jag vill se hela vackra omgivningen och inte ha hälften blurrat

Ska prova att stänga av dessa idag när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att Assassins Creed Origin såg imponerande och lockande ut i trailrar och gameplay och funderade på att köpa det. Om jag köper det på Steam kommer jag att behöva Steam och Uplay, dessutom verkar det skyddas av Denuvo och ytterligare något VMProtect. Det verkar vara 4 lager av DRM för att skydda ett spel och det påstås påverka prestandan rätt rejält:

https://www.fz.se/nyhet/274797-kopieringsskyddsknackare-havda....

Nu har jag lyckligtvis på senare tid avhållit mig från att förboka spel eller köpa spel på släppdagen. UBISoft har på ett effektiv sätt lyckats avskräcka mig från inköp av Assasins Creed Origin och framtida titlar från deras sida.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyprus:

Jag tyckte att Assassins Creed Origin såg imponerande och lockande ut i trailrar och gameplay och funderade på att köpa det. Om jag köper det på Steam kommer jag att behöva Steam och Uplay, dessutom verkar det skyddas av Denuvo och ytterligare något VMProtect. Det verkar vara 4 lager av DRM för att skydda ett spel och det påstås påverka prestandan rätt rejält:

https://www.fz.se/nyhet/274797-kopieringsskyddsknackare-havda....

Nu har jag lyckligtvis på senare tid avhållit mig från att förboka spel eller köpa spel på släppdagen. UBISoft har på ett effektiv sätt lyckats avskräcka mig från inköp av Assasins Creed Origin och framtida titlar från deras sida.

Du har ju bättre processor är min, om än marginellt, så du lär ju komma upp i 60-90fps lätt. Hänger väl lite på var du vill ligga, men det är ju fullt spelbart

Permalänk
Avstängd

Kan det inte vara kantutjämningen (anti aliasing) som ställer till det? Prova att ändra den om det går, eller att stänga av den bara för att se om det blir skillnad.

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Du har ju bättre processor är min, om än marginellt, så du lär ju komma upp i 60-90fps lätt. Hänger väl lite på var du vill ligga, men det är ju fullt spelbart

Jo, det är säkert mer än spelbart men att lägga på drakoniska skydd på spel som verkar påverka prestandan negativt är bara ett stort NEJ. UBISoft och deras DRM har väl fått utstå kraftig kritik förr:

https://www.rockpapershotgun.com/2012/09/05/ubisoft-scrapping...

Att de aldrig lär sig (eller vi som köpte deras spel då).

Det är tur att man lärt sig att avvakta med sina spelinköp numera och invänta åsikter från andra spelare.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag och min träpc tycker det ser skitsnyggt ut när folk med moderna burkar spelar det.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Kommer nog invänta rean, då "borde" alla buggar vara borta

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Jo, det är säkert mer än spelbart men att lägga på drakoniska skydd på spel som verkar påverka prestandan negativt är bara ett stort NEJ. UBISoft och deras DRM har väl fått utstå kraftig kritik förr:

https://www.rockpapershotgun.com/2012/09/05/ubisoft-scrapping...

Att de aldrig lär sig (eller vi som köpte deras spel då).

Det är tur att man lärt sig att avvakta med sina spelinköp numera och invänta åsikter från andra spelare.

Aye, dom har inte varit allt för bra med deras val av DRM förr, vilket har orsakat diverse problem.

Jag satt på en viss reddit som pratade om detta innan det hamnade i varje blaska världen runt. Och de 'källor' som fanns var riktigt komiska får jag be.

Steam trådar och en neogaf länk.

Steam trådarna var på nivån "jag sitter på en 3700 (icke k) och spelet använder ibland 60-90% cpu, är detta normalt" Ehh, ja, kan jag tycka. Men nej, enligt alla i tråden är det inte normalt, oj nej nej. Mycket onormalt!

En annan tråd var någon med en 4590 som hade 100% belastning på alla kärnor, oavsett grafikinställning wowowow, much amaze. Ungefär.

Sedan hade vi en med en 4790k och ett 1080Ti som klagade på att processorn flaska och när det hände fick han drops ned till 40 ibland. Lite mer konstigt.

Det jag menar är, källorna är under all kritik. Folk med äldre hårdvara (duglig, helt klart), i original utförande, som har problem.

Finns folk som till och med skyller på att detta DRM gör att deras dator överhettar, den ni.

Kan säga att listan med spel som belastade min gamla 2700k vid 4.3/4.4Ghz till 90-100% var tämligen stor, med mitt 980ti dvs. Så jag tycker inte det är konstigt alls.

Men helt klart, om detta DRM orsakar så pass mycket extra CPU belastning som det har skrivits om, så är det inte alls bra. Jag tycker bara folk kan chilla lite tills vi eventuellt kan få svar på det hela. För just nu är argumenten och källorna på extremt låg nivå.

Det närmaste vi har är någon som frågade Ubisoft support, och dom hade sagt att det var en bug och dom kollar på det. Kanske är det en bug, kanske är det DRM skyddet. Vi vet inte.
Men det finns en relativt fet tråd på neogaf med folk som inte har några problem alls i alla möjligt konfigurationer.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5