Nas + vm. Vilken mjukvara?

Permalänk

Nas + vm. Vilken mjukvara?

Hej,

Jag har i dagsläget en QNAP TS-453A som jag tycker är lite tråkig som skall bytas ut.
Jag har beställt den här hårdvaran och vill kunna hosta några virtuella maskiner eller containers köra plex och samtidigt ha den som NAS.
Jag har sedan tidigare 2 st 8TB diskar i befintlig NAS som skall flyttas över till den nya maskinen.

Min första tanke var att köra Proxmox och sätta upp freenas som en virtuell maskin men jag har läst lite blandat om det.
Är det en bra lösning? Då behöver jag också ett flashat raid-kort, eller?
Har freenas kommit tillräckligt långt att man kan köra containers och vms direkt och helt enkelt skippa proxmox helt?

Kommer jag kunna flytta en utav mina diskar till den nya nasen, kopiera över data och sedan flytta över den andra också?

Vad kör ni för uppsättningar och vad rekommenderar ni?

Tack,
Martin

Permalänk
Medlem

@Falkenlol:

Jag kör på en HPe Microserver Gen8 kostar ca 2000kr sedan uppgraderade jag med en Xeon E3-1265l v2 för ca 1500kr (ebay) sedan köpte jag 16GB ram ca 1500kr (komplett osv).

Då kan jag köra 5st interna diskar och köra kabinetter genom USB 3.0 om jag vill.

Här kan du hitta servern:
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Kostade visst 2300kr nu.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

FreeNAS har stöd för Virtuella maskiner men inget internt ramverk för att dela data till dom. Det får man göra över NFS i dagsläget. Med det sagt skulle situationen vara likadan ifall du körde VM’s på en dedikerad maskin.

Du har andra alternativ du kan kika på, Unraid till exempel. Men ska man lagra något som förväntas stå sig över tid skulle jag aldrig använda annat än OpenZFS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Calby:

@Falkenlol:

Jag kör på en HPe Microserver Gen8 kostar ca 2000kr sedan uppgraderade jag med en Xeon E3-1265l v2 för ca 1500kr (ebay) sedan köpte jag 16GB ram ca 1500kr (komplett osv).

Då kan jag köra 5st interna diskar och köra kabinetter genom USB 3.0 om jag vill.

Här kan du hitta servern:
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Kostade visst 2300kr nu.

Tack, men är mer intresserad av mjukvaran då jag redan har beställt hårdvaran

Skrivet av Garmzon:

FreeNAS har stöd för Virtuella maskiner men inget internt ramverk för att dela data till dom. Det får man göra över NFS i dagsläget. Med det sagt skulle situationen vara likadan ifall du körde VM’s på en dedikerad maskin.

Du har andra alternativ du kan kika på, Unraid till exempel. Men ska man lagra något som förväntas stå sig över tid skulle jag aldrig använda annat än OpenZFS.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag nöjer mig egentligen nog med containers i stället för flera vms. Jag antar att jag kan sätta upp ubuntu container etc?
Det låter smidigare att sätta upp ett gäng containers och sedan dela dataset för att dela filerna med andra containers och maskiner.

Filmer etc. bör jag sedan komma åt via plex från mitt xbox one x som skall inhandlas om någon vecka?
Det bör fungera eller?

Med OpenZFS menar du valfritt os där man kör zfs eller?

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Kan varmt rekomendera Xpenology. Kör Esxi och Xpenology som VM. Då behöver du även ett raidkort flashat till IT-mode. Passtrough raidkortet i esxi till DSM(xpenology). Har i dagsläget 8st 8TB diskar som körs i Xpenology(kopia av synology OS). Haft det i flera år och även med nyaste Xpenology mjukvaran(OS).
Plexserver finns i deras DSM(Xpenology/synology).
Hoppas det hjälpte dig lite på traven. mvh K

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falkenlol:

Tack, men är mer intresserad av mjukvaran då jag redan har beställt hårdvaran

Jag nöjer mig egentligen nog med containers i stället för flera vms. Jag antar att jag kan sätta upp ubuntu container etc?
Det låter smidigare att sätta upp ett gäng containers och sedan dela dataset för att dela filerna med andra containers och maskiner.

Filmer etc. bör jag sedan komma åt via plex från mitt xbox one x som skall inhandlas om någon vecka?
Det bör fungera eller?

Med OpenZFS menar du valfritt os där man kör zfs eller?

Docker har inget bra stöd i FreeBSD så än så länge får vi nöja oss med VMs i FreeNAS. FreeBSD har något som kallad Jail, dessa är inte en direkt motsvarighet men fungerar på ytan likvärdigt. Dessa använder FreeNAS för sina ”plug-in”.

OpenZFS är den öppna standarden som baserats på Oracle ZFS, men som vidareutvecklats sen dess. Det jag menade va ett OS som implementerat OpenZFS, som exempelvis FreeBSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

@Falkenlol:

Jag kör på en HPe Microserver Gen8 kostar ca 2000kr sedan uppgraderade jag med en Xeon E3-1265l v2 för ca 1500kr (ebay) sedan köpte jag 16GB ram ca 1500kr (komplett osv).

Då kan jag köra 5st interna diskar och köra kabinetter genom USB 3.0 om jag vill.

Här kan du hitta servern:
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Kostade visst 2300kr nu.

Behövde du köpa en PSU-fläkt också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av a08steis:

Behövde du köpa en PSU-fläkt också?

Psu fläkt? Nej de gjorde jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Limetech unRAID har jag hört ska vara bra för detta. Inte testat det själv men verkar rätt användbart.
https://lime-technology.com/

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Psu fläkt? Nej de gjorde jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

haha shit, fan va trött jag va imorse -_-

Menade såklart om du skaffade en CPU-fläkt