Samsung C49HG90 någon som har och testat

Permalänk

Samsung C49HG90 någon som har och testat

Gått och sneglat på den här ett tag nu men väntar på några vettiga recensioner (likt tftcentral) men nu när den börjar dyka upp i lager blir man ju lite sugen att slå till.

Någon som köpt och har lite erfarenheter?

Permalänk

Sitter i samma båt. Hittat endast en bra review:

http://www.avsforum.com/first-look-samsung-chg90-49-curved-ul...

Och forumpost med mer detaljer:
http://www.avsforum.com/forum/145-htpc-gaming/2925098-first-l...

Jag har själv en Asus ROG Swift PG348Q och har sneglat på C49 ett tag. Men främst vill jag veta om QLED och HDR ger en uppgradering rent bildmässigt. upplösningen imponerar inte.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Bildexpert 📺

"QLED" i sig är främst en marknadsföringsgimmick och en ganska ful sådan. Vad det handlar om är VA-LCD med lysdioder med kvantprickar vilket inte är någon större nyhet i sig självt. Dock är det en nyhet och ännu mycket ovanligt på datorsidan. Så där finns potential till något mer än befintliga skärmar. Samsung behöver låta fabriken tuffa på och börja leverera också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Kan bara tala för det jag ser på min Samsung TV(KS7005). HDR är en funktion som enligt mig är ett större steg i bildkvalitét än 4K. Hela dynamiken i bilden förändras, oftast till det bättre men ibland så kan det se lite "uncanny" ut. Även PS4 spel i HDR såsom Uncharted 4, The Witness och Ratchet & Clank ser helt fantastiska ut. Tyvärr så verkar HDR inte slå på PC-markanden och det finns endast en handfull spel som har bra stöd för det idag. Förhoppningsvis är detta någonting som kan ändras ju fler skärmar som kommer att ha stöd för det. Hoppas det bara inte blir ännu en PhysX-flopp där det kommer 1 max 2 spel per år med stöd för det.

Det bästa HDR-materialet jag sett idag är The Grand Tour på Amazon Prime. Serien är filmad och redigerad med en väldigt cinemagrafisk ton där det används en hel del tone mapping och andra roliga LUTs. Det passar HDR utmärkt då färgerna på bilar, sand i öknen och den blåa himmelen totalt poppar ur bilden. Värt att nämna är att jag ännu inte sett någon Blu-ray HDR.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

@Helionart: Bra länk följer tråden, jag tror inte att man kan sitta så nära en så stor skärm så hoppas att det betyder att upplösningen är bra för hur den ska användas.

Permalänk

@lappen81: Sant, därför jag vill kunna gå och klämma på skärmen någonstans. Tycker @Webhallen borde demonstrera en av dessa skärmar på sveavägen eller någon annan butik i Sthlm!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk

@helianart helt inne på samma sak, @inet brukar också vara duktiga på att få upp demoskärmar på hötorget med jämna mellanrum.
Tack för länkarna!

Permalänk

Såg att TFTcentral fått in 32 tummaren för recension, då får man lite mer kött på benen om svarstider och annat då det borde vara samma panel.

https://twitter.com/TFTCentral/status/917744082348335104

Permalänk
Medlem

Kanske räcker med en tråd om denna skärm även om den är rätt stor?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1479188-49-samsung-ska...

I den finns även en länk till en video review. Och till en där några försökt köra en triple monitor setup med 3 såna här. Där börjar även jag tycka det är lite galet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@Helionart: Bra länk följer tråden, jag tror inte att man kan sitta så nära en så stor skärm så hoppas att det betyder att upplösningen är bra för hur den ska användas.

Tyvärr är det just upplösningen som gör att jag inte köpt denna skärm ännu, hade annars kunnart vara idealisk för en programmerare med allt för många fönster att hålla reda på. Men med halva upplösningen mot min 40" 4K skärm känns det inte som något större lyft tyvärr i det avseendet. Synd att den inte iaf vara 1440p eller 1600p.

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha denna monitor i 21:9 format och 3440x1440p

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Jacob Fanboy

Beställt en från Komplett gissar på att den kommer imorgon då den är skickad, kan återkomma under helgen efter jag testat lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

Beställt en från Komplett gissar på att den kommer imorgon då den är skickad, kan återkomma under helgen efter jag testat lite.

Det ser vi fram emot. Gärna då hur den funkar för icke spelande, för spel är den nog riktigt nice.

Permalänk
Jacob Fanboy

Nu har jag använt skärmen under helgen och är inte helt nöjd, bildkvalitet och färgåtergivningen är bra och den låga pixeltätheten är inget jag har noterat fastän jag hade bättre den gamla. Jag är van med flera skärmar och tanken var att ersätta dem med denna, det som irriterar mig är jag inte kan lista ut den optimala användningen av skärmen.

Jag får kämpa med att få fönstren i Windows på rätt ställe och utan WIN + Piltangenterna så hade jag nog redan gett upp.

Har man två stycken källor så kan man använda sig av Picture-by-picture (PBP) vilket gör att man får två bildytor, möjlighet finns här hur formatet ska vara till exmpel man kan ha en som 21:9 och då blir den andra mindre. PBP tillfredsställer säkert dem flesta och känner att även jag använder skärmen mer effektivt i det här läget MEN bildytorna blir låsta till 60Hz, suttit på 120Hz sen 2013 och stör mig direkt på att muspekaren "hackar". Ska man sen spela och sitter med PBP så har jag inte hittat något smidigt sätt att stänga av PBP så man får hela bilden igen utan måste in i menyn och pilla, profilknappar verkar bli avstängda i PBP-läget.

Samsung har ju även en mjukvara vid namn Easy Box som gör att man får grids (indelningar/ boxar) som gör att man strukturera fönstren och det fungerar långt ifrån bra, blir som en overlay då det tillkommer en ikon på öppna fönstren. Mjukvaran fungerar inte på alla applikationer så som Discord och Steam, förutom att trycka på ikonen för att välja vilken grid fönstret ska tillhöra så triggas det när man har fokuserar ett fönster så maximerar den i tillhörande grid *suck*. Till exempel sitter jag surfar och har Chrome i samma grid och öppnar Notepad eller filhanteraren så kommer den maximera sig över Chrome...

Om någon har tips på hur man ska jobba på större ytor typ dela in fönster så är jag all ears. Ska annars kolla upp om det går att returnera, tänker inte sitta på skärm jag ogillar.

Permalänk
Medlem

Kul att höra intryck om skärmen. Jag skulle nog kolla på Display Fusion eller Actual Multiple Monitors för att dela upp skärmarna. Annars är Divvy också användbart, men det är snarare en fönsterhanterare.

Hur tycker du avsaknaden av vertikal upplösning påverkar? Det är främst skälet till att jag skippat denna monitor, med 1440 eller 1600 skulle jag slagit till direkt. Min 43" 4K skärm har dubbla upplösningen (men bara 60 hz).

Permalänk
Jacob Fanboy

@improwise: Tack ska kolla in dem applikationerna, det vertikala är inget jag stört mig på ännu men finner det märkligt att Samsung inte lyckades trycka in 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

@improwise: Tack ska kolla in dem applikationerna, det vertikala är inget jag stört mig på ännu men finner det märkligt att Samsung inte lyckades trycka in 1440p.

Nej, egentligen inte, för med 3840x1080 i 144 hz så är nog bandbredden rätt slut på DisplayPort 1.2

(Dock har jag inte kollat om denna skärm ev stödjer mer än DP 1.2, ytterst få skärmar gör det dock vad jag sett)

Permalänk
Jacob Fanboy

@improwise: Du har förmodligen helt rätt, hör att du har mycket bättre koll än vad jag har.

Jag vill sen dra tillbaka mitt statement angående vertikalen det är påverkande på skärmen då bildytan är så pass hög, provade Display fusion som uppfyllde mina mål betydligt bättre än Easy Box dock fick man akta sig för fullscreen på videos då den tog hela skärmen.

Skärmen i sig utger en viss wow-känsla för storleken och utseendet men inte för praktisk användning, har packat ner skärmen och kommer returnera den. Hade en 1440p ROG skärm innan som jag har hunnit att sälja frågan är ju vad man ska satsa på nu? Sökt runt efter Freesync 2 skärmar men är ju inte direkt det största utbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

@improwise: Du har förmodligen helt rätt, hör att du har mycket bättre koll än vad jag har.

Jag vill sen dra tillbaka mitt statement angående vertikalen det är påverkande på skärmen då bildytan är så pass hög, provade Display fusion som uppfyllde mina mål betydligt bättre än Easy Box dock fick man akta sig för fullscreen på videos då den tog hela skärmen.

Skärmen i sig utger en viss wow-känsla för storleken och utseendet men inte för praktisk användning, har packat ner skärmen och kommer returnera den. Hade en 1440p ROG skärm innan som jag har hunnit att sälja frågan är ju vad man ska satsa på nu? Sökt runt efter Freesync 2 skärmar men är ju inte direkt det största utbudet.

Trist att du inte gillade skärmen till slut men det verkar vara av samma skäl som jag valde bort den, efter att initialt varit rätt sugen. Den känns nästan bara användbar för gaming och film, men för praktiskt arbete inte så mycket.

Permalänk
Jacob Fanboy

@improwise: Inte optimalt med film skulle jag vilja säga då film vill ha 21:9 och inte 32:9, blev lite störigt då filmen la sig mitt i skärmen med svarta kanter åt alla håll.

Stöter du på någon intressant skärm så dra gärna ett PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

@improwise: Inte optimalt med film skulle jag vilja säga då film vill ha 21:9 och inte 32:9, blev lite störigt då filmen la sig mitt i skärmen med svarta kanter åt alla håll.

Stöter du på någon intressant skärm så dra gärna ett PM.

Min slutsats är att det inte fanns någon optimal skärm för allt utan att man behöver ett par olika. Men för de flesta handlar det nog om kanske att hitta den bästa kompromissen för ens behov, vilket lär vara rätt personligt, dvs hur mkt man jobbar, hur mkt man spelar osv. Men vill man ha FreeSync och en stor skärm så är nog denna ett bra alternativ:

https://www.sweclockers.com/test/23411-acer-xr382cqk-38-tumma...

Permalänk
Medlem

http://www.techradar.com/reviews/samsung-chg90-qled-gaming-mo...

Inte mkt till review dock, och så köper dom hela QLED myten...

(Utgår ifrån att det här liksom på Samsungs 2017 apparater är en LCD med nytt namn)

Permalänk
Medlem

Här känns som en bättre "review":

"We have this monitor on display at microcenter.

I hate it. It’s obnoxious to look at. The resolution looks terrible compared to 1440p ultrawides. Everything is so grainy and pixelated. Its not a 4K monitor, its a 1080p super-ultra wide. It’s annoying and unintuitive to use. And that’s from someone with a 3 monitor horizontal setup at home. It’s dimensions are so unwieldy that I would be terrified to take it out of the box to set it up (or god forbid transport it in a move) without breaking it.

I have yet to sell one / see one sold, and it’s been on display for at least 3 weeks. They just keep piling up in the back. People who don’t know it exists come in, stop in front of it, maybe move the mouse around a little bit (usually just because they can’t find the cursor in all that space for a good 10-15 seconds), laugh to their friends about it, see the cost, and walk away to find something practical.

Also, given the response to it, this aspect ratio is NOT going to catch on, and is always going to be a fringe case for support. Native support for 1440 ultrawides still dragging from developers is the only thing stopping me from a 1440 UW. If that hasn’t caught on to the point where you can safely assume a game supports it in a way that makes sense, this thing isn’t even going to come close.

Ugh I hate this thing. It takes up so much space that could be used for monitors people actually wanted to buy. I guess on the flip side, it makes the 1440 34-35” ultrawides which used to be new and unfamiliar seem downright practical."

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag började planera ny dator för ett par månader sedan. Tänkte göra ett skrivbord med inbyggd vattenkylning, som matchar denna skärmen. Då låg priset för skärmen på 12k, med en dip ner till 11k. Hade hoppats på att priset skulle krypa ner lite till.
Nu när det är dags att bygga, hade den istället hoppat upp till 14k. Två 27" med 1080p kan man hitta för under halva priset. Så nu vette tusan vad man skall hitta på? För 14k tycker jag inte den är värd?
Någon som tror den kommer gå ner till närmare 10k? Eller skall man planera bygget för annan skärm(ar)?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!