Permalänk
Inaktiv

dns.suffix

Jag undrar om ett primärt dns. suffix kan ändras utan min inverkan?

Mitt suffix har helt plötligt ändrats från Nätverk 3 till Bahnhof.se

Lätt att bli lite paranoid men vill gärna veta från någon som kan

Permalänk
Medlem

Datorns DNS-suffix kommer från routern som i sin tur tar det från din ISP. Du kan ställa det själv i routern. Det jag tänker är att en firmware-uppdatering av routern ändrat det eller att Bahnhof/stadsnätet ändrat så att de från att inte delat ut det till att göra det

Permalänk
Medlem

Menar du din reverse DNS? Den kommer med DHCP leasen från din ISP.

Permalänk
Inaktiv

Jag har två datorer kopplade till en switch och sen en kabel in i väggen(fiber). På den ena datorn heter nätverket bara Network ...på den andra heter nätverket banhof.se ( nätverk3 innan). Jag har inte själv ändrat namnet utan det ändrades på ena datorn men inte den andra!?

Man ser ju detta i Nätverks- och delningsenter i Win10.

Permalänk
Medlem

Har båda datorerna publika IP-adresser från Bahnhof?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Hmm... dom har olika ip nummer utåt!

båda med banhof som internetleverantör

Permalänk
Medlem

Då du satt datorerna direkt i väggen får du alla nätverksattribut satta av DHCP från Bahnhof. Mao kan dom ändra detta hur dom vill. Dessutom utsätter du dig för gigantiska och onödiga risker. Köp en billig router så har du åtminstone en medioker brandvägg för de mest banala hoten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Garmzon: Tack för ditt svar!

Är det säkrare med trådlöst/sladd via router än med sladd direkt i väggen från datorn?

Jag ber om ursäkt för mina usla kunskapsnivå inom området. Jag är tacksam för all info från folk som kan det här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon135729:

@Garmzon: Tack för ditt svar!

Är det säkrare med trådlöst/sladd via router än med sladd direkt i väggen från datorn?

Jag ber om ursäkt för mina usla kunskapsnivå inom området. Jag är tacksam för all info från folk som kan det här!

Det är oändligt mycket säkrar om du har en router framför datorn, just nu så beroende på hur din dator är inställd kan vem som helst nå dig och börja jävlas med dig. Troligen är det inte så illa, men det är STARKT rekommenderat med en router.

Permalänk
Inaktiv

Då får jag skaffa en router.! Spelar det någon roll vilket märke eller typ angående säkerhet?

Permalänk
Medlem

Ja det gör det, men alla är bättre än inget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Menar du din reverse DNS? Den kommer med DHCP leasen från din ISP.

Reverse DNS är inget som delas ut, det är en process där en PTR-fråga skickas till DNS; vilken domän har följande IP-adress?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net