Stämmer denna faktura med rabatten jag skulle få?

Permalänk
Avstängd

Stämmer denna faktura med rabatten jag skulle få?

Tele2 hade ett erbjudande på Galaxy S8, om man bytte in sin gamla mobil fick man 2000kr i rabatt + 900kr för min Honor 8.
Ordinarie pris på Galaxy S8 låg på 332kr (som syns på bilden)

Jag får inte ihop det - 45kr för min Honor 8, men vart är resten av rabatten?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Kontakta tele2 kundtjänst istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Borked:

Kontakta tele2 kundtjänst istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle vilja veta lite innan jag kontaktar.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Utöver det Borked sa, så är ju fråga hur dom lägger upp det. 900 direkt, eller 900 över 24 månader?

900/24 = 37.5, avrunda uppåt och du får 38. Som även finns med högst upp på fakturan, som du ser.
Så det kanske helt enkelt är så att dom drar av 38 kr per månad de 24 månader du har kvar på avbetalningen.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

Utöver det Borked sa, så är ju fråga hur dom lägger upp det. 900 direkt, eller 900 över 24 månader?

900/24 = 37.5, avrunda uppåt och du får 38. Som även finns med högst upp på fakturan, som du ser.
Så det kanske helt enkelt är så att dom drar av 38 kr per månad de 24 månader du har kvar på avbetalningen.

Jo men dom 2000kr?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jo men dom 2000kr?

Hur ska jag veta? Ser det ut som jag jobbar på fakturaavdelnigen eller? (nog för att jag en gång gjorde det...)

Gör som Borked sa, ta upp telefonen. Jag uppfattade det som att det bara var de där 900kr du funderade över. Men om det är hela summan av 2900kr som dom skulle dra av så har jag ingen aning.

Vi kan inget här göra annat än att gissa, spekulera, fundera.
Det finns inget facit här, det har tele2. Kanske la dom upp det fel med en tidigare avslut, kanske kommer det en korrigering, kanske klicka dom på fel knapp och du fick orginalpriset. Jag vet inte, hur ska jag veta.

Skicka gärna inloggningsuppgifter till deras system, så kan jag ta reda på dessa frågor åt dig. Annars har jag, precis som du, ingen information att ge om just detta problem.

Jag kan inte direkt se vart dessa 2900kr som du skulle få avdraget finnes på denna faktura, men jag vet inte hur dom skriver fakturor överlag och när köpet gjordes, eller hur dom räknar dessa rabatter. Det enda jag vet är att rabatter inte alltid hamnar i rätt fas den första fakturan, speciellt inte om det sker i mitten av en månad. Och då kan det ibland ta till nästa månad innan det blir korrekt.

Så upp med telefonen och ring, dom har garanterat en hel avdelning för just faktura. För majoriteten av samtal handlar just ofta om att förklara fakturor för kunder.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

Hur ska jag veta? Ser det ut som jag jobbar på fakturaavdelnigen eller? (nog för att jag en gång gjorde det...)

Gör som Borked sa, ta upp telefonen. Jag uppfattade det som att det bara var de där 900kr du funderade över. Men om det är hela summan av 2900kr som dom skulle dra av så har jag ingen aning.

Vi kan inget här göra annat än att gissa, spekulera, fundera.
Det finns inget facit här, det har tele2. Kanske la dom upp det fel med en tidigare avslut, kanske kommer det en korrigering, kanske klicka dom på fel knapp och du fick orginalpriset. Jag vet inte, hur ska jag veta.

Skicka gärna inloggningsuppgifter till deras system, så kan jag ta reda på dessa frågor åt dig. Annars har jag, precis som du, ingen information att ge om just detta problem.

Jag kan inte direkt se vart dessa 2900kr som du skulle få avdraget finnes på denna faktura, men jag vet inte hur dom skriver fakturor överlag och när köpet gjordes, eller hur dom räknar dessa rabatter. Det enda jag vet är att rabatter inte alltid hamnar i rätt fas den första fakturan, speciellt inte om det sker i mitten av en månad. Och då kan det ibland ta till nästa månad innan det blir korrekt.

Så upp med telefonen och ring, dom har garanterat en hel avdelning för just faktura. För majoriteten av samtal handlar just ofta om att förklara fakturor för kunder.

Jag bara frågade om du visste.
Jag sitter i chatt med dom nu.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig haft en mobil på delbetalning, men det låter väldigt märkligt att man ska kunna byta in en mobil som inte är fullbetald (12/24 betalningar gjorda om jag förstår det rätt) och få BETALT för det av sin operatör?

Har väldigt lite med tråden att göra, men blev nyfiken.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krabbtumme:

Nu har jag aldrig haft en mobil på delbetalning, men det låter väldigt märkligt att man ska kunna byta in en mobil som inte är fullbetald (12/24 betalningar gjorda om jag förstår det rätt) och få BETALT för det av sin operatör?

Har väldigt lite med tråden att göra, men blev nyfiken.

Ja det gick igenom så det förmodar jag, men du har en poäng.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Jag fick svar nu från chatt att dom struntat/glömt etc i att lägga in 2000kr, fick bara 900kr.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de missat att dra av 2000, istället för att lägga på samma summa, då blir det ingen vidare bra affär för dig. Rymdkjam

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Nu har jag aldrig haft en mobil på delbetalning, men det låter väldigt märkligt att man ska kunna byta in en mobil som inte är fullbetald (12/24 betalningar gjorda om jag förstår det rätt) och få BETALT för det av sin operatör?

Har väldigt lite med tråden att göra, men blev nyfiken.

Att döma av fakturan har de ju inte betalt någonting.

900 kr "tillbaka" ställs mot -250 kr i ny uppläggningsavgift och de återstående delbetalningarna på 12 x 61 = 732 kr.

Således fick robalm betala 82 kr för inbytet och sedan 24 x 332 = 7968 kr för telefonen.

En helt fantastisk affär för Tele2, skulle jag säga. Om det är modellen med 64gb ligger den på 6190 kr från Netonnet och ännu billigare från företag jag personligen inte känner till men som har bra omdömen på Prisjakt.

Avbetalning är alltid en förlustaffär. I de sällsynta fall företagen ger "gratis" kredit tar de antingen ut administrativa avgifter och/eller uppläggningsavgifter samt hoppas på att kunden skall vara sen med en delbetalning och då få förhöjd dröjsmålsavgift + ränta.

OT: Om 2000 kr skulle dras av så syns det inte på fakturan. Har du det skriftligt så är det bara att kontakta dem, var det ett muntligt avtal över telefon eller med gatusäljare så får du hoppas att kundservice är på gott humör. Om du gjorde affären på distans är det dessutom ganska troligt att det är Dialect eller någon annan klåparfirma som stått för avtalet och då är Tele2 inte part i affären.

EDIT: ... visserligen har du ju ångerrätt om det var ett distansavtal. Jag skulle nog ha utnyttjat det och lämnat tillbaka telefonen. Motsvarar affären inte dina initiala förväntningar är det bättre att ta ett steg tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Nu har jag aldrig haft en mobil på delbetalning, men det låter väldigt märkligt att man ska kunna byta in en mobil som inte är fullbetald (12/24 betalningar gjorda om jag förstår det rätt) och få BETALT för det av sin operatör?

Har väldigt lite med tråden att göra, men blev nyfiken.

Ts kommer ju fortfarande få betala 61kr/månad för mobilen (honor8) de kommande 12månaderna.

Permalänk
Avstängd

Det löste sig nu (hoppas jag) dom skulle dra av 2000kr och ta bort det extra jag betalade denna månad.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Qvist]:

Ts kommer ju fortfarande få betala 61kr/månad för mobilen (honor8) de kommande 12månaderna.

Javisst men 12x61 är 732, så då skulle ju TS gå 1 268 kronor med "vinst"?

Men det verkar inte funka som jag trodde det funkade, så det kvittar ju.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Att döma av fakturan har de ju inte betalt någonting.

Nej, men det var ju snarare själva principen i det hela jag fann märklig, men jag tycker inte om avbetalningar så har väldigt lite koll på hur de fungerar.

Nåja, ska inte kladda ner tråden så mycket mer med mina bortsvävande funderingar.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Hedersmedlem

Rensat tråden på diverse pajkastning.

/Mod

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."