Ubuntuers som uppgraderat till 17.10 !

Permalänk
Medlem

Ubuntuers som uppgraderat till 17.10 !

Innan jag överhuvudtaget ställer frågan så vill jag vara tydlig med att min önskan att det inte blir en Unity vs. Gnome tråd. Med all respekt, så skiter jag blankt i vad du/ni tycker om Unity ...vänligen, håll den åsikten för er själv i denna tråd.

Det jag är nyfiken på är hur du upplever Ubuntu 17.10 som dist ?
Några större förändringar för just dig och ditt användande ?
Hur funkar Wayland för dig, både i skrivbordsmiljön och i gaming ?
Några övriga stabilitetsproblem ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu kör jag inte 17.10 men Ubuntu gnome 17.04 med wayland och det rullar på bra. Datorn kan jag inte spela på normalt sett så det kan jag inte svara på. Vissa applikationer som gparted fungerar inte i wayland än så länge. Hur stor skillnad det kan vara från .04 till .10 kan jag inte svara på och inte heller Ubuntus implementation mot Ubuntu gnome

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Har personligen börjat testa 17.10 men inte stött på något märkvärdigt ännu, använder dock mest Debian och RHEL så kan inte påstå att jag har hunnit testa något intensivare inte.

Kommer nog dock aldrig använda det i produktion främst för att jag föredrar Debian och i värsta fall RHEL, men också pga. detta:

Citat:

Ubuntu 17.10 will be supported for 9 months until July 2018. If you need Long Term Support, it is recommended you use Ubuntu 16.04 LTS instead.

§5
Permalänk
Medlem

Fungerar bra tycker jag men Wayland och Nvidia kort verkar inte lira ihop alls så jag håller mig till X11.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

@gonace, nästa LTS kommer i April, så då kan du använda det i produktion

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med 16.04 Server, men funderar på slänga in Desktop version in på ena laptopen och laborera lite. Men kan vara intressant att veta vad folk tycker om prestandan och upplevelsen från 16.04 till 17.10

§5
Permalänk
Hedersmedlem

@ mrazster *Tråd rensad*

Observera att vi ej tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Övriga:

Citat:

§5 Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Fungerar bra tycker jag men Wayland och Nvidia kort verkar inte lira ihop alls så jag håller mig till X11.

Nvidia har inget stöd för Wayland så ganska obvious där tyvärr. Det lär också ta minst 1 år om inte mer innan de börjar stödja om alls då de i nuläget inte påbörjat stöd eller har planer att göra det....

Så skall man köpa nytt grafikkort och vill ha stöd för Wayland är det nog AMD som gäller numera...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Nvidia har inget stöd för Wayland så ganska obvious där tyvärr. Det lär också ta minst 1 år om inte mer innan de börjar stödja om alls då de i nuläget inte påbörjat stöd eller har planer att göra det....

Så skall man köpa nytt grafikkort och vill ha stöd för Wayland är det nog AMD som gäller numera...

Lite komiskt för nu nyligen när jag skulle köpa nytt grafikkort föll valet på Nvidia pga att dom haft bäst drivrutiner till Linux jag har alltid kört AMD annars som funkat sådär.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Lite komiskt för nu nyligen när jag skulle köpa nytt grafikkort föll valet på Nvidia pga att dom haft bäst drivrutiner till Linux jag har alltid kört AMD annars som funkat sådär.

AMDs öppna drivrutiner har börjat nosa på Nvidias stängda drivrutiner. Med tanke på hur det såg ut för ett år sedan så är det minst sagt otroligt.

Öppna drivrutinerna ligger efter något i Vulkan men det lär inte ta länge innan de är på topp där också. Jag har personligen väntat av ett köp av 1080TI just för att det känns värdelöst att sponsra nVidia och deras skitattityd mot konsumenterna.

(Kolla MIN värdet på AMD RX V64 93FPS mot Nvidia 59FPS på 1080TI)

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=mesa173-d...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Lite komiskt för nu nyligen när jag skulle köpa nytt grafikkort föll valet på Nvidia pga att dom haft bäst drivrutiner till Linux jag har alltid kört AMD annars som funkat sådär.

Alla drivrutiner fungerar sådär, jag är fett cynisk men det mesta är lapptäcken och 'sådär', det funkar och är ok för det mesta, men ibland kommer något djupt hål som gör ont i alla våra själar.

Nvidia har alltid varit jobbiga att få att fungera, deras drivrutiner har väl tagit sönder user-space mer än något annat? Med det jämfört med Radeon så har dom varit enklare för slutanvändare att få att fungera med Linux. Dock måste jag erkänna, Nvidia har alltid haft Bättre prestanda än Amd, det är lite 50/50, prestanda/enkelhet, Nvidia vinner om man tänker spel och fps.

Fast allt är inte kul, sista 4.13 Linux gjorde så att fett med folk med äldre Amd kort inte kunde boota med amdgpu, utan måste ange en kernel-parameter innan det fungerar som vanligt, att byta tty fungerade dock. Skräp finns överallt och det är inbäddat i vårt levnadssätt, allt är billigt från kina och även mycket härifrån håller låg standard.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Tycker den är väldigt stabil, mycket smidigare än 16-LTS. Har inte upplevt särskilt mycket av helheten dock då jag bara använder det till att gamea. Får se om jag behåller Ubuntu efter att kernel 4.15 släpps

Visa signatur

Keep it simple, stupid.
AMD Ryzen 5 2600X | AMD Radeon 580X 8GB
Mint | Slackware-Current | Xubuntu 18.10 | Arch | AntiX | MacOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Fast allt är inte kul, sista 4.13 Linux gjorde så att fett med folk med äldre Amd kort inte kunde boota med amdgpu, utan måste ange en kernel-parameter innan det fungerar som vanligt, att byta tty fungerade dock. Skräp finns överallt och det är inbäddat i vårt levnadssätt, allt är billigt från kina och även mycket härifrån håller låg standard.

Vilken parameter snackar du om nu? Jag har 290x (CIK-familjen) men har inte märkt av att det är några bekymmer att boota med 4.13 och amdgpu. Är det SI (HD7X00-serien) som haft problem?

OnT: Jag kör Debian Testing så har väl typ samma skit, trivs bra med det. Kör mig veterligen inte wayland dock.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Vilken parameter snackar du om nu? Jag har 290x (CIK-familjen) men har inte märkt av att det är några bekymmer att boota med 4.13 och amdgpu. Är det SI (HD7X00-serien) som haft problem?

OnT: Jag kör Debian Testing så har väl typ samma skit, trivs bra med det. Kör mig veterligen inte wayland dock.

Inte djupdykt helt ännu men både SI och CIK har haft problem, är väl främst dom med äldre kort som har problem, är ju ganska nyligen support för dom äldsta korten kom i amdgpu. Kan inte bidra med mer förutom att det finns en del poster både i bugglistan och i forumen hos Arch.

https://wiki.archlinux.org/index.php/AMDGPU
Saxxat från wiki: Also, since kernel 4.13, adding the amdgpu.si_support=1 radeon.si_support=0 or amdgpu.cik_support=1 radeon.cik_support=0 kernel parameter is required. Otherwise, AMDGPU will not start and you will end up with either radeon being used instead or the display being frozen during the boot.

Är du säker på att du inte blir bootad med Radeon?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Alla drivrutiner fungerar sådär, jag är fett cynisk men det mesta är lapptäcken och 'sådär', det funkar och är ok för det mesta, men ibland kommer något djupt hål som gör ont i alla våra själar.

Nvidia har alltid varit jobbiga att få att fungera, deras drivrutiner har väl tagit sönder user-space mer än något annat? Med det jämfört med Radeon så har dom varit enklare för slutanvändare att få att fungera med Linux. Dock måste jag erkänna, Nvidia har alltid haft Bättre prestanda än Amd, det är lite 50/50, prestanda/enkelhet, Nvidia vinner om man tänker spel och fps.

Fast allt är inte kul, sista 4.13 Linux gjorde så att fett med folk med äldre Amd kort inte kunde boota med amdgpu, utan måste ange en kernel-parameter innan det fungerar som vanligt, att byta tty fungerade dock. Skräp finns överallt och det är inbäddat i vårt levnadssätt, allt är billigt från kina och även mycket härifrån håller låg standard.

Fast där ligger inte problemet på Nvidia utan snarare att folk installerar från deras .run fil vilket man INTE skall göra. Du får exakt samma fel så fort du installerar något med dep på kernel utanför packagemanagern och det kommer en uppdatering till kernel efteråt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Inte djupdykt helt ännu men både SI och CIK har haft problem, är väl främst dom med äldre kort som har problem, är ju ganska nyligen support för dom äldsta korten kom i amdgpu. Kan inte bidra med mer förutom att det finns en del poster både i bugglistan och i forumen hos Arch.

https://wiki.archlinux.org/index.php/AMDGPU
Saxxat från wiki: Also, since kernel 4.13, adding the amdgpu.si_support=1 radeon.si_support=0 or amdgpu.cik_support=1 radeon.cik_support=0 kernel parameter is required. Otherwise, AMDGPU will not start and you will end up with either radeon being used instead or the display being frozen during the boot.

Är du säker på att du inte blir bootad med Radeon?

Ah, det var de parametrarna du menade. Det var "så länge sedan" jag gick över till 4.13 (började på någon RC, kan det ha varit nr 2?) att jag glömt att det var lite trassel att få igång amdgpu istället för radeon. Sen är det väl fortfarande radeon som gäller officiellt för just SI och CIK, även om amdgpu ger liknande/bättre prestanda?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Kör 17.10 här och det funkar bra. I början var muspekaren lite hackig ibland men efter de senaste uppdateringarna så har det nästan försvunnit.
Canonical har ju gjort lite handpåläggning även här. Det är inte vanilla Gnome som hänger med vilket jag är tacksam för. Tycker att de putsat bort lite hårda kanter som Gnome har och som gör att det känns bättre att köra.

Lite grafiska artefakter dyker dock upp då och då när man startar program. Företrädesvis i Chrome men även i Firefox. Man får väl räkna med lite barnsjukdomar då Wayland är nytt på Ubuntu och man kan ju lätt switcha till X.org vid inloggning.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Ah, det var de parametrarna du menade. Det var "så länge sedan" jag gick över till 4.13 (började på någon RC, kan det ha varit nr 2?) att jag glömt att det var lite trassel att få igång amdgpu istället för radeon. Sen är det väl fortfarande radeon som gäller officiellt för just SI och CIK, även om amdgpu ger liknande/bättre prestanda?

Förut fanns det ju inget stöd alls för Amdgpu, nu är det 'experimentellt' för dom äldre korten, så för några månader sedan var det bara Radeon som gällde, nu funkar även Amdgpu, med vissa små saker som uppkommer, vilket iof är att räkna med om stödet är experimentellt. Hur som helst, jag hoppade över till Amdgpu så fort jag såg att jag kunde använda det, och har bara bra upplevelser än så länge förutom den kvällen jag inte kunde boota och kliade mig i huvudet en timme.

https://minfil.org/JdD9Pdcbbf/amd.png

Där ser du vilka kort som fungerar med vad, * = experimentellt stöd.
ATI = Radeon driver.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Xorg#AMD

Scrolla ner till Amd så finns samma information där. Men ja du har väl rätt att "officiellt" är det Radeon som bör fungera smidigast.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reefer:

I början var muspekaren lite hackig ibland men efter de senaste uppdateringarna så har det nästan försvunnit.

https://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=745032

Permalänk
Medlem

Fungerar bra i VMWare i alla fall

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Uppgraderade min Ubuntu-GNOME 17.04 till 17.10 när det var i tidigt beta-stadie.

Det har varit en och annan bugg, men inget som man inte har kunnat leva med eller jobba sig runt. Efter det officiella släppet har det dock varit riktigt stabilt efter att det rullade in en hel del viktiga patchar de sista dagarna innan släppet.

Växlar lite fram och tillbaka mellan Wayland och Xorg beroende på behov, men jag försöker hålla mig till Wayland så mycket jag kan.

Några nackdelar med Wayland just nu:

- Kör skärmen i 120hz, men muspekaren känns som att den uppdateras i 60hz. Kan även frysa fast ett ögonblick ibland om systemet är hårt belastat.
https://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=745032

- Mycket input latency vilket kan störa i exempelvis förstapersonsskjutare, men tycker inte det är så farligt i exempelvis Shadow of Mordor, DiRT Rally och spel där jag använder X-box-kontrollen istället för mus.

- Hårdvaruaccelererad videoavkodning är lite kinkigt på Wayland med AMD-kort, men det fungerar med vaapi-copy i MPV iallafall. Glöm Totem, gstreamer och andra mediaspelare dock.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gstreamer-vaapi/+bu...

- OBS Studio stödjer inte Wayland än så det kan inte fånga någon bild, så glöm att exempelvis kunna streama till Twitch.

- Vissa spel med mouselook kan vara problematiska, speciellt om man kör genom Wine verkar det som.

- Märkbar stuttering i vissa spel. Syns dock inte i benchmarks av någon anledning. Är som att bilder renderas och räknas, men når inte skärmen.

Har säkert glömt något, men det är vad jag kommer på just nu.

Permalänk
Medlem

Vet ej var är för fel, men fungerade aldrig 17.10, eller 10.4 med AMDGPU-pro-install drivers. Provade även med 16.4 men icke, verken med min 480 eller 7990 Efter instalation och restart stå vara där och blinkar... någon ideé?

Visa signatur

1)Phanteks Ethoo pro /Corsair-RM750 750W 80 Plus Gold /Asus z490-p / Intel i7 10700KF @ 4,9 GHZ /Cooler Master ML240L V2 RGB/ Hyper Savage Black DDR4 4X8 3200 Mhz/ Samsung SSD 980 EVO 1Gb NVMe / Kingston SV300 240G/ Seagate 3TB 7200 rpm/ Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC /AOC Agon AG271QG /Corsair K70 & M65
2) Asus Rog G752VT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RexIce:

Vet ej var är för fel, men fungerade aldrig 17.10, eller 10.4 med AMDGPU-pro-install drivers. Provade även med 16.4 men icke, verken med min 480 eller 7990 Efter instalation och restart stå vara där och blinkar... någon ideé?

AMDGPU-PRO stödjer bara enterprise och LTS-distros, så du kommer få problem om du försöker använda det på exempelvis Ubuntu 17.04 eller 17.10.

Oavsett så är de öppna drivrutinerna bättre på många sätt idag, så AMDGPU-PRO behövs bara för väldigt specifika användningsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

AMDGPU-PRO stödjer bara enterprise och LTS-distros, så du kommer få problem om du försöker använda det på exempelvis Ubuntu 17.04 eller 17.10.

Oavsett så är de öppna drivrutinerna bättre på många sätt idag, så AMDGPU-PRO behövs bara för väldigt specifika användningsområden.

Kan inte så mycket om ubantu så frågan är vad kan jag använda för att min kort ska funderar? Har även prova LST version men fungerade inte heller. Har prova Catalys 16 och nada? efter restart kommer vara till konsolen.

Visa signatur

1)Phanteks Ethoo pro /Corsair-RM750 750W 80 Plus Gold /Asus z490-p / Intel i7 10700KF @ 4,9 GHZ /Cooler Master ML240L V2 RGB/ Hyper Savage Black DDR4 4X8 3200 Mhz/ Samsung SSD 980 EVO 1Gb NVMe / Kingston SV300 240G/ Seagate 3TB 7200 rpm/ Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC /AOC Agon AG271QG /Corsair K70 & M65
2) Asus Rog G752VT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RexIce:

Kan inte så mycket om ubantu så frågan är vad kan jag använda för att min kort ska funderar? Har även prova LST version men fungerade inte heller. Har prova Catalys 16 och nada? efter restart kommer vara till konsolen.

Med en någorlunda modern GPU från AMD eller Intel behöver du inte installera några särskilda drivrutiner.

Permalänk
Medlem

@anon78208: Tack ska prova mej fram

Visa signatur

1)Phanteks Ethoo pro /Corsair-RM750 750W 80 Plus Gold /Asus z490-p / Intel i7 10700KF @ 4,9 GHZ /Cooler Master ML240L V2 RGB/ Hyper Savage Black DDR4 4X8 3200 Mhz/ Samsung SSD 980 EVO 1Gb NVMe / Kingston SV300 240G/ Seagate 3TB 7200 rpm/ Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC /AOC Agon AG271QG /Corsair K70 & M65
2) Asus Rog G752VT

Permalänk
Inaktiv

@RexIce:

Vill du ha de senaste drivrutinerna rekommenderar jag att använda Ubuntu 17.10 som skeppas med Mesa 17.2 vilket är de senaste stabila drivrutinerna.

De som ligger i 17.04 och 16.04 börjar bli lite gamla nu, och det har gjorts enorma framsteg i prestanda sedan dess.

Permalänk
Inaktiv

Jag testade lite snabbt under gårdagen. Installationen och initiala konfigurationen gick bra. Efter några omstarter så började dock ubuntu att dumma sig, och program ville helt enkelt inte starta. T.om. inställningar slängde in handduken. Brydde mig inte ens om att felsöka. Tillbaka till W10 där det för mig fungerar felfritt

Permalänk
Medlem

Mina två Logitech MX Anywhere möss har börjat ta enkelklick som dubbelklick - typ 70% av alla klick. Enbart i Ubuntu (Och Xubuntu) 17.10. På två olika datorer. En annan mus jag har funkar fint på båda datorerna.

Sjukt irriterande faktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Usling:

Mina två Logitech MX Anywhere möss har börjat ta enkelklick som dubbelklick - typ 70% av alla klick. Enbart i Ubuntu (Och Xubuntu) 17.10. På två olika datorer. En annan mus jag har funkar fint på båda datorerna.

Sjukt irriterande faktiskt.

Kanske detta kan hjälpa.
https://askubuntu.com/questions/321816/mouse-sometimes-double...