Ubisoft: "Kopieringsskydd påverkar inte prestandan i Assassin's Creed: Origins"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det finns dock de som säger att den grafikmotorn har problem med CPU:er som enbart har 4-trådar, där samma problem fanns i Watchdogs 2 tydligen (har inte spelat u-b-softinthehead spel sen första watchdogs så har inte testat själv) Men kan va så, optimerat för konsol som har många kärnor idag.

https://www.youtube.com/watch?v=IDN7dFTNjkg

Edit: sen vet vi ju inte om det är så att kopieringskydded gärna vill ha en eller två egna trådar, därav problemet.

Hur som hur.
Är det som du förmodar, yttrar sig problemet i prestandaförlust i spelet själva. Vilket i sig gör att kritikerna har rätt och Ubisoft ljuger om detta.

Sen tycker jag att snacka om 30fps som "normal" är ren sarkasmus.
För mig luktar det som en stor bortförklaring för att minga sig ur.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Hade det bara varit kopieringsskyddet borde väl alla grafikkort plana ut runt 50 fps? https://cdn.fz.se/artikel/bild/1403253?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ilwv...

Verkar ju vara rejält klappruttet vad gäller optimering. Sen finns det väl ingen som tror att dubbla skydd inte skulle påverka prestandan, men jag tror inte det är hela sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vem försöker Ubisoft lura? Eller rättare sagt.. vem är så dum att de faller för att "ökning till 40% användning av processorn" INTE kommer att gå ut över prestandan? Sedan säger ju Ubisoft emot sig själv.

Källkritik inkluderar även Trackrecord. Och Ubisofts trackrecord är i botten sedan många år tillbaka. Dessutom.. Vem tjänar mest på att ljuga? Den som crackar spelen eller den som säljer dem? Du vet.. ännu en av dessa kriterium för källkritik?

Dessutom är det inte första gången VMProtect blir påkommen att käka prestanda.

https://www.pcgamesn.com/assassins-creed-origins/assassins-cr...

Jo, men här utgår du från att 40% är en sanning och att Ubisoft inte tycker att 40% är något problem. Jag är övertygad om att skydden drar kraft, men om siffran istället visar sig vara säg 10% så ser jag inget problem i att man tycker att det inte bör påverka upplevelsen nämnvärt.

Och självklart så vill Ubisoft förminska problemet så mycket som möjligt så man bör ta deras uttalande med rejäl nypa salt, däremot kan jag tycka att man bör applicera det även på hackarens påstående om 40%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Fast rubriken är väll missledande. "Assassin's Creed Origins uses the full extent of the minimum and recommended PC system requirements while ensuring a steady 30 FPS performance." Som bara säger att minimal kraven är rätt. De nekar inte att DRM drar 40% CPU.

Så om de inte skulle ha denna DRM så skulle de kunna sänka CPU kraven. Då skulle man kunna ha en billigare processor istället.

Förutsatt att 40% är en korrekt siffra. Jag har ingen koll på vem hackaren är och hur trovärdig han är...har du det? Det känns som att väääldigt många drar långtgående slutsatser som baseras på att 40% är vad skyddet drar. Personligen kan jag inte värdera sanningshalten i att skydden ska dra 40% och kan då inte dra några slutsatser alls. Tror inte att det är speciellt många här som egentligen vet mer än att en hackare påstått att skydden drar just 40%.

Permalänk
Medlem

Verkar vara dåligt optimerat överlag, speciellt med tanke på hur det ser ut tycker jag. ligger på 25-30fps på PS4 (ej pro) På PC måste man ha en i7a och ett 1080 för att komma upp i 60fps stabilt i 1080p. Och verkar lira sjukt dåligt med AMD-gpu.

Detta är med en 8700K dessutom.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@Frispel: Tycker det vore konstigt om en process, oavsett storlek och komplikation kunde köras utan att påverka systemet överhuvudtaget. Fungerar kopieringsskyddet även om datorn är avstängd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det är väl fortfarande inte helt klarlagt om den höga cpu-användningen beror på kopieringsskydd eller bara dålig optimering?

Det är säkerligen helt klarlagt att de använder VMProtect . Det säger de ju själva.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är säkerligen helt klarlagt att de använder VMProtect . Det säger de ju själva.

Har aldrig påstått något annat heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@Frispel: Tycker det vore konstigt om en process, oavsett storlek och komplikation kunde köras utan att påverka systemet överhuvudtaget. Fungerar kopieringsskyddet även om datorn är avstängd?

Säkerligen nej, men det handlar ju till stor det om hur mycket den drar. Ett par enstaka procent är väl ingen som klagar på. Men om det handlar om 30 till 40% prestandaförlust i spelet är det oacceptabelt.

Sen att det är doubledecker lösning med två kopieringsskydd gör det ännu mer oförsvarbar.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har aldrig påstått något annat heller.

VMProtect är kännt för att vara resurskrävande. Det är inte så sannorlikt att de lyckats på något magiskt sätt implementera det så att det inte påverkar prestandan negativt. Det går ju inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@Frispel: Tycker det vore konstigt om en process, oavsett storlek och komplikation kunde köras utan att påverka systemet överhuvudtaget. Fungerar kopieringsskyddet även om datorn är avstängd?

Sjävklart drar det kraft, tror inte att någon påstått något annat? Frågan är i vilken grad det påverkar. Ubisoft verkar säga att det är försumbart, hackaren säger 40%. Jag skulle tro att sanningen ligger någonstans däremellan. Frågan är var? Jag kan inte värdera hackaren påstående och tror att rätt få här kan göra det, ändå så skrivs det som att det är ett konstaterat faktum vilket är det jag stör mig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Verkar vara dåligt optimerat överlag, speciellt med tanke på hur det ser ut tycker jag. ligger på 25-30fps på PS4 (ej pro) På PC måste man ha en i7a och ett 1080 för att komma upp i 60fps stabilt i 1080p. Och verkar lira sjukt dåligt med AMD-gpu.

Detta är med en 8700K dessutom.
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Vf6R6P6hxqswJEUhEmqyh9-650-80.png

Först och främst är detta på Ultra. Räcker med ett 1070 för 70fps avg. Under 60fps på ett sådant är minimum, vilket inte är så ofta.
Med utökade effekter och tekniker och 70+fps avg. på ett 1070 med drops till 50 min gör det inte dåligt optimerat. Siffror du önskar att du kunde överstiga maxat är inte samma sak som dålig optimering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

"It's not shit due to the copy protections, it's just shit overrall!" -Ubisoft

Haha, jag dog lite när jag läste din kommentar. Men det är ju så dom menar/säger om de nu inte tänker använda "copy proections" som scapegoat.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Förutsatt att 40% är en korrekt siffra. Jag har ingen koll på vem hackaren är och hur trovärdig han är...har du det? Det känns som att väääldigt många drar långtgående slutsatser som baseras på att 40% är vad skyddet drar. Personligen kan jag inte värdera sanningshalten i att skydden ska dra 40% och kan då inte dra några slutsatser alls. Tror inte att det är speciellt många här som egentligen vet mer än att en hackare påstått att skydden drar just 40%.

Kan ju säga direkt att det inte är exakt 40%, det kommer det aldrig att vara. Man kan inte säga att den är exakt x% skillnad. Detta då ingen CPU är lika dan, vi har andra saker som påverkar.

När någon säger att den är x% skillnad så menar dem medelvärde eller medianvärde. Jag vet att VM är tungt, så skulle inte bli förvånad att den drar ~40% CPU. Men även om det är 30% så är det alldeles för mycket, även 1/4 (10%) är extremt.

Läste lite på det när han först kom ut med det. Och det verkar som att den uppdaterar varje gång man rör på karaktären. Vet andra spel som har kollat på varje frame, som har dragit mycket cpu kraft, och när devs tog bort det så fick man 30+ FPS boost.

Permalänk
Medlem

Eller så läser man TF "nyheten" och även Steam-tråden.

"...some players..."
"..tanking the game’s performance by 30-40%.."
"...especially if you are using a low-mid range CPU..."
"...but the perception is that these anti-piracy measures are at the root of users’ CPU utilization problems..."

Hårda fakta (?) som gör en höna av en fjäder.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Intressant att ingen nämner att det knappast är någon som har 100% GPU på detta spel. Ligger ibland tom. på 50% med 100% CPU användning. Det är ett bra spel, det bästa AC kanske, men att en i7:a inte kan hålla 60fps i 1080p ..... Tryck F1 inne i Origins för att få upp grafen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Så, vi har en hackare som påstår att skydden kan dra upp till 40% extra kraft...och en tillverkare som påstår att det inte påverkar alls. Hackarens påstående accepteras rakt av och blir en Sanning™ medan Ubisofts uttalande ses i ljuset av Sanningen™ som redan etablerats vilket då innebär att de ljuger.

Vad sägs om lite källkritik och nyansering i hur vi tolkar de olika parternas inlägg?

Ubisoft. Där har du orsaken.
De ljuger lika bra som Intel Hypar...

Sen självklart kan hackaren snacka totalt skit också... det har jag inget belägg emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Sjävklart drar det kraft, tror inte att någon påstått något annat? Frågan är i vilken grad det påverkar. Ubisoft verkar säga att det är försumbart, hackaren säger 40%. Jag skulle tro att sanningen ligger någonstans däremellan. Frågan är var? Jag kan inte värdera hackaren påstående och tror att rätt få här kan göra det, ändå så skrivs det som att det är ett konstaterat faktum vilket är det jag stör mig på.

Det var menat som ett skämt. Att Ubisoft säger att en funktion designat för att komplicera spelets kod inte ökar CPU-bördan är, i varje fall i mina öron komiskt. Särskilt när det enda riktiga anledningen för funktionen är att förhindra att spelets DRM blir crackad, i mina ögon är detta en skrattkavalkad utan dess like.

Sen är det såklart precis som du säger, att det finns grader i helvetet. 3% försämrad prestanda kanske är värt den extra veckan det tar för piraterna att cracka den, 40% kanske inte är det.

Permalänk

Dålig ursäkt för en usel optimering i sådana fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

30 FPS ?
Varför inte 24 istället. Det ska ju ge en mer filmisk känsla...
720×576 @25 FPS. Räcker det för DVD så måste det väl räcka för Ubisofts kunder ?

Permalänk

Guidebook: How to get pirates

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av WoG:

Tråkigt att läsa detta.
Hur förväntar de sig någonsin bli omtyckta av PC-köpare när de hänvisar till att spelet går bra att spela i 30FPS?

Även konsolmarknaden har ju börjat ifrågasätta framerate nu. Även om många fortfarande försvarar det.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Det är väl fortfarande inte helt klarlagt om den höga cpu-användningen beror på kopieringsskydd eller bara dålig optimering?

Läste du artikeln eller hoppade du direkt till kommentarerna?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Så, vi har en hackare som påstår att skydden kan dra upp till 40% extra kraft...och en tillverkare som påstår att det inte påverkar alls. Hackarens påstående accepteras rakt av och blir en Sanning™ medan Ubisofts uttalande ses i ljuset av Sanningen™ som redan etablerats vilket då innebär att de ljuger.

Vad sägs om lite källkritik och nyansering i hur vi tolkar de olika parternas inlägg?

Jo men Ubisoft har ju tidigare visat sig vara ypperligt bra på att ljuga, jag vill minnas citat så som:
"95% av alla PC spelare piratkopierar"
Källa: http://www.pcgamer.com/pc-gaming-has-around-a-93-95-per-cent-piracy-rate-claims-ubisoft-ceo/
"30 FPS är bättre än 60 FPS"
Källa: https://www.tweaktown.com/news/40495/ubisoft-says-60fps-gaming-looks-weird-feels-better-at-30fps/index.html

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd

Det skulle vara intressant att få veta SweClockers officiella inställning till, är det möjligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tja, jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig av Ubisoft, men att komma dragandes "30 FPS" i 2017

Permalänk
Medlem

@lillvirus: Det är ju det som är det roliga, "vår DRM ger inte dålig prestanda, spelet är faktiskt så dåligt optimerat. 999 SEK för gold edition, tack".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Läste du artikeln eller hoppade du direkt till kommentarerna?

Har läst, men enda källan jag hittat på att skyddet skulle öka cpu-användningen med 40% är en hacker som påstår att så kan vara fallet. Tycker vi bör vänta innan det är helt knäckt innan vi kan uttala oss. Oavsett orsak så har ju dock Ubisoft klantat till det, antingen med kopieringsskyddet eller optimering av spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ubisoft. Där har du orsaken.
De ljuger lika bra som Intel Hypar...

Sen självklart kan hackaren snacka totalt skit också... det har jag inget belägg emot.

Skrivet av Bloodstainer:

Jo men Ubisoft har ju tidigare visat sig vara ypperligt bra på att ljuga, jag vill minnas citat så som:
"95% av alla PC spelare piratkopierar"
Källa: http://www.pcgamer.com/pc-gaming-has-around-a-93-95-per-cent-piracy-rate-claims-ubisoft-ceo/
"30 FPS är bättre än 60 FPS"
Källa: https://www.tweaktown.com/news/40495/ubisoft-says-60fps-gaming-looks-weird-feels-better-at-30fps/index.html

Jo, att Ubisoft kanske glider lite med ordvalen när de kör med damage control är det nog ingen som är förvånad över...problemet är fortfarande att många tydligen då per automatik accepterar en anonym(?) hackares påstående rakt av. Bara för att att ena sidan historiskt sett varit lite flexibel i sina uttalanden gör inte att andra sidans påståenden är Sanningen™.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jo, att Ubisoft kanske glider lite med ordvalen när de kör med damage control är det nog ingen som är förvånad över...problemet är fortfarande att många tydligen då per automatik accepterar en anonym(?) hackares påstående rakt av. Bara för att att ena sidan historiskt sett varit lite flexibel i sina uttalanden gör inte att andra sidans påståenden är Sanningen™.

Flexibel i sina uttalanden... är du politiker?