Samsung ökar produktionen av DRAM under 2018

Permalänk
Melding Plague

Samsung ökar produktionen av DRAM under 2018

Marknaden för DRAM-baserade produkter såsom DDR4-minnen har minst sagt varit ostadig. Nu framkommer att priserna kan komma att sjunka i framtiden, till följd av förändrad produktion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul för de som orkar vänta. Själv har jag redan bitit i det sura äpplet och hostat upp stålarna för ett par B-die stickor. Det var ju inte gratis, men Ryzen trivs ju så bra med just B-die så det var verkligen värt det alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Man får klara sig på 16 GB minst ett år till med andra ord. Hade ju varit trevligt med 32 GB, men känns inte som man vill lägga 4 - 5000:- på det när samma minnen kostade mindre än hälften för 1,5 år sedan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Suck, riggen är 8 år gammal, för väl vänta ett år till :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vilken sorts minnesproduktion de drar ner på i och med inställningen till dram? Kommer t.ex. NAND-flash bli dyrare pga. detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv

Grymt bra. Ska man ha 16GB ram till en billig laptop vilket är rätt standard så kostar det nästan 2000kr och det blir för stor del av den hela kostnaden.

På desktopdatorer riktade för oss loosers så tycker jag det stora problemet är att moderkortet ej stöder så mycket minne, visst billigare ram = man kan köpa fler datorer och lägga program på flera.

Permalänk
Medlem

Tänkte inte göra något förrän 2018 och Ryzen2 eller Intels 390 socket ändå, så inga problem att vänta lite iaf. Och det är klart positivt att produktionen ökas.

Med det sagt... 16GB räcker gott o väl än. Visst, mer skadar inte (mer än plånboken), men gör sällan nytta om du inte har specifika behov heller.

Permalänk
Medlem

Själv sitter man kvar på ddr3 24 gb med z77 mobo. ÄH får hänga kvar tills ddr5 kommer

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NatureBoyyy:

Själv sitter man kvar på ddr3 24 gb med z77 mobo. ÄH får hänga kvar tills ddr5 kommer

Samma här, snabbare 24GB DDR3 RAM på 2400MHZ, fungerar bra än idag.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Enligt genomförda marknadsundersökningar är den månatliga efterfrågan på DRAM 1,1 miljoner enheter. Vahh?

Bara Apple säljer väl några miljoner laptops i månaden?

Permalänk
Medlem

Citerat från artikeln:

Nu rapporterar koreanska Etnews att mer plånboksvänliga tider är att vänta.
...
Efter ett flertal rockader bland Samsungs fabriker spås dock priserna för DRAM fortsätta stiga även under 2018.

Förvirrande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Själv sitter man kvar på ddr3 24 gb med z77 mobo. ÄH får hänga kvar tills ddr5 kommer

Skrivet av VadSaDu:

Samma här, snabbare 24GB DDR3 RAM på 2400MHZ, fungerar bra än idag.

Jag också. 24GB DDR3. Fungerar bra. Fast har Z87 moderkort istället.
Så tillsammans täcker vi in Z77, Z87 och Z97

Permalänk
Medlem

Gav 2200 för mina 32gb när jag köpte i slutet i förra året .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Jag hade lite tur då. Jag köpte 384GB ddr4 RAM sommaren 2016. 64GB till vardera dator här hemma. Det känns som jag gjorde en bra affär då. Jag minns inte vad jag betalade men det va inte så brutalt som dagens priser. De kan jag garantera.

Skönt att man ibland faktiskt kan göra ett fynd utan att man ens själv inser det

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Hade tur här också, köpte mina 128GB precis innan priserna började dra iväg... får hoppas att priserna droppar fort nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Enligt genomförda marknadsundersökningar är den månatliga efterfrågan på DRAM 1,1 miljoner enheter. Vahh?

Bara Apple säljer väl några miljoner laptops i månaden?

Reagerade också på volymerna, men jag gissar det är waffers som anges och man får nog ut några hundratal dram-kretsar per waffer, så tänk 100-300 miljoner kretsar per månad så låter det rimligt.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att EUs eller någon annan lite större organisation börjat titta på DRAM marknaden ifall de riggar priserna genom att medvetet hålla tillbaka produktionen?
Tippar på att andra aktörer inom sektorn som tillverkar delar till datorer inte är helt nöjda med hur dyra minnena är

Permalänk
Hjälpsam

Köpte 64 GB i Februari för 4444 kr, vilket var ett ganska bra pris då.
Förra sommaren tror jag att de kostade ungefär hälften så mycket.
Verkligen trist att det kostar så mycket.
Ett tips är att försöka lägga sig på "sweet spot" 16 GB, och passa på att komplettera när priserna blir låga igen.

Här har vi dem de har ökat till 6700 kr!

https://new.webhallen.com/se/product/247136-Corsair-Vengeance...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |