Microsoft Hololens lanseras i Sverige

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Microsoft Hololens lanseras i Sverige

Lite mer än ett år efter att AR-headsetet Hololens blivit tillgänglig i USA släpps den nu i flera europeiska länder, där Sverige är ett av dessa.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Ser ut som masken i PUBG i artikeln under

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2002

Ser fram emot sällskapsspel tex med detta
Fast 4 pers som spelar ihop runt ett bord, för 120kkr känns inte riktigt värt än.

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

öh,, 30,000kr för dev unit? är den täckt med swarovski kristaller eller?

"Dustybridge" 2500K - 32GB RAM - Tac2 - GTX770 - 120hz - vattenkylning - vad mer behöver man veta? ;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Lordsqueak:

öh,, 30,000kr för dev unit? är den täckt med swarovski kristaller eller?

Billigt. Vårt Playstation dev[elopement] kit kostade 150kkr styck och vi var tvingade att ha två! Dev-kit kan innehålla lite olika saker såklart men framförallt är det utvecklingsverktyg med API:er och licenser man betalar för.

OnTopic: inte ens hälften så häftiga som i en tidig framtidsvision jag såg, där hade man i princip ett par vanliga glasögon. Tror nog mer på den här tekniken än VR.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Men vad är det för skillnad på Ms egna och tex. HP's, Asus osv. som skulle kosta runt 3000 kr. Blandar jag ihop dessa med Hololens kanske?

ASUS ROG Crosshair VI Hero| AMD Ryzen 7 2700X @4300MHz| EK based custom watercooling| Samsung 950 PRO 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB @3466 MHz 16-16-16-36-81 1T| MSI RX VEGA 64| LG 34UC88-B Freesync| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11| Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

Hololens är inte som det verkar i deras demonstrationvideos. Konceptet är nice, men allt för dåligt just nu.

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | MSI GTX 770 2GB SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Gambit_2K:

Men vad är det för skillnad på Ms egna och tex. HP's, Asus osv. som skulle kosta runt 3000 kr. Blandar jag ihop dessa med Hololens kanske?

Du tänker nog på VR-headseten som Microsoft förvirrande nog kallar "Mixed Reality headsets". De har inget att göra med Hololens, som är en Augmented Reality-produkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Nice!

Testade någon version av Hololens i början av förra året, och redan då kändes det mycket mer lovande än dåvarande version av Oculus Rift (har inte testat någon senare version).

Får bara hålla tummarna för att det kommer en billigare konsumentinriktad version om inte allt för länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tystberga
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Dr.Mabuse:

Billigt. Vårt Playstation dev[elopement] kit kostade 150kkr styck och vi var tvingade att ha två! Dev-kit kan innehålla lite olika saker såklart men framförallt är det utvecklingsverktyg med API:er och licenser man betalar för.

OnTopic: inte ens hälften så häftiga som i en tidig framtidsvision jag såg, där hade man i princip ett par vanliga glasögon. Tror nog mer på den här tekniken än VR.

För att inte tala om det potentiellt mycket större användningsområdet när tekniken mognat och blivit användarvänlig för alla.

Skickades från m.sweclockers.com

GAMLA KLENODER 486 DX266@80| P54CP75@90| P54C 150@188| P55C166@233| P2 Celeron 433@520| Dual celeron 366@550|Dual P3 Coppermine 650@880|Athlon 1700+@3200+|Athlon 3200+@4000+|Core2duo 8400@4,2| I7 860@3,8|CD2 7400@3,0|I3 2120|I7 2600k@4,7
AKTIVA SYSTEM4790K@4,85|HTPC I5 4670K@STOCK |Lenovo X1 Thinkpad|KID1 I7 860@STOCK |KID2 2500k@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Tony32:

Hololens är inte som det verkar i deras demonstrationvideos. Konceptet är nice, men allt för dåligt just nu.

Tyvärr ja. Hade de kunnat göra det som i videorna så hade det för mig varit långt intressant än VR. Man kan ju hoppas andra blir inspirerafde till att göra det bättre i framtiden.

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2009

Jag ska gå omkring och titta överallt vad som finns under marken med hjälp av direktkopplade markradarsatelliter.

Jag kanske hittar gamla ruiner, skatter eller fossil.

Sen är det nice med min puls och syresättning av blodet i övre vänstra hörnet och blodtryck och kaloriåtgång i högra hörnet när jag är ute i naturen och tränar. Dessutom ser jag en augmented version av vägen via IR så jag kan springa i total mörker. Dessutom kanske jag kan köpa fler våglängder för att bredda mitt synspektrum: radar, ultraviolett, klarare synliga färger, infrarött, alpha, beta och gamma.

Detta blir utmärkt i jobbet också, där jag kan projicera kollegor som om de står framför mig och kan demonstrera med ljus, ljud och bild de arbeten jag presenterar.

Det blir mer sinnen framöver som kopplas direkt in i HoloLens. Vad sägs om ultraljud? Sonar? ( Ja, man kan se genom väggar och berg med sonar tack vare artificiella neurala nätverk som tolkar och sammanställer informationen).

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!