Mediaspelare för att kolla på 4K via datorn?

Permalänk
Medlem

Mediaspelare för att kolla på 4K via datorn?

Så jag har en 4k TV på väg och har således kollat efter lite 4k material, men vilket program ska man köra dessa i?

Starta en 4k video i VLC och det gick ju inge vidare..

Vad kör ni för mediaspelare när ni tittar på t.ex en 4k film via datorn?

Edit: Windows
T.ex: 2160p UHD BluRay x265

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Hur långt är ett snöre?

Windows, Mac, Linux?

Vadå 4k? 4k UHD BluRay HEVC HDR Rec.2020?

Varför fungerade inte VLC? Borde inte vara några problem. Dock inte mitt förstahandsval, men iallafall.

Min nuvarande favorit är MPV. När jag brukade använda Windows så körde jag MPC-HC med madvr, men tyvärr lades utvecklingen av det ner i somras, men senaste versionen lär hålla bra ett tag framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Hur långt är ett snöre?

Windows, Mac, Linux?

Vadå 4k? 4k UHD BluRay HEVC HDR Rec.2020?

Varför fungerade inte VLC? Borde inte vara några problem. Dock inte mitt förstahandsval, men iallafall.

Min nuvarande favorit är MPV. När jag brukade använda Windows så körde jag MPC-HC med madvr, men tyvärr lades utvecklingen av det ner i somras, men senaste versionen lär hålla bra ett tag framöver.

Det beror på. Hur långt vill du att det ska vara?

Windows
T.ex: 2160p UHD BluRay x265 (jag har ingen koll på fil format och allt vad det är)

VLC kan starta filen men börjar hacka direkt, Man hör ljudet hacka medans man tittar på en stillbild

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Inaktiv

Att det hackar i VLC beror förmodligen på att hårdvaruaccelererad videoavkodning inte fungerar, vilket gör att programmet försöker avkoda i mjukvara, men med så hög upplösning och så tung videokomprimering som HEVC (x265 är ett program som kodar video i formatet HEVC eller H.265) så krävs en väldigt snabb CPU för att det inte ska hacka.

Har för mig att hårdvaruaccelererad avkodning är påslaget som standard efter att man installerat VLC, men förmodligen fungerar det inte i ditt fall vilket gör att det faller tillbaka på mjukvaruavkodning. Testa några av programmen som jag och ElvisP föreslog och kolla i inställningarna att hårdvaruacceleration är påslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Hur långt är ett snöre?

Windows, Mac, Linux?

Vadå 4k? 4k UHD BluRay HEVC HDR Rec.2020?

Varför fungerade inte VLC? Borde inte vara några problem. Dock inte mitt förstahandsval, men iallafall.

Min nuvarande favorit är MPV. När jag brukade använda Windows så körde jag MPC-HC med madvr, men tyvärr lades utvecklingen av det ner i somras, men senaste versionen lär hålla bra ett tag framöver.

VLC har inte autorefreshrate va? Alltså att den ändrar auto till 50, 60, 34, 23,976hz. Det går fet bort när jag kollar på film iaf om det inte finns det...

Kodi+DS player och RGB signal hela vägen från PC till Bildvisare är det bästa jag sett i bildväg gällande mediaspelare från PC... https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=223175
Men vi kör mediaextender när vi kollar på rippade BD filmer och serier, just nu Zapptiplayer, grym bild, bra tryck i bilden bättre bild än tex shielden, har båda)med bra flow och bra ljud och inga konstigheter.

http://www.zappiti.com/zappiti-mini-4k-hdr.html

Edit: TS, Edit: Du är säker på att PCn klarar 4k hdr 10bit hevc etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Edit: TS, Edit: Du är säker på att PCn klarar 4k hdr 10bit hevc etc?

I7 4770K, 16gb ram, 1080TI borde väl räcka kan jag tycka?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zippeer:

I7 4770K, 16gb ram, 1080TI borde väl räcka kan jag tycka?

Som sagt, så tror jag inte att CPU'n är tillräckligt kraftfull för ren mjukvaruavkodning, men med hårdvaruacceleration ska det inte vara några som helst problem. Ditt 1080ti har stöd för att avkoda 4k 10-bit HEVC i hårdvara. Verkar som att det inte fungerade i VLC, men testa lite andra program så får du det säkert att fungera till slut.