Assassin's Creed: Origins uppges vara tungdrivet till följd av kopieringsskydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

@DeFeCT79:

Jag vill inte vara elak mot dig. Men har du glömt sätta kylpasta på din CPU.
Du skriver att du har 69-70C som standar. Du får nog kolla igenom din utrustning.
För det där låter inte rätt. Om du säger 50-Plus jo men en då varmt.

Vid mitt spelande efter 2-3 timmars spel så ligger den på 40-45C. Aldrig mera. Då kör jag alltid 120Hz och allt på ultra och högsta inställningar man kan göra.

Det är CPUn i sig, de är ökända för att ha höga spikes.
Har provat 3 olika kylare, 2 luft och 1 vatten, Kraken x62 som jag har nu är 10-15C svalare än tex NH-D15 som jag provade med.

Min 6700K var max 54C, men 7700K går upp i 70C max vid spelande, men det är ju inte konstant temperatur, utan maxtemp som registrerats på Cores och package. och 79C på ACO då, men den har ju inte den tempen hela tiden såklart

Om man kollar average temp så är den mellan 40-55C vid spelande, men spikar högre. Det är många som har det fenomenet på 7700K.

EDIT: Skrev kanske lite illa i inlägget, vad jag ville få fram är att AC:O är väldigt hård mot CPU, därav högre maxtemp än andra spel

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Man utvecklade det för Denuvo och nu i sista sekund (trots att det varit känt länge nu) valde att byta till annat. Så man väljer att istället för att behålla något som fungerade hyfsat (inte perfekt), sänka alla betalande kunder, för att hindra några få % som kunde kanske kunde använt en del av sårbarheterna i Denuvo.

Mao.. det hade krävts både att man riskerar fildelnings jagarare + man behöver ha en hackare som kunde använda dessa + man hade behövt hitta spelet hackat, för att kunna kringgå. Det är mao något verken majoriteten kunde gjort, eller velat göra.

Men istället så säger man FU till sina betalande kunder istället.

Jaså är du en av de mytiska personer som ALDRIG gjort något fel?
Kan jag få din autograf? För du är en av 100Miljoner... lätt.
Vänta... hur vet jag att du är så ärlig?

Håller med dig.
Och? Mår du bättre nu?
Hjälper det spelet att fungera bättre?

Btw... Hat är också något man inte ska göra, så tekniskt sätt bör du nu hata sig själv, som ond person.

Del 1 av ditt inlägg innehöll en vettig förklaring av din syn på vad du tror är anledningen vilken tyvärr hade absolut ingenting med mitt första inlägg att göra (det _DU_ kommenderade och har fortsatt med).
Det mesta av resterande del får du nog ta och höja dig en smula om du vill ha något svar på, det var ungefär som att lyssna på någon trött människa klockan 0300 på krogen som skall förklara och när det inte går kan man alltid förlöjliga. Mer än så tror jag vi inte nämner.

Det du kommenterade av mitt första citat av en användares inlägg gäller fortsatt men det måste tydligen förtydligas en gång till.
Det är inte tillverkaren man skall vara sur på som implementerar DRM och liknande för att skydda sin produkt. Det är de som ser till att det måste implementeras från början man skall rikta sin ilska eller vad man nu har för problem mot.
Svårare är det inte.

Kan självklart sedan tycka att man kunde valt ett bättre alternativ om det nu fanns ett som var godtyckligt tillverkaren, men det var inte vad jag kommenterade så den diskussionen är något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Del 1 av ditt inlägg innehöll en vettig förklaring av din syn på vad du tror är anledningen vilken tyvärr hade absolut ingenting med mitt första inlägg att göra (det _DU_ kommenderade och har fortsatt med).
Det mesta av resterande del får du nog ta och höja dig en smula om du vill ha något svar på, det var ungefär som att lyssna på någon trött människa klockan 0300 på krogen som skall förklara och när det inte går kan man alltid förlöjliga. Mer än så tror jag vi inte nämner.

Det du kommenterade av mitt första citat av en användares inlägg gäller fortsatt men det måste tydligen förtydligas en gång till.
Det är inte tillverkaren man skall vara sur på som implementerar DRM och liknande för att skydda sin produkt. Det är de som ser till att det måste implementeras från början man skall rikta sin ilska eller vad man nu har för problem mot.
Svårare är det inte.

Kan självklart sedan tycka att man kunde valt ett bättre alternativ om det nu fanns ett som var godtyckligt tillverkaren, men det var inte vad jag kommenterade så den diskussionen är något helt annat.

Tänker inte ens orka svara...
Skrik du vidare... ingen lyssnar ändå.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alling:

SweClockers skriver däremot så här:

Hur ligger det till, @Uzanar? Är det belastningen som blir upp till 40 % högre (mindre allvarligt) eller prestandan som blir upp till 40 % sämre (mer allvarligt)?

Hej!

Enligt min bedömning är det precis som du säger prestandan som Voksi syftar på, men det översätts indirekt till belastning för de processorer som agerar flaskhals i det här fallet. Det verkar nämligen som att det specifikt är processorer med fyra kärnor eller färre som är drabbade, då lasten skalar över flera kärnor/trådar. Men just den där siffran på 40% som han talar om får man ta med en nypa salt också, det beror ju såklart på CPU:n i fråga!

Skicka gärna en rättelse istället om du har synpunkter eller frågor till redaktionen i fortsättningen!

MvH,
Mathias

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tänker inte ens orka svara...
Skrik du vidare... ingen lyssnar ändå.

Man brukar inte vilja lyssna när man inte tycker att sanningen är behagar. Så gör min 8åring dagligen.
Skål.
Edit. Tog bort lite text för jag tyckte det blev så lågt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av X_Load:

Crackande och nyttjande (av crackat) skall bestraffas HÅRT, först då kommer spelföretagen att överväga att inte DRM-skydda. Att piratkopieringen inte skadar branschen är bara ytterligare ett fake news!!

Skickades från m.sweclockers.com

Att piratkopieringen inte skadar branschen är bara ytterligare ett fake news!!

Har du källa på det?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Vad sugen man blir på att köpa det här nu då... (ironi)

Bra att SweClockers rapporterar om sånt här så man vet att man ska hålla sig borta från dessa spel.
Finns annat att spela så om inte Ubisoft vill sälja spel så är det okej för mig.
Lite fult mot de kunder som inte får reda på sånt här innan köp.

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Stjäl det inte då de har kvar spelet. Och effekten blir densamma, de får inte mina pengar = mindre förtjänst på spelet. Sedan om jag piratar det eller ignorerar det spelar absolut ingen roll. Fokusera på det stora problemet istället för att plocka småpoäng på hur jag personligen hanterar min protest mot spelutgivarna (inte utvecklarna, de gör ett bra jobb och tar bara order från utgivarna).

Permalänk
Medlem

Till ni som tycker DRM är rättfärdigat är antingen dåligt påläst eller dum i huvudet. Kanske båda. För det första så kommer dom knäcka DRM skyddet förr eller senare så då borde ubi ta bort det. Och jag tror att gruppen folk som piratkopierar kommer att vänta tills det har knäckts istället för att köpa det dag ett. Det är en VÄLDIGT liten demograf som tänkte piratkopiera det men orkar inte vänta så dom köper det istället. Samt, om spelet är bra så förlorar dom inte så mycket på det. CD project red hade inget DRM skydd på witcher 3 och jag tror knappast dom har gått fattiga. Dom enda som lider av DRM skydd är dom som köper spelet. Är det sjyst att dom som faktiskt betalar för spelet får en prestandasmäll på 30-40%? det är DJÄVULSKT MYCKET!

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Triton242:

Del 1 av ditt inlägg innehöll en vettig förklaring av din syn på vad du tror är anledningen vilken tyvärr hade absolut ingenting med mitt första inlägg att göra (det _DU_ kommenderade och har fortsatt med).
Det mesta av resterande del får du nog ta och höja dig en smula om du vill ha något svar på, det var ungefär som att lyssna på någon trött människa klockan 0300 på krogen som skall förklara och när det inte går kan man alltid förlöjliga. Mer än så tror jag vi inte nämner.

Det du kommenterade av mitt första citat av en användares inlägg gäller fortsatt men det måste tydligen förtydligas en gång till.
Det är inte tillverkaren man skall vara sur på som implementerar DRM och liknande för att skydda sin produkt. Det är de som ser till att det måste implementeras från början man skall rikta sin ilska eller vad man nu har för problem mot.
Svårare är det inte.

Kan självklart sedan tycka att man kunde valt ett bättre alternativ om det nu fanns ett som var godtyckligt tillverkaren, men det var inte vad jag kommenterade så den diskussionen är något helt annat.

"Det är inte tillverkaren man skall vara sur på som implementerar DRM och liknande för att skydda sin produkt. Det är de som ser till att det måste implementeras"

Mm dom som ser till att det implanteras är tillverkaren för dom vägrar släppa demos och vägrar släppa test versioner innan man köper spelet och har en retur rätt på 2 timmar max speltid.

Största bullshit någonsin att dom anpassar sig efter pirater.

Alla vet gör du ett bra spel säljer det som smör.

Nej avgå ubisoft med deras jävla 30 FPS trams skit.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av X_Load:

Crackande och nyttjande (av crackat) skall bestraffas HÅRT, först då kommer spelföretagen att överväga att inte DRM-skydda. Att piratkopieringen inte skadar branschen är bara ytterligare ett fake news!!

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.idg.se/2.1085/1.689252/eu-morka-piratkopiering

TL:DR "Däremot visade studien att försäljningen av dataspel faktiskt kan påverkas positivt av piratkopiering"

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Jag känner att jag antingen kommer att köpa en ny processor snart eller snea ur fullständigt över Ubisofts val i det här spelet. AC är kanske det enda spelet som jag köper vid release och jag spelar det på PC för att kunna njuta av flytet och den bästa grafiken. Efter bara några timmar märkte jag att saker inte stod rätt till (32-54 FPS i större städer, med stuttering från helvetet, min 4670k svettades) och jag kunde helt enkelt inte njuta av spelet. Läste på lite om DRM, suckade, och tänkte vänta in några patchar innan jag avfärdade spelet. 1.03 fungerade marginellt bättre. 1.05 var däremot rena katastrofen. LOD försvinner helt och hållet på "långt" håll (100 meter), särskilt i inzoomat läge. Det som var ett vackert men trasigt spel liknar nu en LEGO-spya.

Så, vad göra? Antar att jag får uppgradera till en ny i7 när de anländer till butikerna igen, för själva spelmekanikerna är det inget fel på.

Som GW skulle ha sagt: "En jävla tråkig historia".

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SoVeryIndie:

Jag känner att jag antingen kommer att köpa en ny processor snart eller snea ur fullständigt över Ubisofts val i det här spelet. AC är kanske det enda spelet som jag köper vid release och jag spelar det på PC för att kunna njuta av flytet och den bästa grafiken. Efter bara några timmar märkte jag att saker inte stod rätt till (32-54 FPS i större städer, med stuttering från helvetet, min 4670k svettades) och jag kunde helt enkelt inte njuta av spelet. Läste på lite om DRM, suckade, och tänkte vänta in några patchar innan jag avfärdade spelet. 1.03 fungerade marginellt bättre. 1.05 var däremot rena katastrofen. LOD försvinner helt och hållet på "långt" håll (100 meter), särskilt i inzoomat läge. Det som var ett vackert men trasigt spel liknar nu en LEGO-spya.

Så, vad göra? Antar att jag får uppgradera till en ny i7 när de anländer till butikerna igen, för själva spelmekanikerna är det inget fel på.

Som GW skulle ha sagt: "En jävla tråkig historia".

Testa att slänga in 8 GB mer minne.
Synd att minne är så jädra dyrt, men 16 GB är idealiskt nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Testa att slänga in 8 GB mer minne.
Synd att minne är så jädra dyrt, men 16 GB är idealiskt nu.

Har funderat på det, men det verkar vara CPU som är problemet med Origins. AI och fysik i städerna maxar hela processorn, oavsett grafikinställningar. Utanför storstäderna flyter det på riktigt bra och jag har inga problem med andra spel.

Ska jag ändå uppgradera blir det såklart nytt moderkort och bättre/mer minne.

Men, som sagt, så länge 1.05 ser ut som skit kan det vara. Väntar in nästa patch, hoppas att de löser problemet.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White