Microsoft Hololens lanseras i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Hololens lanseras i Sverige

Lite mer än ett år efter att AR-headsetet Hololens blivit tillgänglig i USA släpps den nu i flera europeiska länder, där Sverige är ett av dessa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som masken i PUBG i artikeln under

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ser fram emot sällskapsspel tex med detta
Fast 4 pers som spelar ihop runt ett bord, för 120kkr känns inte riktigt värt än.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

öh,, 30,000kr för dev unit? är den täckt med swarovski kristaller eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

öh,, 30,000kr för dev unit? är den täckt med swarovski kristaller eller?

Billigt. Vårt Playstation dev[elopement] kit kostade 150kkr styck och vi var tvingade att ha två! Dev-kit kan innehålla lite olika saker såklart men framförallt är det utvecklingsverktyg med API:er och licenser man betalar för.

OnTopic: inte ens hälften så häftiga som i en tidig framtidsvision jag såg, där hade man i princip ett par vanliga glasögon. Tror nog mer på den här tekniken än VR.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Men vad är det för skillnad på Ms egna och tex. HP's, Asus osv. som skulle kosta runt 3000 kr. Blandar jag ihop dessa med Hololens kanske?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hololens är inte som det verkar i deras demonstrationvideos. Konceptet är nice, men allt för dåligt just nu.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Men vad är det för skillnad på Ms egna och tex. HP's, Asus osv. som skulle kosta runt 3000 kr. Blandar jag ihop dessa med Hololens kanske?

Du tänker nog på VR-headseten som Microsoft förvirrande nog kallar "Mixed Reality headsets". De har inget att göra med Hololens, som är en Augmented Reality-produkt.

Permalänk

Nice!

Testade någon version av Hololens i början av förra året, och redan då kändes det mycket mer lovande än dåvarande version av Oculus Rift (har inte testat någon senare version).

Får bara hålla tummarna för att det kommer en billigare konsumentinriktad version om inte allt för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Billigt. Vårt Playstation dev[elopement] kit kostade 150kkr styck och vi var tvingade att ha två! Dev-kit kan innehålla lite olika saker såklart men framförallt är det utvecklingsverktyg med API:er och licenser man betalar för.

OnTopic: inte ens hälften så häftiga som i en tidig framtidsvision jag såg, där hade man i princip ett par vanliga glasögon. Tror nog mer på den här tekniken än VR.

För att inte tala om det potentiellt mycket större användningsområdet när tekniken mognat och blivit användarvänlig för alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Hololens är inte som det verkar i deras demonstrationvideos. Konceptet är nice, men allt för dåligt just nu.

Tyvärr ja. Hade de kunnat göra det som i videorna så hade det för mig varit långt intressant än VR. Man kan ju hoppas andra blir inspirerafde till att göra det bättre i framtiden.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag ska gå omkring och titta överallt vad som finns under marken med hjälp av direktkopplade markradarsatelliter.

Jag kanske hittar gamla ruiner, skatter eller fossil.

Sen är det nice med min puls och syresättning av blodet i övre vänstra hörnet och blodtryck och kaloriåtgång i högra hörnet när jag är ute i naturen och tränar. Dessutom ser jag en augmented version av vägen via IR så jag kan springa i total mörker. Dessutom kanske jag kan köpa fler våglängder för att bredda mitt synspektrum: radar, ultraviolett, klarare synliga färger, infrarött, alpha, beta och gamma.

Detta blir utmärkt i jobbet också, där jag kan projicera kollegor som om de står framför mig och kan demonstrera med ljus, ljud och bild de arbeten jag presenterar.

Det blir mer sinnen framöver som kopplas direkt in i HoloLens. Vad sägs om ultraljud? Sonar? ( Ja, man kan se genom väggar och berg med sonar tack vare artificiella neurala nätverk som tolkar och sammanställer informationen).

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!