Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk

Tjena, tänkte fråga hur mycket ett mekaniskt tangentbord kostar som har led och ser bra ut, När jag själv kollar på prisjakt får jag det till ungefär 800kr. Skulle ni säga att detta stämmer? har ett tangentbord för 900kr och undrar om man ska lämna tillbaks och vänta till black friday.

Permalänk
Medlem

Är i behov av ett nytt tangentbord men kan behöva lite vägledning. Sitter idag med röda switchar (Qpad mk-50) och det är det enda jag egentligen har testat så det säkra före det osäkra tänkte jag fortsätta med röda switchar, använder tangentbordet för både spela och skriva om än mer skriva än spela.

Enda kraven jag har egentligen är bra byggkvalitet och att det måste vara TKL. Såg att komplett hade Corsair K65 för bra pris just nu https://www.komplett.se/product/900090/gaming/gamingmoss-tangentbord/tangentbord-kompakt/corsair-gaming-k65-lux-rgb-compact-rod# och det verkar absolut aktuellt. Är tangentbordet värt priset eller borde jag vänta på Varmilo VB88M eller liknande? Förstår att det är helt olika prisklasser där VB88M även kommer vara trådlös men är mest ute efter ett stabilt, robust och bekvämt tangentbord att både spela och skriva på där man får mycket för pengarna, funktioner som RGB och liknande är hugget som stucket.

Tack på förhand!

Permalänk

Ursäkta om informationen är bristfällig men jag är så gott som helt novis på tangentbord så skulle jag uppskatta lite tips/råd om detta.

Sitter idag på ett sånt här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=337042 men det håller på att ge upp. Då jag spelar en del CS så skulle gärna vilja ha ett som lämpar sig lite mer för gaming, men ska också fungera bra för vanligt skrivande

De enda krav jag egentligen har är att det ska vara kabelanslutning, bra för gaming, skönt att skriva på, belysta tangenter(blinkande/flashiga tangenter struntar jag dock i) och numpad.

Tacksam för alla tips/förslag!

Pris: ~1000:-

mvh

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Inaktiv

@Chkeh @revolt_III :
Kolla 1a posten i denna tråden, tror nog ni kan hitta lite matnyttigt där.

@strykt strupe
Prisjakt brukar väl inte ljuga? Jag har svårt att dubbelkolla eftersom jag inte hittar sökvillkoret "ser bra ut"

Permalänk
Medlem

@anon257891: Har läst igenom första posten men har fortfarande svårt att få en uppfattning för kvalitetsskillnaden på till exempel Corsair K65 och Varmilo VA88M. Såg att det senare inte ens fanns i lager hos MaxGaming med röda switchar just nu så det kanske inte ens är aktuellt.

Har du några andra tangentbord du kan rekommendera som uppfyller kraven röda brytare och TKL?
Vill givetvis komma undan så billigt så möjligt men det får hellre kosta en del och hålla hög kvalitet än att vara billigt och skräp. Just att jag jämför med Corsair K65 var för att jag såg att Komplett sålde ut det för, vad jag uppfattar det som, ett bra pris. Men bäst är kanske att vänta till Black Friday?

Ursäkta för mycket frågor men uppskattar all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

@Chkeh: Min erfarenhet av Corsair K65 säger att du med allra största sannolikhet blir gladare av att köpa något annat. Vad som helst. Maken till dåligt tangentbord har jag då aldrig stött på. Utöver Varmilo finns även Filco, CM, Ducky mfl som erbjuder TKL med röda brytare.

Permalänk

Hej!

Letar nytt tangentbord och skulle gärna hör med er om ni har några rekommendationer. De enda kriterierna jag har är att det ska ha:

Mekaniska brytare (inga specifika, bara inte blåa eller liknande, gillar ej clicket.)
F1,F2,F3 osv ska helst ligga rakt ovanför motsvarande 1,2,3 knappar.
TKL eller vad det kallas, det skall ej finnas någon numb pad på tangentbordet!

Ej nödvändigt, men plus, är ifall det har nån form av bakgrundsbelysning. Antal färger bryr jag mig inte om.

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.
Tack tack.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EspenJens:

Hej!

Letar nytt tangentbord och skulle gärna hör med er om ni har några rekommendationer. De enda kriterierna jag har är att det ska ha:

Mekaniska brytare (inga specifika, bara inte blåa eller liknande, gillar ej clicket.)
F1,F2,F3 osv ska helst ligga rakt ovanför motsvarande 1,2,3 knappar.
TKL eller vad det kallas, det skall ej finnas någon numb pad på tangentbordet!

Ej nödvändigt, men plus, är ifall det har nån form av bakgrundsbelysning. Antal färger bryr jag mig inte om.

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.
Tack tack.

Se posten ovanför din för rekommenderade tillverkare (eller förstaposten i denna tråden under "rekommenderade märken"), välj någon av deras TKL-varianter.

Permalänk

@anon257891: För att det ska se bra ut enligt mig så ska den se vad jag tycker är "normal" https://www.komplett.se/product/902962/gaming/gamingmoss-tang... som det här tangentbordet och inte ha flera kanter som det här https://www.komplett.se/product/807781/gaming/gamingmoss-tang... Jag har just nu en oöppnad https://shop.fnatic.com/products/rush-pro-gaming-keyboard-sil... för 900kr men undrar om man ska lämna tillbaks och vänta tills black friday. skulle du säga att det är värt det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strykt strupe:

@anon257891: För att det ska se bra ut enligt mig så ska den se vad jag tycker är "normal" https://www.komplett.se/product/902962/gaming/gamingmoss-tang... som det här tangentbordet och inte ha flera kanter som det här https://www.komplett.se/product/807781/gaming/gamingmoss-tang... Jag har just nu en oöppnad https://shop.fnatic.com/products/rush-pro-gaming-keyboard-sil... för 900kr men undrar om man ska lämna tillbaks och vänta tills black friday. skulle du säga att det är värt det?

JAG skulle inte betalat 900 för något av de tangentborden: Främst för att inget av dem har "standard layout" (vad gäller storlek/placering på tangenterna), å andra sidan: ska du inte byta ut tangenterna så är det tämligen orelevant.

Men det spelar ingen roll vad jag tycker: tangentbord är extremt subjektivt och det är DINA personliga preferenser som avgör vad du tycker om!

De tangentbordstillverkare som JAG tycker är bra har jag redan redovisat i 1a posten i denna tråden. Så om du vill att någon annan ska bestämma vad du gillar så rekommenderar jag att du köper något av de som är angivna där. (Och för att dra det resonemanget ett steg längre(/för långt)): Vidare tycker jag även att du skall köpa ett par utsvängda mintgröna manchester-jeans med påsydda banlonfickor, då det är den "bästa" byxan!*

Men som sagt, det spelar ingen roll vad jag tycker: Om DU är nöjd med det tangentbordet du har köpt: behåll det! Om DU inte är nöjd: Lämna tillbaka det! (det är faktiskt inte svårare än så)

DU är faktiskt den främste experten i världen på vad just DU tycker om (förutsatt att du inte har en partner: de vet ofta bättre ...och din Mor såklart! )

Edit:*) Insåg efter ett tag att det ju är precis så klädesplaggs-/modeindustrin faktiskt fungerar

Edit2: För att vara lite mer konstruktiv: Titta på "CM Masterkeys Pro S" (eller M/L), det kan kanske passa dig?

"mode"
Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva hjälp med att hitta detta, för jag hittar det inte själv:

-Mekaniskt tangentbord
-Storlek >80% (upp till 80% av fullstorlek)
-trådlöst
-mac kompaktibelt, gärna maclayout/ikoner på tangenterna
-svensk layout (med åäö)
-ANSI/ISO är oviktigt
-Utseende är heller inte det viktigaste, vad jag sett verkar utbudet av vad jag söker vara för litet för att man ska kunna vara kräsen ang utseendet ^^
-brytare vet jag inte vad jag vill ha, kan inte tillräckligt mycket om dem. Har tidigare haft ett hhkb med toprebrytare som jag gillade, samt något razerbord som lät som ett jordskalv varje gång jag skrev. Båda var dock trevliga att skriva på.

Så, nu fick ni något att bita i va!

Permalänk
Medlem

@Runqen: Du skulle kunna köpa ett anne pro och köpa nya keycaps från t.ex wasdkeyboards för att få mac tangenter och swerty layout. Tangentbordet är dock rätt billigt men har hört mycket bra om dem.

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Runqen:

Jag skulle behöva hjälp med att hitta detta, för jag hittar det inte själv:

-Mekaniskt tangentbord
-Storlek >80% (upp till 80% av fullstorlek)
-trådlöst
-mac kompaktibelt, gärna maclayout/ikoner på tangenterna
-svensk layout (med åäö)
-ANSI/ISO är oviktigt
-Utseende är heller inte det viktigaste, vad jag sett verkar utbudet av vad jag söker vara för litet för att man ska kunna vara kräsen ang utseendet ^^
-brytare vet jag inte vad jag vill ha, kan inte tillräckligt mycket om dem. Har tidigare haft ett hhkb med toprebrytare som jag gillade, samt något razerbord som lät som ett jordskalv varje gång jag skrev. Båda var dock trevliga att skriva på.

Så, nu fick ni något att bita i va!

HHKB finns i Blåtands-variant (men sannolikt inte med ÅÄÖ).
Varmilo ska enligt uppgift komma med en ISO blåtandsvariant "snart" ("VB69M" och/eller "VB88M"), finns redan nu i ANSI variant "VB87M".

Så tipset blir nog att köpa en ANSI-bräda och ploppa på ett set med ÅÄÖ-tangenter separat, om du vill köpa idag.

"Anne pro" som @dood tipsade om tidigare anses vara en prisvärd bräda, du kan även söka på "RK61" på t.ex. aliexpress.com eller varför inte det mer generella "Bluetooth keyboard mechanical".

Permalänk
Skrivet av anon257891:

JAG skulle inte betalat 900 för något av de tangentborden: Främst för att inget av dem har "standard layout" (vad gäller storlek/placering på tangenterna), å andra sidan: ska du inte byta ut tangenterna så är det tämligen orelevant.

Men det spelar ingen roll vad jag tycker: tangentbord är extremt subjektivt och det är DINA personliga preferenser som avgör vad du tycker om!

De tangentbordstillverkare som JAG tycker är bra har jag redan redovisat i 1a posten i denna tråden. Så om du vill att någon annan ska bestämma vad du gillar så rekommenderar jag att du köper något av de som är angivna där. (Och för att dra det resonemanget ett steg längre(/för långt)): Vidare tycker jag även att du skall köpa ett par utsvängda mintgröna manchester-jeans med påsydda banlonfickor, då det är den "bästa" byxan!*

Men som sagt, det spelar ingen roll vad jag tycker: Om DU är nöjd med det tangentbordet du har köpt: behåll det! Om DU inte är nöjd: Lämna tillbaka det! (det är faktiskt inte svårare än så)

DU är faktiskt den främste experten i världen på vad just DU tycker om (förutsatt att du inte har en partner: de vet ofta bättre ...och din Mor såklart! )

Edit:*) Insåg efter ett tag att det ju är precis så klädesplaggs-/modeindustrin faktiskt fungerar

Edit2: För att vara lite mer konstruktiv: Titta på "CM Masterkeys Pro S" (eller M/L), det kan kanske passa dig?

Tack för all hjälp, blev så att jag behållde tangentbordet jag hade fått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,

Har nu sökt runt ett tag men inte riktigt hittat vad jag söker.
Vill ha ett bra trådlöst tangentbord just nu lutar det åt Logitech G613 men jag gillar inte riktigt att det är så stort och skulle gärna ha något lite mindre.

Ska användas till spel och vanligt arbete, extra knappar och led och annat fluff spelar ingen större roll, sitter idag med ett Saitek eclipse som jag är nöjd med men vill som sagt slippa sladdarna.

tacksam för tips

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk

Ni som beställer era mekaniska utomlands, var ifrån köper ni dem och är det säkert?
Har för tillfället två mekaniska med blåa brytare, sköna och så men hade velat ha ett lite mer påkostat med på sin höjd bara vita LED som känns mer gediget, och kanske nödvändigtvis inte heller blåa som smattrar så jäkligt.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Ni som beställer era mekaniska utomlands, var ifrån köper ni dem och är det säkert?
Har för tillfället två mekaniska med blåa brytare, sköna och så men hade velat ha ett lite mer påkostat med på sin höjd bara vita LED som känns mer gediget, och kanske nödvändigtvis inte heller blåa som smattrar så jäkligt.

https://kbdfans.myshopify.com/

https://kbdfans.myshopify.com/collections/keyboard/products/k...

https://kbdfans.myshopify.com/collections/keyboard/products/t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av drakelito:

Ni som beställer era mekaniska utomlands, var ifrån köper ni dem och är det säkert?
...

Du kan även kolla avsnittet "Var köpa?" i 1a inlägget i tråden för några fler (beprövade) ställen.

Permalänk
Medlem

Efter att ha spillt över både tangentbord och musamatta är det dags för nytt.
Vill ha något trevligt som inte låter förjävligt, lyser det måste det gå att ställa ner eller stänga av helt och gärna en skön ramp till handleden. Är inte jättekräsen då jag lirat på ett logitech k120 som kostar typ 120kr.
Max 1000kr.

Mvh

Permalänk
Medlem

Har fastnat i tangentbordsträsket. Använder Lenovo T470 laptops både på jobbet och privat och trivs bra med deras tangentbord.

Har skaffat en docka och behöver ett tangentbord. Har tidigare ägt ett filco majestouch 2 tenkeyless med bruna brytare, men trivdes aldrig med det. Testade även med o-rings.

Idag så testade jag olika cherry-brytare på webbhallen via någon slags låda från Corsair och då blev jag intresserad av cherry speed brytare. Senare under dagen upptäckte jag topre-brytare. Antar att min personliga preferens är att skriva utan att applicera så mycket tryck - eller iaf att tangenten reagerar snabbt.

Enklaste lösningen verkar vara att köpa ett tangentbord för 3000 kr - men det är för mycket. Vill max lägga 1500 kr, och jag behöver ett tangentbord med svensk layout - eller iaf så gott som svensk layout.

Vad finns det för alternativ?

ÄNDRING: behöver varken vara backlit eller någon annan typ av extrafunktionalitet

mindre komplettering
Permalänk
Hedersmedlem

@gechu *Inlägg flyttad*

Tror att du får bättre svar här.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@gechu: Rekommendationer finns i mängder, men för att kunna ge ett vettigt svar behövs mer information. En fri tolkning av din text säger att du inte tycker om bruna MX, att linjära MX (hur känner man skillnad på en silver och en röd i en brytartestarlåda - såvida den inte är kopplad till en dator?) är bättre men att du kanske vill ha Topre.

Hur du kom fram till att Topre kunde vara ett alternativ framgår emellertid inte av ditt inlägg; är det baserat på någon form av personlig erfarenhet eller på vad som skrivs på internet? Personliga erfarenheter är alltid att föredra. Med det sagt är erfarenheter från en brytartestarlåda, speciellt om du endast tryckt på den i förbifarten i en affär, inte värda speciellt mycket. Hur en brytare känns att skriva på upplever man helt enkelt bäst genom att skriva på den. Helst under en längre tid.

För att gå vidare behövs som sagt mer information; vad var det, mer precist, du inte tyckte om i ditt Filco? Vad var det du uppskattade hos MX SS (och Topre)?

Utöver det faktum att du inte behöver bakgrundsbelysning eller annat tjafs men att dte skall vara svensk layout, har du önskemål om format? Ett till TKL? Ett fullstort? Kanske rent av ett mindre?

Permalänk
Medlem

Bästa icke-mekaniska/laptop-liknande tangentbord?
Vet om Apple Wired Keyboard och Apple Magic Keyboard, och har båda, och tycker om båda, men de gör lite speciella saker med Caps Lock knappen och man måste flippa Alt/Win knappen, vilket ställer till det i vissa spel, där en del spel respekterar att man har flippat på dem och en del andra läser av tangentbordet på andra sätt och där är de då inte flippat.

Får gärna vara trådlöst, men isf via en USB dongle, inte Bluetooth.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Ålrajt, har kikat runt på nytt tangentbord ett tag. Sitter för nuvarande med ett QPAD-MK85 med röda körsbär som behöver bytas ut. Kommer med all sannolikhet köra vidare på ett fullsize, vill ha ett med belysta tangenter eftersom jag emellanåt sitter i ett mörkt rum men ljuseffekter och discotrams betackar jag mig för. Tanken är att gå över till bruna brytare för att vänja med av med tangentbottnandet.
Köpte ett Logitech G810 under black friday men det lämnades raskt tillbaka eftersom det pingade värre än alla bjällror i tomtens verkstad, gillade dock belysningen bortsett från att man absurt nog inte kan reglera ljusstyrkan. Kikade därefter på CM MasterKeys Pro, men hela konceptet med att ha en vit botten bakom och större mellanrum mellan tangenterna för att reflektera ljuset mer känns helt absurd - det är tangenterna som ska lysa, inte hela jämrans konkarongen i ett försök att leka 80-talsdisco över hela skrivbordet.

Har därför nu kollat på Ducky One vilket har en liknande stil som de andra nämnda - en enkel låda utan trams, men ser ut att ha vettig belysning. Är det någon skillnad på Ducky One TKL som flera i tråden tidigare förespråkat och fullsize, förutom de uppenbara storleksrelaterade skillnaderna? Såg därtill att Ducky One 2 nyligen släppts, men skillnaderna verkar främst vara kosmetiska och PBT-tangenter istället för ABS, vilket jag misstänker egentligen inte har särskilt stor betydelse om man inte knappar på tangentbordet halva veckan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Ålrajt, har kikat runt på nytt tangentbord ett tag. Sitter för nuvarande med ett QPAD-MK85 med röda körsbär som behöver bytas ut. Kommer med all sannolikhet köra vidare på ett fullsize, vill ha ett med belysta tangenter eftersom jag emellanåt sitter i ett mörkt rum men ljuseffekter och discotrams betackar jag mig för. Tanken är att gå över till bruna brytare för att vänja med av med tangentbottnandet.
Köpte ett Logitech G810 under black friday men det lämnades raskt tillbaka eftersom det pingade värre än alla bjällror i tomtens verkstad, gillade dock belysningen bortsett från att man absurt nog inte kan reglera ljusstyrkan. Kikade därefter på CM MasterKeys Pro, men hela konceptet med att ha en vit botten bakom och större mellanrum mellan tangenterna för att reflektera ljuset mer känns helt absurd - det är tangenterna som ska lysa, inte hela jämrans konkarongen i ett försök att leka 80-talsdisco över hela skrivbordet.

Har därför nu kollat på Ducky One vilket har en liknande stil som de andra nämnda - en enkel låda utan trams, men ser ut att ha vettig belysning. Är det någon skillnad på Ducky One TKL som flera i tråden tidigare förespråkat och fullsize, förutom de uppenbara storleksrelaterade skillnaderna? Såg därtill att Ducky One 2 nyligen släppts, men skillnaderna verkar främst vara kosmetiska och PBT-tangenter istället för ABS, vilket jag misstänker egentligen inte har särskilt stor betydelse om man inte knappar på tangentbordet halva veckan.

CM har inte större avstånd mellan tangenterna än andra brädor: det är standard-mått.

Jag känner inte till några skillnader mellan Ducky TKL och 100%: mer än det uppenbara (indirekt ger ju dock 100% en något större resonanslåda, som kan ge viss (marginell?) påverkan på ljudnivån)

PBT eller ABS: Subjektivt och personligt tycker jag att det är avsevärt trevligare med tjocka PBT-tangenter än tunna "flims-flams" ABS (stock) tangenter, även när jag bara knappar sporadiskt på tangentbordet. Ducky gör rätt bra PBT-tangenter.

ABS kan vara bra/bättre (subjektivt) än PBT, men då är det tjocka (dubbel-skjutna) eftermarknads ABS-tangenter vi talar om: inte top-printade/lackade tunna medföljande stock-tangenter som blir gunkiga efter en månad eller två.

Kortare sagt:
Jag tror du blir nöjd med både CM Pro och Ducky (men annars är Varmilo ett bra val IMO )

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Bästa icke-mekaniska/laptop-liknande tangentbord?
Vet om Apple Wired Keyboard och Apple Magic Keyboard, och har båda, och tycker om båda, men de gör lite speciella saker med Caps Lock knappen och man måste flippa Alt/Win knappen, vilket ställer till det i vissa spel, där en del spel respekterar att man har flippat på dem och en del andra läser av tangentbordet på andra sätt och där är de då inte flippat.

Får gärna vara trådlöst, men isf via en USB dongle, inte Bluetooth.

Nu var det en vecka sedan du frågade men om du fortfarande inte har skaffat något så kan jag tipsa om Logitech Illuminated. Finns både trådat och trådlöst. Lågprofil, tyst och mycket laptopkänsla. Kört med ett sådant i flera år och varit väldigt nöjd.

Kolla prisjakt om du ser något som passar -> https://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=logitech%20illuminated

Permalänk
Medlem

@Fetskaft: Jag letar än så det är inte alls för sent. Men det finns ju så många Illuminated, vilken är det man ska ha?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Min gamla trotjänare till tangentbord som följde med hem-PCn på 90-talet dog i veckan. Letar nu efter ett nytt tangentbord. Eftersom jag uppenbarligen har tangentbord väldigt länge är jag inte särskilt priskänslig (upp till 2500 kr om jag kan testa med ångerrätt). Min fru däremot är väldigt ljudkänslig

Beställde ett Ducky, ONE Black BLUE med blå brytare som jag kommer skicka tillbaka. Den högfrekventa delen av klickljudet gjorde inte bara min fru utan även mig tokig :-). Det döljdes helt när jag testade blå brytare på Inet. Förmodligen på grund av bakgrundsljuden (fläktar, ventilation mm).

I övrigt tyckte jag blåa brytare var lite för mjuka och att det var lite för hårt när de bottnade. Gissar på att hårda brytare med o-ringar för dämpning är vad jag letar efter. Vad ska jag välja i så fall? Alla verkar vara mjukare en MX Blue.

Letar i första hand efter ett fullstort tangentbord, desto mindre extragrejer desto bättre.

Glömde vilken storlek på tangentbord jag letar efter.
Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

@Earthchill: Vad var det för tangentbord som gav upp? Om du tyckte om det kanske det an vara idé att se om det finns någonting med en liknande mekanism att ersätta det med.

De flesta Cherrybrytare finns (åtminstone) i en lättare och en tyngre variant. Den tyngre versionen av blå är grön, lika så finns röda och svarta samt bruna och clear som lätt och tung version av linjära respektive taktila brytare.

Om du (och frun) ogillar oljud skall du hålla dig borta från klickande brytare, oavsett tillverkare, samt veta att o-ringar är en långt från heltäckande lösning för att dämpa ljud från en MX-brytare då de endast dämpar nedslaget. GMK/Uniqeys QMX Clips är en väsentligen bättre lösning. Eller Cherrys Silent-brytare (som dock endast finns som röda och svarta, dvs linjära).

Annars finns alternativ utanför Cherrys värld. Matias Quiet Click är (trots namnet) en taktil ljuddämpad brytare som finns att få primärt i Matias egna tangentbord, eller esoteriska alternativ som inte finns som fullstora.

Topre är ett annat bra och tyst alternativ som i och med att de är baserade på en kollapsande gummikupol är intrinsiskt ljuddämpade. Kan tillägga att Topre är min personliga favoritbrytare, så ett Realforce 105 är vad jag skulle slagit till på om jag vore i dina kläder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Earthchill: Vad var det för tangentbord som gav upp? Om du tyckte om det kanske det an vara idé att se om det finns någonting med en liknande mekanism att ersätta det med.

De flesta Cherrybrytare finns (åtminstone) i en lättare och en tyngre variant. Den tyngre versionen av blå är grön, lika så finns röda och svarta samt bruna och clear som lätt och tung version av linjära respektive taktila brytare.

Om du (och frun) ogillar oljud skall du hålla dig borta från klickande brytare, oavsett tillverkare, samt veta att o-ringar är en långt från heltäckande lösning för att dämpa ljud från en MX-brytare då de endast dämpar nedslaget. GMK/Uniqeys QMX Clips är en väsentligen bättre lösning. Eller Cherrys Silent-brytare (som dock endast finns som röda och svarta, dvs linjära).

Annars finns alternativ utanför Cherrys värld. Matias Quiet Click är (trots namnet) en taktil ljuddämpad brytare som finns att få primärt i Matias egna tangentbord, eller esoteriska alternativ som inte finns som fullstora.

Topre är ett annat bra och tyst alternativ som i och med att de är baserade på en kollapsande gummikupol är intrinsiskt ljuddämpade. Kan tillägga att Topre är min personliga favoritbrytare, så ett Realforce 105 är vad jag skulle slagit till på om jag vore i dina kläder.

Tackar!

Det här var det som gav upp.

Testar ett Matias först även om Torpe låter som det jag är ute efter. Torpe vet att ta betalt

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080