Firefox gör det svårare för webbplatser att spåra användare

Permalänk
Melding Plague

Firefox gör det svårare för webbplatser att spåra användare

I och med version 58 av Firefox gör Mozilla det lättare för användare att värna om sin integritet på webben. Detta genom att stänga av automatisk spårning via så kallad canvas fingerprinting.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stor tumme upp för sådan här utveckling

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv

Det är bra att de förbättrar skyddet.

Nu är jag ingen webbutvecklare. men finns det inte lagring av ipadresser, sökningar och annat lokalt på servern, där denna information därefter kan säljas till andra bolag.
Det innebär att man måste ha olika ipadresser för att vara säker.

Permalänk
Medlem

Bra. Då blir det svårare för Facebook att spionera på allt man gör!

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Bra. Då blir det svårare för Facebook att spionera på allt man gör!

*köper produkt för 750Kr*
*5 minuter passerar*
*randomsurfar på facebook*
*annons med samma produkt man nyss köpt för 750 kommer upp fast för 600Kr*

*AAAAAAAAAARGH!!!*

Kan de stoppa sådant så vore det ju nice

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Firefox har alltid varit bäst när det kommer till integritet. Om de bara kunde göra en webbläsare som inte krashar, fryser eller hackar stup i kvarten så hade jag gått tillbaka från Chrome.

Sedan hade de gärna fått skippa tjafs så som pocket och låsta objekt i bokmärkeslistan.

Permalänk
Medlem

Tack FireFox! Längtar också till FireFox quantum, inte långt bort till skarp release på den!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är bra att de förbättrar skyddet.

Nu är jag ingen webbutvecklare. men finns det inte lagring av ipadresser, sökningar och annat lokalt på servern, där denna information därefter kan säljas till andra bolag.
Det innebär att man måste ha olika ipadresser för att vara säker.

Klart de finns, men jag gissar att detta är något som direkt riktar sig emot hotjar. Den tjänsten visar med precision var du drar musen när du är på deras sida och var du klickar på och sånt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@anon159643: Det här skyddar mot att aktörer kan spåra din aktivitet mellan olika sidor och servrar trots att du byter IP-adress. Tänk dig en laptop som används på flera olika WiFi-nätverk.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Bra. Då blir det svårare för Facebook att spionera på allt man gör!

Bästa skyddet emot Facebook är att inte använda det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Det är bra att de förbättrar skyddet.

Nu är jag ingen webbutvecklare. men finns det inte lagring av ipadresser, sökningar och annat lokalt på servern, där denna information därefter kan säljas till andra bolag.
Det innebär att man måste ha olika ipadresser för att vara säker.

Beror på vilken server du tänker på ;).
Även om du byter nätverk, IPadress och även macadress var femte minut så är det fortfarande enkelt att följa dig som användare.
Det som reklamföretagen använder i större utsträckning är väl att samla information från kakor, canvas fingerprinting och liknande. Spelar ingen roll vilket nät du är på eller vliken IPadress utan det är att du använder samma enhet i samband med någon inloggning (inte ens krav alltid) som avslöjar mest för annonsnätverken.
Eller ja, det är så jag förstått det iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Alltid trevligt! Dock har jag inte kört FireFox på många år. Är för inne i "Google-träsket" för att kunna lämna Chrome... Dock tycker jag att Chrome ger en bättre upplevelse men visst har det ett pris... :-/

Skrivet av anon12433:

Firefox har alltid varit bäst när det kommer till integritet. Om de bara kunde göra en webbläsare som inte krashar, fryser eller hackar stup i kvarten så hade jag gått tillbaka från Chrome.

Sedan hade de gärna fått skippa tjafs så som pocket och låsta objekt i bokmärkeslistan.

Bäst? Bra skulle jag säga. Hört talas som Tor Browser?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

*köper produkt för 750Kr*
*5 minuter passerar*
*randomsurfar på facebook*
*annons med samma produkt man nyss köpt för 750 kommer upp fast för 600Kr*

*AAAAAAAAAARGH!!!*

Kan de stoppa sådant så vore det ju nice

Nästa gång du ska köpa något: lägg grejerna i kundvagnen, vänta 5 minuter, gå in på Facebook och köp via annonsen istället

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Bra grej.
Synd att FF kraschar lite för ofta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Firefox har alltid varit bäst när det kommer till integritet. Om de bara kunde göra en webbläsare som inte krashar, fryser eller hackar stup i kvarten så hade jag gått tillbaka från Chrome.

Sedan hade de gärna fått skippa tjafs så som pocket och låsta objekt i bokmärkeslistan.

Det är just de saker du nämner som de jobbat mycket på att få bort i de senaste versionerna.
När Firefox 57 släpps under november månad lär hastigheten vara ruggigt mycket bättre än för tidigare versioner.
Racet började i.o.m. version 54 när de ÄNTLIGEN aktiverade multithreading för webbläsaren.
Av betan att döma lär det bli en bra release.
Så sätt den på prov när version Firefox 57(64-bits) släpps och avgör sedan om Chrome fortfarande är herre på täppan.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KTL:

Tack FireFox! Längtar också till FireFox quantum, inte långt bort till skarp release på den!

Den finns att ladda ner redan nu. Jag har använt Quantum i flera veckor utan en enda krash, och känns som en skarp release.

https://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/channel/desktop/

Permalänk
Medlem

Firefox <3

Använde alltid Firefox förr i tiden, testade jag Chrome ett par år men är nu tillbaka till Firefox sen ca 2-3 år tillbaka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Alltid trevligt! Dock har jag inte kört FireFox på många år. Är för inne i "Google-träsket" för att kunna lämna Chrome... Dock tycker jag att Chrome ger en bättre upplevelse men visst har det ett pris... :-/

Bäst? Bra skulle jag säga. Hört talas som Tor Browser?

Får korrigera det där, bäst av de "stora" då?
Firefox har såvitt jag vet varit en pionjär på området i alla fall, dålig koll på Tor. Vid en snabb googling så såg jag att det också fanns en variant av FF med kryptering likt Tor så kanske likvärdig?

Skrivet av krigelkorren:

Det är just de saker du nämner som de jobbat mycket på att få bort i de senaste versionerna.
När Firefox 57 släpps under november månad lär hastigheten vara ruggigt mycket bättre än för tidigare versioner.
Racet började i.o.m. version 54 när de ÄNTLIGEN aktiverade multithreading för webbläsaren.
Av betan att döma lär det bli en bra release.
Så sätt den på prov när version Firefox 57(64-bits) släpps och avgör sedan om Chrome fortfarande är herre på täppan.

Hoppas verkligen det. Hade ett lätt återfall och testade både FF samt Nightly för ett par månader sedan men då var det fortfarande stora problem, bland annat hackande/stutter på Youtube.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har svårt att förstå de som tycker att FF kraschar, det är den enda webbläsaren som kan dra runt på några 100 till 1000 flikar, Chrome är total oanvändbar och instabil bara med ett par 10 tal flikar uppe och tappar (stänger) för det mesta många av flikarna vid omstart och när den kraschar.
Dessutom ger Chrome otroligt dåligt stöd för tillägg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

*köper produkt för 750Kr*
*5 minuter passerar*
*randomsurfar på facebook*
*annons med samma produkt man nyss köpt för 750 kommer upp fast för 600Kr*

*AAAAAAAAAARGH!!!*

Kan de stoppa sådant så vore det ju nice

Precis, de borde gräva fram ett pris på 800kr, hade känts mycket bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag har svårt att förstå de som tycker att FF kraschar, det är den enda webbläsaren som kan dra runt på några 100 till 1000 flikar, Chrome är total oanvändbar och instabil bara med ett par 10 tal flikar uppe och tappar (stänger) för det mesta många av flikarna vid omstart och när den kraschar.
Dessutom ger Chrome otroligt dåligt stöd för tillägg.

Vet inte vad som är svårt att förstå med att det krashar. För mig har FF betett sig som så de senaste åren att en flik eller hela webbläsaren fryser eller krashar efter bara några timmar på t.ex. Youtube eller Spotify. Videos kan börja hacka utan anledning osv. Detta händer mycket sällan med Chrome, kanske 1-2 gånger per år.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tyvärr så kommer även Firefox att ha dåligt stöd för tillägg i och med nästa version (Tror det var nästa). Med det nya systemet så kommer de låsa ner Firefox så att det inte längre går att "modda" lika mycket.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Mycket bra.

Skrivet av ELF:

Tyvärr så kommer även Firefox att ha dåligt stöd för tillägg i och med nästa version (Tror det var nästa). Med det nya systemet så kommer de låsa ner Firefox så att det inte längre går att "modda" lika mycket.

Vilket i grunden är positivt. Många addons har dock redan gått över till nya WebExtensions, och av de jag brukar använda är det bara två icke-essentiella som inte har gjort det än så länge.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Den finns att ladda ner redan nu. Jag har använt Quantum i flera veckor utan en enda krash, och känns som en skarp release.

https://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/channel/desktop/

Alltid tveksam till BETA men deras releaseversion är 12 dagar bort, så bråttom har jag inte men ska bli kul!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon12433:

Vet inte vad som är svårt att förstå med att det krashar. För mig har FF betett sig som så de senaste åren att en flik eller hela webbläsaren fryser eller krashar efter bara några timmar på t.ex. Youtube eller Spotify. Videos kan börja hacka utan anledning osv. Detta händer mycket sällan med Chrome, kanske 1-2 gånger per år.

Du kanske använt 32 bit versioner elelr har nån gammal profil som hängt med lite för länge så att den kan innehålla "skräpinställningar" som strular

Skrivet av ELF:

@mrqaffe: Tyvärr så kommer även Firefox att ha dåligt stöd för tillägg i och med nästa version (Tror det var nästa). Med det nya systemet så kommer de låsa ner Firefox så att det inte längre går att "modda" lika mycket.

Jo jag vet att FF ska försämra för att bli ännu mer lik Chrome men Pale moon navigerar än så länge rätt och låter bli att bli lika dålig som Chrome. PM är den väg som även FF versionen borde ha stanna kvar vid både vad gäller design och tillägsstöd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Precis, de borde gräva fram ett pris på 800kr, hade känts mycket bättre.

Eller så kunde de ju låta bli att visa annonser för saker man redan köpt. Det är ju liksom redan "kört" Ännu roligare är det om annonsen är för varan från butiken man just handlat ifrån.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Vet inte vad som är svårt att förstå med att det krashar. För mig har FF betett sig som så de senaste åren att en flik eller hela webbläsaren fryser eller krashar efter bara några timmar på t.ex. Youtube eller Spotify. Videos kan börja hacka utan anledning osv. Detta händer mycket sällan med Chrome, kanske 1-2 gånger per år.

Det låter mer som om det är något annat som spökar för dig. Avinstallera, rensa, ominstallera.

Har aldrig upplevt något av det du beskriver och jag har kört FF med 20-30 flikar, YT, konstant i dagar utan minsta hick-up. Flyttar ofta flikar mellan skärmar och tillbaka, kör flera YT i olika skärmar. Någon crash har jag inte upplevt på väldigt, väldigt länge -definitivt inte under detta år.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske använt 32 bit versioner elelr har nån gammal profil som hängt med lite för länge så att den kan innehålla "skräpinställningar" som strular

Jo jag vet att FF ska försämra för att bli ännu mer lik Chrome men Pale moon navigerar än så länge rätt och låter bli att bli lika dålig som Chrome. PM är den väg som även FF versionen borde ha stanna kvar vid både vad gäller design och tillägsstöd.

Skrivet av N3P:

Det låter mer som om det är något annat som spökar för dig. Avinstallera, rensa, ominstallera.

Har aldrig upplevt något av det du beskriver och jag har kört FF med 20-30 flikar, YT, konstant i dagar utan minsta hick-up. Flyttar ofta flikar mellan skärmar och tillbaka, kör flera YT i olika skärmar. Någon crash har jag inte upplevt på väldigt, väldigt länge -definitivt inte under detta år.

Nej inget sånt. Det handlar om flera datorer med många ominstallationer över flera års tid. Kör inga konstiga plugins eller udda hårdvara/drivrutiner. Det är detta som fick mig att gå över till Chrome för flera år sedan som sedan dess alltid har fungerat.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Firefox har alltid varit bäst när det kommer till integritet. Om de bara kunde göra en webbläsare som inte krashar, fryser eller hackar stup i kvarten så hade jag gått tillbaka från Chrome.

Sedan hade de gärna fått skippa tjafs så som pocket och låsta objekt i bokmärkeslistan.

Skrivet av Cyberz:

Bra grej.
Synd att FF kraschar lite för ofta
Skickades från m.sweclockers.com

Pröva betan 57 x64, den fungerar utmärkt. 58 nightly kommer snart få stöd för multithreading. Bytte för 6 dagar efter att fall uppdatering kraschar Chrome webbplay varje gång jag minimerar, samt att det börjar lagga när jag surfar.

Skrivet av backfeed:

Mycket bra.

Vilket i grunden är positivt. Många addons har dock redan gått över till nya WebExtensions, och av de jag brukar använda är det bara två icke-essentiella som inte har gjort det än så länge.

Visst är det positivt med WebExtensions, fast den stöder inte mycket som jag anser gör Firefox bättre än Chrome. En av sakerna är blockering av inline script, WebExtensions stöder bara av/på blockering, vilket är mindre bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Bästa skyddet emot Facebook är att inte använda det.

Skickades från m.sweclockers.com

Var ett tag sen men kom och tänka på en artikel från Arstechinica ....