Problem med vsftpd / Öppnande av portar i routern / Jag-sliter-snart-ut-håret / Hjälp mig!

Permalänk

Problem med vsftpd / Öppnande av portar i routern / Jag-sliter-snart-ut-håret / Hjälp mig!

Hej. För det första har jag läst FAQ och googlat som en galning på mina problem men har antingen inte hittat något eller lyckats förstå det jag hittat. Så jag hoppas att ni sweklockare kan hjälpa mig.

Bakgrund:
Kör en stationär PC med Linux Mint (som jag är relativt ny till, alltid kört Win förr) och vill sätta upp en mindre ftp/webbserver för att hosta lite blandat. Jag har testat Apache2 men gav efter en miljard felmeddelanden upp och installerade vsftpd istället. Där har jag inga felmeddelanden så det bör ju fungera som det ska.

trmspjkn@trmspjkn-Z68X-UD3H-B3 ~ $ sudo service vsftpd status [sudo] password for trmspjkn: ● vsftpd.service - vsftpd FTP server Loaded: loaded (/lib/systemd/system/vsftpd.service; enabled; vendor preset: e Active: active (running) since tor 2017-11-02 12:52:14 CET; 16min ago Process: 12321 ExecStartPre=/bin/mkdir -p /var/run/vsftpd/empty (code=exited, Main PID: 12323 (vsftpd) CGroup: /system.slice/vsftpd.service └─12323 /usr/sbin/vsftpd /etc/vsftpd.conf nov 02 12:52:14 trmspjkn-Z68X-UD3H-B3 systemd[1]: Starting vsftpd FTP server... nov 02 12:52:14 trmspjkn-Z68X-UD3H-B3 systemd[1]: Started vsftpd FTP server.

Problem #1 är att jag inte verkar kunna öppna portar ordentligt. Det här är långt ifrån den första gången jag öppnar portar genom routern men av någon anledning vill den bara öppna en port och inte de andra. Vill ju kunna öppna port 80 (som jag förstår är standard för web?). Se bild.

Problem #2 är att jag inte lyckas hitta var i configen till vsftpd man ska ange root på servern. Om jag ansluter till min IP-adress via webbläsaren hamnar jag direkt på inloggningsskärmen till min router. Och det vill jag ju inte, vill ha en dedikerad mapp som heter typ "FTP" som användaren blir skickad till (så att Pelle har en FTP/pelle/ som han kan ladda upp saker till, Anna har FTP/anna/ osv men de kan inte vara inne på varandras mappar). Själv vill jag kunna komma åt allas mappar. Så filstrukturen skulle bli typ så här:

/FTP <-- Jag kommer åt
index.html <- Startsida med länkar till respektive "undersida",
/FTP/Pelle <-- Pelle (& jag) kommer åt
/FTP/Anna <-- Anna (& jag) kommer åt

Ursäkta om det blev rörigt nu. Skulle verkligen behöva ha detta fixat innan helgen så jag uppskattar all hjälp jag kan få!

EDIT: Kom på att jag skrivit Apache2 i titeln när det egentligen handlar om VSFTPD. Ändrar.

Permalänk
Medlem

@termospojken
Här är en bra guide för att sätta upp vsftp
https://www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-set-u...

För att få mappar till användarkontona skriver du local_root=/home/$USER/ftp
i /etc/vsftpd.conf

Men det står med i guiden.

Det som kan vara problemet med det andra är att routern kan använda en egen ftp och webserver som stör ut. Kolla upp det vetja

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk

@DeGreeZ: Har sett den guiden (men jag har nog läst de flesta som dyker upp på google, vet inte vilka som är bra eller inte) men jag får väl försöka en sväng till.

Kan du utveckla hur du menar med att routern stör ut? Förstår inte vad det är jag ska kolla upp riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av termospojken:

@DeGreeZ: Har sett den guiden (men jag har nog läst de flesta som dyker upp på google, vet inte vilka som är bra eller inte) men jag får väl försöka en sväng till.

Kan du utveckla hur du menar med att routern stör ut? Förstår inte vad det är jag ska kolla upp riktigt.

Ja gör det, men just det jag skrev med local_root= sätter den lokala mappen och med $USER som är en variabel
så sätts det användarnamn som loggar in där. Typ /home/$USER/Ftp blir /home/Anna/Ftp om anna loggar in

Det är om routern själv använder port 21 och 80. Vad är det för router du har?

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk

@DeGreeZ: Jag har en D-Link DWR-118. Men vad skulle routern använda den till? Och port 21 fungerar ju att pinga...

Tror jag fattar ditt resonemang i övrigt, men betyder det att varje användare behöver ha en "lokal" användare på min dator då? Jag ska sätta upp servern för att mina elever ska kunna ladda upp sina hemsideprojekt som vi jobbar med i skolan och jag känner inte för att ha 25 stycken användare på datorn

Permalänk
Medlem

Du ska bara ange 1 port under service-ports och sedan server IP ska vara den adress som servern har på insidan av ditt nätverk

Permalänk
Medlem

Med risk att vara helt ute och cykla låter det som att du kanske sitter bakom en CG-NAT iom ditt portproblem, att du kan pinga port 21 kan ha att göra med hosts samma med att du kommer direkt till din router på port 80 på WAN iom eller kan du pinga port 21 utifrån också? Kan du det så kan du bortse från hela mitt inlägg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@termospojken: Har du en publik repo och en/flera privata repo:s kan du köra med följande:

Ansluta till publik: ftp://your.ip.address

Ansluta till privat: ftp://username@your.ip.address

Fråga 1, port 80 är väl alltid öppen? (Webbtrafik). Men du behöver öppna både port 20 och 21, som det ser ut nu har du bara öppnat en (21) av dom.

Permalänk

Hejsan!

Utan att veta några detaljer om ditt nätverk så: Du verkar ha blandat olika IP subnät i konfigurationen.

På bilden står det att du loggar in på din router på http://192.168.0.1/

Men du har öppnat portarna till 192.168.1.1.
Med en subnätmask på 255.255.255.0 så kan dessa TVÅ subnät inte kommunicera med varandra utan en router mellan sig.
Jag vet inte om det verkligen är meningen att du ska ha två nävterk men antagligen inte.
Kolla IP på webbservern. Är den verkligen 192.168.1.1?
Den borde snarare vara 192.168.0.X där X inte är 1 för att det ska fungera.
Gå in på Terminal / Konsole i datorn med Linux Mint och skriv ifconfig. Ta en bild och visa

Portforwarding brukar se ut såhär:

(portnummer utsidan / WAN) (protokoll TCP/UDP/Both) (Privat / NAT:ad IP-adress till server) (portnummer insidan / LAN)

Läs på om Network Address Translation (NAT och PAT )

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise