Xbox One X blir första spelkonsolen med stöd för 1440p-skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Dessa spelkonsoler liknar mer och mer en PC för varje dag nu vilket är helt fantastiskt! nästa steg är modulära konsoler med utbytbara komponenter för bättre prestanda?

Det är vad som skulle krävas för att jag någonsin skulle få något intresse för en konsol. Och stöd för tangentbord + mus i alla spel där det är relevant. Och in-game-console i åtminstone alla Bethesdaspel så man kommer runt buggarna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Dessa spelkonsoler liknar mer och mer en PC för varje dag nu vilket är helt fantastiskt! nästa steg är modulära konsoler med utbytbara komponenter för bättre prestanda?

Du menar en PC?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man sitter på en Dell U2711, som inte har HDMI 2.0.
Hur skulle man koppla in den för att kunna köra 1440P?
Tack för svar

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nja... det är lite sanning med modifikation. Våra nätsensorer må ha detta (på din källa), men vår "dator" som ska tolka sensorn, klarar inte av den mängden detaljer. Vi fokuserar på enstaka saker.

Tänk på när du tittar på en skärm.. du ser inte ens en hel 15" skärm "klart", utan du ser en liten bit i fullt focus, och sedan är allt annat "suddigt" runt om.

När det gäller med veklighet så är det extremt få som kan se ens 4k material på 4k TV på några meters avstånd, då vi helt enkelt inte kan fokusera så pass bra. Det är när du kommer närmare som med telefon/dator skärm, som detta ironiskt nog blir mer tydligt, men samtidigt också eskalerande svårare att tillverka.

Annars måste du öka storleken på TVn istället, för att bibehålla den vettiga DPI nivån, utan att bara kasta pärlor till svinen så att säga.

http://i.i.cbsi.com/cnwk.1d/i/tim/2013/01/27/resolution_chart.jpg
Denna bild visar ungefärligt problemet. Desto längre bort du kommer, desto mindre spelar det något roll, och nyttan blir då bara med större TV.

Problemet är... med 110" TV... så måste du ändå sitta inom ca 3m från denna för att kunna "njuta av 4k"
Och med tanke på hur enormt stor TV är där... så kommer du ha svårt att ens titta normalt.

Det varierar självklart lite från person till person dock, och om du har perfekt syn så kan du kanske ha nytta av det. Men 8k och mer... nej... bara... nej. Inte på TV... på VR eller liknande som är kloss upp till dina ögon är det dock en annan sak.

Fast den där gäller väl mer för film? För spel och grafik så stämmer det verkligen inte. Jag har en 55" på 3m och det är natt och dag mellan 1080p och 2160p. Har även en 40" 1080p TV med en dator till, och den känns väldigt suddig i windows även från normalt "tv" avstånd när man vant sig vid högre dpi.

Bandbredd och chroma-subsampling (komprimeringen) etc gör skillnanden mellan 1080p och 2160p för film väldigt annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo om vi börjar göra en hel vägg med panel så kommer ju upplösningen behöva ökas för att bibehålla DPI, men samtidigt kommer du inte direkt kunna titta på den så optimalt heller.

Aldrig funderat på varför man inte sitter någon få meter från BIO duken? Eller varför biograferna inte kör 16k upplösning? För det behövs inte

Men jag kan se framtiden... IKEA, bygg din egen 150" TV

Att biografer inte kör 16K beror nog mycket på att tekniken ligger efter på den fronten. När filmer var analoga så användes 35 eller 70mm film, vilket motsvarar runt 6K respektive 12K. Imax 70mm motsvarar hela 18K. Men när man övergick till digitalt så var dessa upplösningar omöjliga, och man fick nöja sig med 2K och 4K. Dock kom ju det digitala formatet med många fördelar, framför allt för själva produktionen som blev billigare och lättare att jobba med.

Precis som med TV-apparater så är det nog bara en tidsfråga innan biograferna får en rejäl overhaul. VR och AR är nog några tekniker som kommer att implementeras i biografer i framtiden. Så i stället för en duk så kommer du att placeras mitt i filmen. Tänk Imax Dome på steroider Detta är något som Starbreeze jobbar på tillsammans med Imax.

Detta lär definitivt leta sig in i våra hem en vacker dag, men fram tills dess så får vi nöja oss med den där Ikea TV:n

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Att biografer inte kör 16K beror nog mycket på att tekniken ligger efter på den fronten. När filmer var analoga så användes 35 eller 70mm film, vilket motsvarar runt 6K respektive 12K. Imax 70mm motsvarar hela 18K. Men när man övergick till digitalt så var dessa upplösningar omöjliga, och man fick nöja sig med 2K och 4K. Dock kom ju det digitala formatet med många fördelar, framför allt för själva produktionen som blev billigare och lättare att jobba med.

Det är helt inkorrekt att dra sådana generalliseringar. Mängden 35mm rullar som du faktiskt får ut 6k digital upplösning ur är nog inte direkt många. Finns så sjukt många variablar här att det blir helt omöjligt att säga att XXmm motsvarar si och så, 35mm har funnits i vad? 100år? Tror du att du får ut lika mycket upplösning ur något som filmandes på 30talet som på 90talet? Och även om det skulle krävas en hög upplösning för att få med allt en filmframe innehåller så är det ju inte nödvändigtvis inte faktiska detajer från det som filmades utan brus och annat skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Kanske lite förvånad att det kom med i X men jag är inte förvånad att det är just Microsoft som gör detta först.

Verkligen inte, räcker med att göra en tillbakablick mot Xbox 360 för att se hur den hanterade olika upplösningar / aspektratio jämfört mot PS3 (eller nintendo).
Även om det rörde sig om upp-/nedskalning på den tiden så kunde åtminstone microsoft mata skärmen med den upplösning den ville ha. Kunde till och med mata min dåvarande plasma med non-square pixels i korrekt aspekt ratio och native upplösning.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är vad som skulle krävas för att jag någonsin skulle få något intresse för en konsol. Och stöd för tangentbord + mus i alla spel där det är relevant. Och in-game-console i åtminstone alla Bethesdaspel så man kommer runt buggarna.

Jag kör sedan ett par veckor Skyrim SE (på xbox one s) och spelet verkar ganska otrasigt nuförtiden, det släpptes ju ändå för snart sex år sen. Har bara unofficial patch och nån vädermod installerad. Alltså, BARA två och inte sjuhundra moddar!

Men jag ser absolut värdet i att köra Skyrim (och Fallout) med mus och tgb. Mer lättmanövrerat än med handkontroll.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag minns när xboxen kom runt 2001 och den fick så mycket kritik av vissa att det typ var en dator.

Men angående modulär så tycker jag det går raka motsatsen och det beror på trög utveckling.

Om vi t.ex tar nes, snes, n64 så hade vissa spelkasserter extra cpu-chip som gjorde beräkningar, så att spelen blev betydligt mer avancerade än vad konsolen borde ha klarat av. Om megadrive så en bild förklarar allt.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/Mega_Driv...

Allt eftersom utvecklingen börjar stagnera så tror jag konsolerna kommer få längre livstid.

Nu var du allt konservativ...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Att biografer inte kör 16K beror nog mycket på att tekniken ligger efter på den fronten. När filmer var analoga så användes 35 eller 70mm film, vilket motsvarar runt 6K respektive 12K. Imax 70mm motsvarar hela 18K. Men när man övergick till digitalt så var dessa upplösningar omöjliga, och man fick nöja sig med 2K och 4K. Dock kom ju det digitala formatet med många fördelar, framför allt för själva produktionen som blev billigare och lättare att jobba med.

Oj oj, här har vi påhitte siffror!

Nej, 35mm film motsvarar ej 6k. 35mm motsvarar dagens 720p, med riktigt bra film, mastering, projektor och en rapp justerare av linsen. Så närmare 1080p, eventuellt, kanske, draghjälp och medvind behövs.
Det är väldigt stor skillnad på att scanna film, och vilken upplösningen som behövs för det. Emot att spela upp film.

Även 70mm scannas oftast i 4k eller en upplösning där runt.

Folk är snabba att hoppa på "men dom scannar ju i den upplösningen!" jo, men det har noll, absolut inget, nada, zero, att göra med detta. Det är enbart för att bevara maximalt med kvalité från ett annat medium. Och även då så scannar ingen i 6k om det inte är super duper uber viktigt material som kräver något sådant.

För gemförelse. Scannar du en 35mm film vid med ett verktyg som kan klara av 4k på den ytan. Så kommer du se enskilda korn på den digitala kopian, om du zoomar in en del. Och allt över det, blir ju då ganska värdelöst.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Här har vi personen som vet hur en riktigt konsol ska se ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det känns som microsoft gör det mest rätt nu för tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja inget fel på Xbox One X. Problemet är däremot brist på spel. De flesta kan jag köra på PC eller på PS4. Ser ingen anledning att skaffa den för några få spel som är exklusiva för xbox One.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ja inget fel på Xbox One X. Problemet är däremot brist på spel. De flesta kan jag köra på PC eller på PS4. Ser ingen anledning att skaffa den för några få spel som är exklusiva för xbox One.

Fast det är väl en fördel för oss konsumenter att de som vill spela på PC kan göra så och de som vill ha enkelheten med en konsoll kan göra så?

Tänker mig att det inte vore en förbättring att släppa exklusivt till xbox one så att pc spelare ”tvingas” köpa en sådan maskin. Känns väldigt ”good guy” av microsoft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast den där gäller väl mer för film? För spel och grafik så stämmer det verkligen inte. Jag har en 55" på 3m och det är natt och dag mellan 1080p och 2160p. Har även en 40" 1080p TV med en dator till, och den känns väldigt suddig i windows även från normalt "tv" avstånd när man vant sig vid högre dpi.

Bandbredd och chroma-subsampling (komprimeringen) etc gör skillnanden mellan 1080p och 2160p för film väldigt annorlunda.

Jo grafen där är mest för film, men som sagt, hela den kommentaren var som svar till behovet av 8k/16k osv.
Om du super samplar 4k och sen visar det på 1080p ska du se att du får kanonbra bild. Det märks mao i renderingen, då detaljer blir mer korrekta.

Men själva TVns detaljer är mindre kritiska, då din hjärna kan "fylla i luckorna", även för spel, så länge som infon bakom är korrekt och detaljerad.

Skrivet av Gender Bender:

Att biografer inte kör 16K beror nog mycket på att tekniken ligger efter på den fronten. När filmer var analoga så användes 35 eller 70mm film, vilket motsvarar runt 6K respektive 12K. Imax 70mm motsvarar hela 18K. Men när man övergick till digitalt så var dessa upplösningar omöjliga, och man fick nöja sig med 2K och 4K. Dock kom ju det digitala formatet med många fördelar, framför allt för själva produktionen som blev billigare och lättare att jobba med.

Precis som med TV-apparater så är det nog bara en tidsfråga innan biograferna får en rejäl overhaul. VR och AR är nog några tekniker som kommer att implementeras i biografer i framtiden. Så i stället för en duk så kommer du att placeras mitt i filmen. Tänk Imax Dome på steroider Detta är något som Starbreeze jobbar på tillsammans med Imax.

Jag kan inte hålla med i dessa slutsatser gällande analog film, och det verkar inte @sKRUVARN eller @Elghinnarisa göra heller. Det är många faktorer som spelar roll på analoga system för att få bra kvalité och du kan inte ens garantera att du får exakt samma "bild"/"frame" på exakt samma plats på analog uppspelning då materialet rör sig.

Att du med analog stillbild kan få kanonbra detaljer är en sak, men att få över det till rörlig film, analogt, är inte lika enkelt, eller perfekt precision.
Du kanske ska läsa bla denna recension och artikel. Är rätt läsvärd för just biografer.
Det är en helt annat teknik bakom som gör bra bild... inte bara pixlar

Och som sagt, detta räcker till en bra upplevelse i en stor lokal... för film då. Spel har ju en annan nivå då varje bild är kristallklar och i fokus, något som film aldrig är.

Så inget fel på 4k för spel... men poängen är att på en enhet så långt ifrån som en TV, minskar fördelen rätt fort. Och visst vill tydligen ha 8k TV för att läsa text, vilket jag fortfarande skrattar åt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Oj oj, här har vi påhitte siffror!

Nej, 35mm film motsvarar ej 6k. 35mm motsvarar dagens 720p, med riktigt bra film, mastering, projektor och en rapp justerare av linsen. Så närmare 1080p, eventuellt, kanske, draghjälp och medvind behövs.
Det är väldigt stor skillnad på att scanna film, och vilken upplösningen som behövs för det. Emot att spela upp film.

Även 70mm scannas oftast i 4k eller en upplösning där runt.

Folk är snabba att hoppa på "men dom scannar ju i den upplösningen!" jo, men det har noll, absolut inget, nada, zero, att göra med detta. Det är enbart för att bevara maximalt med kvalité från ett annat medium. Och även då så scannar ingen i 6k om det inte är super duper uber viktigt material som kräver något sådant.

För gemförelse. Scannar du en 35mm film vid med ett verktyg som kan klara av 4k på den ytan. Så kommer du se enskilda korn på den digitala kopian, om du zoomar in en del. Och allt över det, blir ju då ganska värdelöst.

Det är siffror som har cirkulerat sen det digitala formatet kom. Gå på en Imax Digital biograf (så kallad Liemax) och sedan en riktig Imax biograf som spelar upp 70mm film och se om du märker någon skillnad. Det digitala formatet skalar oerhört dåligt på stora dukar, för det finns inga projektorer som klarar av det. Så för riktigt stora dukar så är film fortfarande överlägsen, och därav anledningen till siffrorna. Annars hade man slopat det här för länge sen.

Precis som att man inte bara ska gå på megapixlar när det gäller kameror så gäller det även här. Dessa siffror handlar enbart om bildens storlek och inte kvalitén.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Är det bara jag som inte riktigt förstår hur det går ihop med att supporta "äkta 4k" och max stöd på skärmen till 1440P. Om den måste skala från 1440P för att visas på en 4k skärm är det ju inte äkta 4k?

Jag vet inte varför du fått för dig att 1440p är max ut från konsolen men det är iaf fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är siffror som har cirkulerat sen det digitala formatet kom. Gå på en Imax Digital biograf (så kallad Liemax) och sedan en riktig Imax biograf som spelar upp 70mm film och se om du märker någon skillnad. Det digitala formatet skalar oerhört dåligt på stora dukar, för det finns inga projektorer som klarar av det. Så för riktigt stora dukar så är film fortfarande överlägsen, och därav anledningen till siffrorna. Annars hade man slopat det här för länge sen.

http://i.imgur.com/0tPbysl.jpg

Precis som att man inte bara ska gå på megapixlar när det gäller kameror så gäller det även här. Dessa siffror handlar enbart om bildens storlek och inte kvalitén.

Det är ju konstigt när det mesta modernt som plåtats på film skannas in och behandlas digital i betyligt lägre upplösning innan det hamnar på film igen... (finns dock undantag typ dunkirk)

Nu älskar jag iof film med, men av mer estetiska skäl, och har sett en del 70mm projektioner (2001, hateful 8, dunkurk mfl) och ja 70mm är grymt. Problemet här är generaliseringen. Är som att säga att filmer som plåtas och visas på film är brusiga, oskarpa och oroliga, det är också delvist sant, men det är en sjuk förenkling av verkligheten. Det är som du säger, man kan inte bara gå på megapixeltal, 35mm kan se ut som skit, och digitalt kan se betydligt bätte ut än film.

Och som en som vanligtvis upplever sina filmer på en oled från blu-ray så blir jag inte direkt imponerad av kvaliten på bio, imax eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det är ju konstigt när det mesta modernt som plåtats på film skannas in och behandlas digital i betyligt lägre upplösning innan det hamnar på film igen... (finns dock undantag typ dunkirk)

Nu älskar jag iof film med, men av mer estetiska skäl, och har sett en del 70mm projektioner (2001, hateful 8, dunkurk mfl) och ja 70mm är grymt. Problemet här är generaliseringen. Är som att säga att filmer som plåtas och visas på film är brusiga, oskarpa och oroliga, det är också delvist sant, men det är en sjuk förenkling av verkligheten. Det är som du säger, man kan inte bara gå på megapixeltal, 35mm kan se ut som skit, och digitalt kan se betydligt bätte ut än film.

Och som en som vanligtvis upplever sina filmer på en oled från blu-ray så blir jag inte direkt imponerad av kvaliten på bio, imax eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

70mm och CGI är ingen bra kombination. Det är det som gör Dunkirk så himla underbar, ingenting är CGI. Skeppen, flygplanen, explosionerna, ja allt i filmen är practical effects, och därför har Imax-versionen inte behövts digitaliseras. Antalet spelfilmer som har filmats helt med 70mm film är inte många. Senaste filmen innan Dunkirk är väl The Hateful 8 som du nämnde, och även den är helt fri från CGI, men innan det så tror jag inte att det har använts sedan 80-talet, åtminstone inte för större filmprojekt. Interstellar filmades mycket i 70mm, men eftersom att den innehåller liten mängd CGI så användes även andra kameror. Dock helt fri från green screens.

Kan dock hålla med om att en UHD-film på en OLED är riktigt imponerande. Det är uppslukande på ett helt annat sätt jämfört med Imax, och bättre blir det i takt med att OLED-panelerna växer i storlek så att man känner sig ännu mer inne i filmen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Men man ser ju inte mer än 900P ändå så..standard är 720P för våra ögon..Varför denna hysteri om 1440P eller 4K helt plötsligt? Vad kommer härnäst? Att vi ser mer än 30FPS?!

Jag tror att du skämtar, men if not:

1. Ögat ser ca 576 megapixel, men det är 7 megapixel i fokus i mitten. Det är aningen mer än 720p...

2. För att 1080p/16:9 kom till PC ca 1998 och har varit standard i MÅNGA år; det är dags att höja kvaliteten ytterligare (för större skärmar än 24").

3. Om du inte ser någon skillnad, gå till optikern på en gång.
https://www.geeksaresexy.net/wp-content/uploads/2015/06/fpsdemo1.gif
I vissa yrken, t.ex. piloter, har de mätt att de kan see +200 fps i tester, men exakt hur många fps är nog inte känt. Men man vet hur många signaler ögonen skickar till hjärnan och det är 10-100 miljoner bits/sekund.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CGI:

Jag tror att du skämtar, men if not:

1. Ögat ser ca 576 megapixel, men det är 7 megapixel i fokus i mitten. Det är aningen mer än 720p...

2. För att 1080p/16:9 kom till PC ca 1998 och har varit standard i MÅNGA år; det är dags att höja kvaliteten ytterligare (för större skärmar än 24").

3. Om du inte ser någon skillnad, gå till optikern på en gång.
https://www.geeksaresexy.net/wp-content/uploads/2015/06/fpsdemo1.gif
I vissa yrken, t.ex. piloter, har de mätt att de kan see +200 fps i tester, men exakt hur många fps är nog inte känt. Men man vet hur många signaler ögonen skickar till hjärnan per sek och det är 10-100 miljoner bits/sekund.

Du tror helt rätt! Jag var självklart sarkastisk med den meningen

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Du tror helt rätt! Jag var självklart sarkastisk med den meningen

Ah, jag visste väl det.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Dessa spelkonsoler liknar mer och mer en PC för varje dag nu vilket är helt fantastiskt! nästa steg är modulära konsoler med utbytbara komponenter för bättre prestanda?

Mm håller med, bara det inte blir för mycke åt PC hållet för gillar nämligen PlugnPlay stilen konsolen har där ens största bekymmer är vilka spel som är exklusiv till vilka konsol.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag vet inte varför du fått för dig att 1440p är max ut från konsolen men det är iaf fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Rubriken, och hela artikeln.
"Xbox One X blir första spelkonsolen med stöd för 1440p-skärmar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Rubriken, och hela artikeln.
"Xbox One X blir första spelkonsolen med stöd för 1440p-skärmar"

Varken rubriken eller artikeln nämner något om att 1440p är max vad konsolen klarar av. Man får väl säga att ordet "även" är ett nyckelord här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Varken rubriken eller artikeln nämner något om att 1440p är max vad konsolen klarar av. Man får väl säga att ordet "även" är ett nyckelord här.

okej då tycker jag att det borde framgått, tydligare. tycker artikeln/rubriken antyder att detta är milstolpen ungefär som "Xbox X första konsolen att klara av 4k."

men då har jag fått det förklarat. Den klarar också 1440p vilket jag kan tycka inte ens borde va en nyhet då den klarar 4k borde det var extremt simpelt att göra att den även klarar 1440p, vilket jag har antagit att den klarar hela tiden.