Kan man byta minne i nyaste Mac mini?

Permalänk

Kan man byta minne i nyaste Mac mini?

Det står att det är LPDDR3, så, det är "laptop" storlek på minnet, DDR3? Kan man slänga in random laptopminnen i en Mac mini lätt?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Det står att det är LPDDR3, så, det är "laptop" storlek på minnet, DDR3? Kan man slänga in random laptopminnen i en Mac mini lätt?

Lästa bara lite snabbt men det verkar vara minne för "Mobile devices" så jar är osäker på om du kan byta i en Mac mini.

Detta kanske kan ge dig lite mer info: https://support.apple.com/el-gr/HT205041

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Lästa bara lite snabbt men det verkar vara minne för "Mobile devices" så jar är osäker på om du kan byta i en Mac mini.

Detta kanske kan ge dig lite mer info: https://support.apple.com/el-gr/HT205041

hmmm, har det inte kommit en ny sen 2014? Fick för mig att det kom en ny modell, ja iaf 2016, men då måste jag kommit ihåg fel, och därför jag inte hittade något nyare när jag googlade heller... och 2014 går det inte att byta på verkar det som.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Fin formfaktor och jag skulle gärna skaffat mig en sådan men tyvärr är det ren skit för dom pengarna. Har du funderingar på att köpa så kanske du kan vänta in lite för rykten går om att Apple kommer göra något med sin stationära lineup snart och kanske får vi en ny Mac Mini som inte har 3 år gammal teknik för bisarra priser.

Permalänk
Skrivet av Nätälskare:

Fin formfaktor och jag skulle gärna skaffat mig en sådan men tyvärr är det ren skit för dom pengarna. Har du funderingar på att köpa så kanske du kan vänta in lite för rykten går om att Apple kommer göra något med sin stationära lineup snart och kanske får vi en ny Mac Mini som inte har 3 år gammal teknik för bisarra priser.

Ja, jag gillar hur dom ser ut och skulle vilja köra lite macOS för att testa, och Minin är ju inte så dyr, men, hårdvara från 2014 är inte speciellt kul, jag var helt säker på att dom uppdaterade den för nått år sen iaf, men icke, kanske var nått ryckte jag läst bara.

Men över 5k för en dator med 4gb ram, de betalar jag inte.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Ja, jag gillar hur dom ser ut och skulle vilja köra lite macOS för att testa, och Minin är ju inte så dyr, men, hårdvara från 2014 är inte speciellt kul, jag var helt säker på att dom uppdaterade den för nått år sen iaf, men icke, kanske var nått ryckte jag läst bara.

Men över 5k för en dator med 4gb ram, de betalar jag inte.

I rena pengar så nej absolut är det inte mycket men relativt dyr är den ju som sagt. Vill också köra macOS då jag föredrar det framför Windows, men orkar inte med hackintosh hehe.

Permalänk

Ett tips är att vänta på nästa Mac Mini, för Tim Cook har sagt att det finns planer på uppgradering av Mac Mini.
https://macworld.idg.se/2.1038/1.691025/tim-cook-bekraftar-ma...

Annars kan du köra Hackintosh, men det är mest om du verkligen orkar krångla med vad det innebär.

// sparkar_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Inaktiv

Om det är 2014 modellen så nej du kan inte slänga in minne i den då minnet är fastlött på logik kortet i dem.

Permalänk
Medlem

Vill du inte vänta och du vill ha en mini så kika efter en begagnad 2012’a med i7 (quadcore).
Den är snabbast och det går att byta minne.
Dock brukar folk begära rätt hutlöst för dem just pga det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Nätälskare:

I rena pengar så nej absolut är det inte mycket men relativt dyr är den ju som sagt. Vill också köra macOS då jag föredrar det framför Windows, men orkar inte med hackintosh hehe.

Jag ... är inte helt överrens med macOS än om jag ska vara ärlig, men, ja, det kan vara datorn, har lånat sambons MBP 2011 tror jag det är, och den har bara 700p så det kan vara det som skapar obehagskänslan jag har med den, så hade varit kul att ha en "riktig" att köra med på min skärm, för att testa lite mer.

Skrivet av sparkar_boll:

Ett tips är att vänta på nästa Mac Mini, för Tim Cook har sagt att det finns planer på uppgradering av Mac Mini.
https://macworld.idg.se/2.1038/1.691025/tim-cook-bekraftar-ma...

Annars kan du köra Hackintosh, men det är mest om du verkligen orkar krångla med vad det innebär.

// sparkar_boll

Kollade lite på det men, jag vet inte om min hårdvara stödjer det, vet att jag kollade för ett tag sen men kommer inte igåh varför jag aldrig gjorde det, min burk ser ju iaf rätt "mac:ig" ut Sen tror jag inte jag fick tag på en installationsfil heller.

Men klart intressant att det kanske kommer nya, hoppas det i så fall kommer en "instegsmodell" man kan pröva lite på!

Skrivet av Json_81:

Vill du inte vänta och du vill ha en mini så kika efter en begagnad 2012’a med i7 (quadcore).
Den är snabbast och det går att byta minne.
Dock brukar folk begära rätt hutlöst för dem just pga det.

Bra tips, ska hålla ögonen öppna på det!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd

Man kan köra macos virtuellt, jag gjorde det för att testa lite typ i somras och det funkade ganska bra. Fanns färdig ISO att ladda ner och bara köra i vmware player.

Permalänk
Medlem

Jag kör numera bara MacOS på min stationära dator. Funkar skitbra, har inga problem alls! (Hackintosh)

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Skrivet av snajk:

Man kan köra macos virtuellt, jag gjorde det för att testa lite typ i somras och det funkade ganska bra. Fanns färdig ISO att ladda ner och bara köra i vmware player.

Skrivet av Ludzee:

Jag kör numera bara MacOS på min stationära dator. Funkar skitbra, har inga problem alls! (Hackintosh)

Vet inte om man får fråga det här på SweC, om det är olagligt, men vart kan man hitta det att ladda ner? Eller finns det lagligt att ladda ner?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Vet inte om man får fråga det här på SweC, om det är olagligt, men vart kan man hitta det att ladda ner? Eller finns det lagligt att ladda ner?

Jag hade en laglig kopia av MacOS sierra då jag har en macbook air, från den "privatkopierade" jag över systemfilerna och använde "uniBeast" för att skapa en bootbar USB

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Skrivet av Ludzee:

Jag hade en laglig kopia av MacOS sierra då jag har en macbook air, från den "privatkopierade" jag över systemfilerna och använde "uniBeast" för att skapa en bootbar USB

aha, ja, efter ett antal flyttar så har vi inte kvar skican till sambons MBP, och jag försökte då köpa en ny, men det verkade inte gå, gick in på Digitalinn och dom hade inga skivor så hade problem att uppgradera denna när jag bytte till SSD i den.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Ett ställe som flera här på forumet har länkat till är Tonymacx86. Där finns det mesta som du behöver för att köra hackintosh.
https://www.tonymacx86.com/

Om admin/mod läser detta så får ni gärna påpeka om det är olämpligt att jag länkar till Tonymacx86.

//sparkar_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

aha, ja, efter ett antal flyttar så har vi inte kvar skican till sambons MBP, och jag försökte då köpa en ny, men det verkade inte gå, gick in på Digitalinn och dom hade inga skivor så hade problem att uppgradera denna när jag bytte till SSD i den.

Du skaffar ett giltigt installationsmedia genom att ladda ner operativsystemet gratis från Mac App Store. Detta måste dock göras på en mac direkt och går ej att göras på nätet.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Skrivet av sparkar_boll:

Ett ställe som flera här på forumet har länkat till är Tonymacx86. Där finns det mesta som du behöver för att köra hackintosh.
https://www.tonymacx86.com/

Om admin/mod läser detta så får ni gärna påpeka om det är olämpligt att jag länkar till Tonymacx86.

//sparkar_boll

Tackar, då kanske jag får försöka med det!

Skrivet av sparkar_boll:

Du skaffar ett giltigt installationsmedia genom att ladda ner operativsystemet gratis från Mac App Store. Detta måste dock göras på en mac direkt och går ej att göras på nätet.

Och det bör jag ju kunna göra på denna, då jag äntligen fått den uppgraderad!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av sparkar_boll:

Du skaffar ett giltigt installationsmedia genom att ladda ner operativsystemet gratis från Mac App Store. Detta måste dock göras på en mac direkt och går ej att göras på nätet.

Har laddat ner macOS, installerat UniBeast och har en 8GB sticka, men verkar som man måste ha större? UniBeast säger att den inte hittar en som är stor nog, men har formaterat den efter instruktionerna på sidan ... surt.

EDIT: Jo när jag läste igen så står det att man måste ha minst 16GB.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av Ludzee:

Jag kör numera bara MacOS på min stationära dator. Funkar skitbra, har inga problem alls! (Hackintosh)

Hur fungerar det sen om man får allt att fungera, loggar man in med sitt apple ID, kan uppgradera och köpa genom app store eller måste man mecka med uppdateringar mm manuellt?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS