Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Finns det inte något forum tvärtom Lyxfällan för dem som har svårt att spendera sina pengar? Själv har jag ångest varje gång jag ska handla något som kostar säg över 1000 kr. Får gå i terapi snart. ^^

Fanns ju nå TV program som hette superspararna, personerna där var ju ofta helt galna dock

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

För mig så tar den tjejen som inte visste vad ränta var för något hem priset.

Permalänk
Medlem

I alla program angriper man idioten som tagit lånen.
Inte någonstans reflekteras det över att det är ok att låna ut 50000 till 100% ränta till någon som omöjligt kan betala tillbaka.

Lagstifta mot ocker, någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Fanns ju nå TV program som hette superspararna, personerna där var ju ofta helt galna dock

typ denna
"Om vi initialt bortser från teknik, konsistens och pappersval så kan vi enkelt göra en överslagsberäkning på hur mycket pengar man sparar på att helt enkelt bajsa borta"
http://www.bajsaborta.nu/spara-toapapper/

Permalänk
Avstängd

Det är på gränsen de gånger jag sett programmet på hur instabila och i vissa fall psykiskt sjuka människor de visar upp på bästa sändningstid för att folk älskar när människor som skämmer ut sig är i TV.

Sen så ska deltagarna paniksälja alla sina ägodelar (om det finns några) till lågpris även om de hade kunnat få ut normala summor, så det vore nog en bra affärsidé att hänga med Lyxfällan sverige runt och köpa upp saker för struntpriser.

Ironin i det hela är reklamen som spelas i pauserna till programmet, banklånsreklamer i ett program där många missbrukat lån eller avbetalningar klockrent.

Permalänk
Medlem

Hela upplägget börjar kännas lite tjatigt efter sisådär tio säsonger även om det nog finns ekonomiskt svagbegåvade personer för att fylla minst tusen avsnitt till.
Hade ju varit ett mer intressant program om de la sin energi på folk som förtjänade den och hade hamnat i skiten på ren otur. Typ nån egenföretagare som fått mån sjukdom och blivit stämd och skuldsatt för oavslutat arbete eller nåt. Men det är klart; det hade ju inte varit i närheten av så roligt att titta på som fåntrattar som köper mumintallrikar för tre gånger månadsinkomsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaevel:

I alla program angriper man idioten som tagit lånen.
Inte någonstans reflekteras det över att det är ok att låna ut 50000 till 100% ränta till någon som omöjligt kan betala tillbaka.

Lagstifta mot ocker, någon?

Ja detta är problemet, jag vet dock inte om man vill (politiskt) sätta upp spärrar då företagen/bankerna tjänar på att sätta människor i skuld.

Man borde helt klart titta på nuvarande lån och utgifter mot personens inkomst innan man får lov att ge ut nya lån.
Och då ska man även se till så att personen klarar av att betala räntan.

Permalänk
Medlem

Jag har bara sett små klipp från lyxfällan men ja det finns folk som inte kan hantera pengar alls.

Jag har en polare som jag vet har en massa skulder. I februari tidigare i år sitter vi vid hans köksbord och snackar och han är då "mellan jobb" och sökt massa nya jobb. Dock så hade han inte fått nytt jobb än. Men nog fan hade han redan spanat in en ny bil han vill ha. Det skulle inte bli mycket dyrare än den fina bilen han redan hade. Jag försöker vara lite diplomatisk och smidig och undrar om ifall han får ett nytt jobb ifall han inte ska vänta 6 mån med att skaffa ny bil och istället lägga pengarna på att betala av skulder eller iallafall lägga lite pengar på hög. Då han hade lånat pengar av mig nyligen(som jag fick tillbaka strax efter) så visste jag att han inte hade nåt eget sparkapital kvar att ta ifrån. Meddelandet gick nog inte fram riktigt. Efter några månader så köper han plötsligt ny bil för typ fucking jävla 400k och han har fortfarande inte fått nytt jobb. Helt jävla otroligt. Bilen kostar han nästan 5k i månaden(bensinen INTE inräknad) plus att värdeminskningen är väl typ 5k i månaden med på en sån dyr bil. Bara för att gå break-even på att ha bilen stående på garageuppfarten så behöver han tjäna typ 15k i månaden(före skatt). Det här är jävligt illa. Jag har inget emot att låna ut pengar till polare men hur kul är det att låna ut pengar när man vet att personen inte kommer kunna betala tillbaka dom? Det enda man kan göra är att fördröja den personliga konkursen så att den sker en månad senare istället(eller ytterliggare senare om man nu vill låna ut ännu mer pengar).

PS. På tal om det ni redan pratat om i tråden. När han varit i kontakten med bank om att ta nytt lån eller försöka lägga om lån så har han fått kalla handen. Hur fan kan samma person få köpa en bil för 400k med billån? Nä jag skyller inte hans situation på bankerna men kan inte låta bli att undra hur det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

typ denna
"Om vi initialt bortser från teknik, konsistens och pappersval så kan vi enkelt göra en överslagsberäkning på hur mycket pengar man sparar på att helt enkelt bajsa borta"
http://www.bajsaborta.nu/spara-toapapper/

Skiter på jobbet så mycket jag bara kan, det är fan Win-Win. Lön samtidigt som man sitter på muggen och slipper köpa toapapper och tvål m.m. så ofta

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Finns det inte något forum tvärtom Lyxfällan för dem som har svårt att spendera sina pengar? Själv har jag ångest varje gång jag ska handla något som kostar säg över 1000 kr. Får gå i terapi snart. ^^

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1467867-det-snalaste-n...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Oftast är det inte de stora inköpen som gör att folk hamnar i dålig sits.

Det är snarare småinköpen som är ”problemet”. Typ cola och chips varje dag för någon hundring. Spel på någon fotbollsmatch för 200 spänm var och varannan dag. Etc.

Permalänk
Inaktiv

Sådana tragiska livssituationer kan inte fejkas. Tänker lite på en mamma som köpte, vad, kläder eller skräpmat till bekostnad av att barnen fick äta sig mätta hos en släkting. Eller min favorit reta-upp-sig-över-deltagare Vanita.

Tragiskt och tyvärr underhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det jag har svårt att förstå varför många tjejer har så svårt att uppgradera? Missköter mannen sig dumpa honom, räcker ej er ekonomi till byt då till en man med högre inkomst.

Sedan är det ointressant att enbart veta skuld om man ej får veta förmögenhet, han i det aktuella fallet har en lägenhet.

Kanske håller ett tag till om man överklockar gubben lite?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Folk tittar på instagram och Facebook och försöker leva samma liv som folk visar upp.
Man känner sig avundsjuk för man inte mår bra innerst inne, så man shoppar och lever allan ballan.
De inser snabbt att man behöver mer pengar, man lånar och lånar, mår sämre och sämre. För att dämpa lånar man ytterligare.

Har en syster som varit i samma situation, tur nog upptäckte vi det och började tala henne till rätta, idag lever hon med sparkapital.

Edit:

Sen är SMS Lån och alla andra tjänster sjukt villiga att låna ut pengar, de skiter totalt dina ekonomi och skickar allt till fogden annars.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

En FD kollega blev tyvärr av med sin bostad pga att han inte kunde hantera pengar.
Fast jobb med hyffsad lön, men istället för att betala hyran så köpte han datorer, mobiler, cyklar och allt möjligt så vips så satt han där med en skuld på över 50K som han inte kunde betala.

Som tur var för honom så var bostaden hans en bostadsrätt så lägenheten såldes, skulden betalades och han fick en god man av kommunen som numera hjälper honom med ekonomin.

Låter lite extremt att sälja en lägenhet för att betala ett lån på 50 000 om han nu hade ett jobb samt alla de prylarna som dator(er) och mobil(er)
Men antar att han hade ett problem och blev tvingad att göra det för att få bort skulden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Det jag har svårt att förstå varför många tjejer har så svårt att uppgradera? Missköter mannen sig dumpa honom, räcker ej er ekonomi till byt då till en man med högre inkomst.

Sedan är det ointressant att enbart veta skuld om man ej får veta förmögenhet, han i det aktuella fallet har en lägenhet.

Om du har kollat på det i går och när dom sålde alla spel så var det bara tjejen som bliv ledsen och det tyder på att hon spelar mycket tv-spel så det kanske var hon som gjorde att han tog massa lån bara för att tjejen vill ha massa saker?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Lyxfällan är kryddad, och har så varit sedan säsong ett. Det finns gott om vittnesmål på hur filmteamet skapar fiktiva situationer som deras programledare sedan måste ordna upp. Det är givetvis så att personerna i programmet har problem med sin ekonomi, däremot används "kreativa grepp" för att skapa större underhållsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om det är programmet som följer amerikanarna med deras kuponger är det helt galet. Sett avsnitt där de får ihop typ 98% rabatt på saker med alla sina "coupons".

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Lyxfällan är kryddad, och har så varit sedan säsong ett. Det finns gott om vittnesmål på hur filmteamet skapar fiktiva situationer som deras programledare sedan måste ordna upp. Det är givetvis så att personerna i programmet har problem med sin ekonomi, däremot används "kreativa grepp" för att skapa större underhållsvärde.

Utan att sett de övriga programmen men tror det är ett genomgående angreppsätt för genren. För ex biggest loser, arga snickaren och vad dom nu heter.

Jag och mina vänner brukade se lyxfällan på fyllan. Produktionen i sig har starkt underhållningsvärde. ”Per måste: ta huvudet ur sanden...” 😅

Permalänk
Medlem

Har haft den unika(?) möjligheten att umgås med en som varit med i Lyxfällan för ett par säsonger sedan och efter att ha umgåtts en utekväll så är jag helt övertygad om att programmet inte är kryddat.

Folk saknar helt enkelt grundläggande kunskaper om ekonomi och växer man inte upp med rätt umgänge så är det ju klart att man saknar detta. Studerade själv IT och vi gick aldrig igenom grundläggande ekonomi på gymnasiet. Tycker själv det borde bli grundläggande ämne mycket tidigare, något #PrataPengar talar ofta om.

Hur många vet ens vad en fond är? Och talar vi om räntor saknas all kunskap (Typ SMS-lån).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Skiter på jobbet så mycket jag bara kan, det är fan Win-Win. Lön samtidigt som man sitter på muggen och slipper köpa toapapper och tvål m.m. så ofta

http://www.BajsaBorta.nu
As-bra(!) sida med goa spartips (om än kanske inte så effektiva)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Ja detta är problemet, jag vet dock inte om man vill (politiskt) sätta upp spärrar då företagen/bankerna tjänar på att sätta människor i skuld.

Man borde helt klart titta på nuvarande lån och utgifter mot personens inkomst innan man får lov att ge ut nya lån.
Och då ska man även se till så att personen klarar av att betala räntan.

Seriösa banker delar inte ut sådana ockerlån.

Att tjäna pengar på ockerlån är moraliskt förkastligt och drabbar de mest utsatta i vårat samhälle - våra politiker kan (och bör) med gott samvete sätta stopp för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Seriösa banker delar inte ut sådana ockerlån.

Att tjäna pengar på ockerlån är moraliskt förkastligt och drabbar de mest utsatta i vårat samhälle - våra politiker kan (och bör) med gott samvete sätta stopp för detta.

Det är väl där problemet ligger i samhället, de med makt borde göra massa saker. Men väljer att inte göra det pga makt. I dessa fall tjäna pengar på okunnigt folk tyvärr.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Terrell:

Låter lite extremt att sälja en lägenhet för att betala ett lån på 50 000 om han nu hade ett jobb samt alla de prylarna som dator(er) och mobil(er)
Men antar att han hade ett problem och blev tvingad att göra det för att få bort skulden.

Det hade tyvärr gått så långt att han fick 5 dagar på sig att betala skulden (efter ett x antal påminnelser), han fick inget banklån, ingen ville gå i borgen för han så det var det enda sättet det gick att lösa det på.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Vill ni veta en sak. Allt i TV är vinklat åt ena eller andra hållet.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Det är sant. Dock är tanken, att den som ser programmen ska få sig en tankeställare om sin egen ekonomi. Beklagligt så tänker inte alla på det sättet. Dock Jonny kändes lite fake. Ett avsnitt enbart för humorns skull.

Visa signatur

Motherboard: Asrock x870E Taichi Lite | Processor: AMD Ryzen 9 9950X3D | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Brukar vara folk som inte har vett i skallen till att ta tag i sina problem.

Folk som kastar räkningarna utan att öppna och tar nya SMS-lån för att betala av andra SMS-lån, folk är helt enkelt korkade idioter.

Det har blivit mycket sämre avsnitt de senaste säsongerna tycker jag, innan var det hårda puckar; bilen åkte, alla elektronik och möbler åkte m.m.. Nu skickar de bilen på sponsrad service och helrekond samtidigt som idioterna blir vallade av programledarna till valfri bank och vips, så har idioterna fått ett stort lån med låg ränta för att kunna betala av alla deras idiotlån, dock krav från banken att deras logga måste visas i rutan i X antal sekunder... och sen slutar det, alla nöjda och glada.

Ja. Som hästbarnet (för inte var han vuxen inte). Problemet var ju att han hade en stor hobby som drogh in noll i intäkter som han inte hade råd med. För att sanera hans ekonomi så hade det absolut enklaste varit "Du har inte råd med detta. Ta tag i ditt liv först och skaffa inkomster. EFTER det kan du ha en dyr hobby"

Samma gäller väl aktuella avsnittets tv-spelssamlare... Att köpa en massa saker som bara man själv och en liten minoritet ser ett värde i när man inte klarar det löpande. Det är bara idioti.
Det är samma med de som jagade Beatles skivor för att de skulle vara stora tillgångar. Problemet var bara att det inte fanns så många samlare och när de hade fått kompletta samlingar så sjänk priserna drastisk då efterfrågan försvann

Skrivet av SAnDis:

Folk tittar på instagram och Facebook och försöker leva samma liv som folk visar upp.
Man känner sig avundsjuk för man inte mår bra innerst inne, så man shoppar och lever allan ballan.
De inser snabbt att man behöver mer pengar, man lånar och lånar, mår sämre och sämre. För att dämpa lånar man ytterligare.

Hände långt innan Instagram med. Vet själv om vänner som böärjat jobba efter gymnasiet med ok löner medans man själv satt med lågt studiemedel och pluggade. Sen när man fick jobb och lön efter utbildning så försökte de andra "hänga" med i konsumtionen.
Det har gått så pass långt att jag inte skulle säga vad jag har köpt till vissa vänner... (för de kan inte hantera andras lycka utan att böärja älta sina egna misslyckanden)

Sen skulle jag vilja påpeka. Hur svårt är det att betala räkningarna och sen sätta av pengar att leva på. Då vet man ju att det som är kvar är "spenderpengar"?

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Napoleongl:

Hela upplägget börjar kännas lite tjatigt efter sisådär tio säsonger[/url][/size]

Tio? De är på säsong 23

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Bullshit hela skiten. Inte många program där ute som är sanna, men folk både tror på det och gillar det.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.