Firefox gör det svårare för webbplatser att spåra användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

*köper produkt för 750Kr*
*5 minuter passerar*
*randomsurfar på facebook*
*annons med samma produkt man nyss köpt för 750 kommer upp fast för 600Kr*

*AAAAAAAAAARGH!!!*

Kan de stoppa sådant så vore det ju nice

Jag tycker det är rätt "roligt".
Jag letar efter en produkt, hittar den och kollar lite, surfar vidare till någon annan sida och blir där serverat reklam för samma produkt jag precis kollade på, från samma affär.
Om jag inte köpte första gången, varför skall jag köpa bara för att jag ser samma sak en gång till?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med firefox i linux, i windows har det varit imponerande dåligt mellan varven (crasher, at öppna pdf'er skapar rekursiva flikar mm)

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Härligt..har använt FF sedan det var mest Mozilla, om jag minns rätt ens.. Quantum Devel edition nu och tycker den är den kvickaste webbläsare jag provat.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Har kört betaversionen av Firefox Quantum i några veckor nu och är helnöjd. Snabb och ännu ett steg bort från Google.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Installerade betan av deras "nya" Firefox och satan i gatan va snabb den är i jämförelse! Nu börjar de flesta addons man hade också skrivas om så att man får allt som tidigare. Hoppade aldrig direkt på Chrome utan fortsatte med Firefox och skillnaden på den nya och den gamla är som dag och natt!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Firefox har alltid varit bäst när det kommer till integritet. ...

Nja, Brave är väl klart strået vassare som default åtminstone.
https://brave.com/

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Den finns att ladda ner redan nu. Jag har använt Quantum i flera veckor utan en enda krash, och känns som en skarp release.

https://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/channel/desktop/

Samma här, jag har testat Firefox v58 beta (Quantum) under några veckor och inte haft några problem alls.

Permalänk
Medlem

Låter som en bra utveckling.

Men, vad menar ni med att Firefox kraschar? Vad gör ni egentligen med webbläsaren? Det enda jag råkat ut för är att Chrome-tabbar kraschar lite av och till på andras datorer; men mina egna som bara kör Firefox har det aldrig varit problem med.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Bäst? Bra skulle jag säga. Hört talas som Tor Browser?

Tor browser är Firefox version 52, vilket för övrigt är samma version som ESR.

Kommer aldrig köra något annat än ESR, då jag tycker hastigheten är tillräcklig. Stabilitet och säkerhet prioriterar jag framför utseende och oförutsedda buggar.

Permalänk
Avstängd

Jag kan varmt rekommendera alla att prova nya Firefox 57 när den kommer, den släpps nu i November.

Mycket nytt har hänt och det är den mest spännande versionen av Firefox på väldigt länge!

  • Project Electrolysis (e10s) - vilket gör att varje tabb körs i en egen separat process för ökad isolering.

  • Quantum CSS (Stylo) - världens första och enda CSS motor byggd för att nyttja parallellism. Byggd i språket Rust. Teknik från Servo projektet.

  • Photon - nytt design språk. Vackert användargränssnitt.

Dock så hinner inte Quantum Render (WebRender) med i version 57 men kommer eventuellt i 58. Ny renderings motor.

https://wiki.mozilla.org/Quantum

Då finns det fler problem på webben än canvas fingerprintering. Det finns evercookies och massa annan fingerprinting. Samt att webbsajter kan göra saker som bryta kryptovalutor på din dator via JavaScript.

Det finns tillägg som NoScript som låter dig slå av JavaScript och sedan whitelista webbsajter som du vill tillåta.

Vill du testa hur spårbar du är så har EFF lanserat projektet Panopticlick.

Permalänk
Medlem

Folk säger att det kraschar här inne. Kraschar aldrig hos mig säger jag då. Måsta vara nåt annat skit i Windows som inte är kompatibelt med FF som orsakar krascherna hos er, men det är ju lätt att lägga skulden på FF

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Visst är det positivt med WebExtensions, fast den stöder inte mycket som jag anser gör Firefox bättre än Chrome. En av sakerna är blockering av inline script, WebExtensions stöder bara av/på blockering, vilket är mindre bra.

Det finns begränsningar, helt klart (som exempelvis gör att addonen MAFF läggs ned, men "Save Page WE" får duga som ersättare). Men WebExtensions-API:et utökas kontinuerligt som jag förstått det, så förr eller senare kommer nog det mesta vara möjligt. Hoppas jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har svårt att förstå de som tycker att FF kraschar, det är den enda webbläsaren som kan dra runt på några 100 till 1000 flikar, Chrome är total oanvändbar och instabil bara med ett par 10 tal flikar uppe och tappar (stänger) för det mesta många av flikarna vid omstart och när den kraschar.
Dessutom ger Chrome otroligt dåligt stöd för tillägg.

Firefox är tung , kraschar ofta och är känd för minnesläckor.. använder den både privat och i jobbet men gick mer ifrån den när edge överraskade som den snabbaste browsern. Blir intressant att se vad deras nya release som är stor omskrivning av FF kan åstakomma.

Förövrigt, om en browser kan dra runt 1000 flikar är ju ointressant, snacka om ineffektiv surfning..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Det är just de saker du nämner som de jobbat mycket på att få bort i de senaste versionerna.
När Firefox 57 släpps under november månad lär hastigheten vara ruggigt mycket bättre än för tidigare versioner.
Racet började i.o.m. version 54 när de ÄNTLIGEN aktiverade multithreading för webbläsaren.
Av betan att döma lär det bli en bra release.
Så sätt den på prov när version Firefox 57(64-bits) släpps och avgör sedan om Chrome fortfarande är herre på täppan.

SENAST jag testade betan var det för många tillägg som inte fungerade. Gick tillbaka till Chromium.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Tack Firefox. Detta är saker som vi skall uppmuntra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zauii89:

Firefox är tung , kraschar ofta och är känd för minnesläckor.. använder den både privat och i jobbet men gick mer ifrån den när edge överraskade som den snabbaste browsern. Blir intressant att se vad deras nya release som är stor omskrivning av FF kan åstakomma.

Förövrigt, om en browser kan dra runt 1000 flikar är ju ointressant, snacka om ineffektiv surfning..

Skickades från m.sweclockers.com

Har bara haft dessa problem i windows, i linux miljöer brukar firefox tugga på bra.

100 flikar kan vara händigt om man gör research till något, 20-50 flikar där man faktiskt hoppar fram och tillbaka på. Sedan om man tycker att RAM användningen blir för hög kan man alltid gå in i about:config och enabla browser.showQuitWarning så att man kan spara sessionen, då man öppnar upp igen är ramanvändningen mindre

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zauii89:

Firefox är tung , kraschar ofta och är känd för minnesläckor.. använder den både privat och i jobbet men gick mer ifrån den när edge överraskade som den snabbaste browsern. Blir intressant att se vad deras nya release som är stor omskrivning av FF kan åstakomma.

Förövrigt, om en browser kan dra runt 1000 flikar är ju ointressant, snacka om ineffektiv surfning..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår inte varför så många inte använder flikar när det har funnit så länge som de gjort.
Det är ju en självklarhet att spara allt intressant i olika fönster och flikar i stället för att tramsa med bokmärken eller att behöva söka men har man gått på googlefieringen så är man väl sökskadad på liknade sätt som en del även verkar vilja söka i startmenyn i win i stället för att klicka på ikoner.
Jag har just nu 41 FF fönster öppna men inte så många flikar just nu men det ligger totalt på drygt 1000 öppna.
Har 10 Chromefönster men eftersom den ofta får för sig att stänga flikar så är jag rädd att öppna mycket i Chrome men säg kring 100 flikar där just nu men mest oviktiga saker just pga att man inte kan lita på att den behåller infon om flikarna....
I Edge är det bara ett fönster och 5 flikar för att den mest upplevs som en beta utan funktioner så den är svåranvänd i största allmänhet även om den har en del vettiga finesser som kanske kan bli nått om de får bort dumheterna.
Edge är verkligen annorlunda men den har också enorma problem att hantera flikar, snudd på värre än Chrome och dessutom en massa dumma "automatiska funktioner" som stör som att den autopausar och minimerar helskärmar när man spelar upp video om man aktiverar ett annat fönster som ligger på samma monitor i stället för att lägga fönstren ovanpå varandra.

Kör också ett par olika Pale moon profiler med några hundra flikar.
Och så en Tor men i den sparar jag inga flikar alls utan startar tom varje gång just för att utnyttja den på lämpligaste sätt för de mest oseriösa tramssiterna typ Facebook.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: 100-tals flika, wao. Jag blir förvirrad när jag har mer än 4 öppna. Gillar bokmärken och sparat på vissa sedan 1999. Kul att gå tillbaka om sidorna finns kvar.

Fungerar Last Pass i räven nu igen. Sist jag provade var det ett aber både i skarpa och i betan inte alls?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Tummen upp.

Chrome och minne är mitt största bekymmer med det.

annars så funkar Chrome bäst när det gäller HTML5/CSS3 utveckling.
kan iof tycka att man som använde skulle fått välja

rendering engine och browser separat (Som chrome på ipad där den körs genom webkit)

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Det finns begränsningar, helt klart (som exempelvis gör att addonen MAFF läggs ned, men "Save Page WE" får duga som ersättare). Men WebExtensions-API:et utökas kontinuerligt som jag förstått det, så förr eller senare kommer nog det mesta vara möjligt. Hoppas jag.

Tror det var gohrill (uBlock Origin) som la en request för 3 år sedan om denna funktion. Sedan vet vi ju att google inte är så villiga att införskaffa bättre verktyg för blockering/säker surf. Vilket ioförsej inte är konstigt då de lever på dataminig.

Permalänk
Medlem

Firefox (Mozilla) Är absolut bäst när det kommer till säkerhet.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Unknown:

Den finns att ladda ner redan nu. Jag har använt Quantum i flera veckor utan en enda krash, och känns som en skarp release.

https://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/channel/desktop/

Provade installera det nyss, men är det meningen det skall ta 15 sekunder att starta (helt default) ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonkenPonken:

Provade installera det nyss, men är det meningen det skall ta 15 sekunder att starta (helt default) ?

Verkligen inte!

Jag kör 64bit versionen och den startar omedelbart

Permalänk
Skrivet av Unknown:

Verkligen inte!

Jag kör 64bit versionen och den startar omedelbart

64-bit här med.
Vivaldi med ett 15-tal tillägg startar betydligt snabbare.

Permalänk
Inaktiv

Även denna gång misslyckas FF/Nightly. Spotify fungerar inte utan något media pack från Microsoft och då får det vara. Chrome förblir nummer ett.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon12433:

Även denna gång misslyckas FF/Nightly. Spotify fungerar inte utan något media pack från Microsoft och då får det vara. Chrome förblir nummer ett.

Låter mer som du har gjort nått konstigt i datorn, provade just med FF (men ingen beta) utan något extra och Spotifys webbspelare funkade direkt, du är medveten om att nightly inte är den stabila versionen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Låter mer som du har gjort nått konstigt i datorn, provade just med FF (men ingen beta) utan något extra och Spotifys webbspelare funkade direkt, du är medveten om att nightly inte är den stabila versionen ?

Provade med både Nightly och FF, är fullt medveten om vad Nightly är. Och nej, jag gör ingenting konstigt. Det är Firefox det är fel på:
https://support.mozilla.org/sv/questions/1135706

Jag kör Windows 10 Pro N, Firefox är inte kompatibelt med den Windowsversionen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon12433:

Provade med både Nightly och FF, är fullt medveten om vad Nightly är. Och nej, jag gör ingenting konstigt. Det är Firefox det är fel på:
https://support.mozilla.org/sv/questions/1135706

Jag kör Windows 10 Pro N, Firefox är inte kompatibelt med den Windowsversionen.

N versionen av win har ju mediafunktionerna borttagna och det är ju därför man väljer att använda N i stället för den normala varianten så jag tycker det blir lite galet att du skyller problem att spela upp musik på FF när du valt en winversion som inte ska användas för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

N versionen av win har ju mediafunktionerna borttagna och det är ju därför man väljer att använda N i stället för den normala varianten så jag tycker det blir lite galet att du skyller problem att spela upp musik på FF när du valt en winversion som inte ska användas för det.

Jag har valt N versionen just för att jag inte vill ha skräpet så som Windows musik och videospelare. Det är märkligt att Chrome fungerar så bra med den versionen också, aldrig behövt uppdatera flash med Chrome heller (vilket tack och lov är på väg bort). Att N versionen inte ska användas för mediauppspelning är det löjligaste jag hört. Själv så har jag aldrig kört med Windows egna mediaspelare för film och musik.
Det blir lite galet när man skyller på Windows över en självklar funktion en webbläsare ska ha.

Permalänk
Medlem

Det var då katten att jag inte visste om den beta versionen av Firefox. Den är ju helt underbar vad jag har testat sedan igår. Haft vanliga Firefox installerat. Tack till de som nämnde detta i tråden!