Jobbar ett ASUS grafikkort bättre med ett ASUS moderkort?

Permalänk

Jobbar ett ASUS grafikkort bättre med ett ASUS moderkort?

Frågan är ställd främst med tanke på konceptet "Republic of Gamers". Jag har ett ASUS GTX 1080 TI 11 GB och undrar om jag på något sätt skulle få ut sämre effekt av att använda ett MSI Z370 Godlike Gaming moderkort?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem

Nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@izzeww:

Är du vänlig och utvecklar ditt svar litegrann? ; )

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafikante:

@izzeww:

Är du vänlig och utvecklar ditt svar litegrann? ; )

Nej, det gör det inte.

Permalänk

Kan det inte finnas specialfunktioner som inte synkar riktigt mellan ett MSI-moderkort och ett ASUS grafikkort?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nope.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk

Suck, nu har ni gjort en grej av att svara enstavigt hela tiden : ( Jag får väl lita på det då men skulle uppskatta om någon kan förklara varför det inte spelar någon roll om de är komponenter från konkurrerande märken eller inte ingår i ett särskilt gamerkoncept så som "Republic of Gamers"?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem

Som att fråga om en cykel lampa lyser bättre beroende på cyckelmärke

Permalänk
Inaktiv

Såklart att komponenter från samma tillverkare kan vara mer optimerade emot varandra, men du pratar om billiga konsumentprylar där de knappast inte lägger ner något fokus på sånt.
Men visst kör du med fabrikat och modell så har tillverkaren såklart testat emot denna.

Detta gäller egentligen allt och man ska egentligen enbart köpa av tillverkaren testad och godkänd ramminne etc.

Men tumregeln för vanliga konsumenter tycker jag är håll er till en serie om ej bra argument emot det finns. Där ett vanligt argument är att man redan har ett moderkort och vill ha en viss grafikkort.

*edit*
Förtydligade det kan alltså finnas stabilitetsfördelar med att köpa komponenter som tillverkaren har testat och utvecklat tillsammans, detta emot att blanda så man får en helt unik blandning som bara man själv i världen har.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grafikante:

Suck, nu har ni gjort en grej av att svara enstavigt hela tiden : ( Jag får väl lita på det då men skulle uppskatta om någon kan förklara varför det inte spelar någon roll om de är komponenter från konkurrerande märken eller inte ingår i ett särskilt gamerkoncept så som "Republic of Gamers"?

Varför skulle det spela någon roll? Grafikprocessorn som gör jobbet kommer från Nvidia i vilket fall som helst och kommer inte fungera annorlunda bara för att den sitter på ett kort där strömförsörjning och kylning är designat av ASUS istället för MSI, Gigabyte eller någon annan.

Det enda som möjligtvis gör skillnad är att du kanske kan synka RGB-belysning mellan moderkort och grafikkort men jag är inte ens säker på att det fungerar på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafikante:

Suck, nu har ni gjort en grej av att svara enstavigt hela tiden : ( Jag får väl lita på det då men skulle uppskatta om någon kan förklara varför det inte spelar någon roll om de är komponenter från konkurrerande märken eller inte ingår i ett särskilt gamerkoncept så som "Republic of Gamers"?

Det är standardiserat, dessutom skulle de bara skjuta sig i foten rent marknadsföringsmässigt. Vem vill köpa ett moderkort som kräver att du skaffar andra perifalier från samma tillverkare? Eller vänd det, köp ett dyrt grafikkort och få ut sämre prestanda för att du inte köpt moderkort från samma moderkort.

Sen kan man nog vinna meningsfulla saker som synkroniserad RGB men det kändes inte som det du var ute efter.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk

Tack för de (äntligen) utförliga svaren : ) Jag har länge funderat på om inte produkter inom samma konceptfamilj brukar vara säkrare optimerade gentemot varandra.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk

@DeadMeat1234:

Nej LED-belysning är det minst viktiga jag kan komma på i grafikkortssammanhang.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafikante:

Suck, nu har ni gjort en grej av att svara enstavigt hela tiden : ( Jag får väl lita på det då men skulle uppskatta om någon kan förklara varför det inte spelar någon roll om de är komponenter från konkurrerande märken eller inte ingår i ett särskilt gamerkoncept så som "Republic of Gamers"?

Jag kan förklara litegrann. Alla grafikkort som heter "GTX 1070" till exempel har samma kärna som kommer från nVidia. Det enda ASUS eller MSI gör är kylarna. Detta gör att du inte får någon skillnad i prestanda mellan MSI och ASUS (typ*) då de har samma kärna och är egentligen samma grafikkort. En sak som skulle kunna förändras är dock RGB-lysena på grafikkorten så att du t.ex kan synka RGB-blinket på moderkortet med grafikkortet för extra 1337-leet om du skulle ha ett ASUS mobo och ASUS grafikkort.

*Det kan vara viss skillnad i fabriksöverklockning men inte mer än några få FPS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grafikante:

Tack för de (äntligen) utförliga svaren : ) Jag har länge funderat på om inte produkter inom samma konceptfamilj brukar vara säkrare optimerade gentemot varandra.

Såklart de är och i professionell sammanhang köper man just ofta samma fabrik.
Men som jag skrev det handlar inte om att de presterar så mycket bättre för en standardiserad produkt som grafikkort, det enda man vet är att tillverkaren gör mest tester emot dessa produkter. Och det är då rimligt att köpa dessa tillsammans om man köper nytt.

Det finns dock några få undantag, en tillverkare som gör bra laptops kan vara kass på att göra routers etc, så man ska inte köpa HP av rubbet om man nu anser hp gör bra laptops.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av izzeww:

Jag kan förklara litegrann. Alla grafikkort som heter "GTX 1070" till exempel har samma kärna som kommer från nVidia. Det enda ASUS eller MSI gör är kylarna. Detta gör att du inte får någon skillnad i prestanda mellan MSI och ASUS (typ*) då de har samma kärna och är egentligen samma grafikkort. En sak som skulle kunna förändras är dock RGB-lysena på grafikkorten så att du t.ex kan synka RGB-blinket på moderkortet med grafikkortet för extra 1337-leet om du skulle ha ett ASUS mobo och ASUS grafikkort.

*Det kan vara viss skillnad i fabriksöverklockning men inte mer än några få FPS.

Citat: Det enda ASUS eller MSI gör är kylarna.

Vem gör grafikkretskortet, vem programmerar styrkretsarna runtomkring, vem designar all elektronik?
Tillverkarna gör ganska mycket som kan påverka stabiliteten, prestandan är dock ungefär densamma.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänkte försöka förklara hur grafikkort fungerar men det är nog enklare att beskriva moderkort. Moderkort är bara ett backbone för att koppla ihop alla komponenter egentligen. Man skulle kunna dela upp det så det fanns ett CPU-kort, ett RAM-kort ett GPU-kort osv men det blir en väldans massa kablar och osäkerhet med kommunikation. Så man har ett moderkort där man har god kontroll på kommunikationsvägar och strömförsörjning, man undviker en del risker och får möjlighet till att skapa standarder med hög prestanda. Moderkort i sig ger ingen prestanda. CPU, GPU, arbetsminne(RAM), arkivminne(lagring) och kommunikationsteknikerna(protokollen) emellan är där man kan bygga på prestanda.

Permalänk
Avstängd

Har då aldrig märkt att det varit någon skillnad om man kört asus eller msi only och även om man mixxar så funkar det lika bra och orsaken jag kör msi+msi är att jag haft minst problem med msi moderkort och msi gaming serien är bland tystaste grafikkorten man kan hitta

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@lord_vasagos:

Hur menar du med att de är de tystaste korten? Grafikkort har ju inga fläktar i sig så var snäll och utveckla det där.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk

@Shimonu:

Tack för den intressanta beskrivningen.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk

@izzeww:

Synnerligen bra att känna till.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafikante:

@lord_vasagos:

Hur menar du med att de är de tystaste korten? Grafikkort har ju inga fläktar i sig så var snäll och utveckla det där.

kylaren på grafikkortet har ju oftast 2-3 fläktar och säger han då att han tycker de är de tystaste korten så menar han ju så klart att kylaren gör inte mycket väsen av sig.

jag förstår inte varför allt måste förklaras bokstavligt in på minsta detalj för att du ska få grepp om sammanhanget?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

@Kethsi:

Kylaren är ju en extern enhet som kan beställas separat och har väl inget sammanhang med vilket märke och modell det handlar om? Jag syftar förstås på att det är kylaren i sig som har tyst fläkt och inte själva moderkortet.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafikante:

@Kethsi:

Kylaren är ju en extern enhet som kan beställas separat och har väl inget sammanhang med vilket märke och modell det handlar om? Jag syftar förstås på att det är kylaren i sig som har tyst fläkt och inte själva moderkortet.

han skrev ju bokstavligen " msi gaming serien är bland tystaste grafikkorten man kan hitta"

"grafikkorten"

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grafikante:

@Kethsi:

Kylaren är ju en extern enhet som kan beställas separat och har väl inget sammanhang med vilket märke och modell det handlar om? Jag syftar förstås på att det är kylaren i sig som har tyst fläkt och inte själva moderkortet.

Du blandar ihop saker tror jag. Bara "kylare" brukar normalt referera till CPU-kylaren som du kan köpa egen men grafikkortet har också en egen kylare.

Permalänk

@Kethsi:

Ja nu såg jag det ; ) Ursäkta mig men jag uppfattade det av någon anledning som moderkort.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk

@Andreaz1:

Jag råkade helt enkelt bara läsa fel : P

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grafikante:

@lord_vasagos:

Hur menar du med att de är de tystaste korten? Grafikkort har ju inga fläktar i sig så var snäll och utveckla det där.

Det är inte bara fläktar som låter och dom kan lida av coilwhine där komponenter vibrerar och oftast skapar ett högfrekvent pipande ljud under tung belastning och är mer vanligt på billigare modeller som kan ha sämre isolerade komponenter som lättare kan vibrera och vara orsaken till irriterande ljud som är värre än fläktar

Men grafikkorten har även andra funktioner som gör korten tystare där dynamiskt frekvens reducerar antalet watt kortet använder när det sänker frekvensen på mhz/volt beroende på belastning som är funktioner i grafikkortet som även den dynamiska fläktstyrningen där korten vid lägre belastning kan köra fläktarna passivt och styr fläktarnas rpm efter värme och belastning

när vi kommer till torx fläktarna PÅ korten har dom bättre utformning som gör att dom kan flytta mer luft vid lägre rpm och har tunnare bättre utformade blad för att få en tystare upplevelse och drar i gång när grafikkorten överstiger 60c så är tystaste korten med den effektivaste kylningen som har lägst ljudnivån på marknaden om man räknar bort kylning som är custom lösning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w