Permalänk
Medlem

Fläktstyra med en splitterkabel?

Är ett tag sedan jag höll på med datorer så är lite rostig... Kan jag få hjälp av er om moderkortet kan fläktstyra 4 stycken fläktar med hjälp av en splitterkabel? Förklara gärna om hur jag ska koppla det eller om det inte går, varför?
Som jag förstår så är fläktarna 3 pin och fläkt uttagen på splitterkabeln är för 4 pin, kan man ända få det till att funka?

Akasa splitterkabel ( https://new.webhallen.com/se/product/164598-Akasa-splitterkab... )

Fläktar ( http://cdon.se/hemelektronik/corsair-air-series-sp120-hsp-per... )

Moderkort ( https://www.komplett.se/product/909961/datorutrustning/pc-kom... )

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Det är ingen fara alls. Du ser på splitterkablarnas kontakter att det finns skåror - fläktarna i sin tur kommer att ha "hanar" som går perfekt in där.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk

Är fläktarna exakt samma RPM och typ så fungerar det men de fläktar du har är inte PWM vilket jag misstänker att du använder till att styra med. Du får alla fläktarna att gå men ingen styrning på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Är fläktarna exakt samma RPM och typ så fungerar det men de fläktar du har är inte PWM vilket jag misstänker att du använder till att styra med. Du får alla fläktarna att gå men ingen styrning på dem

Alright, så med andra ord kommer det inte fungera med dom fläktarna. Inge kul att ha 4 fläktar på max hela tiden.
En annan lösning som jag stötte på ( https://www.dustinhome.se/product/5010900929/pwm-fan-hub-with... ) kan detta vara något att satsa på? Antar att den kommer fungera till just dom fläktarna jag länkade?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Skrivet av Whaea:

Alright, så med andra ord kommer det inte fungera med dom fläktarna. Inge kul att ha 4 fläktar på max hela tiden.
En annan lösning som jag stötte på ( https://www.dustinhome.se/product/5010900929/pwm-fan-hub-with... ) kan detta vara något att satsa på? Antar att den kommer fungera till just dom fläktarna jag länkade?

Har du redan de fläktarna så är det ett alternativ.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1326074-phanteks-pwm-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Har du redan de fläktarna så är det ett alternativ.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1326074-phanteks-pwm-f...

Ja dom har jag, ska läsa igenom tråden du skickade. Tack!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

@Whaea: Jag har den där Akasa splitterkabeln som du länkade (Webhallen). Men för att det ska fungera förutsätter det att du kopplar splitterkabelns PWM kabel på ett PWM uttag på ditt moderkort. Och då måste det vara en PWM kontakt som moderkortet kan styra fläktar med. Därefter bör du kunna styra fläktarna i exempelvis BIOS.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Whaea: Jag har den där Akasa splitterkabeln som du länkade (Webhallen). Men för att det ska fungera förutsätter det att du kopplar splitterkabelns PWM kabel på ett PWM uttag på ditt moderkort. Och då måste det vara en PWM kontakt som moderkortet kan styra fläktar med. Därefter bör du kunna styra fläktarna i exempelvis BIOS.

Alright! Tack för ditt svar. Då kommer fläktarna jag har ligga på max rpm eftersom dom inte kommer fläktstyras då det är 3 pin kontakt. Antar att det är ingen fara men lär väl låta som en jetmotor!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Kan någon här kanske rekommendera en bra fläktstyrning? Svårt att ha en fläktstyrning som sätts i en bur då mitt chassi som är ett Phanteks p400 inte kan ha tillexempel en cd läsare.

Kanske bästa att köra med "Phanteks PWM Fan Hub With 6 Ports" då det blir smidigast!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Avstängd

För PWM måste motorn kunna ge feedback, saknar den möjlighet till detta kan du i detta sammanhang i stället reglera effekten manuellt med en resistor, tex en potentiometer. (ställbart motstånd) eller ett fast motstånd som kan vara gemensamt för samtliga fläktar i klustret om det tål effekten, men här talar vi ganska låga effekter.

Det enda sättet annars är om moderkortet kan reglera spänningen ut via mjukvara. (?)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

PWM står för pulsbreddsmodulering kan sägas vara en strömbrytare som slås av och på i intervaller men såsnabbt att motorn inte hinner stanna dessemellan och på så vis får motorn att gå i en bestämd hastighet.

(i teorin bör det gå att göra med mjukvara, men jag vet ej hur exakt det blir eller om det går i praktiken i en dator).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Whaea: Om du ska ha fläktstyrning på fläktar som inte har PWM så måste du styra det med en voltregulator. Då måste du ha en fläktkontroller för det samt att fläktarna måste vara kopplad direkt till den.

Exempelvis:
https://www.inet.se/produkt/6909652/nzxt-sentry-2-lcd-flaktko...

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Avstängd

Notera att det då måste vara en fläktregulator som inte är baserad på aktiv feedback, (dvs inte) via transistorer eller liknande, då kommer den att vara stendöd om den inte får aktiv stryning från MK.
(har själv provat i experimentsyfte med ett modernt moderkort...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Whaea: Om du ska ha fläktstyrning på fläktar som inte har PWM så måste du styra det med en voltregulator. Då måste du ha en fläktkontroller för det samt att fläktarna måste vara kopplad direkt till den.

Exempelvis:
https://www.inet.se/produkt/6909652/nzxt-sentry-2-lcd-flaktko...

Just på mitt chassi har jag ingen plats för en sån, inga burar heller till att sätta den i. Skrev tidigare i detta inlägg och frågade om just denna ( https://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub ) så kommer nog köpa en sådan.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Notera att det då måste vara en fläktregulator som inte är baserad på aktiv feedback, (dvs inte) via transistorer eller liknande, då kommer den att vara stendöd om den inte får aktiv stryning från MK.
(har själv provat i experimentsyfte med ett modernt moderkort...)

Har lite svårt att förstå men hänger med lite. Tack för dina inlägg och hjälp!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Avstängd

@Whaea:
Jag är tyvärr dålig på att skriva begripligt, men såhär:

Tre sladdar in till kontrollern, måste ha tre sladdar till fläktarna och ett trepinnars PWM uttag på moderkortet.
Kopplar du en sådan kontroller på två pinnar kommer den att vara stendöd.

Två sladdar in på kontrollern, fläktarna kan ha två pinnar men du ställer det på kontrollern.

Hoppas detta blev litet klarare

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

För PWM måste motorn kunna ge feedback, saknar den möjlighet till detta kan du i detta sammanhang i stället reglera effekten manuellt med en resistor, tex en potentiometer.

Motorerna i våra fläktar ger ingen feedback utöver RPM-signalen, och för själva styrfunktionen är den helt ignorerad. 4-pins fläktar har +12v, nolla, RPM signal, och PWM signal. Klipp av den gula som är PVM, så fungerar de lika bra i alla fall, men datorn får ingen varvtalsinformation, så den kan larma för trasig fläkt, om funktionen finns i BIOS.
Jag kör för övrigt PWM på alla mina fläktar i alla chassin, och jag tror inte jag äger en enda 4 pins fläkt. Fläktkontrollern jag använder kör sin PWM på +12v linjen, vilket fungerar utmärkt, på bara 2 kablar om det krävs... Nackdelen med att köra PWM på 3 pins fläktar är att styrningen är absolut. Fyrkantsvågen slår till och från utan upp och nedrampning, och det gör att man kan råka ut för skumma fenomen... Visslande fläktar osv.

Skrivet av Mizzarrogh:

Notera att det då måste vara en fläktregulator som inte är baserad på aktiv feedback, (dvs inte) via transistorer eller liknande, då kommer den att vara stendöd om den inte får aktiv stryning från MK.
(har själv provat i experimentsyfte med ett modernt moderkort...)

Då är det nog moderkortets fel. Varken fläkten, eller styrkresten "behöver" någon feedback för att det ska fungera. PWM'signalen skickas blint. RPM signalen kan givetvis villkoras i datorns BIOS, och får man ingen RPM signal kan man sluta skicka ström på anslutningen, för att spara på hårdvaran. Du kan styra en PWN fläkt med +12v, nolla och 25kHz styrsignal.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Motorerna i våra fläktar ger ingen feedback utöver RPM-signalen, och för själva styrfunktionen är den helt ignorerad. 4-pins fläktar har +12v, nolla, RPM signal, och PWM signal. Klipp av den gula som är PVM, så fungerar de lika bra i alla fall, men datorn får ingen varvtalsinformation, så den kan larma för trasig fläkt, om funktionen finns i BIOS.
Jag kör för övrigt PWM på alla mina fläktar i alla chassin, och jag tror inte jag äger en enda 4 pins fläkt. Fläktkontrollern jag använder kör sin PWM på +12v linjen, vilket fungerar utmärkt, på bara 2 kablar om det krävs... Nackdelen med att köra PWM på 3 pins fläktar är att styrningen är absolut. Fyrkantsvågen slår till och från utan upp och nedrampning, och det gör att man kan råka ut för skumma fenomen... Visslande fläktar osv.

Då är det nog moderkortets fel. Varken fläkten, eller styrkresten "behöver" någon feedback för att det ska fungera. PWM'signalen skickas blint. RPM signalen kan givetvis villkoras i datorns BIOS, och får man ingen RPM signal kan man sluta skicka ström på anslutningen, för att spara på hårdvaran. Du kan styra en PWN fläkt med +12v, nolla och 25kHz styrsignal.

Kollade upp detta nu, det stämmer.
Det verkar ganska förenklat på en dator såg jag...
Motorerna verkar väldigt primitivt gjorda vilket betyder att de torde vara enkla att bygga med för en nybörjare.

Jo, kopplar man bort feedback kabeln blir det en vanlig DC motor.

Edit, undrade också varför den inte kan ge passiv PWM feedback, men verkar som du säger olika på olika moderkort, sammaledes om det kan reglera spänning eller ej.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

@Mizzarrogh:
Jag skruvade isär en enkel PWM kontroller, den verkade innehålla en enkel signalförstärkare för pulståget, vilket förklarar varför den "fryser" om man matar den med obruten DC, med reservation för att jag är trött i skallen just nu...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

@Mizzarrogh:
Lös teoretisk spekulation, om man tänker sig att just detta uttag gav en linjär DC spänningskurva i ställetför PWM ut skulle det förklara varför kontrollern fryser...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Whaea: Mjo men för att den där Phantek hubben ska fungera så måste den också få en PWM signal från t.ex. moderkortet som då skulle vara inkopplad på Fan 1.

Har du inte möjlighet till att ändra på fläkthastighet via PWM så måste du använda en fan controller som gör det via volt... och finns inte det alternativet heller så får du köpa adaptar som stryper flödet så att du får en mindre fläkthastighet. Dock är dessa statiska så du får i princip enbart en hastighet att välja på.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Whaea: Mjo men för att den där Phantek hubben ska fungera så måste den också få en PWM signal från t.ex. moderkortet som då skulle vara inkopplad på Fan 1.

Har du inte möjlighet till att ändra på fläkthastighet via PWM så måste du använda en fan controller som gör det via volt... och finns inte det alternativet heller så får du köpa adaptar som stryper flödet så att du får en mindre fläkthastighet. Dock är dessa statiska så du får i princip enbart en hastighet att välja på.

Har nu fått hem min phantek fanhub. Nu till hur jag ska koppla den. Moderkortet jag har är ett Asus prime b250m - plus. Har väldigt svårt att förstå alla inlägg i denna tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Har nu fått hem min phantek fanhub. Nu till hur jag ska koppla den. Moderkortet jag har är ett Asus prime b250m - plus. Har väldigt svårt att förstå alla inlägg i denna tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt moderkort hade bara två fläktuttag (Mini-ITX) som ska vara äkta PWM, men det funkade bara med Phanteks-hubben om jag kopplade CPU_FAN till ingångsporten på den, inte CHA_FAN.

Så jag satte CPU-fläkten på CHA_FAN och hubbens sidokontakt på CPU_FAN på moderkortet och sen alla chassifläktarna till hubben bara. Styr dem med ASUS AI Suites fläktmodul.

På ditt kort kan du prova de nedre kontakterna först (CHA_FAN/Case Fan), funkar det inte går fläktarna på full fart och då får du använde den övre CPU_FAN istället.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Mitt moderkort hade bara två fläktuttag (Mini-ITX) som ska vara äkta PWM, men det funkade bara med Phanteks-hubben om jag kopplade CPU_FAN till ingångsporten på den, inte CHA_FAN.

Så jag satte CPU-fläkten på CHA_FAN och hubbens sidokontakt på CPU_FAN på moderkortet och sen alla chassifläktarna till hubben bara. Styr dem med ASUS AI Suites fläktmodul.

https://images10.newegg.com/NeweggImage/ProductImage/11-984-004-01.jpg

På ditt kort kan du prova de nedre kontakterna först (CHA_FAN/Case Fan), funkar det inte går fläktarna på full fart och då får du använde den övre CPU_FAN istället.

https://dlcdnimgs.asus.com/websites/global/products/6AjeY3jaBKoj95dr/images/navpic/main03.jpg

Får testa mig fram. Men varför är det en vit kontakt "Fan 1" varför är den just vit?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

@Whaea: Den är vit för att när ditt moderkort är kopplad direkt till hubben så läser den enbart av hastigheten från Fan 1. När du då sätter hastigheten så kommer alla andra fläktar utgå från den första fläkten.

Så om du har fläktar av olika hastigheter så är det generellt bättre att sätta den snabbaste fläkten på FAN 1, och sätta hastigheten utefter den. Sätter du den söligaste fläkten på FAN 1 så kommer dess max hastigheten att flaska alla de andra. För då kommer de resterande fläktarna snurra i "dess" max hastigheten.

Låt oss säga att du har 4 st 1200 RPM fläktar (chassi) men en som är 1800 RPM (typ bakre) och en som är 800 RPM (CPUn). Om du sätter hastigheten på 1800 RPM så kommer alla fläktarna snurra så snabbt de klarar av. Och om du sätter hastigheten på 1500 RPM så kommer alla fläktarna snurra på den hastigheten förutom den på 800 RPM. Men den kommer fortfarande snurra så fort den kan, det vill säga sitt max. Och sätter du hastigheten på 800 RPM så kommer alla snurra i den hastigheten.

Men låt oss säga att du satt den på 800 RPM på din FAN 1. När du väl sätter fläktarna på "max" så kommer alla snurra i 800 RPM, varpå de andra fläktarna helt enkelt bromsas upp av den söligaste fläkten. Fläkten som sitter på FAN 1 sätter alltså "max taket" på hastigheten.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nephitis:

@Whaea: Den är vit för att när ditt moderkort är kopplad direkt till hubben så läser den enbart av hastigheten från Fan 1. När du då sätter hastigheten så kommer alla andra fläktar utgå från den första fläkten.

Så om du har fläktar av olika hastigheter så är det generellt bättre att sätta den snabbaste fläkten på FAN 1, och sätta hastigheten utefter den. Sätter du den söligaste fläkten på FAN 1 så kommer dess max hastigheten att flaska alla de andra. För då kommer de resterande fläktarna snurra i "dess" max hastigheten.

Låt oss säga att du har 4 st 1200 RPM fläktar (chassi) men en som är 1800 RPM (typ bakre) och en som är 800 RPM (CPUn). Om du sätter hastigheten på 1800 RPM så kommer alla fläktarna snurra så snabbt de klarar av. Och om du sätter hastigheten på 1500 RPM så kommer alla fläktarna snurra på den hastigheten förutom den på 800 RPM. Men den kommer fortfarande snurra så fort den kan, det vill säga sitt max. Och sätter du hastigheten på 800 RPM så kommer alla snurra i den hastigheten.

Men låt oss säga att du satt den på 800 RPM på din FAN 1. När du väl sätter fläktarna på "max" så kommer alla snurra i 800 RPM, varpå de andra fläktarna helt enkelt bromsas upp av den söligaste fläkten. Fläkten som sitter på FAN 1 sätter alltså "max taket" på hastigheten.

Kan det verkligen vara så, hubben på bilden har ju 3 pins anslutningar för fläktarna så de kan inte att få pwmstyrsignal utan de spänningsstyrs, däremot känner moderkortet av varvtalet på fläkten på vit port men alla fläktutgångarna kan väl styras ut 0-12V beroende på varvtalssignalen från vita porten, fläktarna borde alltså gå med olika varvtal men de kan väl nå sitt nominella maxvarvatal då de kan få 12V ?
Det är väl en sån här det handlar om http://www.phanteks.com/assets/manuals/PH-PWHUB.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Bara en fråga av nyfikenhet, men vad gör den tredje pinnen om fläkten styrs med analog spänningsreglering? Har den ändå någon form av individuell feedback, eller är det bara en kontroll att den snurrar, sas?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Bara en fråga av nyfikenhet, men vad gör den tredje pinnen om fläkten styrs med analog spänningsreglering? Har den ändå någon form av individuell feedback, eller är det bara en kontroll att den snurrar, sas?

Jag antar att den inte är inkoppla men de använder en standardkontakt för att det är enklare och billigare, det finns i alla fall ingen pinne för pwmstyrsignal för den ligger längst ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tackar alla för era inlägg och eran hjälpt. Har blivit lite klokare och datorn går nu tyst och är fläktstyrd. Kopplade in den i Chassie fan 1.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Avstängd

Ja, vi krånglade till det i onödan i stridens hetta vad det verkar...
Bra du fick till det ändå, funkar det så har du gjort rätt.

---------------------------------
mrqaffe
På så vis... Undrade mest därför att det bara är två pinnar ditsatta och vanlig tvåledare på jag hade hemma utan PWM.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number