Microsoft: "Efterfrågan på Xbox One X är mycket hög"

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Meh, oftast behövs det bara ett nytt grafikkort och koppla in i din nuvarande dator..Även ett begagnat 390X med 8GB skulle varit en bra kandidat till 4K spelning..för ~1500:- begagnat.

Samt man kan tanka ner eller streama 4K filmer numera..

Annars kan man säga..du måste köpa en UHD TV, ny soffa och nytt TV'bord osv osv till ditt nya Xbox X..En UHD-Tv kostar väl 20000:- om man ska ha en bra med HDR? Så ingen ide att ta sig in på de spåret

Större chans att man redan har en PC hemma än vad man har en UHD-TV.

Jämför gärna UHBD med en stream, inte ens i samma världsdel.
Haltade jämförelse förövrigt, har du inget skrivbord eller skärm med vettig upplösning till din dator menar du?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Meh, oftast behövs det bara ett nytt grafikkort och koppla in i din nuvarande dator..Även ett begagnat 390X med 8GB skulle varit en bra kandidat till 4K spelning..för ~1500:- begagnat.

Samt man kan tanka ner eller streama 4K filmer numera..

Annars kan man säga..du måste köpa en UHD TV, ny soffa och nytt TV'bord osv osv till ditt nya Xbox X..En UHD-Tv kostar väl 20000:- om man ska ha en bra med HDR? Så ingen ide att ta sig in på de spåret

Större chans att man redan har en PC hemma än vad man har en UHD-TV.

Nja tror det är vanligare med en tv i folks hem än en stationär dator. UHD är dessutom inget krav för xboxox. Tror nog ändå det är mer sannolikt att finna en UHD-tv än en stationär i ett hushåll.

Men visst, om man ser för en enskild individ så får man ju givetvis göra avvägningen vad som är bäst ur sin ekonomiska situation samt preferenser.

För någon vecka sedan satt jag i skolan och pluggade och hörde två studenter snacka. Den ena sa att dne hade köpt en ny stationär varav den andre uttryckte förvåning över att stationära öht fanns fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Rättvist pris.
Vi får se hur den säljer i verkliga livet.
Att jämföra med PC är ganska meningslöst tycker jag, ingen skulle någonsin köpa en PC för samma pris framför en Xbox One X om man bara ska lira i soffan. (spelen är mer en faktor i så fall, men det är en annan diskussion).

Permalänk
Medlem

Tycker det ska bli väldigt intressant att se hur den presterar i jämförelse med en stationär persondator för ~6000 SEK

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Tycker snarare det är ett alldeles rimligt pris med tanke på att det är en konsol och vad du får till förhållandevis vad kostnaden skulle bli om du skulle bygga en PC med liknande prestanda inkl. OS och 12GB DDR5 grafikminne, lycka till att hitta ett dagsfärsk grafikkort med 12GB DDR5 som levererar spel i 4K för under 5000:-

Sen tycker jag allmänt att det är rätt lustigt hur en del människor klagar över priserna på konsoler men är beredda att betala 6-10k för en mobil som de har i max ett till två år.

Det är 12GB delat minne. OS:et slukar upp 4GB, så det är 8GB ledigt för spel, som fortfarande ska delas på GPU och CPU. Ett GTX 1060 för 3000kr och G4560 för en femhundring räcker till att så gott som maxa Forza 7 i 4K 60 FPS.

Assassin’s Creed Origins är heller inga problem att köra i 4K 30 FPS.

One X är en smidig och enkel lösning, men PC är billigast i längden då du inte behöver uppgradera hela systemet varje gång du vill ha en snabbare maskin. Men vill man ha det enkelt för sig så är One X en helt okej maskin.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Tycker PS4 Pro klarar av alldeles utmärkt att leverera snygga spel i 4K/HDR trots sin "värdelösa" CPU som "bara" hanterar 4.12 tflops gentemot nya One X som hanterar nästa 2 tflops mer (6 tflops). Som jag skrev i ett tidigare inlägg så hänger det på speltillverkarna hur bra prestandan blir på plattformarna vilket även kommer att gynna oss pc gamers. Det är bara att ta en titt på det fantastiskt snygga spelet Horizon Zero Dawn som är en fröjd för ögat i 4K med HDR på en OLED TV.
https://www.youtube.com/watch?v=WJaBkA95woU

Blir ju ofta på en bekostnad av annat, dvs fps. Jag sa inte att Xbox One X/PS4 inte kan driva snygga spel, men ärligt talat hur kan man njuta av snygg grafik om det är låg framerate? Inte bara är frameraten låg utan det blir ju drops med, det är verkligen inte en bra spelupplevelse om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Tycker det ska bli väldigt intressant att se hur den presterar i jämförelse med en stationär persondator för ~6000 SEK

Konsoler kommer alltid vara snabbare i samma prisklass. Dock räknar vi ju inte med att en PC vill ju (nästan) alla ha ändå, samt att konsolspelen är ofta betydligt dyrare, du får betala månadskostnad och sådant. Så riktigt så enkelt är ju inte en jämförelse på den ekonomiska biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är 12GB delat minne. OS:et slukar upp 4GB, så det är 8GB ledigt för spel, som fortfarande ska delas på GPU och CPU. Ett GTX 1060 för 3000kr och G4560 för en femhundring räcker till att så gott som maxa Forza 7 i 4K 60 FPS.

One X är en smidig och enkel lösning, men PC är billigast i längden då du inte behöver uppgradera hela systemet varje gång du vill ha en snabbare maskin. Men vill man ha det enkelt för sig så är One X en helt okej maskin.

Till Er som multipostar kommentarer om min tidigare post gällande 12GB GDDR5 att One X delar grafik och intern minne så är jag mycket väl medveten om detta, men tack för upplysningen Faktum är ändå att är det just är GDDR5 som både XB One X och PS4 (8GB) använder sig av och inte det hälften så snabba DDR3 som sitter i de flesta PC idag samt XB One S.

Skrivet av Nätälskare:

Blir ju ofta på en bekostnad av annat, dvs fps. Jag sa inte att Xbox One X/PS4 inte kan driva snygga spel, men ärligt talat hur kan man njuta av snygg grafik om det är låg framerate? Inte bara är frameraten låg utan det blir ju drops med, det är verkligen inte en bra spelupplevelse om du frågar mig.

Du störs inte av låg framrate på konsolspel på samma sätt som på PC då t.ex kontrollerna har bl.a mycket lägre sense än en mus vilket gör så klart att du upplever ett helt annat flyt i spelet, visst förekommer det små drops men dem märker man inte av så det går m.a.o. alldeles utmärkt att avnjuta spel på konsol. Har du inte spelat Horizon Zero Dawn så gör det

Här är en framrate analys på Horizon Zero Dawn mellan PS4 och PS4 Pro

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Finns inga spel som lockar mig till One X. Alla spel går att spela på Windows 10 dator.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Det finns två parallella diskussioner här:
1. Är XBox X en vettig produkt (pris/prestanda/spelutbud)
2. Kommer den att sälja?

Jag är inte övertygad om att det finns ett spelutbud till den nya xboxen som faktiskt motiverar ett köp. Inga dedicerade spel alls, och i bästa fall lite puts på en del XB1 spel.

Som en följd av det tror jag att den inte kommer att påverka Microsofts plattform nämnvärt. En del entusiaster kommer att uppgradera vilket gör att deras andrahandskonsoler kommer att stjäla lite försäljning av den vanliga. Inte riktigt ett nollsummespel, men nästan. PS4 Pro har ju heller inte lyckats sälja bättre än orginalet, så något annat vore förvånande för XBoxen också.
Frånvaron av faktiska försäljningssiffror sticker i ögonen.

Har svårt för att se Microsoft fortsätta med konsoler. Men de är starka i USA, och det är ett amerikansk företag. Svårt att sia om hur mycket de tror varumärket XBox är värt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha alltid lika kul och läsa trådar som den här. Alltid ska det vara något fel som gör folk upprörda. Själv sitter jag på både PC, XBone, PS4 och tycker att alla tre har sina för och nackdelar. Är mest glad för att tekniken går framåt och att det finns konkurrens inom marknaden som i slutändan gynnar oss konsumenter

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Du störs inte av låg framrate på konsolspel på samma sätt som på PC då t.ex kontrollerna har bl.a mycket lägre sense än en mus vilket gör så klart att du upplever ett helt annat flyt i spelet, visst förekommer det små drops men dem märker man inte av så det går m.a.o. alldeles utmärkt att avnjuta spel på konsol. Har du inte spelat Horizon Zero Dawn så gör det

Här är en framrate analys på Horizon Zero Dawn mellan PS4 och PS4 Pro

https://www.youtube.com/watch?v=qTH8OnQKWeY

Jo tack jag äger en Xbox One, har haft 360 och Playstation. Är spelet "långsamt" så kan 30fps även på PC med t.ex motionblur se hyfsat ut, detta testade jag själv i GTA V där 30fps med motionblur var spelbart om man var till fots men såfort man skulle köra så blev det en riktigt usel upplevelse. Men det är fortfarande en klar skillnad mellan konsol 30fps och PC 60fps. När det gäller framedrops så är ju Horizon ZD ett exklusivt PS4 spel, dom är alltid väldigt väl optimerade och att välja ett enda spel som dessutom är en exklusiv titel som stöd för din sak tycker jag inte håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Haha alltid lika kul och läsa trådar som den här. Alltid ska det vara något fel som gör folk upprörda. Själv sitter jag på både PC, XBone, PS4 och tycker att alla tre har sina för och nackdelar. Är mest glad för att tekniken går framåt och att det finns konkurrens inom marknaden som i slutändan gynnar oss konsumenter

+1

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Hehe, konsolen är knappt släppt och när det kommer till 4K finns det väl inga lättdrivna spel i 4K överhuvudtaget oavsett spelplattform. Tycker det är perfekt att Konsolerna börjar få kapacitet för att kunna leverera spel med HDR och 4K för det gynnar ju även oss PC spelare då speltillverkarna blir tvungna att skruva lite på sina grafikmotorer för att få ut en bra upplevelse i 4K.

I en perfekt värld stämmer ditt inlägg. Konsoler oavsett prestanda är bland det minst gynnsamma som finns för oss PC-Spelare. Att utvecklare ska lägga tid på att optimera sina spel för ännu en konsol resulterar i att PC versionen blir ännu värre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunilu:

I en perfekt värld stämmer ditt inlägg. Konsoler oavsett prestanda är bland det minst gynnsamma som finns för oss PC-Spelare. Att utvecklare ska lägga tid på att optimera sina spel för ännu en konsol resulterar i att PC versionen blir ännu värre.

Skickades från m.sweclockers.com

Arkitekturen mellan PC och Konsol har aldrig varit så nära varann som de är nu så jag tror absolut det kommer att gynna alla parter

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Prisvärd maskin om man kan stå ut med 30 bilder per sekund.

Upplösningen är väl det sista problemet som borde lösas kan man tycka.

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Tycker det ska bli väldigt intressant att se hur den presterar i jämförelse med en stationär persondator för ~6000 SEK

Dåligt dessvärre. Fördelen med konsol som alltid kommer övervinna PC i denna aspekt är hur spel optimiseras. Alla som nånsin programmerat eller designat system som ska passa flera olika system, flera miljoner kombinationer av datorkomponenter i detta fall blir det självklart sämre prestanda. Med konsol kan spelutvecklarna tillsammans med Microsoft optimisera skiten ur spel då de endast ska prestera på ett fåtal system med exakt samma hårdvara och mjukvara.

Man får inte mycket av en dator för 6000 kr i Sverige. I USA däremot hade det varit en bättre jämförelse tack vare hur mycket billigare det är i jämfört med Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Arkitekturen mellan PC och Konsol har aldrig varit så nära varann som de är nu så jag tror absolut det kommer att gynna alla parter

Var verkligen orginal xboxen så mkt längre ifrån än dagens maskiner?

Permalänk
Medlem

Jag tror det är ett PR knep. De säger att den nästan är slutsåld så alla de som tvekar ska få eld i baken och faktiskt förboka skiten.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte en enda av mina vänner ( som jag vet spelar ) har PS4 utan de kör Xbox. Och några av dessa planerar att uppgradera till One X. Dessutom försöker ju microsoft få till så man kan spela mellan Xbox pc och Switch så särskilt ensamt blir det inte.

Vad ska man med en XBox One (X) till när man har en PC? Microsoft säger ju att alla spel som kommer till Xbox kommer att finnas tillgängliga till PC

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Vad ska man med en XBox One (X) till när man har en PC? Microsoft säger ju att alla spel som kommer till Xbox kommer att finnas tillgängliga till PC

Och hur kunde du få mitt inlägg till att man ska skaffa en Xbox one x trots att man har en bra dator?

Däremot finns det vissa anledningar. Sportspel och splitscreen är vanligare på konsol. Jag använder ex min Xbox nästan uteslutande till netflix och Splitscreen i ex Call of duty.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Känns som rubriken "Efterfrågan på Xbox One X är mycket hög" är rena Fake News.
Vi vet att alla om hur Microsoft marknadsför sin produkter om det sedan är Win8.x, Win10, mobiler eller Spelkonsoler.

Vid lanseringen av nuvarande Xbox konsolen använde sig Microsoft sig utav betalda recensenter på YouTube för att öka suget efter deras produkt bland tonåringar.

Är det vanligt att "Klick Bait" och reklam kamouflerad som inlägg eller artiklar här på Sweclockers?
Förhoppningsvis lär sig dagens unga att se skillnad på reklam kamouflerad som inlägg/artiklar än tidigare generationer.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Du störs inte av låg framrate på konsolspel på samma sätt som på PC då t.ex kontrollerna har bl.a mycket lägre sense än en mus vilket gör så klart att du upplever ett helt annat flyt i spelet, visst förekommer det små drops men dem märker man inte av så det går m.a.o. alldeles utmärkt att avnjuta spel på konsol. Har du inte spelat Horizon Zero Dawn så gör det

Den generaliseringen går inte att göra. Spelar själv uteslutande på en TV med handkontroll på min PC och skillnaden är enorm för mig mellan 30fps och 60fps.

Håller med om att Horizon ZD funkar bra på PS4an, men känslan av hur mycket bättre det varit i 60fps släpper aldrig för mig, även om jag vänjer mig något vid 30fps efter ett tag.

Men absoluta majoriteten bryr sig inte om varken FPS eller upplösning, men dom bryr sig inte om Xbox One X eller PS4 pro heller för den delen.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch