TV - sony KD 55 /går ej att sortera favoritkanaler + annat konstigt fel

Permalänk
Medlem

TV - sony KD 55 /går ej att sortera favoritkanaler + annat konstigt fel

Har köpt en ny tv med inbyggd chromekast och försöker hanka mig fram bland inställningarna. Har tv abonnemang från comhem.

Skulle vilja sortera min skapade favoritlista i en viss ordning och det är släkt (texterna är ej klickbara) på min tv-menyn: "redigering av digitala kanaler"/redigering av programlista (enligt manualen http://helpguide.sony.net/tv/eaep1/v1/sv/02-01-02_03.html)
Sony säger att det är comhem:s bord och comhem säger att det är sony:s
Är det någon som har någon hum om vad det kan vara för är fel?

Annat problem
Varje gång jag byter kanal (av favoriterna) så kommer en fält överst med massa info (vilken kanal, innehållet av programmet) som täcker 1/3 av skärmen + att halva skärmen är suddig under minst 13 sekunder innan bilden blir hel. Har aldrig haft på samma sätt på mina samsung. Är det på det viset det visas på sony:s tv apparater?

Mycket tacksam om jag kan få tips.

Permalänk
Bildexpert 📺

@calinou: Jag är på ett sätt inte rätt person då jag tycker hela idén med linjära TV-sändningar är så ålderdomlig och befängd. Som att fortsätta använda telegraf och springpojkar.

Samtidigt har jag ändå testat detta på många apparater i mer än 10 år, men slutade för ett par år sådan titta på sådant som kanalsortering. För det är alltid olika på alla apparater och det skiljer sig hela tiden åt. Det är tidsödande och tråkigt. Och ofta får man inte som man vill. Eller i bästa fall spenderar en timme framför ett gränssnitt från helvetet.

Så mitt tips är att sluta bry dig om TV:ns inbyggda mottagare. Betrakta den som ett instrument för att återge bild. Är det Comhem som är din prioritet och du vill ha Comhems alla funktioner, skaffa då en box och tjänst från Comhem och du får tillgång till helt andra möjligheter än vad en random TV kan försöka svar mot.

För som det är nu är de här försöken att tygla TV:n som att piska den döda hästen så att den kan tävla med bilen.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Tack för svaret men förstår inte så mycket av det du menar......🤔
Har ett comhem kort/modul. Ska man ha box i stället? Nog tror jag att det blir för mycket utbud av kanaler via box som jag inte är intresserad av.
Behöver egentligen inte så väldigt många kanaler än kanalerna 1-9 /kunskapskanalen samt TV5 monde. Netflix och Svt play via appar.
Har haft en Samsung hd innan och det funkade utan krångel med favoriter samt att bilden var fantastisk mycket bättre jämfört med denna sony. - 😕 konstigt nog.....

Permalänk
Bildexpert 📺

@calinou: Det finns idag väldigt många vägar till TV-bild och där skulle jag klassa den inbyggda mottagaren som den allra sämsta av alternativen. Som du själv märker av nu. Fördelen med Comhems egna lösningar är att du får en mer Play-liknande tillgång till dina kanaler, även via mobila lösningar, samt en box som fungerar väldigt konsekvent och där du kan få hjälp av supporten.

Att du tyckte din gamla TV hade bättre bild behöver inte betyda att det faktiskt var bättre bild, utan bara att du har tittat på den bilden i så många år och förväntar dig en exakt likadan bild. Där har Sony ganska annorlunda filosofier om hur bilden ska processas och bearbetas jämfört med Samsung. Men även Samsungs egna apparater idag är annorlunda mot de gamla modellerna. Du kommer antagligen uppleva snarlika problem där.

Men den i särklass vanligaste orsaken till att den nya TV:n upplevs som sämre är att man tidigare satt på en liten TV och nu har en större TV. Samt tittar på vanliga TV-sändningar som i grunden är 60-talsteknik som tuggas genom en digitalteknik från 90-talet. Det var okey kvalitet för en 25-tummare. Inte för en 55-tummare.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Då har jag tittat på comhem:s hemsida och dom har en uppsjö av digitala boxar ca 20 st 🙄. Ska höra med supporten i morgon om vad som är skillnad på dom. Hoppas att det blir bättre med bilden. Man köper ju en ny tv främst utifrån hur bra bilden är men det blir annorlunda när man installerar den hemma.
Vissa kanaler är på 576i/25Hz. Annars står det 720p/50Hz på HD kanalerna. Är det sådant som kan bli bättre om man installerar en digital box? Min tv är modell KD 55XE9305. Tacksam om du kan förklara lite om detta....🙂

Permalänk
Bildexpert 📺

@calinou: Sony XE9305-modellen skulle jag klassa som en av de bästa LCD-TV du kan köpa i dagsläget. Så upplevt dålig bild från TV skulle jag säga handlar om annat än att det skulle vara fel på själva apparaten du köpt.

Fördelen med en separat box är att man kliver förbi den inbyggda mottagarens godtycklighet i fråga om bild, samt att du får en tjänst du kan i högre grad anpassa efter ditt behov. I samtliga fall där jag fått chansen att jämföra har det varit bättre bild och bättre möjligheter att finjustera bilden när den kommer via HDMI och en separat box.

Förhoppningsvis kommer du uppleva samma sak.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ok, tack för din hjälp!. Ska fixa lite enligt som du beskriver. 🙂. Nu har jag lärt mig att "kasta" också och det går väldigt smidigare än att navigera bland apparna i tv:n. Så visserligen uppskattar man sådana finesser med chromecast.