Permalänk
Medlem

Inte vart med om en brand sedan 2005, när jag hade suttit i mitt rum och spelat wow i 14 timmar i sträck utan att öppna fönstret och skulle precis göra mitt första raid någonsin, skärmen fryser sig och den hemska doften av bränd elektronik når min näsa... Horrible memories

Antar att för att något ska börja brinna idag så krävs en rejäl mängd damm och det får vara en komponent som inte automatiskt stänger av sig vid överhettning.

Permalänk
Medlem

Ungefär en gång i månaden. Nu har jag bytt färg på nätverkskabeln, så jag tror att problemet är löst.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Avstängd

Började pula med datorer och bygga själv greja och laga för ca 20 år sedan och har aldrig sett någon brinna och har 2st som står på dygnet runt året runt även om jag är borta

Men har sett kortslutning och nätagg som smäller även överhettar och dör och moderkort ja allt i en dator få kortis och har grejat med säkert några tusen komponenter sammalagt och några hundra datorer och byggt säkert ett par hundra men aldrig sett någon brinna

Det första jag tänker på är ett moderkort från socket 775 där en spole brunnit så illa att det var ett brännhål i moderkortet stort som en femkrona och man kunde köra fingret igenom och det rykte nog rätt bra ...annars är det väll nätaggen som är faran men dom brukar oftast dö med en puff eller smäll så är det godnatt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Min dator brukar inte brinna så jätte ofta, MEN när den väl brinner, då brinner den rejält

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Senast jag såg något brinna var 2004. Jag hade köpt nya fina BH5-minnen till mitt Abit NF7-s 2.0, vid uppstart började en komponent på moderkortet att brinna, för att genast slockna igen. Det är den enda incidenten jag varit med om sedan jag satte igång med datorer i mitten av 90-talet.

Då brukar jag trots allt låta maskinerna gå 24/7 och har varit med om allt från blixtnedslag till nätagg som smällt högljutt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

När komponenter dör så brukar det säga poff och säkringen i agget eller rummet går. Jag har dock sett sata kablar brinna mer än 2 gånger och så länge det inte kortsluter så går inte säkringen så det kan få konsekvenser.
Hur smart det är att låta saker stå på när man är bortrest kan man ju fråga sig. Står saker på så brukar det vara servrar och då finns oftast automatiska brandsystem men det är ju inget hemma pulare brukar ha

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

Mig har det hänt 3ggr i mitt liv:

Första gången var ett Tagan nätdel..small till och blev en liten eldslåga.

Andra gången var sambons PC I/O fronpanelkabel till hennes HAF datorlåda (ljudkabel mellan fronten och moderkortet) Blev kortslutning kom hem till ett rökfyllt vardagsrum..Ljudkabeln hade börjat smälta vid kontakten..

Tredje gången var faktiskt nu nyligen, men ingen eld..bara smält plast, mitt CM V700 hade börjat smälta CPU kabeln vid där man trycker in kabeln i nätdelen..ren tur att jag märkte det i tid...

Här är en bild på CM V700

Nätdelen är på service och kommer att bli utbytt mot en ny nätdel.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Händer då och då. När det händer så brukar jag springa fort som f*n till kylen och hämtar ett paket korv så jag kan grilla på fläkt gallret.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Inaktiv

@nino:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

Hur stora är oddsen att PSU'et lägger av medan du är borta på semester och har datorn påslagen hemma? Tekniskt sett, hur möjligt är det? Mitt grafikkort började brinna då jag var hemma och kunde rycka ur sladden och rädda resten men finns det något i PSU'n / BIOS som släcker ner automatiskt om det gäller dessa 2 komponenter?

Ok, är det därför jag inte sett dig online på ett bra tag Ida (nåja 4 dagar i alla fall). Började bli lite orolig att det hänt dig nåt personligen. Till och med så att kändes i hela kroppen faktiskt. (Din vän Hired Merc på steam)

Behöver du ekonomisk support så kan jag donera lite pengar

Min kontakt smälte på mitt Asus Crosshair V Formula-Z precis som på den bilden som VadSaDu visade #17097681

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

1 ggr på drygt 30 år och det var ett grafikkort men det orsakades nog av mig därför att jag flashat om Bios på mitt Radeon 6950 till ett 6970 vilket kanske medförde att alldeles för mycket ström drogs genom PCI porten på moderkortet, det var där det började brinna iaf.

Permalänk
Inaktiv

Eh, va? Aldrig?

Permalänk
Medlem

När vattenkylningen efter nått år börja läcka ner på grafikkortet. Fin låga såg man genom sidogallret innan den stängdes av. Sen dess bara haft luftkylning
Många år sen dock.

Permalänk
Medlem

På ett lan runt 2006 började en dator brinna, det kom en knall och så slog det lågor ur nätaggregatet. Som tur va stod ett fönster öppet så vi slängde ut datorn på gräsmattan utanför huset. Kan tillägga att detta var redan då en väldigt gammal dator helt fyllt av damm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Brinna? Aldrig.

Det närmsta jag kommit var en gång när en dator plötsligt stängde ner sig själv.
När jag provade att slå av och sedan på strömmen så hördes det ett litet "plopp" och det började komma rök ur nätagget.

Jag bröt naturligtvis strömmen snabbt som tusan men jag misstänker att det inte hade blivit så mycket mer än lite rök även om datorn fortsatt få ström.

Efter att ha bytt ut nätagget (som var billigt skräp som hade följt med chassit) så funkade alla andra komponenter i datorn fint även efteråt.

Permalänk
Avstängd

Trodde du menade "brinna" i bemärkelsen fryslagg först när jag läste. Det hände mig tyvärr titt som tätt förr på halvgamla datorer.

Tänkbara fel, lösa kontakter, föråldrade kondensatorer (kan smälla ordentligt, men brinner inte), lödpunkter med dålig kontakt, osv osv...

Loose wire cause fires...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag har bara haft en dator som brunnit.
Och det har då varit en gammal dator som har haft teamspeak,vent och mumble server igång.
Så hade typ glömt bort den på några år och det hade bildat väldigt mycket damm, och tillslut sa det boom och det brann ur den.
Men tror inte det är så stor chans att en dator skulle börja brinna bara sådär, det är ju som sagt ifall du har väldigt mycket damm och skit i den.

Permalänk
Inaktiv

@AMD-FX:
Ett nytt kort är på väg nu från Webhallen, det ordnar sig. PSU'n är det inget fel på, vad det verkar som ligger alla voltspänningar som de ska inne i BIOS, annars hade det blivit en dyr historia eller ett garantiärende - men tack ändå Jag kommer upp på Steam i morgon kanske, jag behöver ta en testrunda med kortet så då kallar jag in dig. Nu blir det till att fortsätta jobba, jag var på kurs i morse, därför som jag skrev så tidigt och hann missa dig med bara några minuter såg jag.

Permalänk
Inaktiv

I,6K views på min post förresten. Det verkar som rubriken blev ett klickbait.

Permalänk
Avstängd

Tror nästan den är humorflaggad.
Men bra det löste sig för dig.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

@AMD-FX:
Ett nytt kort är på väg nu från Webhallen, det ordnar sig. PSU'n är det inget fel på, vad det verkar som ligger alla voltspänningar som de ska inne i BIOS, annars hade det blivit en dyr historia eller ett garantiärende - men tack ändå Jag kommer upp på Steam i morgon kanske, jag behöver ta en testrunda med kortet så då kallar jag in dig. Nu blir det till att fortsätta jobba, jag var på kurs i morse, därför som jag skrev så tidigt och hann missa dig med bara några minuter såg jag.

Haha, bra det Tur att du har ett bra betalt jobb till skillnad mot mig som inte har råd. Jag hade väl fått vänta till skattepengarna om det hänt mig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

@Mizzarrogh:
Det var ett bra kort, brann som fågeln Phoenix och riggen får regenereras och jag är också nyfiken på 1080 nu
RIP!

Permalänk
Inaktiv

@AMD-FX:
...eller så utnyttjar man Klarna och betalar i slutet av Januari
Allt löser sig utan att man behöver sitta utan mat en månad iaf, då är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

Hur stora är oddsen att PSU'et lägger av medan du är borta på semester och har datorn påslagen hemma? Tekniskt sett, hur möjligt är det? Mitt grafikkort började brinna då jag var hemma och kunde rycka ur sladden och rädda resten men finns det något i PSU'n / BIOS som släcker ner automatiskt om det gäller dessa 2 komponenter?

Aldrig hänt, men en gammal tjockskärm fick jag rycka strömmen en gång när den börja fräsa och spruta gnistor omkring sig..

för ganska många år sen sa en PSU upp sig med en smäll också men ingen brand, bara förstört moderkort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Inte vart med om en brand sedan 2005, när jag hade suttit i mitt rum och spelat wow i 14 timmar i sträck utan att öppna fönstret och skulle precis göra mitt första raid någonsin, skärmen fryser sig och den hemska doften av bränd elektronik når min näsa... Horrible memories

Ungefär samma här, WoW hade precis släppts och var hemma hos en polare med burken för att börja levla.
Plötsligt smäller det till och luktar bränt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

@Mizzarrogh:
Det var ett bra kort, brann som fågeln Phoenix och riggen får regenereras och jag är också nyfiken på 1080 nu
RIP!

http://www.delawarepolitics.net/wp-content/uploads/2013/05/cropped-memorial-day-not-national-bbq-day.jpg

Glöm inte kremera kortet
Lån är inte min grej så det kommer jag aldrig göra. Kontant eller vänta tills man har pengar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Mitt nätagg (Corsair AX850) brann för några veckor sen, 6 år gammalt. Tog med sig moderkortet i graven.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon154069:

@Mizzarrogh:
Det var ett bra kort, brann som fågeln Phoenix och riggen får regenereras och jag är också nyfiken på 1080 nu
RIP!

http://www.delawarepolitics.net/wp-content/uploads/2013/05/cropped-memorial-day-not-national-bbq-day.jpg

Du kan trösta dig med att varje gång jag garvar åt sådanthär brukar jag råka ut för pinsamt störda grejer...
Senast war när morsan weenade om en taklampa och hur farlig den kunde vara så jag blev less och gick fram och tände den *pang* så exploderade själva glödlampan med en ordentlig knall... Aldrig hört om det varken förr eller senare... ha ha!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Helt ärligt är det väl inte någon större risk för direkt brand i en dator.
Mycket är byggt med icke brandfarliga material eller självsläckande komponenter.
Det är väl damm som borde kunna ta rejält med eld.

Det ända jag och mina kompisar någonsin varit med om i form av ren brand var en 100mbit hubb som stod på en gammal ryamatta på ett minilan sådär 1997 som vi råkade ta med fel nätadapter till. Istället för 12v DC fick den 24V AC vilket gjorde att kondingarna för spänningsmattningen exploderade och mattan under tog eld.
8 kronor senare och 2 bytta kondensatorer fungerade hubben i flera år tills någon råkade tappa en 5krona på den och det blev total kortslutning (inget hölje då den var inbyggd i min dator).

Sedan har min kompis råkat ut för ett gäng exploderande modem (28,8 och 33,6) framför honom när blixten slagit ner och vandrat genom telelednigen.
Dock ingen brand men ja explosion med plast och alla delar spridda i hela rummet. Tur för honom ena gången att chassit stoppade spridningen åt hans håll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kattus:

Mitt nätagg (Corsair AX850) brann för några veckor sen, 6 år gammalt. Tog med sig moderkortet i graven.

Var det dammigt innuti måntro? Jag brukar iaf kolla till mina nätagg när garantin gått ut; ser sällan speciellt fräscht ut trots att man har alla sorters dammfilter på chassin.

Men ditt hade ju trots allt garanti kvar, antar att Corsair pröjsar nytt?