Råd om hemmaserver och labb-miljö

Permalänk
Medlem

Råd om hemmaserver och labb-miljö

Hej!

Jag har inte mycket erfarenhet av hårdvara för servrar och försöker skaffa mig en bild av vad jag behöver investera i utifrån mina behov.

Användningsområden:

  • SharePoint 2016

  • SQL Server 2017

  • Utveckling (t.ex. Visual Studio)

  • Plex media server

Tanken är att jag vill köra en Microsoft-baserad server. Det som jag tittat på som verkar passa mig är att köra Hyper-V Server 2016 som OS för att sedan sätta upp virtuella miljöer, och då köra Windows Server 2016 som standard i dessa miljöer. Detta är förstås spekulationer utifrån vad jag har läst mig till.

Problemet jag har är just att välja rätt hårdvara till vad som verkar vara en relativt krävande hemmaserver. Enligt Microsoft krävs 12-16GB RAM och en quad-core 64-bits processor för SharePoint Server 2016 (med SQL Server). Tanken är att använda denna burk för privat bruk så det kommer inte krävas någon särskild prestanda gällande nätverkstrafik, förutom att jag vill kunna streama via Plex till min TV. Jag är även lite kluven om det är en bra idé att blanda media-miljöer med utvecklingsmiljöer på samma server, är detta något som kan ses som negativt?

Jag har tittat runt lite på olika färdigbyggda serverar, men det som oftast är smått irriterande är att köpa hårdvara man egentligen vill byta ut direkt. Den server jag blivit intresserad av är HPE ProLiant MicroServer Gen10, men har läst här på forumet att den inte hållit sig till förväntningarna. Skulle kanske denna ändå uppfylla mina krav så länge som jag uppgraderar RAM och CPU? De är ju ganska billiga och där känns det inte som en större förlust om man skulle vilja uppgradera komponenterna. Jag är även öppen till förslag på hårdvara när det kommer till att bygga en egen server.

Är väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av seith:

Hej!

Jag har inte mycket erfarenhet av hårdvara för servrar och försöker skaffa mig en bild av vad jag behöver investera i utifrån mina behov.

Användningsområden:

  • SharePoint 2016

  • SQL Server 2017

  • Utveckling (t.ex. Visual Studio)

  • Plex media server

Tanken är att jag vill köra en Microsoft-baserad server. Det som jag tittat på som verkar passa mig är att köra Hyper-V Server 2016 som OS för att sedan sätta upp virtuella miljöer, och då köra Windows Server 2016 som standard i dessa miljöer. Detta är förstås spekulationer utifrån vad jag har läst mig till.

Problemet jag har är just att välja rätt hårdvara till vad som verkar vara en relativt krävande hemmaserver. Enligt Microsoft krävs 12-16GB RAM och en quad-core 64-bits processor för SharePoint Server 2016 (med SQL Server). Tanken är att använda denna burk för privat bruk så det kommer inte krävas någon särskild prestanda gällande nätverkstrafik, förutom att jag vill kunna streama via Plex till min TV. Jag är även lite kluven om det är en bra idé att blanda media-miljöer med utvecklingsmiljöer på samma server, är detta något som kan ses som negativt?

Jag har tittat runt lite på olika färdigbyggda serverar, men det som oftast är smått irriterande är att köpa hårdvara man egentligen vill byta ut direkt. Den server jag blivit intresserad av är HPE ProLiant MicroServer Gen10, men har läst här på forumet att den inte hållit sig till förväntningarna. Skulle kanske denna ändå uppfylla mina krav så länge som jag uppgraderar RAM och CPU? De är ju ganska billiga och där känns det inte som en större förlust om man skulle vilja uppgradera komponenterna. Jag är även öppen till förslag på hårdvara när det kommer till att bygga en egen server.

Är väldigt tacksam för svar!

Kolla på en Hpe Microserver gen8 så byter du ut cpu på den till en xeon e3-1265l v2 som du kan köpa på eBay.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av seith:

Hej!

Jag har inte mycket erfarenhet av hårdvara för servrar och försöker skaffa mig en bild av vad jag behöver investera i utifrån mina behov.

Användningsområden:

  • SharePoint 2016

  • SQL Server 2017

  • Utveckling (t.ex. Visual Studio)

  • Plex media server

Tanken är att jag vill köra en Microsoft-baserad server. Det som jag tittat på som verkar passa mig är att köra Hyper-V Server 2016 som OS för att sedan sätta upp virtuella miljöer, och då köra Windows Server 2016 som standard i dessa miljöer. Detta är förstås spekulationer utifrån vad jag har läst mig till.

Problemet jag har är just att välja rätt hårdvara till vad som verkar vara en relativt krävande hemmaserver. Enligt Microsoft krävs 12-16GB RAM och en quad-core 64-bits processor för SharePoint Server 2016 (med SQL Server). Tanken är att använda denna burk för privat bruk så det kommer inte krävas någon särskild prestanda gällande nätverkstrafik, förutom att jag vill kunna streama via Plex till min TV. Jag är även lite kluven om det är en bra idé att blanda media-miljöer med utvecklingsmiljöer på samma server, är detta något som kan ses som negativt?

Jag har tittat runt lite på olika färdigbyggda serverar, men det som oftast är smått irriterande är att köpa hårdvara man egentligen vill byta ut direkt. Den server jag blivit intresserad av är HPE ProLiant MicroServer Gen10, men har läst här på forumet att den inte hållit sig till förväntningarna. Skulle kanske denna ändå uppfylla mina krav så länge som jag uppgraderar RAM och CPU? De är ju ganska billiga och där känns det inte som en större förlust om man skulle vilja uppgradera komponenterna. Jag är även öppen till förslag på hårdvara när det kommer till att bygga en egen server.

Är väldigt tacksam för svar!

Kolla på Dell PowerEdge T30. Fin och tyst maskin som går att uppgradera.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Inaktiv

Ryzen 1700x eller 8700K +32GB ram, billigare än så blir det ej för nya prylar med bra prestanda.

Skillnaden på dessa och server handlar om kvalite och pålitlighet, men är det privat labb så är det dumt att betala kanske det dubbla för marginellt högre uptime. Billigare serverchassi, raidkort etc är såklart bättre än det vi konsumenter kör med, men det kostar även mer..

*edit*
Riktiga serverchassin i rack är såklart bra att jobba i. -But not my apartment! Som folk brukar säga. (de brukar dura högt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ryzen 1700x eller 8700K +32GB ram, billigare än så blir det ej för nya prylar med bra prestanda.

Skillnaden på dessa och server handlar om kvalite och pålitlighet, men är det privat labb så är det dumt att betala kanske det dubbla för marginellt högre uptime. Billigare serverchassi, raidkort etc är såklart bättre än det vi konsumenter kör med, men det kostar även mer..

*edit*
Riktiga serverchassin i rack är såklart bra att jobba i. -But not my apartment! Som folk brukar säga. (de brukar dura högt)

Finns betydligt mer fördelar med riktigt ”server” grejer.
Tex iLO för Hpe, garantierna osv osv.

Mitt moderkort pajade på min Hpe server jag hade ett nytt dagen efter henom ups.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Finns betydligt mer fördelar med riktigt ”server” grejer.
Tex iLO för Hpe, garantierna osv osv.

Mitt moderkort pajade på min Hpe server jag hade ett nytt dagen efter henom ups.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu pratar vi ej om några billiga servrar väl?

Min poäng var att serverhårdvara självklart är bäst för rätt ställe som produktion, men pratar man labbmiljö i hemmet så är konsumenthårdvara billigare. Man har ej behov av saker som att man kan få en tekniker komma till en inom ett dygn etc.

Jag personligen kommer troligen aldrig gå över till riktig servrerhårdvara hemma av denna anledning, dock kommer jag självklart köra ECC minne nästa processorgeneration, men alla vettiga processorer då lär ha stöd för det.

*edit*
Precis samma sak gäller laptops Lenovos för +20 000kr är bra saker, vanliga konsumenter kan dock tjäna på att minska lite på kvaliten, vikten och supporten, men priset på motsvarande dator kanske blir hälften.

Permalänk
Medlem

@anon159643: HPe microserver gen8 var det jag körade på garanti på.
Kostar ca 2300kr.

HPe kör samma garantier och villkor på alla sina servrar som "basic" sen får man köpa till, men den garanti som hade swap på plats var standard.
Så den va inte så dyr.

Oftast så köper man för bra hårdvara när man ska köpa en server till hemma miljö, så jag rekommenderar att man tänker noga igenom.
Hur som haver så ska servern stå igång 24/7 och skriva data 24/7 med, så att inte köpa saker tillämpade för det är bara tokigt.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fast nu pratar vi ej om några billiga servrar väl?

Min poäng var att serverhårdvara självklart är bäst för rätt ställe som produktion, men pratar man labbmiljö i hemmet så är konsumenthårdvara billigare. Man har ej behov av saker som att man kan få en tekniker komma till en inom ett dygn etc.

Jag personligen kommer troligen aldrig gå över till riktig servrerhårdvara hemma av denna anledning, dock kommer jag självklart köra ECC minne nästa processorgeneration, men alla vettiga processorer då lär ha stöd för det.

*edit*
Precis samma sak gäller laptops Lenovos för +20 000kr är bra saker, vanliga konsumenter kan dock tjäna på att minska lite på kvaliten, vikten och supporten, men priset på motsvarande dator kanske blir hälften.

Allt beror ju på vad man tycker är "billigt" en. En Micro gen8 går på 2500kr, samt en ny propp, runt 2000kr. Lite mer ram 1500kr och en hårddisk, idk 500-1000kr.

6500-7000kr.
Är väl ändå inte helt fel för en server med 16GB minne och en 4c/8t processor?

Självklart hade en ryzen 1700x burk varit snabbare för runt samma pris. Men det är fortfarande inte riktigt samma grej. Även fast jag tycker en sådan hemmaserver fungerar till ganska mycket. Allt beror på vad det är man ska göra med den.

En burk med en 1700x och de billigaste skit moderkortet, billigaste chassit, och något billigt nätagg går på ungefär 6000kr.

Fast jag hade ifs. inte litat en sekund på en sådan maskin. Säg runt 7500kr och få något vettigt direkt. Då hamnar man hur som, i samma prisnivå. Fast en 1700x är så klart en hel del snabbare än en E3-1265L v2 7500 vs 15,000 (passmark) . Men det är väl ungefär det.

Jag hade lätt köpt en gen8 i så fall. Alt. köpt någon äldre begagnad maskin från t.ex. http://ggsp.se/ som ibland har lite roligt för fina priser. Om man kan leva med lite äldre hårdvara.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag kör på en Fujitsu TX1310 M1, oerhört nöjd med iprincip allt förutom "RAID" möjligheterna i BIOS. Klockren server om man köper till en Raidcontroller..

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Ser både för- och nackdelar med de olika svaren. Tanken är att servern ska kosta runt 6-7k utan HDD's. Det lutar mot en Microserver Gen8, men det jag inte är så förtjust i är att den maxar på 16GB. Dock är det troligen tillräckligt, men gillar inte att ha möjligheten att uppgradera. Att bygga något eget är intressant, men eftersom att jag även vill använda servern för Plex och inte bara labbmiljö kanske det är bättre att hålla sig till serverkomoponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seith:

Tack för alla svar. Ser både för- och nackdelar med de olika svaren. Tanken är att servern ska kosta runt 6-7k utan HDD's. Det lutar mot en Microserver Gen8, men det jag inte är så förtjust i är att den maxar på 16GB. Dock är det troligen tillräckligt, men gillar inte att ha möjligheten att uppgradera. Att bygga något eget är intressant, men eftersom att jag även vill använda servern för Plex och inte bara labbmiljö kanske det är bättre att hålla sig till serverkomoponenter?

Jag kör min Gen8 som bla. Plex server och det fungerar super bra med flera olika transcodnignar.
Har uppdaterat den till E3-1265l v2.

16GB ram är rätt mycket för en hemma server, vet inte exakt vad du ska köra men jag skulle tro att du klarar dig.
Plex te.x kan inte använda mer än 4GB ram men Plex behöver knappt RAM då den endast behöver CPU för att kunna transcoda.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Det är väl det att jag tänkte sätta upp en SharePoint-miljö, vilket kan kräva en hel del prestanda. Dock låter detta väldigt intressant. Jag har läst lite i den stora Gen8-tråden och det är ju också vara positivt när det finns en aktiv tråd om servern. Vad kör du för operativsystem på din?

Permalänk
Medlem

@seith:
Jag kör Windows Server 2016 på mina, jag har faktist två.
Sedan använder jag mig av Hyper-V för att göra olika VM's om det behövs.

P.S Du kan även hitta billiga RAM på eBay, Kingston RAM som fungerar klockrent till denna server.
Kostar omkring 500kr för 8GB.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Köpte allt skit till min Microserver på ebay, ockerpriserna i SE vill man ju inte betala.
Klarar man sig på 16GB är det en bra maskin, önskar man mer så köp ngt annat.
Typ detta chassit, fast kanske lite enklare bräda så har du ändå möjlighet till mkt minne.
http://mullet.se/product.html?product_id=340581

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb