Greattech och problem som uppstod vid transportskada

Permalänk
Medlem

Greattech och problem som uppstod vid transportskada

Det hela började med att jag skulle skicka upp min sons dator för felsökning av Grafikkort.
Fick mejl om att det har blivit en transportskada på emballaget.
Okej sa jag och trodde dom reklamerat Datorn/emballaget, vilket dom inte gjort för att dom sa att det är meningslöst att reklamera till Postnord.
Så dom anklagar först mig för dålig paketering av datorn, var inget fel på paketeringen, gjorde allt som stod i min makt för att paketera så väl som möjligt.
När jag ringde och frågade om paketering sa dom att det går bra med vad som helst att vira runt datorn.
Men jag gjorde mycket mer än att bara vira runt lite papper på datorn.
Och sedan sa dom att det skulle ändå inte blivit något reklamationsärende på grund av damm i datorn.
Men som jag sa så har jag gjort rent den efter ett halvår, och en dator ska klara lite damm, datorn är bara 9 månader gammal.
Så efter andra, tredje mailet så sa dom att dom kunde fixa datorn för 4500kr, var mycket skador i datorn grafikkortet var löst och trasigt, viket det varit från början, det var därför jag skickade upp datorn i första hand
samt alla fläktar trasiga, ramminnet trasigt, och det luktade rök.
Som företag reklamerar man alltid trasigt emballage, när man tar emot det.
Till slut så går dom med på att reklamera och skickar två bilder vilket Postnord inte godtar som bevisning, säger till datafirman att skicka mer bilder, vilket dom inte gör.
Pratar med han som har hand om ärendet på posten, han säger att han skickat flera email till Greattech men dom svarar inte, jag får han till och med att ringa, men ägaren svarar inte på det heller!
Efter ett antal email fram och tillbaka så säger Greatech att ärendet är avslutat.
Får sedan reda på att dom ska ha 1300 i felsökningsavgift plus fraktkostnad betald av mig.
Säger att dom får skicka tillbaks datorn och att jag betalar ”motvilligt” bara för att få hem datorn.
Men då säger dom att dom inte kan skicka datorn för att emballaget är trasigt och kan därför inte skicka den. De hävdar också då att de inte har eget emballage att tillgå till förpackningen.
Jag bor 50mil från Stockholm, men det bryr dom sig inte om, får till svar om jag inte hämtar datorn så slänger dom datorn efter 3 månader.
Som tur var fick jag hjälp med att hämta den.

Sitter i en omöjlig sits mellan detta skämt till Datorfirma och Postnord.
Roligare kan man ju ha det än att sitta fast mellan dessa två företag som bara skyller på varandra.

Så behöver hjälp av kunniga personer om vad jag som privatperson kan göra?

Permalänk
Avstängd

Funderat på att polisanmäla dem?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det låter inge roligt! Vad säger @Greattech ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håhåjaja, då var det dags igen för en nyreggad medlem som reggar bara för att varna om Greattech...

Märkligt att hela datorn behövde skickas bara för att felsöka grafikkortet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Greattech

Hej frazze77,

Jag har tittat närmare på detta och ser att ärendet är avslutad.

Man har även förklarat för dig hur allt ligger till där samt att du redan hämtat ut datorn.

Jag kommer inom kort lägga upp ett par bilder, dessa bilder förklarar nog en hel del. Utöver "transportskadan" nekades ärendet av all damm/smuts i datorn där varken grafikkortets fläkt eller processorfläkten snurrade vilket antagligen var orsaken till felet från början med grafikkortet.

Gällande ARN, du får självklart gå vidare med din anmälan till ARN men jag skulle i första hand rekommendera dig ta kontakt med en konsumentvägledare i din kommun för råd gällande "transportskador". Konsumentvägledaren kan även ta fram tidigare ärenden hos ARN där vi har beslut som säger följande:

En försändelse anses normalt skickad på avsändarens risk. Detta innebär att avsändaren bär
risken för att försändelsen kanske inte kommer fram till mottagaren eller att den skadas under
transporten. Det är inte bevisat att företaget har övertagit ansvaret för transporten eller att det
har godkänt emballaget. Mot denna bakgrund anser nämnden att det är ****** ****** som är
ansvarig för de skador som uppkom på datorn under transporten. Vid denna bedömning ska
****** ****** krav avslås.

- GT

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför någon handlar på sådana här ställen, förutom billiga tillbehör och småsaker som man bara kan springa in och hämta upp. Är man ett litet företag måste man ha outstanding service för att ha en chans, räcker ju att kolla på prisjakts negativa omdömen för att förstå att man ska hålla sig långt borta om man kan.
Dessutom förstår jag inte att företag som Greattech inte inser att denna tråden kommer att kosta dem mer pengar än att bara löst ärendet snabbt och smidigt.
Finns ingen bättre reklam än att lösa problem smidigt åt kunder, å andra sidan finns det inget sämre för ens rykte än att inte göra det.
Det är ju inte som att det saknas alternativ att handla ifrån.
Hoppas dom reder upp det åt dig men ha inte för höga förhoppningar...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Det är också VÄLDIGT MÄRKLIGT hur Greattech-kontot här på forumet inte har varit aktivt på 3 veckor, men mindre än en kvart(!) efter att en nyreggad medlem har skapat en tråd som framstället företaget i dålig dager så har Greattech hunnit;

- Logga in för första gången på 3 veckor.
- Läsa igenom vad TS har skrivit.
- Kollat igenom TS ärende. (Trots att vederbörande inte uppgett namn eller order-id.)
- Skrivit ett hyfsat utförligt svar till TS.

Är det bara jag som tycker det osar katt här?
Mods?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är också VÄLDIGT MÄRKLIGT hur Greattech-kontot här på forumet inte har varit aktivt på 3 veckor, men mindre än en kvart(!) efter att en nyreggad medlem har skapat en tråd som framstället företaget i dålig dager så har Greattech hunnit;

- Logga in för första gången på 3 veckor.
- Läsa igenom vad TS har skrivit.
- Kollat igenom TS ärende. (Trots att vederbörande inte uppgett namn eller order-id.)
- Skrivit ett hyfsat utförligt svar till TS.

Är det bara jag som tycker det osar katt här?
Mods?

Ska bli intressant att se bilderna som Greattech påstår sig ha.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Administrativ avgift

@frazze77: sen är ju min fråga varför man skickar till en butik 50mil bort istället för att gå till lokala firman runt hörnet....

men men sen antar jag att du reklamerat till postnord med bildbevis från Greattech?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Dessutom förstår jag inte att företag som Greattech inte inser att denna tråden kommer att kosta dem mer pengar än att bara löst ärendet snabbt och smidigt.
Finns ingen bättre reklam än att lösa problem smidigt åt kunder, å andra sidan finns det inget sämre för ens rykte än att inte göra det.

Samtidigt ska man väl inte behöva stå för en massa kostnader om man nu utan tvivel har rätten på sin sida? Huruvida det är så får vi kanske reda på snart...

Skrivet av MinscS2:

Det är också VÄLDIGT MÄRKLIGT hur Greattech-kontot här på forumet inte har varit aktivt på 3 veckor, men mindre än en kvart(!) efter att en nyreggad medlem har skapat en tråd som framstället företaget i dålig dager så har Greattech hunnit;

Han blev ju dock taggad. Men visst, nästan misstänkt snabb responstid även med det i åtanke.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Administrativ avgift

@Orisons: Men vadå ska du skylla på Greattech att de får in en transportskadad dator och sen uppenbart inte kan frakta tillbaka den PGA att den lär gå sönder mer tillbaka? Invänta bilder innan vi ger oss på någon i denna tråd , kan lika gärna vara TS som har fuffens bakom sig

@L'ombra Kanske är en som jobbar på Greattech som använder ett annat forumID och ser att folk snackar skit om företaget? Greattech har även vid vissa tillfällen haft rätt mot kunder som har kommit och skrivit gråt trådar. Hur skulle du som mindre företag hanterat ett fraktskadat gods?

Postnord kräver att det är avsändaren som gör ett försäkringsärende, antar att greattech delat bilder till TS när det ankom

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Han blev ju dock taggad. Men visst, nästan misstänkt snabb responstid även med det i åtanke.

Kontot blev taggat 17:56, inlägget kom 18:02.

Så på 6 minuter hann personen bakom GT-kontot märka att han blivit taggad, logga in, läsa igenom TS, kolla upp TS ärende och skriva ett ganska långt svar till TS. Ja, misstänksamt va ordet.

Jag har inget otalt med GT (aldrig handlat där, brukar tycka att dom i slutändan gör rätt för sig), men detta är för märkligt för att jag inte ska reagera.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Administrativ avgift

@MinscS2: Jag själv jobbar kundservice jag skriver ungefär såna där snabba svar till kunder på 2minuter

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Om datorns fläktar inte kan snurra på grund av damm och smuts är det självklart kunden som är ansvarig! Dålig still att smutskasta ett företag, även om detta har Greattechs rykte...

Permalänk
Administrativ avgift

@Greattech: Kommer bilderna snart ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är också VÄLDIGT MÄRKLIGT hur Greattech-kontot här på forumet inte har varit aktivt på 3 veckor, men mindre än en kvart(!) efter att en nyreggad medlem har skapat en tråd som framstället företaget i dålig dager så har Greattech hunnit;

- Logga in för första gången på 3 veckor.
- Läsa igenom vad TS har skrivit.
- Kollat igenom TS ärende. (Trots att vederbörande inte uppgett namn eller order-id.)
- Skrivit ett hyfsat utförligt svar till TS.

Är det bara jag som tycker det osar katt här?
Mods?

Så du tycker alltså att det är konstigt att ett företag svarar i en tråd NÄR DE FÅR MAIL ATT DE OMNÄMNS I EN TRÅD?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Så du tycker alltså att det är konstigt att ett företag svarar i en tråd NÄR DE FÅR MAIL ATT DE OMNÄMNS I EN TRÅD?

Även om vi leker med tanken att en företagsrepresentant uppmärksammar mailet omedelbart när det kommer in och börjar utreda,så ja, jag tycker det är märkligt hur mycket en individ kan hinna med på 6 minuter, absolut.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Greattech
Skrivet av MinscS2:

Kontot blev taggat 17:56, inlägget kom 18:02.

Så på 6 minuter hann personen bakom GT-kontot märka att han blivit taggad, logga in, läsa igenom TS, kolla upp TS ärende och skriva ett ganska långt svar till TS. Ja, misstänksamt va ordet.

Jag har inget otalt med GT (aldrig handlat där, brukar tycka att dom i slutändan gör rätt för sig), men detta är för märkligt för att jag inte ska reagera.

I vanliga fall brukar vi få mejl från medlemmar här på Sweclockers när en tråd dyker upp. Denna tråd dök dock upp när jag läste nyheter om Lenovos köp. Det var sedan inte svårt att förstå ärendet när vi har ett par transportskador som denna per år.

Skrivet av andra94:

@Greattech: Kommer bilderna snart ?

Strax, gick tydligen inte att lägga upp bilder direkt här så kommer länka istället. Det var ett par stycken.

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@MinscS2: Jag själv jobbar kundservice jag skriver ungefär såna där snabba svar till kunder på 2minuter

Är kanske skillnad på ett snabbt svar som "hej, tyvärr finns inte varan på lager just nu men vi återkommer bla bla"
jämfört med att bli uthängda i ett techforum som sweclockers med namn och ett långt komplicerat ärende.. Är nog inget man bara svarar på offentligt på 2min när ens svar officiellt kommer representera hela företaget öppet på ett forum som alla kan googla sig fram till i all evighet..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §3.4 samt subforumreglerna*

Tråd låst då vi ej tillåter gnälltrådar/trådar utan diskussionsvärde.

Citat:

§3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde. Det inbegriper trådar där man ber någon att utföra en tjänst, svara på en enkätundersökning eller delta i ett evenemang.

Från subforumreglerna:

Citat:

§ 2 Varning för ...
All kritik ska vara saklig. Personangrepp, påhopp eller andra otrevligheter får inte förekomma. Förstora inte upp problemet och ge alltid motparten en chans att rätta till situationen innan du skapar en tråd i forumet. Kontakta kundtjänsten via internet, och om det inte fungerar, använd telefonen.

Sätt inte rubriker som "varning för <företag>". Formulera istället en trådrubrik som beskriver vad det hela handlar om.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av frazze77:

Det hela började med att jag skulle skicka upp min sons dator för felsökning av Grafikkort.
Fick mejl om att det har blivit en transportskada på emballaget.
Okej sa jag och trodde dom reklamerat Datorn/emballaget, vilket dom inte gjort för att dom sa att det är meningslöst att reklamera till Postnord.
Så dom anklagar först mig för dålig paketering av datorn, var inget fel på paketeringen, gjorde allt som stod i min makt för att paketera så väl som möjligt.
När jag ringde och frågade om paketering sa dom att det går bra med vad som helst att vira runt datorn.
Men jag gjorde mycket mer än att bara vira runt lite papper på datorn.
Och sedan sa dom att det skulle ändå inte blivit något reklamationsärende på grund av damm i datorn.
Men som jag sa så har jag gjort rent den efter ett halvår, och en dator ska klara lite damm, datorn är bara 9 månader gammal.
Så efter andra, tredje mailet så sa dom att dom kunde fixa datorn för 4500kr, var mycket skador i datorn grafikkortet var löst och trasigt, viket det varit från början, det var därför jag skickade upp datorn i första hand
samt alla fläktar trasiga, ramminnet trasigt, och det luktade rök.
Som företag reklamerar man alltid trasigt emballage, när man tar emot det.
Till slut så går dom med på att reklamera och skickar två bilder vilket Postnord inte godtar som bevisning, säger till datafirman att skicka mer bilder, vilket dom inte gör.
Pratar med han som har hand om ärendet på posten, han säger att han skickat flera email till Greattech men dom svarar inte, jag får han till och med att ringa, men ägaren svarar inte på det heller!
Efter ett antal email fram och tillbaka så säger Greatech att ärendet är avslutat.
Får sedan reda på att dom ska ha 1300 i felsökningsavgift plus fraktkostnad betald av mig.
Säger att dom får skicka tillbaks datorn och att jag betalar ”motvilligt” bara för att få hem datorn.
Men då säger dom att dom inte kan skicka datorn för att emballaget är trasigt och kan därför inte skicka den. De hävdar också då att de inte har eget emballage att tillgå till förpackningen.
Jag bor 50mil från Stockholm, men det bryr dom sig inte om, får till svar om jag inte hämtar datorn så slänger dom datorn efter 3 månader.
Som tur var fick jag hjälp med att hämta den.

Sitter i en omöjlig sits mellan detta skämt till Datorfirma och Postnord.
Roligare kan man ju ha det än att sitta fast mellan dessa två företag som bara skyller på varandra.

Så behöver hjälp av kunniga personer om vad jag som privatperson kan göra?

Dom skicka två bilder till Posten som dom inte godtog, så jag posten begärde att få ut mer bilder.
Inget svar från dom varken via email eller tele.
Konstigt om dom nu kommer upp mer mer bilder, verkar ju konstigt efter som dom sa att dom inte hade mer bilder och ärendet är nerlagt från Greattechs sida

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av frazze77:

Dom skicka två bilder till Posten som dom inte godtog, så jag posten begärde att få ut mer bilder.
Inget svar från dom varken via email eller tele.
Konstigt om dom nu kommer upp mer mer bilder, verkar ju konstigt efter som dom sa att dom inte hade mer bilder och ärendet är nerlagt från Greattechs sida

Angånde fläktar så var det inga problem innan jag skickade upp datorn.
Bara blackscreens hela tiden när sonen spelade, och detta problem har varit från början.
Inget överhettning eller liknande som uppstod vid spel.
Sedan är det klart att fläktarna inte fungerar när dom gör en felsökning för 1300kr om dom blivit skadade vid transport!

Permalänk
Medlem

Det är svårt jag hade dock aldrig skickat en hel dator med Postnord.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Utan att ta ställning i vilken part som har rätt så verkar det ju som att kylaren lossnat i samband med frakten. Det ansvarar @frazze77 för att se till att den inte lossnar.
Sedan hur vida man fraktar med grafikkortet/kylaren på säger jag inget om, men, det är ju bara min åsikt om det.
Skulle gissa på att CPU-kylaren lossnat/gått sönder vid frakt, slagit till minnet och det lossnat?

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Hedersmedlem

***Tråd upplåst***

*Rubrik och trådstart justerad i enlighet med §3.4 och subforumreglerna*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Greattech
När jag sitter och kollar igenom dina bilder samt sättet ni paketerar på så är det väl inte förvånande att sådant händer eller?
Tycker det borde vara sunt förnuft att inte packa något stötkänsligt med något hård, som hård frigolit i detta fall. Sedan skicka den ståendes utan inre 'stöd' av luftkuddar eller annat material är efterblivet. Tror till och med en förskoleklass skulle kunna förstå att denna kombination kommer sluta illa, speciellt med postmord som leverantör. Men det kanske är eran taktik, att lura kunden med skyhöga avgifter på diverse saker och ett skämt till kundsupport där man får svar alla tider på dygnet. Usch och tvi!

Mvh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterpan96:

@Greattech
Tycker det borde vara sunt förnuft att inte packa något stötkänsligt med något hård, som hård frigolit i detta fall.

Har du någonsin packat upp en ny TV ur kartong?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

@Zippeer En TV är en helt annan sak eftersom komponenterna där sitter fast på ett helt annat sätt en vad ett grafikkort gör. Sen beror det helt klart på leverantör men min TV kom förpackad med mjukt emballage samt 'gummi korn'.

Permalänk
Medlem

Du måste ha packat inte tillräckligt isåfall, räcker posten tappar ett tungt paket som en dator och det går åt helvete. kylare ska helst inte ens sitta på under transport och det verkar den ha gjort? sen vem skickar in en sån dammig dator.. skärpning

Tror inte du kan lasta skadan på företaget faktiskt du får anmäla skadan hos posten isf då.