Permalänk
Melding Plague

Antec P8

Antec vill tillbaka in på chassimarknaden och satsar därför på ett flertal nya modeller. Bland dessa syns miditowervarianten P8 som idag tar plats i SweClockers testlabb för en genomgång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trist, då första chassit jag någonsin byggde var ett Antec Sonata 3, vilket jag gillade väldigt mycket för sin tid. Trist att dom gått ner sig så mycket.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Tur man fortfarande sitter med ett Antec p180.

Permalänk
Medlem

Ha, vid 13.06+ då kabeldragning-sidan gås igenom, råker gubben hamma perfekt i hålet.

Tyvärr ligger detta mycket i tiden då oem tillverkar saker som säljs av preniummärken.

Permalänk
Medlem

Ser inga fördelar med detta jämfört med ett P400. Sämre kabeldragning, sämre frontpanelsdesign, samma prisklass.

Synd för Antec =/

Permalänk
Avstängd

@ExcZist:
Har ett superfint Antec p182.
Ståendes i min garderob.😃😃
Borde kanske försöka sälja det.....

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Klonad chassi jämförelsen gjorde först av berömde Gamers Nexus

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Ouch. "Inte ett katastrofalt chassi" kan vara det hårdaste omdömet jag har hört.

Tycker inte frontpanelen är speciellt snygg heller...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Dom har i regel med dom senaste åren inte lärt sig nånting.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hoppla. Det här var ju inte alls kul. Hellre då ett Define C eller ett define S. Tråkigt att det skall vara deras "återkomst" men dels inte ens är deras egna design och dels känns gammalt redan vid lansering. Det är ju inte heller något positivt som sticker ut jämfört med chassin från andra tillverkare, så... Ett "meh" känns på sin plats.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hade ett Antec Sonata 2 som jag köpte pga recensionen på den från sweclockers. Fan va jag hatade det chassit! Det var väldigt litet och rev mig varje gång jag skulle in och fixa. Men namnet Antec är ändå nostalgi, synd att dom har gått ner sig så mycket. Jag tror att denna modell kommer att sälja rätt ok, men otroligt tråkigt att dom inte utvecklar själva längre. Och vad är grejen med härdat glas?! Såg en blodåder pulsera i pannan på jonas när han pratade om glaset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte en USP så långt ögat når. Verkar vara ett riktigt meningslöst chassi. =/
Skillnad mot omkring millennieskiftet då deras chassin men framför allt nätaggregat (tillsammans med Enermax) var de bästa man kunde köpa.

Permalänk
Medlem

Syns ju direkt att det är ett halvtaskigt OEM-jobb när man ser fästen för 5,25" platser, men inga vagger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Syns ju direkt att det är ett halvtaskigt OEM-jobb när man ser fästen för 5,25" platser, men inga vagger...

Ja, Antecs tid är verkligen förbi. Tänk om de kunde få fram en storsäljare likt Nine Hundred eller Sonata igen.

Skrivet av Mange43:

@ExcZist:
Har ett superfint Antec p182.
Ståendes i min garderob.😃😃
Borde kanske försöka sälja det.....

Använder fortfarande ett sådant chassi till en sekundär dator. Det osar verkligen kvalitet, än idag. Det är en fröjd att arbeta med, så stort!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@ExcZist:
Har ett superfint Antec p182.
Ståendes i min garderob.😃😃
Borde kanske försöka sälja det.....

Hehe samma här, mitt p180 är i riktigt bra skick samt luckan är hel

Ahh synd man inte hade ett p182 då haha ;)..
Det är egentligen samma chassi om man bortser att kabeldragningen är bättre på det.
Men har löst det bra på detta
Gav 300 för det på tradera.
Ville ha ett så jag hittade detta pga min far hade p190 och jag tycker att det är ett grymt chassi.
Mitt Fractal design r4 går som server låda medans detta går som vanlig spel burk hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Hehe samma här, mitt p180 är i riktigt bra skick samt luckan är hel

Ahh synd man inte hade ett p182 då haha ;)..
Det är egentligen samma chassi om man bortser att kabeldragningen är bättre på det.
Men har löst det bra på detta
Gav 300 för det på tradera.
Ville ha ett så jag hittade detta pga min far hade p190 och jag tycker att det är ett grymt chassi.
Mitt Fractal design r4 går som server låda medans detta går som vanlig spel burk hehe

Ahh P180/2.. Tamefan bästa lådan (orna) jag ägt och byggt i.. Hade dom haft bättre stöd för vattenkylning så hade jag haft kvar båda fortfarande 😍 kommer ihåg när jag satt å läste recensioner back in the days när första datorn skulle inhandlas å byggas. Efter mycket övervägande så fick det vara värt dom tusenlapparna ett svart P180 kostade.. Inget jag ångrade I efterhand! Va med i många inkarnationer och uppgraderingar.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Ahh P180/2.. Tamefan bästa lådan (orna) jag ägt och byggt i.. Hade dom haft bättre stöd för vattenkylning så hade jag haft kvar båda fortfarande 😍 kommer ihåg när jag satt å läste recensioner back in the days när första datorn skulle inhandlas å byggas. Efter mycket övervägande så fick det vara värt dom tusenlapparna ett svart P180 kostade.. Inget jag ångrade I efterhand! Va med i många inkarnationer och uppgraderingar.

Hehe instämmer. p180/182/190 var samma chassi om jag inte har fel.
Den hade dubbla nätdelar och hade 2 140 fläktar i taket.
Så den var djupare och högre.
Men har läst att fronten passar på alla 3.
Men jo jag instämmer på att det är den bästa lådan man kan äga.
Köra en Ryzen i den på en 120 kylare och ett 1080/1080ti med 2 chassi fläktar funkar riktigt bra än.
Har 3 SSDer i den. Lyckades sätta de på ett sätt så de inte flyttar sig hehe
Men det är ett chassi jag tycker man ska vara rädd om om man har ett.
Sen gäller det väl självklart alla chassin men de är inget Antec p180-190

Permalänk
Medlem

Jag minns recensionen från 2011, då var det att chassit var so himla gammaldags och var icke 2011 modernt.

Inte här heller.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Känns ju inte riktigt genomtänkt att placera USB- och ljudportar så att när något är inkopplat så blockeras luftintaget. Vad hände egentligen? En gång i tiden så byggde Antec en av världens bästa chassin, och nu detta?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Damn, sitter på ett Antec 1200, trotjänare... Dom gör bra chassin, det kan jag intyga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Damn, sitter på ett Antec 1200, trotjänare... Dom gör bra chassin, det kan jag intyga!

Hade också ett sådant och visst var de bra när de kom. Men idag förväntar man ju sig moderniteter som usb 3.0 i fronten och Lättåtkomliga damfilter vid alla insug... Damfiltrena var verkligen ingen rolig historia att plocka bort, men när chassit var nytt så var det ju "wow" att där var damfilter alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tack kära SweC för att ni fortsätter att producera välskrivna, informativa och djuplodande recensioner och inte bara fokuserar på video-/vlog-formatet. Har absolut inget emot att det görs videoinnehåll, men är väldigt tacksam över att ni fortsätter att ha fokus och tyngd även på de skrivna delarna av recensionen, det uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Tack kära SweC för att ni fortsätter att producera välskrivna, informativa och djuplodande recensioner och inte bara fokuserar på video-/vlog-formatet. Har absolut inget emot att det görs videoinnehåll, men är väldigt tacksam över att ni fortsätter att ha fokus och tyngd även på de skrivna delarna av recensionen, det uppskattas verkligen!

Håller med om detta.

Finns ett flertal recensioner där man (d.v.s. jag) helt enkelt inte har tid eller lust att titta på en video i X antal minuter, utan man vill bara snabbt skumma igenom recensionen på 0-2 minuter. Och då är det uppskattat att texterna är skrivna med eftertänksamhet och kvalité.

Stort plus för att ni varierar bland olika plattformar (skrift + bild/ljud)! Uppskattas av en nyhets-junkie som jag som bara vill skumma igenom nyheter så snabbt som möjligt

Permalänk
Medlem

Antec Påtta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Blev lite sugen på att använda mitt p182,till min andra dator.
Vet någon om Noctuas cpu kylare NH-D14 får plats?
Misstänker att chassit är för smalt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Detta påminde mig om att jag önskar en ny version av P150. Det finns många brister i designen för den gamla P150 men jag tycker att det var ett riktigt cleant chassi designmässigt och att de brister som fanns går att fixa till med en modern intern design (längden på grafikkort, storleken på fläktarna i fronten och den allmänna layouten inuti), kanske behövs inte montering av hårddiskar med gummiband men den entusiasmen att sänka ljudnivån applåderas.

Skrivet av Mange43:

Blev lite sugen på att använda mitt p182,till min andra dator.
Vet någon om Noctuas cpu kylare NH-D14 får plats?
Misstänker att chassit är för smalt.

Jag skulle tänka mig att det mesta får plats i ett P182 men jag kan ha fel.
Av min erfarenhet så blir man lätt sugen på att bygga en dator med ett P18*-chassi tills man faktiskt har det framför sig.

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hade också ett sådant och visst var de bra när de kom. Men idag förväntar man ju sig moderniteter som usb 3.0 i fronten och Lättåtkomliga damfilter vid alla insug... Damfiltrena var verkligen ingen rolig historia att plocka bort, men när chassit var nytt så var det ju "wow" att där var damfilter alls.

Haha du har så rätt, dom senaste 6 åren så har jag dock bara låtit skruvarna vara borttagna, så när jag ska rensa dammfilter så är det bara o dra ut dom och göra det... Det är ändå inget chassi man flyttar på, so it's fine Måste också poängtera att man får bort 99% av allt damm bara genom att ha en vettig dammsugare och hålla mot gallret! (om man ät lat)

Men yeah, dags att skaffa ett R4 till nästa uppgradering... ska bli skönt o slippa monstret xD

Permalänk

Antec, snart Antik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jonas säger att P280 var ett bra chassi, det var riktigt bedövligt, jobbigt att bygga i, väldigt plasigt och min kusin som hade det bytte chassi för alla fötterna på chassit hade gått av. Ren skitkvalité.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

P8, vilket skräp mot andra i klassen.
Hur kan dom förnedra sig så.