Permalänk
Medlem

g.skill Trident-Z RGB - Statiskt ljus

Tjena,

Inte helt solklart om jag skall skriva i denna forumsdelen eller någon annan, men provar här initialt.
Är det någon som äger ett gäng g.skill Trident-Z RGB som kan upplysa mig om dess funktion?
Det jag är ute efter är om man kan sätta statiskt vitt ljus på dessa Minnen eller snarlikt vitt ljus?

Jag skall göra ett nytt bygge och då vill jag ha Trident-Z RGB minnena men innan jag beställer dessa minne för 5000kr så vill jag veta om någon som har minnena kan sätta statiskt vitt ljus på dessa, alternativt vitt med nyans av blått sken.

Annars har jag kollat på Corsairs RGB version, men dem är inte lika estetiskt tilltalande och performance wise så har de högre Cas Latency.

Hoppas någon kan ge mig lite insikt här, tack på förhand!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av roo:

Tjena,

Inte helt solklart om jag skall skriva i denna forumsdelen eller någon annan, men provar här initialt.

Är det någon som äger ett gäng g.skill Trident-Z RGB som kan upplysa mig om dess funktion?

Det jag är ute efter är om man kan sätta statiskt vitt ljus på dessa Minnen eller snarlikt vitt ljus?

Hoppas någon kan ge mig lite insikt här, tack på förhand!

https://www.gskill.com/en/download/view/trident-z-rgb-control...-

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kommer inte åt URLen där, verkar som länken är bruten.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Kommer inte åt URLen där, verkar som länken är bruten.

Testa denna då längst ner i listan https://www.gskill.com/en/download

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hittade URLen här:
http://www.gskill.com/en/download/view/trident-z-rgb-control-...-

Dock så besvarar det inte riktigt min fråga det står bara att det finns en beta mjukvara som hanterar ljuseffekterna men det är inte solklart hur det påverkar statiskt vitt ljus?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Jag tror jag måste vara tydlig här - Jag skall göra ett nytt bygge och då vill jag ha Trident-Z RGB minnena men innan jag beställer dessa minne för 5000kr så vill jag veta om någon som har minnena kan sätta statiskt vitt ljus på dessa?

Beklagar för otydligheten!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Ändrade första inlägget så det blir tydligt.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av roo:

Jag tror jag måste vara tydlig här - Jag skall göra ett nytt bygge och då vill jag ha Trident-Z RGB minnena men innan jag beställer dessa minne för 5000kr så vill jag veta om någon som har minnena kan sätta statiskt vitt ljus på dessa?

Beklagar för otydligheten!

Iom minnen:a är kompatibla med andra RGB-mjukvaror, så som Aura Sync så bör det inte vara några problem att ställa in statiska färger.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Du kan ställa in i princip vilka färger som helst, inklusive helt vitt, individuellt för varje lysdiod på minnena, MEN det krävs att du kör Gskills windowsprogram varje gång du startar datorn för att ändra färginställningen till det du vill ha.
Gskills mjukvara verkar ej fungera tillsammans Asus mjukvara för Aura; du kan ej ha båda två installerade och fungerande samtidigt i din Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Du kan ställa in i princip vilka färger som helst, inklusive helt vitt, individuellt för varje lysdiod på minnena, MEN det krävs att du kör Gskills windowsprogram varje gång du startar datorn för att ändra färginställningen till det du vill ha.
Gskills mjukvara verkar ej fungera tillsammans Asus mjukvara för Aura; du kan ej ha båda två installerade och fungerande samtidigt i din Windows.

Då förstår jag! Men om du satt inställningarna vid ett godtyckligt tillfälle så förmodar jag att dem inställningar stannar kvar vid omstart?
Du använder dessa minnena förmodar jag?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Då förstår jag! Men om du satt inställningarna vid ett godtyckligt tillfälle så förmodar jag att dem inställningar stannar kvar vid omstart?
Du använder dessa minnena förmodar jag?

Inställningarna är kvar efter omstart och du behöver inte starta något program efter du har ställt in det som du vill ha det. Det räcker med en gång. Funkar kanon med asus aura nu för tiden.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Inställningarna är kvar efter omstart och du behöver inte starta något program efter du har ställt in det som du vill ha det. Det räcker med en gång. Funkar kanon med asus aura nu för tiden.

Nice! Jag tänkte dock köpt ett moderkort från MSI, vet du om det potentiellt ställer till med problem med att köra Asus Aura mjukvaran?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk

@roo: Du lär inte kunna synka upp ram och moderkort ifall du ska köra moderkortet med msi:s egna samt Aura till ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Nice! Jag tänkte dock köpt ett moderkort från MSI, vet du om det potentiellt ställer till med problem med att köra Asus Aura mjukvaran?

Vet inte hur det är med MSI. G. Skills egna program bygger väl på Asus aura som jag förstått det men det ska funka. Som tidigare postare sa så lär det inte gå att synca då.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Låter som att jag får köpa ett Maximus X Hero då, blir nog minst krångelfritt

Tacka alla för superbra hjälp och svar!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Då förstår jag! Men om du satt inställningarna vid ett godtyckligt tillfälle så förmodar jag att dem inställningar stannar kvar vid omstart?
Du använder dessa minnena förmodar jag?

Jag letade efter samma information för några veckor sedan. Jag hittade inget slutgiltigt angående möjligheten att sätta en färg och få den att överleva omstart och power cycle, utan att behöva använda programvara efter start av Windows.

Inställningarna kanske bara sparas i programmet och återställs vid programstart, inte boot, vilket inte är bra nog för mig. Då jag inte fick klarhet i detta så valde jag bort Trident Z RGB. Jag tog prestandamässigt likvärdiga Corsair Dominator Platinum i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

Har dessa minnen i min senaste PC. Kör med ett Asus moderkort så använder Aura för att ställa in dem. Vitt fungerar utmärkt. Men vid start av datorn så får de den regnbågsfärg som är standard, tills Aura kommit igång. Vid omstart håller de färgen. Kör kylning och ett grafikkort från Evga som jag styr med den programvaran och allt fungerar bra utan störningar.

Rekommenderar inte G.Skills egna programvara då den i alla fall har haft problem av olika slag tidigare. Bl.a konflikter med annan programvara för styrning av LED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

Har dessa minnen i min senaste PC. Kör med ett Asus moderkort så använder Aura för att ställa in dem. Vitt fungerar utmärkt. Men vid start av datorn så får de den regnbågsfärg som är standard, tills Aura kommit igång. Vid omstart håller de färgen. Kör kylning och ett grafikkort från Evga som jag styr med den programvaran och allt fungerar bra utan störningar.

Rekommenderar inte G.Skills egna programvara då den i alla fall har haft problem av olika slag tidigare. Bl.a konflikter med annan programvara för styrning av LED.

Ah då förstår jag och baserat på detta så beställde jag ett Asus rog Maximus X hero tillsammans med 4 stickor Trident-Z RGB då för mig är det inget problem att dem är lustiga färger fram tills att jag bootat in till OS'et.

Tack för svar!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Med Asus Aura kan du styra precis hur du vill ha det. Vilken färg / hur starkt / Om den ska byta, osv osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jedo:

Med Asus Aura kan du styra precis hur du vill ha det. Vilken färg / hur starkt / Om den ska byta, osv osv

Thanks! Blev ett Maximus X Hero så då kommer det 'lysande'

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||