Köpråd av hdmi till displayport adapter

Permalänk

Köpråd av hdmi till displayport adapter

hej. sitter och vill ha ut 4k 60hz från mitt 1080 ti strix då jag vill testa soround gaming. men sista skärmen är hdmi men skärmen klarar bara 30hz genom hdmi så vill veta tips på vilken adapter man skall köpa för att köra hdmi till displayport. då behövs en adapter men vilken skall man välja ? tips tack

Permalänk
Medlem

Det finns vanliga kablar, duger det? HDMI -> DP
https://www.dustin.se/product/5010967355/hdmi-kabel

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen för skärm du vill koppla in? Om skärmen som du säger bara klarar 30Hz genom HDMI så hjälper ingen adapter, då sitter begränsningen i skärmen. Om skärmen däremot faktiskt klarar 4K@60Hz över HDMI så behöver du en aktiv signalomvandlare som t.ex. en sån här. En billig kabel som t.ex. Gurk länkade utnyttjar att DP kan mata ut en HDMI-signal, men då får man max ut 1920x1200@60Hz.

Tillägg: Eller menade du kanske att du vill använda en HDMI-port på grafikkortet till en DP-port på skärmen? Då är det nog rätt kört, några såna adaptrar som klarar 4K@60Hz finns inte vad jag känner till.

Permalänk

har en Philips Brilliance BDM4065UC vilket har hdmi 1.4 och displayport 1.2.
och 1080ti strix. 2 st skärmar kopplade till displayportarna och den 3 tänkte jag koppla med hdmi från grafikkortet till displayport i skärmen då den klarar 60hz.
titta på några av dom här vilket man lätt gogglar och får fram

https://www.google.se/search?ei=hPUBWofhMcPO6AS306KwCQ&q=hdmi...

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Det finns vanliga kablar, duger det? HDMI -> DP
https://www.dustin.se/product/5010967355/hdmi-kabel

vad jag läst om dom kablarna är att dom bara klarar 30hz 4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

och 1080ti strix. 2 st skärmar kopplade till displayportarna och den 3 tänkte jag koppla med hdmi från grafikkortet till displayport i skärmen då den klarar 60hz.

Det finns som sagt ett par DP->HDMI 2.0-adaptrar, men jag känner inte till några HDMI 2.0->DP som är vad du i så fall skulle behöva.

Skrivet av werter123456789:

vad jag läst om dom kablarna är att dom bara klarar 30hz 4k

Nej, 1920x1200@60Hz är max för såna. Fast det spelar ingen roll, det är fel riktning ändå. DP kan mata ut en HDMI-signal, men inte tvärtom. HDMI till DP kräver alltid signalomvandling.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det finns som sagt ett par DP->HDMI 2.0-adaptrar, men jag känner inte till några HDMI 2.0->DP som är vad du i så fall skulle behöva.

okej då är det kört om jag inte slänger in ett 1080 ti till :/ känns lite dyrt bara för att testa souround gaming

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen du vill uppnå? Känns lite oklart.

Permalänk

3 st skärmar. 60hz . Soround gaming. Just nu fast på 30hz pga att det vara är 3 st displayport från grafikkortet så ena skärmen körs på HDMI men skärmens HDMI är 1.4 så därav 30hz
Skärmarna har 2st HDMI 1.4 och displayport 1.2

Permalänk
Bildexpert 📺

@werter123456789: Jag är fortfarande inte helt hundra på vad du försöker åstadkomma? Men gissar att du har tre stycken BDM4065UC och en ASUS Strix 1080Ti? Då är det förstås lite synd att det kortet har två HDMI ut för VR-headset. Hade du haft 3 DP ut skulle detta inte vara några problem.

Från DP-i-grafikkort till HDMI-in-i-skärm är enkelt, det finns många passiva och aktiva omvandlare för syftet. Tvärtom finns inte på någon rimlig lösning annat än eventuella speciallösningar för tusentals kronor där 4K/60 sällan fungerar.

Permalänk
Medlem

Har du alltså 3 st 4K-skärmar?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@werter123456789: Jag är fortfarande inte helt hundra på vad du försöker åstadkomma? Men gissar att du har tre stycken BDM4065UC och en ASUS Strix 1080Ti? Då är det förstås lite synd att det kortet har två HDMI ut för VR-headset. Hade du haft 3 DP ut skulle detta inte vara några problem.

Från DP-i-grafikkort till HDMI-in-i-skärm är enkelt, det finns många passiva och aktiva omvandlare för syftet. Tvärtom finns inte på någon rimlig lösning annat än eventuella speciallösningar för tusentals kronor där 4K/60 sällan fungerar.

Jo precis sitter på tre stycken BDM4065UC och en ASUS Strix 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

Jo precis sitter på tre stycken BDM4065UC och en ASUS Strix 1080Ti

Har du möjlighet så är ju en lösning att byta ut ditt 1080 Ti mot en annan modell som har 3xDP, det finns ju gott om 1080 Ti-modeller som har det. Om kortet inte är nytt så att du kan byta ut det på öppet köp så kan du alltid lägga upp en annons i marknaden och se om någon nappar på ett byte. Det kan ju hända att någon sitter med ett 3xDP 1080 Ti och vill köra VR som kräver 2xHDMI.