Intel släpper grafikdrivrutin med stöd för HDR i Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper grafikdrivrutin med stöd för HDR i Windows 10

I den senaste drivrutinen för Intels integrerade grafikkretsar introduceras nu stöd för HDR på Netflix och Youtube, något som tidigare krävt ett separat grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var fan på tiden. Jag blir dock förvånad om det inte tillkommit sjuttielva nya buggar också, för Intel är riktigt usla på grafik.

Att jag är bitter beror på att jag har htpc med en i3 7100 (med gpu 630), och har haft en hel del problem med 4K (och HDR som jag varit tvungen stänga av i tv:n, annars "blinkar" skärmen i svart med ojämna mellanrum).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är en jungel med HDR, har precis köpt en Philips OLED 901F men har ingen aning om hur och när jag kan utnyttja HDR funktionen på denna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: Du kan utnyttja hdr på netflix som är inbyggt i tv:n. Sen i windows kan du köra mpc:hc med madvr för att köra hdr på dina egna klipp och sånt. I spel funkar oftast om det finns en inbyggd inställning för hdr i spelet, men det beror på ditt grafik kort.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd

Fel i artikeln. Skylake har Intel® HD Graphics 530.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nu om dom kunde fixa stöd för VESA Adaptive-Sync eller AMD FreeSync så vore det trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

@BrottOchStraff: Du kan utnyttja hdr på netflix som är inbyggt i tv:n. Sen i windows kan du köra mpc:hc med madvr för att köra hdr på dina egna klipp och sånt. I spel funkar oftast om det finns en inbyggd inställning för hdr i spelet, men det beror på ditt grafik kort.

Kör faktiskt MPC-HC och madvr, men har ett GTX680, som inte verkar ha stöd för HDR efter en snabb googling. Men netflix inbygt i TVn ska jag testa, kan vara kul att se om det verkligen tillför någonting eller om det mest är en gimmick. Tack för tipset!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det var fan på tiden. Jag blir dock förvånad om det inte tillkommit sjuttielva nya buggar också, för Intel är riktigt usla på grafik.

Att jag är bitter beror på att jag har htpc med en i3 7100 (med gpu 630), och har haft en hel del problem med 4K (och HDR som jag varit tvungen stänga av i tv:n, annars "blinkar" skärmen i svart med ojämna mellanrum).

Är det inte för tidigt att veta alla buggar?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X_Load:

Fel i artikeln. Skylake har Intel® HD Graphics 530.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en knapp för detta.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tycker detta är en jungel med HDR

Jo, särskilt med tanke på att det finns åtminstone tre olika standarder; HDR10, Dolby Vision och HLG (Hybrid Log Gamma).

Skrivet av BrottOchStraff:

har precis köpt en Philips OLED 901F men har ingen aning om hur och när jag kan utnyttja HDR funktionen på denna.

Några möjliga HDR-källor:

  • Htpc med Intel-cpu som har stöd för SGX (åtminstone för Netflix) och som lägst (tror jag) HD Graphics 630 och ett moderkort med en HDMI 2-utgång med stöd för HDCP 2.2 (vilket det inte finns särskilt många av), så ska det gå att glo på Netflix HDR-material i Windows 10:s Netflixapp eller i Edge (men är inte helt säker). Notera ska, för än så länge har det inte funkat alls, pga Intels dåliga drivrutiner (med icke-implementerad funktionalitet och buggar).

  • Xbox One S (och X antar jag), t.ex. Netflixappen men även UHD blu-ray-skivor.

  • Nyaste Apple TV.

  • Chromecast Ultra (tror jag iaf).

  • Stationär UHD blu-ray-spelare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Chromecast Ultra (tror jag iaf).

Stämmer!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Kör faktiskt MPC-HC och madvr, men har ett GTX680, som inte verkar ha stöd för HDR efter en snabb googling. Men netflix inbygt i TVn ska jag testa, kan vara kul att se om det verkligen tillför någonting eller om det mest är en gimmick. Tack för tipset!

Det tillför faktiskt en hel del godis, tyvärr brukar TV’n gå upp i ljusstyrka när en undertext ”ploppar” upp under en konversation. Riktigt, riktigt irriterande och jag har aning om vad som triggar det (eller hur man löser det). Kör själv en Sony Bravia med dess inbyggda Netflix-app.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det tillför faktiskt en hel del godis, tyvärr brukar TV’n gå upp i ljusstyrka när en undertext ”ploppar” upp under en konversation. Riktigt, riktigt irriterande och jag har aning om vad som triggar det (eller hur man löser det). Kör själv en Sony Bravia med dess inbyggda Netflix-app.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta har säkert med dynamisk kontrast att göra, testa att stänga av det, kan heta någonting annat på Sony. Märkte liknande effekter på min Philips OLED, som mestadels försvann när jag satte dynamisk kontrast till minimum. (inte helt off)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Detta har säkert med dynamisk kontrast att göra, testa att stänga av det, kan heta någonting annat på Sony. Märkte liknande effekter på min Philips OLED, som mestadels försvann när jag satte dynamisk kontrast till minimum. (inte helt off)

Men självklart...det borde jag ju förstå själv. Ska genast kika på det - tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns några spel kan rendera 3D i äkta 30 Bitars färg?
HDR och gamut är irrelevant eftersom det kan fejkas med 24 bitars färg och större output range till monitor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kattus:

Nej det gör det inte - på: https://m.sweclockers.com/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

Någon som vet om det finns några spel kan rendera 3D i äkta 30 Bitars färg?
HDR och gamut är irrelevant eftersom det kan fejkas med 24 bitars färg och större output range till monitor.

Star Citizen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

16 Miljoner "färger" har inget med färg att göra du får ändå bara 255 grå nyanser.