E-posta privata hyresvärdar för att skaffa förstahandskontrakt

Permalänk
Medlem

E-posta privata hyresvärdar för att skaffa förstahandskontrakt

Halloj!

Tänkte slänga ut en allmän fråga som inte alls handlar om datorer, spel eller IT, men eftersom sweclockers är det enda forum jag någonsin varit trogen till så väljer jag ända att ställa den här ändå, och hoppas på att någon har lite erfarenhet,

Det är så att jag är på jakt efter ett förstahandskontrakt i Göteborg (jag vet, join the club.). Jag har gått med i alla kösystem man kan tänka sig, allt från partillebo till boplats till förbo, och jag har sökt en bra bit över 100 lägenheter denna månaden, utan att lyckas. Men eftersom jag är fast bestämd att skaffa en lägenhet så har jag fattat beslutet att e-posta alla privata hyresvärdar jag kommit över. Har samlat ett 20-tal e-postadresser och tänker skriva personliga brev till samtliga.

Mina egentliga frågor är som följer; För det första, mina föräldrar kan hjälpa mig i form av att skriva ett kontrakt som borgensman (vilket förekommer inom hyresvärlden också), båda har väldigt god ekonomi, men kommer det hjälpa att skriva med vad de tjänar årligen, eller på vilket sett borde jag framföra detta på bästa sätt?

Fråga nummer två handlar om att jag är lite smådesperat. Mitt bostadsläge är okej då jag bor hos föräldrarna (igen), men min medsökandes situation är sämre. Tänker inte gå in på detaljer, men jag undrar om det är smart att skriva en del av min negativa situation, eller skippa detta helt och hållet, och fokusera på att hålla brevet positivt. Jag vet efter vad jag läst att hyresvärdar sällan ser till desperation.

I övrigt har jag relativt bra koll på hur jag vill utforma mina brev, vad hyresvärdar vill veta av sökande med mer. Så om någon har erfarenhet av att skriva denna typen av brev eller arbetar inom området så vore jag tacksam för svar och tips! Tack!

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Keeper of Traditions

Nu vet jag inte vilka du tänkt skriva till, men jag skrev till i princip alla de som fanns här:
http://www.bostadengoteborg.se/

Ingen ville/kunde erbjuda lägenhet på det viset. Antingen sades det att man inte hade några lediga, eller att man var tvungen att söka genom Boplats.
Gissar på att de är rädda att det är en kontrollant som mailar och ser om någon försöker smita runt reglerna. Skadar inte att försöka dock, andra har tydligen lyckats genom att maila och fråga.

Utan att veta vad det är för något negativt du pratar om, så hade jag nog ändå fokuserat så långt det går på det positiva. Är det inget "farligt" ser jag ingen anledning alls till att ta upp det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Har inte en privat värd rätt att hyra ut till precis vem de vill?

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk

Är lite över 2 år sen jag sökte lägenhet senast men då fick jag tipset att lägga upp en önskar hyra på blocket med en kort förklaring om att vi var två högutbildade personer som sökte boende. Vi fick rätt många förslag från mindre privata värdar och många av dom sa att de hyrde ut samtliga lägenheter via önskas hyra annonserna så de hade kontroll över vilka som ens viste det fanns en ledig lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Har inte en privat värd rätt att hyra ut till precis vem de vill?

Jo det har de. Är väl bara de kommunala bolagen som måste bry sig om köer mm.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Är lite över 2 år sen jag sökte lägenhet senast men då fick jag tipset att lägga upp en önskar hyra på blocket med en kort förklaring om att vi var två högutbildade personer som sökte boende. Vi fick rätt många förslag från mindre privata värdar och många av dom sa att de hyrde ut samtliga lägenheter via önskas hyra annonserna så de hade kontroll över vilka som ens viste det fanns en ledig lägenhet.

Vi sökte lägenhet för ett år sedan nu typ, vi la upp en annons och fick inga svar. Inte ett enda. Annonstexten var efter konstens alla regler och hade bra bild osv. Vi är inte krångliga på något sätt, vi har inga djur osv. Dock är båda studenter, men vi har god ekonomi och skulle klara av att betala hyran i flera år utan CSN... Hursom helst, vi mailade ofc till hundratals blocket annonser över några månaders tid och fick några fåtal svar. Aldrig från förstahandskontrakt dock. Slutade med att vi köpte eget...

Ett av svaren vi fick var extra uppmuntrande, vi skrev till annonsen så fort den lades upp och efter bara några timmar får vi ett mail om att de har fått 400 svar och plockat ner den...

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

@Orkhan: Det finns två kategorier av fastighetsägare. Större bolag där ditt brev drunknar bland alla andras och privata enskilda ägare som mestadels bara behöver veta hur mycket du är villig att betala under bordet. Så frågan är hur desperat du verkligen är?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Är själv privat hyresvärd i en fastighet med fyra enheter. Det man önskar är hyresgäster som betalar hyran, är skötsamma mot lokalerna och andra hyresgäster. Och gärna att de har planer på att bo länge. Alltid uppskattat när någon berättar om sig själv. Men att läsa någons livshistoria är inte direkt intressant. Berätta att du har föräldrar med god inkomst som är beredda att gå i borgen för dig. Berätta lite vad du/sambo jobbar med. Vad ni söker för boende (kvm, läge, skick osv). Men tillägg att detta är önskemål och inte krav. Om du har referenser, skriv att du kan lämna detta. Gärna vad det är för referenser, tex arbetsgivare, tidigare hyresvärd osv. Undvik skriva negativa saker, om inte detta direkt kommer påverka boendet. Använd en seriös men trevlig ton i brevet.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Najsisen:

Vi sökte lägenhet för ett år sedan nu typ, vi la upp en annons och fick inga svar. Inte ett enda. Annonstexten var efter konstens alla regler och hade bra bild osv. Vi är inte krångliga på något sätt, vi har inga djur osv. Dock är båda studenter, men vi har god ekonomi och skulle klara av att betala hyran i flera år utan CSN... Hursom helst, vi mailade ofc till hundratals blocket annonser över några månaders tid och fick några fåtal svar. Aldrig från förstahandskontrakt dock. Slutade med att vi köpte eget...

Ett av svaren vi fick var extra uppmuntrande, vi skrev till annonsen så fort den lades upp och efter bara några timmar får vi ett mail om att de har fått 400 svar och plockat ner den...

Där har du anledningen, tyvärr blir du oändligt mycket intressantare när du är färdigpluggad och har ett jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Är lite över 2 år sen jag sökte lägenhet senast men då fick jag tipset att lägga upp en önskar hyra på blocket med en kort förklaring om att vi var två högutbildade personer som sökte boende. Vi fick rätt många förslag från mindre privata värdar och många av dom sa att de hyrde ut samtliga lägenheter via önskas hyra annonserna så de hade kontroll över vilka som ens viste det fanns en ledig lägenhet.

Underbart svar, kommer utan tvekan se om jag kan slänga upp en annons på blocket. Jag har själv inte utbildat mig än, har ett stadigt fast heltids jobb, även tjejen jobbar, så det kan nog dra upp våra chanser en del.

Skrivet av Dr.Mabuse:

@Orkhan: Det finns två kategorier av fastighetsägare. Större bolag där ditt brev drunknar bland alla andras och privata enskilda ägare som mestadels bara behöver veta hur mycket du är villig att betala under bordet. Så frågan är hur desperat du verkligen är?

Japp... vore ju lite tråkigt om det skulle behöva komma till det, har inte precis lust att slänga ut 100-200 tusen för att få ett kontrakt skickat min väg. Sparar hellre på ett tag tills man har råd men kontantinsats.

Skrivet av karlzon:

Är själv privat hyresvärd i en fastighet med fyra enheter. Det man önskar är hyresgäster som betalar hyran, är skötsamma mot lokalerna och andra hyresgäster. Och gärna att de har planer på att bo länge. Alltid uppskattat när någon berättar om sig själv. Men att läsa någons livshistoria är inte direkt intressant. Berätta att du har föräldrar med god inkomst som är beredda att gå i borgen för dig. Berätta lite vad du/sambo jobbar med. Vad ni söker för boende (kvm, läge, skick osv). Men tillägg att detta är önskemål och inte krav. Om du har referenser, skriv att du kan lämna detta. Gärna vad det är för referenser, tex arbetsgivare, tidigare hyresvärd osv. Undvik skriva negativa saker, om inte detta direkt kommer påverka boendet. Använd en seriös men trevlig ton i brevet.

Lycka till!

Grymt! Tack för svaret. Har ju bott i en hyresrätt tillsammans med min före detta, så det skall ju gå att få ut en referens därifrån.

Lite off topic men ändå inte, tänkte bara slänga ut lite allmän frustration över hur svårt det är att få boplats i dagens Göteborg, eller som jag förstått det, i princip alla storstäder. Något är ju allvarligt fel när det inte går att hitta en lägenhet med färre än 400 sökande, och när snittiden på boplats för en lägenhet i centralt läge är 2-3 tusen dagar i kö. För att inte tala om Förbo där det i princip alltid är någon som gick med innan 2006 som står först i kön. I vilket fall som helst, tack för svaren.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Underbart svar, kommer utan tvekan se om jag kan slänga upp en annons på blocket. Jag har själv inte utbildat mig än, har ett stadigt fast heltids jobb, även tjejen jobbar, så det kan nog dra upp våra chanser en del.

Japp... vore ju lite tråkigt om det skulle behöva komma till det, har inte precis lust att slänga ut 100-200 tusen för att få ett kontrakt skickat min väg. Sparar hellre på ett tag tills man har råd men kontantinsats.

Grymt! Tack för svaret. Har ju bott i en hyresrätt tillsammans med min före detta, så det skall ju gå att få ut en referens därifrån.

Lite off topic men ändå inte, tänkte bara slänga ut lite allmän frustration över hur svårt det är att få boplats i dagens Göteborg, eller som jag förstått det, i princip alla storstäder. Något är ju allvarligt fel när det inte går att hitta en lägenhet med färre än 400 sökande, och när snittiden på boplats för en lägenhet i centralt läge är 2-3 tusen dagar i kö. För att inte tala om Förbo där det i princip alltid är någon som gick med innan 2006 som står först i kön. I vilket fall som helst, tack för svaren.

Fick lgh genom boplats med mindre än 1år i kön. Inget vidare område men fin lägenhet. 3a på 78kvm ca 8500 hyra (inte kul). Tror det är lättare att byta upp sig än att få ett bra kontrakt från början så kan ändå känna att det är värt å bo i ghettot temporärt å sen byta till sig bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Det är rätt tufft idag att få lägenhet, inte bara i större städer tyvärr.
Jag bor i en mindre ort (~30k invånare) och det är runt 2-3 års kötid i kommunen.

Jag hade en riktig röta när jag fick min lägenhet 2007, mor satt och kollade efter lägenhet åt mig (bodde hos föräldrarna då) en fredag-kväll vid 21-tiden på kvällen och en central 1'a på 43kvm dyker upp så hon nyper den direkt och har nu bott här i snart 10½ år

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppe418:

Fick lgh genom boplats med mindre än 1år i kön. Inget vidare område men fin lägenhet. 3a på 78kvm ca 8500 hyra (inte kul). Tror det är lättare att byta upp sig än att få ett bra kontrakt från början så kan ändå känna att det är värt å bo i ghettot temporärt å sen byta till sig bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja vi är definitivt inte kräsna, så att bo i ett lite värre område är inget problem alls. Bara att fortsätta nöta på boplats då!

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz