Kina surfplatta från Banggood

Permalänk
Medlem

Kina surfplatta från Banggood

Letar efter en ny Android platta som komplement till/ersättare för:
Netbook som bokstavligen håller på att spricka sönder, åldrande surfplatta Note8.0 och två mobiler som inte är de vassaste (GalaxyA3 och LG H410 hopfällbar Android).

För att slå så många flugor i samma smäll så har jag letat upp en Cube iPlay8 U78.
Den verkar vettig och har det viktigaste HDMI-port för att kunna koppla den som tillfällig desktop PC/HTPC till större skärm.
Samtidigt som ett USB-tangentbord används i mUSB porten.

https://www.banggood.com/Original-Box-Cube-iPlay8-U78-MTK-MT8163-Quad-Core-A53-7_85-Inch-Android-6_0-Tablet-PC-p-1154528.html?admitad_uid=a71754730b4008987eb4a5f4bb98aa77

Priset är inte mycket att orda om ca:521 (+moms,tull och frakt).
Lite klen processor, vet inget om grafikkretsen men säkert inte skarpaste.

Annars är det typiska jobb för en surfplatta, surf, musik och filmuppspelning strömmat från en NAS.

Frågor:
Är Banggood en bra butik?
Hur är det att betala med kort på (har ingen möjlighet att komma åt Paypal konto eller skapa nytt)?
Finns det någon annan surfplatta med dedikerad HDMI-port som skulle kunna passa bättre?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Letar efter en ny Android platta som komplement till/ersättare för:
Netbook som bokstavligen håller på att spricka sönder, åldrande surfplatta Note8.0 och två mobiler som inte är de vassaste (GalaxyA3 och LG H410 hopfällbar Android).

För att slå så många flugor i samma smäll så har jag letat upp en Cube iPlay8 U78.
Den verkar vettig och har det viktigaste HDMI-port för att kunna koppla den som tillfällig desktop PC/HTPC till större skärm.
Samtidigt som ett USB-tangentbord används i mUSB porten.

https://www.banggood.com/Original-Box-Cube-iPlay8-U78-MTK-MT8163-Quad-Core-A53-7_85-Inch-Android-6_0-Tablet-PC-p-1154528.html?admitad_uid=a71754730b4008987eb4a5f4bb98aa77

Priset är inte mycket att orda om ca:521 (+moms,tull och frakt).
Lite klen processor, vet inget om grafikkretsen men säkert inte skarpaste.

Annars är det typiska jobb för en surfplatta, surf, musik och filmuppspelning strömmat från en NAS.

Frågor:
Är Banggood en bra butik?
Hur är det att betala med kort på (har ingen möjlighet att komma åt Paypal konto eller skapa nytt)?
Finns det någon annan surfplatta med dedikerad HDMI-port som skulle kunna passa bättre?

Kan svara på om Banggood är en bra butik. Jag har handlat därifrån en hel del gånger och jag har inget o klaga på.
Angående HDMI port, så hade jag en Chuwi Hi10 och den hade iallafall en micro-HDMI ingång.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Frågor:
Är Banggood en bra butik?
Hur är det att betala med kort på (har ingen möjlighet att komma åt Paypal konto eller skapa nytt)?

Mitt svar är ju nu väldigt subjektiva på vissa delar precis som alla andra, men jag har beställt en hel del från Banggood och aldrig haft några problem, handlat för runt 6-7000 hos dem totalt på varierande summor från ett par tusen till några kr. Supporten är typisk kina-support, är du artig och inte så påtryckande försöker de oftast lösa eventuella problem men är du pushig kommer du mötas av någon extremt otrevlig ^^
Det är alltid en risk med utlandsimport/gråzon och liknande som man ska vara medveten om men allmänt tycker jag iaf att Banggood är bra, självklart pga mängden folk som köper av dem så har alltid ett par råkat illa ut.

Paypal är ju bara regga?
Annars om det inte ändrats så funkar kort direkt med, det går även det genom paypal tror jag (var ett tag sedan jag köpte så, så inte 100%)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tackar för svar!
Det gick fint att betala med kort på Banggood via Paypal utan att logga in.

Kollade Chuwi 10 men den fanns inte i lager.
Så det blev en Cube Iplay8.

Får återkomma med erfarenheter när produkten kommer hem. 7-12 dagars leveranstid för 51kr

Hoppas inte processorn och grafikkretsarna och det begränsade 1GB RAM i plattan ställer till med för mycket problem.

Så nu är det bara vänta på att få betala moms och tull (hör sägner om folk som sluppit det men jag har alltid åkt på det när jag handlat från AliExpress).

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Tackar för svar!
Det gick fint att betala med kort på Banggood via Paypal utan att logga in.

Kollade Chuwi 10 men den fanns inte i lager.
Så det blev en Cube Iplay8.

Får återkomma med erfarenheter när produkten kommer hem. 7-12 dagars leveranstid för 51kr

Hoppas inte processorn och grafikkretsarna och det begränsade 1GB RAM i plattan ställer till med för mycket problem.

Så nu är det bara vänta på att få betala moms och tull (hör sägner om folk som sluppit det men jag har alltid åkt på det när jag handlat från AliExpress).

Jag har kollat mycket på Banggood på sistone och vad jag fått ut från här på swec och andra forum är att man ska välja "priority direct mail" så slipper man oftast tull och moms (om man inte köper jättestora och tunga saker) medan "expedited shipping" innebär DHL/UPS och oftast tull och moms.

Så har jag förstått det iaf.

Om du köper från EU-lagret slipper du såklart tänka på sådant och priserna brukar bara vara något högre. Dock är det inte mycket som finns där.

Nu har du väl redan beställt, men jag hade lagt lite mer och tagit en med 2 GB RAM och 1080p

https://www.banggood.com/Cube-iPlay-32GB-MTK-MT8163-Quad-Core...

775 kr inkl frakt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle
Tack för tipsen.
10" plattan är betydligt mer potent än 7,85" modellen som vi nu valde i hastigheten.

Det finns så mycket som triggade "Vill-Ha-Reflexer" på dessa webbsidor

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Värt att komma ihåg med produkter från kina som är surfplattor eller telefon är att kolla om det är en kina produkt eller "kina" produkt.
Det jag menar är, att surfplattor och telefoner som säljs i kina inte kommer med något som har med google att göra. Inkl, play store och annat.
Dom har sina egna lösningar, vilket fungerar jättrebra om du
1. bor i kina
2. kan läsa kinesiska

Så frågan är ju då om det bara är en vanligt produkt som säljs där, eller om detta är mer av den internationella/export modellen som då är redo med google play och andra tjänster som troligen kan behövas.

När jag köpte min telefon i Kina var jag mycket säker på att kolla att det fanns en ww-rom (world wide) att flasha. För det gick INTE att få google play på kina romen. Det kan så klart vara olika från enhet till enhet. Men värt att tänka på.

Lite surt att sitta där med en surfplatta och det enda sättet att få in appar är att lära sig kinesiska eller sideloada från en dator.

Nu har jag dock ej handlat en kinaplatta eller kinatelefon som detta, så vet ej hur dom levereras. Men värt att ta sig en funderare om.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Fick hem Alldocube u78-D, även kallad Cube iPlay8.
Hör och häpna! utan vare sig tull eller moms, så slutpriset hamnade strax under 600kr med frakt.

Har lekt med den i två dagar och den känns imponerande.
Jämfört med trotjänaren Samsung Note 8.0 (2013) är den lättare, mindre och tunnare, mycket behagligare att hålla i handen.

Iplay8 har en 7,85" 3:4 skärm medan Note8.0 har en 8" 16:9 skärm, Iplay8 har också betydligt tunnare sarger än Samsungen. Tyvärr även ett mindre batteri (kortare batteritid).

Skärmen är helt OK trots endast 1024x768 upplösning, pekstyrningen (digtizer?) är dock bedrövlig, det funkar men inte med samma distinktion som Note8.0.
processorn och grafikkretsarna känns rappa men vet inte hur den klara tyngre Androidspel.

Provade att koppla skärmen till datorskärm (ASUS 21") och extern tangentbord och mus (Logitech K360+M325). Vilket funkade strålande, för film, surf och lite bildbehandling samt ordbehandling.
fast anpassade inte datorskärmen efter plattans låga upplösning så verklig storlek var runt 16-18".
Inga problem med svenska inställningar eller med play.

Smolket i glädjebägare var startskärmen "Launcher 3" som laddade ner reklam. Innan luskat fram vad som visade den irriterade reklamen, så hade vi fabriksåterställt plattan tre gånger (och funderat på att slänga ut plattan).
Bytte till andra startskärm (launcher), Nova är favoriten, just nu.

Har lite egna bilder men Sweclockers bilduppladdning är så omodern och omständlig.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Kan annars rekommendera FNF iFive 4s med 2048x1536 skärm, 2 GB RAM/32 GB ROM. Köpt min från Gearbest. Mycket imponerad för 800kr.
https://www.gearbest.com/tablet-pcs/pp_602714.html
https://forum.xda-developers.com/general/device-reviews-and-i...

Android på Svenska, Google-Play fungerar etc...

Permalänk
Medlem

@Kronvrak:
Inte så märkligt med tullen då gränsen för moms går vid ett värde på > 600:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Fick hem Alldocube u78-D, även kallad Cube iPlay8.
Hör och häpna! utan vare sig tull eller moms, så slutpriset hamnade strax under 600kr med frakt.

Har lekt med den i två dagar och den känns imponerande.
Jämfört med trotjänaren Samsung Note 8.0 (2013) är den lättare, mindre och tunnare, mycket behagligare att hålla i handen.

Iplay8 har en 7,85" 3:4 skärm medan Note8.0 har en 8" 16:9 skärm, Iplay8 har också betydligt tunnare sarger än Samsungen. Tyvärr även ett mindre batteri (kortare batteritid).

Skärmen är helt OK trots endast 1024x768 upplösning, pekstyrningen (digtizer?) är dock bedrövlig, det funkar men inte med samma distinktion som Note8.0.
processorn och grafikkretsarna känns rappa men vet inte hur den klara tyngre Androidspel.

Provade att koppla skärmen till datorskärm (ASUS 21") och extern tangentbord och mus (Logitech K360+M325). Vilket funkade strålande, för film, surf och lite bildbehandling samt ordbehandling.
fast anpassade inte datorskärmen efter plattans låga upplösning så verklig storlek var runt 16-18".
Inga problem med svenska inställningar eller med play.

Smolket i glädjebägare var startskärmen "Launcher 3" som laddade ner reklam. Innan luskat fram vad som visade den irriterade reklamen, så hade vi fabriksåterställt plattan tre gånger (och funderat på att slänga ut plattan).
Bytte till andra startskärm (launcher), Nova är favoriten, just nu.

Har lite egna bilder men Sweclockers bilduppladdning är så omodern och omständlig.

Har själv börjat fundera på att uppgradera min surfplatta, Note 8.

1) Hur är den om man kollar på netflix eller liknande i sängen med den på bröstkorgen? Jag är jättenöjd med Note 8's skärm i det avseendet, trots dess blygsamma upplösning.

2) Hur är spel som Hearthstone på den? Jag slutade för jättelänge sedan då det började lagga hårt på Note 8:an. Kan inte komma på andra krävande spel jag kört på den så kan inte komma på andra spel att jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Har själv börjat fundera på att uppgradera min surfplatta, Note 8.

1) Hur är den om man kollar på netflix eller liknande i sängen med den på bröstkorgen? Jag är jättenöjd med Note 8's skärm i det avseendet, trots dess blygsamma upplösning.

2) Hur är spel som Hearthstone på den? Jag slutade för jättelänge sedan då det började lagga hårt på Note 8:an. Kan inte komma på andra krävande spel jag kört på den så kan inte komma på andra spel att jämföra med.

Vår Note 8.0 kommer att användas länge till, bytte batteriet på den för inte så länge sedan.

Iplay är lättare, tunnare och mycket mindre tack vare mindre sarger vilket dock gör att den får hållas nästan som en mobil.

1) Har inte Netflix men strömmar filmer och musik från NAS med hjälp av VLC för Android. Det funkar utan problem.
2) Har inte spelat några spel på Iplay8 men det inte Note8.0 klarar kommer inte Iplay8 klare heller. Det finns bättre spel plattor.

Skulle helst vilja strömma filmerna från NAS:en och samtidigt sända ljudet via Bluetooth till högtalare men då krockar frekvenserna och antingen störs BT eller Wifi men det kanske beror på våra apparater.

Note8.0 är stadigare byggd.

Största fördelen med Iplay8 är att den har dedikerad micro-HDMI port vilket gör det lättare att koppla den till större skärmar än Note8.0 HML-dongel.

Skulle jag vara tvungen att välja mellan Note8.0 och Iplay8, väljer jag Note8.0 utan tvekan.

Fast om du är nöjd med Note8.0 och vill ha en ny platta så skulle Iplay8 också kunna uppskattas.

Red: Ljudet i mono-högtalaren i Iplay8 är en stor sorg, inte för att Note8.0 har perfekta högtalare (och stereo) men de är inte skräniga som iplay8, vars enda högtalare skränar rejält.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

@Kronvrak:
Inte så märkligt med tullen då gränsen för moms går vid ett värde på > 600:-

FEL! Moms ska betalas från första öret:
Moms

Momsen är 25 procent på alla varor förutom livsmedel där den är 12 procent och trycksaker där den är 6 procent. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift.

Du behöver alltid betala moms, oavsett värdet på din vara.

Källa: http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/allmantomavgifter...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

FEL! Moms ska betalas från första öret:
Moms

Momsen är 25 procent på alla varor förutom livsmedel där den är 12 procent och trycksaker där den är 6 procent. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift.

Du behöver alltid betala moms, oavsett värdet på din vara.

Källa: http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/allmantomavgifter...

Du kan va fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Du kan va fel.

Han kan va fel? Möjligt, därom vet jag inget. Men han har rätt i sak. Moms från första kronan på gods köpt i utlandet, och skickat hem.
Om däremot jag köper varan i utlandet, och postar hem den till dig som en gåva, så är det moms först när det passerar 500:-.
På gåvor från 500:- och uppåt är det moms, och tull tillkommer om priset går över 1500:-.
Mellan 1500:- och 7000:- får du räkna med moms och tull, och man använder en schablon-tull, på 2.5%.
Över 7000:- ska även gåvor tullas med korrekt tullsats.

Gåvor är enbart gods skickat från privatperson, till privatperson, för privat bruk.
Så, för saker köpta på nätet, är det moms från första kronan, som ska betalas, utan undantag. Tull utgår på köp över 1500:- före frakt.

Så, som jag skrev tidigare. Han har rätt i sak. Huruvida varan faktiskt fastnat i tullfiltret, och förtullats eller ej, är en helt annan fråga. Som privatperson är det ens skyldighet att höra av sig till Tullen och meddela att man fått en oförtullad vara, och rätta till det hela. Som regel gör man inte det. Straffet, om påkommen, är rimligtvis böter.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

FEL! Moms ska betalas från första öret:
Moms

Momsen är 25 procent på alla varor förutom livsmedel där den är 12 procent och trycksaker där den är 6 procent. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift.

Du behöver alltid betala moms, oavsett värdet på din vara.

Källa: http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/allmantomavgifter...

Du har också fel.
http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/tullfriava...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv

@XPerion

Du måste kolla på Privat och inte företag.

"Tänk på att du alltid ska betala moms, oavsett vad din vara är värd."
http://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@XPerion

Du måste kolla på Privat och inte företag.

"Tänk på att du alltid ska betala moms, oavsett vad din vara är värd."
http://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/...

http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/tullochskattefria...

Om du prenumererar på utländska tidsskrifter (så kallade periodiska publikationer) behöver du inte betala varken tull eller moms om det sammanlagda värdet är högst 300 kronor.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Hur kom det att handla om prenumerationer, när vi pratat om köp av vara?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Vad är fördelarna mot Aliexpress? skulle gissa på att banggood är något systerbolag till Aliexpress då designerna är faktiskt lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hur kom det att handla om prenumerationer, när vi pratat om köp av vara?

Somliga gör allt för att inte tappa ansiktet på internet

Skrivet av Whaleboobs:

Vad är fördelarna mot Aliexpress? skulle gissa på att banggood är något systerbolag till Aliexpress då designerna är faktiskt lika.

Aliexpress huserar mängder av olika säljare och (jag tror) att Banggood är ensam återförsäljare av varorna på sin hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

Vad är fördelarna mot Aliexpress? skulle gissa på att banggood är något systerbolag till Aliexpress då designerna är faktiskt lika.

Som ovan. Banggood är ett företag som säljer en massa saker. Aliexpress är en marknadsplats där tusentals små och stora företag marknadsför sina varor.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."