Permalänk
Medlem

Felkopplat cat6 uttag?

Har köpt cat6 uttaget på Kjell men får bara ut 100Mbps. Tror jag har felkopplat. Skall kunna få Gbit fart. Har jag kopplat fel, se bild?

Permalänk
Medlem

Ser ut som att det är kopplat med A-standarden, det är dock B-standarden som vi kör i Sverige. Närverkskabeln som går in i uttaget är med stor sannolikhet kopplad med B.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Ser ut som att det är kopplat med A-standarden, det är dock B-standarden som vi kör i Sverige. Närverkskabeln som går in i uttaget är med stor sannolikhet kopplad med B.

sa lange bada sidorna pa den egna sintallation ar lika sa spelar det ingen roll vilken farg det ar pa sladdarna mer an att det ser fel ut

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

@CeeJaySWE: Det ser exakt likadant ut i båda ändarna. Jag antar då att kablarna inte sitter i rätt ute att det är någon form av glappkontakt. Är det en bra slutsats?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CeeJaySWE:

sa lange bada sidorna pa den egna sintallation ar lika sa spelar det ingen roll vilken farg det ar pa sladdarna mer an att det ser fel ut

Så enkelt är det inte, man måste hålla ihop paren på rätt sätt åtminstone för 1000Mbitlänkar och uppåt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Här är andra änden:

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen nätverkstekniker men jag skulle kontakterat om och försökt vara lite mer rädd om kabeln, samt inte tvinnat upp paren så mycket.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

sa lange bada sidorna pa den egna sintallation ar lika sa spelar det ingen roll vilken farg det ar pa sladdarna mer an att det ser fel ut

Som @mrqaffe säger, jo det har visst det påverkan. Det påverkar störningar och hur de är balanserade. 100Mbit använder inte alla trådar, och det kan du nästan köra genom telefon kablar. Det är mao inga problem.

1000Mbit och över dock, är betydligt mer bråkig, och även om det "kan fungera" så kan signalen också påverkas. Detta då paren ska motverka varandras störning i kabeln. I Cat 5 så har man inte gjort detta, därför kan... eller kan de inte fungera. I cat 6 ligger de separerade med ett plast-kors i kabeln, just för de ska ligga på exakt rätt plats, med rätt par mot rätt par. Skiftar du detta genom att köra annan standard, så är det inte säkert det fungerar.

@dat98cbr Tänk också på att samtliga trådar måste vara korsade så långt ut du kan, tror gränsen är ca 1,5cm från änden. Det är också viktigt att de ändå är exakt lika långa. Gör du ett par längre/kortare så kommer du också få problem. Exakt detta har jag fått rätta till hos en kund i huset där jag jobbar. Elektriker hade kopplat in Cat 6, utan att veta detta, och de fick enorma problem med instabila anslutningar och tom icke fungerande kontakter. Allt... pga de var inte korsade så långt det gick och hade olika längder på trådarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

sa lange bada sidorna pa den egna sintallation ar lika sa spelar det ingen roll vilken farg det ar pa sladdarna mer an att det ser fel ut

Paren är heliga och får inte delas på.. Kabeln är ju konstruerad på ett visst sätt för att klara höga hastigheter.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Då provar jag göra om kabelinstallationen enligt råd men behåller samma konfiguration av färger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder du ett verktyg att puncha-ner trådarna?

Det är viktigt att du följer färgerna. Som sagt B är standard i sverige (i regel), men om du råkar ha A och B gör inte så mycket då det blir en korsad kabel - och dom flesta nyare nätverksprodukterna klarar av att göra om korsad till rak och tvärt om.

Men för gigabitt så är det viiiiktigt att rätt trådar är på rätt ställe. Även med 100mbps är det viktigt men då används bara 2 av paren så då är det viktigt att rätt två par används.

Skulle kört med en nätverkstestare för att var säker.

Permalänk
Skrivet av boibo:

Använder du ett verktyg att puncha-ner trådarna?

Tänkte jag också fråga, det räcker med att en eller två har halvrisigt kontakt.
billig modell http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Pre...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Troligen något av paren som inte har bra kontakt i plinten. Lätt att se med en enkel nätverkstestare. Eller kan du klippa och göra om, se till att trycka riktigt med kroneverktyget.