Tips på tjänster man kan skapa gratis hemsida?

Permalänk

Tips på tjänster man kan skapa gratis hemsida?

Hej,

Jag tänkte fråga om ni har tips på några bra tjänster/hemsidor där man kan skapa en prototyp-hemsida. Den ska bara innehålla text, bilder och kanske något mer. Inget avancerat som webshop och forum t ex. Dessutom har jag ingen större erfarenhet kring att ha en hemsida uppe. Jag provade för länge sen och då skulle man via ftp skicka över pilliga html-filer till någon server och sen hackades allt, så jag la det på is då för länge sen.

Om man googlar lite, så kommer dessa upp:
https://www.webnode.se/
https://sv.wix.com/
http://hemsida.se/
https://www.hemsida24.se/

Men det är ju lite svårt att veta hur seriösa de är och om de kommer börja kräva pengar efter ett tag. Man ska registrera sig och grejer, men det bör nog inte vara något problem kanske.

Sen funderar man även lite långsiktigt. Man har ju hört att man ska ha WordPress då t ex. Kan t ex one.com vara bra då? Alltså vad är största skillnaden mellan Webnode, Wix, Hemsida24 osv jämfört med WordPress på one.com ?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Gratis = reklam
One.com har jag haft i många år, där köper du utrymme/domän = ingen reklam.
Kan verkligen rekommendera One.com för att de är snabba när man behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Github Pages eller Gitlab Pages kanske?

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha hemsidan till, och varför måste det vara gratis? Gratis är INTE gott i denna värld.

Skolprojekt?

Ang WordPress så är det mer frihet i allt. Du bygger och donar precis som du vill och är inte begränsad till ett slutet system. WordPress är det bästa om man vill syssla med webb. Men Det kanske inte är efter ditt behov. Så vad för specifikt behov har du? Vad är hemsidans syfte?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Skippa gratis hemsidor. Tjänsterna är oftast av låg kvalitet och fyllda med reklam.

Ett tips är att köpa en wordpress mall (kostar runt 30 dollar) så kan du enkelt byta ut bild och text samt ändra färgerna i bakgrunden, helt utan förkunskaper. Hemsidan ser professionell ut och är anpassad för mobil och SEO.

Gällande val av server rekommenderar jag one.com för mindre hemsidor. Servern är billig och i ditt fall behövs inget avancerat.

Permalänk
Medlem

Självklart kan du hitta gratis webbhotell. En del till och med stödjer scriptspråk som php och har möjligheter till databas som mySQL osv.

Allt handlar i slutändan vad du vill göra med hemsidan. Om du är intresserad av att lära dig webbutveckling (koda html, php, javascript osv), så kan du ju ladda hem WAMP exempelvis och köra det på egna datorn. Då kan du skapa hur många prototyper du vill och lattja runt, under tiden du lär dig koda i html, php, javascript, SQL osv. Prototyperna kommer dock endast vara åtkomlig från din egen dator, om du inte väljer att registrera en domän och peka den mot ditt externa IP och öppna upp i brandväggen osv; Vilket då både skulle kosta pengar och vara en halvmesyrlösning i slutändan. Om du vill ta utvecklade sidor ut på nätet så gäller det då att hitta ett webbhotell.

Om du bara vill sätta upp någonting utan någon som helst egen kod eller så, och inte har ambitionen att lära dig att koda och så, så är Wix och dylikt bäst väg att gå.

En mellanväg kan vara att ordna en Wordpress sida, där du kan lägga till tillägg utan kodkunskaper, men även gå in på djupet och koda om saker och ting om du så önskar.

Visa signatur

www.faihido.com - Musikgrupp jag grundat med min bror
www.mathiaskholm.se - Personlig hemsida
www.faihidoadministration.se - Administrativa vårdtjänster på distans
www.medicinsksekreterare.se - Samlad information för vårdadministratörer/medicinska sekreterare

Permalänk
Medlem

Om det inte behöver vara superseriöst utan mest testande och experimenterande så kan du regga en gratis .tk domän och hosta på ett gratis webbhotell.
Jag hade den lösningen utan problem för några år sen då jag drev några spel-relaterade hemsidor/forum.
Med bra backuper kan du sen flytta till annat webhotell/domännamn nästintill smärtfritt.

Permalänk
Medlem

Jag satte upp Apache, MySQL, Wordpress o.s.v. på min Raspberry Pi 3 som jag ändå inte använde till något annat. Fixade sedan gratis domän via https://www.noip.com/. Kan ju vara ett alternativ om man samtidigt vill pilla lite och lära sig saker. Vill man sedan expandera kan man antingen skaffa en "riktig" server eller flytta hela Wordpress-sajten till ett webbhotell.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Hej, det var många bra tips. Kanske en bra början är då att börja småskaligt men ändå långsiktigt. T ex att skaffa en Wordpressmall för 30 dollar (på One.com till exempel) och skapa hemsidan via ett gränsnitt utan kodning (som jag förstod det?). Och sen kanske på sikt om det blir något större gå mot något mer avancerat.

Jag har även hört talas om WooCommerce och Magento. Som jag förstod det var det mest för e-handel och kanske inget jag ska titta på. (Alltså när jag googlar WordPress så dyker dessa upp, man kan få för sig att det är alternativ till WordPress)

Som jag förstod det med NoIP... Alltså man kanske då har en web-server hemma (kanske med en överbliven Raspberry Pi) . Och för att den ska funka utåt så låter man ett registrerat domän "peka" mot sin webserver/ip-adress där hemma i någon form?

Låter bra det här med olika möjligheter.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hej, det var många bra tips. Kanske en bra början är då att börja småskaligt men ändå långsiktigt. T ex att skaffa en Wordpressmall för 30 dollar (på One.com till exempel) och skapa hemsidan via ett gränsnitt utan kodning (som jag förstod det?). Och sen kanske på sikt om det blir något större gå mot något mer avancerat.

Jag har även hört talas om WooCommerce och Magento. Som jag förstod det var det mest för e-handel och kanske inget jag ska titta på. (Alltså när jag googlar WordPress så dyker dessa upp, man kan få för sig att det är alternativ till WordPress)

Som jag förstod det med NoIP... Alltså man kanske då har en web-server hemma (kanske med en överbliven Raspberry Pi) . Och för att den ska funka utåt så låter man ett registrerat domän "peka" mot sin webserver/ip-adress där hemma i någon form?

Låter bra det här med olika möjligheter.

Många svar här överkomplicierar saker. Det är t.o.m dyrare att driva en liten server hemma än att betala ynka 30kr/månad för webbhotell.

Svara på min fråga så ska jag ge dig ett rikligt svar.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Nu har jag fått besked från kund om vad hemsidan ska vara till. Det är så att de har en slags tågintresseverksamhet där de vill ha en hemsida med t ex bilder på tåg med text. De vill t ex skriva om getåolyckan och ha lite bilder. De vill även bilder på när de bygger modelljärnväg med moduler. Ett galleri hörde jag också något om. Och så vill de nog ha något slags nyhetsflöde om vad som kommer hända denna månad.

Om jag gissar vilt kanske de vill ha några tabbar som innehåller dessa saker:

Nyheter | Artiklar | Galleri | Länkar | Kontakt

Men det är ju heller inte övertydligt om vad de vill ha. Om ni tycker så kan jag försöka ta reda på mer.

Jag försökte kolla upp lite själv också. T ex som jag förstod det var One.com rätt bra. Sen har jag sett att Avada är ett bra tema som kan mycket. Fast jag vet inte riktigt hur man rent praktiskt gör att man kan skapa en hemsida gjord i Avada på One.com, jag vet ju heller inte om det är rätt tänkt.

Hör gärna av er för kommentarer och idéer.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Testat wix själv, fungerade suveränt för att skapa sina prototyper och idéer. Du får extremt mycket frihet eftersom du kan lägga in saker snabbt och effektivt. Om du inte väljer att betala får du en liten banner längst ner på din hemsida som säger:
"This site was created using Wix.com" annars har du fri tillgång till alla funktioner vid skapandet.

Visa signatur

Intel® Core™ i9-9900K
1x Video Card NVIDIA GeForce RTX 3080
RAM 32 GB
Operating System Microsoft Windows 10 (build 15063), 64-bit
Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz

Permalänk
Medlem

Här finns rätt bra jämförelser mellan olika tjänster som man kan skapa gratis hemsida med.

Gratishemsidor.nu

I regel är gratisvarianterna ganska lika i vad man har tillgång till för webbutrymme, bandbredd etc, men vissa av dem har rätt schysst funktionalitet tycker jag så man kan få ihop en rätt snygg sida enkelt.

Webydo är rätt nice tycker jag när man väl får grepp om den.

Permalänk
Medlem

Wordpress i kombination med en billig webbhost låter som en bra lösning för dig/kunden.
Avada kan vara en bra genväg till en fin hemsida, men det är inget krav. Många gratisplugin kan göra det mesta som Avada klarar och som du/kunden behöver.

Installation osv skall du inte oroa dig för, finns massvis av steg-för-steg guider att läsa. Många webbhosts erbjuder precis som One 1-klicks installation av wordpress, även om alla inte skyltar lika öppet med det.

Passa gärna på nu när det är rabatt-tider, går att spara mycket pengar. T.ex. så har ju Avada rabatt, 39$ istället för vanliga 59$.

Permalänk

Wix löser allt det som de ville ha och deras sajt är lättanvänd och känns moden till skillnad mot WordPress användargränssnitt som känns som att du hamnat på en sajt från 1996. ..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Wix löser allt det som de ville ha och deras sajt är lättanvänd och känns moden till skillnad mot WordPress användargränssnitt som känns som att du hamnat på en sajt från 1996. ..

Skickades från m.sweclockers.com

haha, skojar du eller? När använde du WordPress sist?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

@-8-DEAMON-8-:

One.com har jag använt i flera år utan problem. Billiga och bra.

Wix tror jag inte du blir nöjd med, skapa ett testkonto och se hur långt du kommer. Med Tilläggstjänsterna blir det snabbt dyrt.

Permalänk
Medlem

@guineapig: Både Wix och Wordpress kan ge samma resultat, skillnaden är att med Wordpress har du full kontroll på din sida och kan flytta den. Är du teknisk och/eller villig att experimentera så kan du till och med modifiera koden.
Med Wix är du inlåst i deras system. Du får en hel del val, men du kan inte gör speciellt mycket med den färdiga sidan. Vill du i framtiden flytta/byta från wix måste du i princip börja om från noll igen.

Nästan som Apple vs Andriod.

För övrigt så tror jag inte att Wordpress hade blivit så populärt om användargränssnittet var såpass uselt som du vill påstå. Ca 29% av alla hemsidor på nätet använder Wordpress i någon form i dagsläget, och det är den överlägset vanligaste mjukvaran man använder när man startar ny hemsida.
Som jämförelse så används Wix bara av 0.4% av hemsidorna.
Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

@guineapig: Både Wix och Wordpress kan ge samma resultat, skillnaden är att med Wordpress har du full kontroll på din sida och kan flytta den. Är du teknisk och/eller villig att experimentera så kan du till och med modifiera koden.
Med Wix är du inlåst i deras system. Du får en hel del val, men du kan inte gör speciellt mycket med den färdiga sidan. Vill du i framtiden flytta/byta från wix måste du i princip börja om från noll igen.

Nästan som Apple vs Andriod.

För övrigt så tror jag inte att Wordpress hade blivit så populärt om användargränssnittet var såpass uselt som du vill påstå. Ca 29% av alla hemsidor på nätet använder Wordpress i någon form i dagsläget, och det är den överlägset vanligaste mjukvaran man använder när man startar ny hemsida.
Som jämförelse så används Wix bara av 0.4% av hemsidorna.
Källa

Statistik om popularitet är inte så mycket att gå på. Lite som att säga att Pontiaks "80-talet" är kvalitativt bättre än Freddie Wadlings cover av "creep" då den förstnämnda har fler views på YouTube.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet