Permalänk
Medlem

Ny skärm - 144hz eller inte?

Hej alla!

Tänkte köpa mig en ny skärm och funderar på vad man skall satsa på för någon. Tänkte skaffa en på 27-30 tum och 1440p men frågan är då:
-144hz eller inte
-tn eller ips
Kör mestadels WoW och ibland lite Total war: Warhammer. Har idag en 24" 144hz tn och tycker det är lite sunkig bild faktiskt.
Har ett 1070 kort om det spelar in.

Tacksam för alla idéer och tips
Mvh Andreas

Permalänk
Medlem

ja, alltid 144hz! jag har en mg279q (1440p 144hz) och en q2270pqu (1440p 60hz) och jag spelar bara mängder av wow i dagsläget. upplevelsen är så mycket bättre. inte ett enda spel jag har testat har inte varit bättre i 144hz, till och med hearthstone flyter på betydligt bättre.

önskar att jag kunde visa dig hur mycket bättre det känns genom ett foruminlägg. en tanke är att gå till webhallen. varje gång jag har varit på den på ekelundsgatan den senaste tiden (var ett tag sedan nu iofs) har de haft en 144hz-skärm utställd som demo. då kan du dock bara pilla på skrivbordet tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ja, alltid 144hz! jag har en mg279q (1440p 144hz) och en q2270pqu (1440p 60hz) och jag spelar bara mängder av wow i dagsläget. upplevelsen är så mycket bättre. inte ett enda spel jag har testat har inte varit bättre i 144hz, till och med hearthstone flyter på betydligt bättre.

önskar att jag kunde visa dig hur mycket bättre det känns genom ett foruminlägg. en tanke är att gå till webhallen. varje gång jag har varit på den på ekelundsgatan den senaste tiden (var ett tag sedan nu iofs) har de haft en 144hz-skärm utställd som demo. då kan du dock bara pilla på skrivbordet tyvärr.

ok! Vad tror du om g-sync eller ej? Mg skärmen har väl ej det vad jag vet

Permalänk
Medlem

@andreasmark: Jag har en 144hz benq skärm utan varken G-Sync eller Freesync. Allt fungerar bra och flyter på för min del men har dock inte provat en skärm med diverse lyxigheter så jag har därför ingen som helst aning om vad dessa har för påverkan för ögat. Men jag vill i alla fall poängtera att jag inte har märkt av någon screen tearing eller liknande. Det flyter bara på som det ska på en 144hz skärm och det är ljuvligt jämfört med 60hz.

Permalänk
Medlem

Du tjänar mest på G-sync/free-sync vid lägre fps (kring ~60) men även vid drops och screen tearing. Tycker personligen att det är helt underbart, man måste nästan testa det för att märka skillnaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreasmark:

Hej alla!

Tänkte köpa mig en ny skärm och funderar på vad man skall satsa på för någon. Tänkte skaffa en på 27-30 tum och 1440p men frågan är då:
-144hz eller inte
-tn eller ips
Kör mestadels WoW och ibland lite Total war: Warhammer. Har idag en 24" 144hz tn och tycker det är lite sunkig bild faktiskt.
Har ett 1070 kort om det spelar in.

Tacksam för alla idéer och tips
Mvh Andreas

Jag skulle personligen rekommendera IPS / 144hz / G-Sync.
Dock så drar alla dom upp priset. Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Jag skulle personligen rekommendera IPS / 144hz / G-Sync.
Dock så drar alla dom upp priset. Vad har du för budget?

runt 3-4k tänkte jag men har inga problem att köpa en beg heller. Har letat efter acer xb271hu eller asus pg279 men dom är fortfarande rätt dyra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreasmark:

runt 3-4k tänkte jag men har inga problem att köpa en beg heller. Har letat efter acer xb271hu eller asus pg279 men dom är fortfarande rätt dyra

Här har du lite alternativ och kan sortera efter pris.
https://www.inet.se/kategori/872/gaming?filters=%7B%22440%22%...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreasmark:

Hej alla!

Tänkte köpa mig en ny skärm och funderar på vad man skall satsa på för någon. Tänkte skaffa en på 27-30 tum och 1440p men frågan är då:
-144hz eller inte
-tn eller ips
Kör mestadels WoW och ibland lite Total war: Warhammer. Har idag en 24" 144hz tn och tycker det är lite sunkig bild faktiskt.
Har ett 1070 kort om det spelar in.

Tacksam för alla idéer och tips
Mvh Andreas

Jag vet att jag är lite tjatig, men en bra skärm där du får det mesta som inte kostar skjortan är AOC AGON AG271QG.
Den har IPS panel, 144hz, 2560x1440 & G-Sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Jag vet att jag är lite tjatig, men en bra skärm där du får det mesta som inte kostar skjortan är AOC AGON AG271QG.
Den har IPS panel, 144hz, 2560x1440 & G-Sync.

Tycker absolut inte du är tjatig
Tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Jag skulle personligen rekommendera IPS / 144hz / G-Sync.
Dock så drar alla dom upp priset. Vad har du för budget?

Acer's motsvarighet finns inom några hundralappar bort med. Asus dippar ner till den prisklassen då och då med.
Gäller att ha tur när reorna slår in!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

Acer's motsvarighet finns inom några hundralappar bort med. Asus dippar ner till den prisklassen då och då med.
Gäller att ha tur när reorna slår in!

Jag har ingen erfarenhet av Acer skärmar, men har haft Acer som laptop. Plastigare budgetbygge får man leta efter, såvida man inte går upp riktigt i prisklassen på deras modeller. Är skärmarna av samma bygg kvalité som deras bärbara så hade jag undvikit just dom faktiskt. Men som sagt; Jag har aldrig haft någon av deras skärmar så det är lite svårt att jämföra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreasmark:

Tycker absolut inte du är tjatig
Tack så mycket

Inte just i den här tråden, men det är den skärmen jag brukar rekommendera för vettig skärm i mellan-range pris.

Permalänk
Medlem

Hmm blev lite fundersam nu när man ser fina 4k skärmar med g-sync till bra pris.
Är det ok att köra i 60 fps när man har 4k bild? Spelar ju som sagt mest bara WoW och Total war: warhammer så behöver kanske inte 144hz.

Permalänk
Medlem

När en byter till 144hz känns det inte som stor skillnad, byts det ner til 60hz känns det laggigt. Något att tänka på så fu inte tror du blir lurad.

Jag hade valt IPS om budget tillåter, mycket trevligare att titta på än en vanlig TN panel.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasmark:

runt 3-4k tänkte jag men har inga problem att köpa en beg heller. Har letat efter acer xb271hu eller asus pg279 men dom är fortfarande rätt dyra

Beror på att skärmarna under dessa är junk

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

När en byter till 144hz känns det inte som stor skillnad, byts det ner til 60hz känns det laggigt. Något att tänka på så fu inte tror du blir lurad.

Jag hade valt IPS om budget tillåter, mycket trevligare att titta på än en vanlig TN panel.

ok så du tycker att man skall köra på en 1440p 144+hz istället då? Ips är det tänkt. Har TN idag och gillar det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasmark:

ok så du tycker att man skall köra på en 1440p 144+hz istället då? Ips är det tänkt. Har TN idag och gillar det inte

Tillåter budget det så kör på det, IPS och 144+hz är krav på spelskärm för mig nu, för surfskärm är IPS krav.
Har ej testat högre upplösning, men för mitt behov är det sekundärt då jag har 22"skärmar

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Tillåter budget det så kör på det, IPS och 144+hz är krav på spelskärm för mig nu, för surfskärm är IPS krav.
Har ej testat högre upplösning, men för mitt behov är det sekundärt då jag har 22"skärmar

Oj! Sitter du med kikare och tittar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasmark:

Oj! Sitter du med kikare och tittar då?

Haha, sitter man knappa halvmetern ifrån så krävs inte större, fast det är väl som med HZ, när man väl gått upp i storlek fattar man inte hur man klarade sig med mindre, därför jag vägrar byta

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare