Har Postnord något ansvar överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

Har Postnord något ansvar överhuvudtaget?

Hej, skickade ett grafikkort till en köpare men Postnord har lyckats köra över det med en bil. Kontaktade deras support och fick svaret att om man inte betalar 50kr extra för deras försäkring så tar de inget ansvar för paketet (vilket jag inte fick någon information om när jag köpte frakten) och får skylla sig själv om man är dum nog att betala dem för att frakta nått.

Så, hur fungerar detta från ett konsumenträtts perspektiv? Om man köper andra tjänster så kan de ju knappast säga "vi har mottagit din betalning för en hamburgare, dock betalade du inte extra för att vi inte skulle spotta i den, så.. sucks to be you".

https://imgur.com/a/BT2Ug

Permalänk
Hedersmedlem

Har du skickat kortet som brev ingår inte ekonomiskt ansvar, det står på deras hemsida. Sen kan man ju tycka att det vore annorlunda när det helt uppenbart är de som har kört sönder det men jag vet inte om du har något att hämta. Var någon här på forumet som skickade en CPU på samma sätt som tappades bort och jag tror inte att den personen fick något heller. Har man något med ett större monetärt värde ska man inte snåla på frakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använd inte postmord, kör med schenker istället.

Se min tråd här angående något liknande:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1478375-postens-skicka...

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Som sagt, om du skickade som brev tycks det vara kört. Lite märkligt är det dock, precis som du poängterar ut. Men när man köper en tjänst så godtar man villkoren, så man får väl stå sitt kast, antar jag.

Skrivet av Postnord:

9.2 PostNords ansvar
Vid förlust, minskning, skada eller försening av brev återbetalas
högst erlagt porto för brevet. Med försening avses brev
som delas ut eller aviseras mottagaren väsentligt senare än
den dag utdelning eller avisering normalt skulle ha skett.
Kunden har vid fel, brist eller dröjsmål vid utförandet av tjänsten
inte rätt till någon annan ersättning än den som anges i
föregående stycke.

https://services3.postnord.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=4927.19...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Använd inte postmord, kör med schenker istället.

Se min tråd här angående något liknande:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1478375-postens-skicka...

Eller skickar man med Rek istället.
Skickar man något dyrt med skicka lätt för 56kr är det inte försäkrat, borde alla veta.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Varning för att postens försäkring inte gäller begagnat gods heller, står i det finstilta. Så skickar man beggade dataprylar är man rökt hur man en gör när man använder posten.

Permalänk
Medlem

Fick inte någon information om försäkringar när jag köpte frakten på coop, vilket är varför jag tyckte det var konstigt. Men framförallt att man bara kan avskriva sig ansvar i en PDF gömd på deras hemsida för något som köps i en fysisk affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Varning för att postens försäkring inte gäller begagnat gods heller, står i det finstilta. Så skickar man beggade dataprylar är man rökt hur man en gör när man använder posten.

Hur är detta ens lagligt? "Betala extra som privatperson så tar vi ansvar för paketet *"
* Så länge som du är en affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Varning för att postens försäkring inte gäller begagnat gods heller, står i det finstilta. Så skickar man beggade dataprylar är man rökt hur man en gör när man använder posten.

Oj, det visste jag inte. Verkar helskumt. Hmm.. Blir att tänka på i framtiden om man säljer något dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Eller skickar man med Rek istället.
Skickar man något dyrt med skicka lätt för 56kr är det inte försäkrat, borde alla veta.

Japp man "borde" veta detta.
Men alla gör inte detta och jag missade detta då posten rekommenderade försändelse åt mig som var spårbart.
Men oavsett så sköter posten sina leveranser extremt dåligt och jag har slutat att använda dom helt vilket jag uppmuntrar alla att göra.
Schenker är ett bättre alternativ.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Eller skickar man med Rek istället.
Skickar man något dyrt med skicka lätt för 56kr är det inte försäkrat, borde alla veta.

Men jag tycker det är löjligt. Är inte hela poängen med en frakt/bud firma att de leverera paket från punk A till punkt B och tar ansvar så länge de har paketet? Tycker det känns ganska självklart. Slutat använda Postnord bara för det. Det borde stå med stor röd text när man beställer frakten att det inte är försäkrat, men jag antar att Postnord inte vill det eftersom de hade gått i konkurs då med alla misstag de gör.

Skickade själv tillbaka en dator på ångerrätt till en butik i Kina. Givetvis slarvade Postnord bort det och jag fick ingen ersättning(4000kr) så då blev man rätt sur. (Då kostade frakten ca 300kr, fick inte ens det tillbaka).

Permalänk
Skrivet av The_St1g:

Japp man "borde" veta detta.
Men alla gör inte detta och jag missade detta då posten rekommenderade försändelse åt mig som var spårbart.
Men oavsett så sköter posten sina leveranser extremt dåligt och jag har slutat att använda dom helt vilket jag uppmuntrar alla att göra.
Schenker är ett bättre alternativ.

Har tittat på dom och det är rätt besvärligt få något skickat genom dom (som privatperson), behöver åka 6 mil minst enkel resa för att skicka genom dom (inte realistiskt).

Hur har du lyckas?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jag använder alltid Schenker om inte köparen/säljaren säger att de hellre vill ha med posten.

Skrivet av Broken-arrow:

Har tittat på dom och det är rätt besvärligt få något skickat genom dom (som privatperson), behöver åka 6 mil minst enkel resa för att skicka genom dom (inte realistiskt).

Hur har du lyckas?

Bor du på landsbygden? För jag tycker man brukar se schenker ombud lite överallt i ex tobaksaffärer, men även vanliga post ombud brukar ha Schenker.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag använder alltid Schenker om inte köparen/säljaren säger att de hellre vill ha med posten. Bor du på landsbygden? För jag tycker man brukar se schenker ombud lite överallt i ex tobaksaffärer, men även vanliga post ombud brukar ha Schenker.

Jo, men enligt deras hemsida ska jag gå in med paketen till Schenker själva (deras central ligger 6 mil bort ca). Finns om jag inte har fel utlämningscentral närmare (men det är inte ditt Schenker rekommenderar privatpersoner). Är när jag ska beställa en frakt på deras hemsida (skulle kolla vad leverans från mig till ett företag kostade i annat land). Men var ju ett tag sen kan ju ändrats.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Alltså, det här kan inte vara rimligt.
Om de har erkänt att det var de som körde över kortet med en bil (wtf!?) så ska de ersätta det, oavsett försäkring eller ej.

"Med denna försäkring så ersätter vi din vara om vi, efter att tagit emot den, har sönder den pga att vi är helt sämst. Utan försäkring så kastar vi bara bort den så får du prova igen."

Som att hämta bilen från bilverkstaden och får svaret:

"-Tyvärr, Bosse råkade köra över din bil med en hjullastare, den står på bakgården om du vill ha skiten som blev kvar. NÄSTA!!!"

Aldrig att jag kommer att anlita postnord och alla mina bekanta kommer också att bli avråda till att göra det.

Hoppas du får tillbaka pengarna dom har kostat dig.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men enligt deras hemsida ska jag gå in med paketen till Schenker själva (deras central ligger 6 mil bort ca). Finns om jag inte har fel utlämningscentral närmare (men det är inte ditt Schenker rekommenderar privatpersoner). Är när jag ska beställa en frakt på deras hemsida (skulle kolla vad leverans från mig till ett företag kostade i annat land). Men var ju ett tag sen kan ju ändrats.

Okej det låter konstigt jag kan välja vilket ombud jag vill när jag skickar kan även välja vart mottagaren ska hämta ut.

Är genom denna länken du försöker?
https://skicka.dbschenker.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av convery:

Hej, skickade ett grafikkort till en köpare men Postnord har lyckats köra över det med en bil. Kontaktade deras support och fick svaret att om man inte betalar 50kr extra för deras försäkring så tar de inget ansvar för paketet (vilket jag inte fick någon information om när jag köpte frakten) och får skylla sig själv om man är dum nog att betala dem för att frakta nått.

Så, hur fungerar detta från ett konsumenträtts perspektiv? Om man köper andra tjänster så kan de ju knappast säga "vi har mottagit din betalning för en hamburgare, dock betalade du inte extra för att vi inte skulle spotta i den, så.. sucks to be you".

https://imgur.com/a/BT2Ug

Hur har du kommit fram till att Postnord kört över ditt kort med en bil?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har tittat på dom och det är rätt besvärligt få något skickat genom dom (som privatperson), behöver åka 6 mil minst enkel resa för att skicka genom dom (inte realistiskt).

Hur har du lyckas?

Ombuden hanterar oftast inte stora frakter utan bara sånt som är "lättflyttat för hand" men om det är ett inte allt för stort paket som inte väger över 20 kilo så brukar det gå bra via ombuden men när du tex ska skicka pall (eller en resårmadrass) så får du besöka en godsterminal eller beställa hämtning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej det låter konstigt jag kan välja vilket ombud jag vill när jag skickar kan även välja vart mottagaren ska hämta ut.

Är genom denna länken du försöker?
https://skicka.dbschenker.com

Jag kolla nu och det verkar fungera. Måste gjort något fel tidigare Ja ja vid nästa leverans ska jag använda annat än posten.

Kolla i "Postnord en logistisk katastrof" tråden har själv fått strul för första gången med posten.

Skrivet av mrqaffe:

Ombuden hanterar oftast inte stora frakter utan bara sånt som är "lättflyttat för hand" men om det är ett inte allt för stort paket som inte väger över 20 kilo så brukar det gå bra via ombuden men när du tex ska skicka pall (eller en resårmadrass) så får du besöka en godsterminal eller beställa hämtning.

Vägde inte över 10Kg, men kan ha tryckt fel (t.ex tagit med att jag behöver köpa till låda eller liknande).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CFSsss:

Varning för att postens försäkring inte gäller begagnat gods heller, står i det finstilta. Så skickar man beggade dataprylar är man rökt hur man en gör när man använder posten.

Vart finner du det? Har försökt hitta var de nämner detta, men inte lyckats. Kan det vara i någon del av lagstiftningen de refererar till?

Skrivet av Broken-arrow:

Vägde inte över 10Kg, men kan ha tryckt fel (t.ex tagit med att jag behöver köpa till låda eller liknande).

Kan nog ha med mått att göra också. Förpackning kan i alla fall jag köpa på den lilla tobaken strax brevid.

Permalänk
Medlem

@anon186252:

Kika här: https://www.postnord.se/globalassets/sverige/pdf/villkor/full...

Sök på "begagnat" så finner du det direkt. Postens försäkring är nästintill värdelös om man inte är företag. Om posten tappar bort ett paket kan man få ersättning men om innehållet skadats under transport ska man ha ett jäkla flyt för att få några pengar för det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CFSsss:

@wille93:

Kika här: https://www.postnord.se/globalassets/sverige/pdf/villkor/full...

Sök på "begagnat" så finner du det direkt. Postens försäkring är nästintill värdelös om man inte är företag. Om posten tappar bort ett paket kan man få ersättning men om innehållet skadats under transport ska man ha ett jäkla flyt för att få några pengar för det.

Tackar för länken! De är ju tyvärr lika duktiga som resterande bolag på att gömma information för en. När du läser avtalen de vill att du ska godkänna vid köp av REK-frakt så länkas man inte detta.
Försök hitta hur mycket det kostar med delbetalning hos klarna, i dare you. Kanske är jag som är kass på att leta efter detta, då jag sällan gör det. Men det tog mig 15minuter att leta upp det. Och då var det för att jag överraskades över prispåslaget i fakturan, som skulle vara "utan ränta". Vilket brukar stämma rätt bra när det är deras betala om 3månader-kampanj, men tydligen inte på delbetalning. (hade aldrig tänkt tanken på att leta annars, då det inte hänvisas dit alls)

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Japp man "borde" veta detta.
Men alla gör inte detta och jag missade detta då posten rekommenderade försändelse åt mig som var spårbart.
Men oavsett så sköter posten sina leveranser extremt dåligt och jag har slutat att använda dom helt vilket jag uppmuntrar alla att göra.
Schenker är ett bättre alternativ.

Skrivet av Baxtex:

Men jag tycker det är löjligt. Är inte hela poängen med en frakt/bud firma att de leverera paket från punk A till punkt B och tar ansvar så länge de har paketet? Tycker det känns ganska självklart. Slutat använda Postnord bara för det. Det borde stå med stor röd text när man beställer frakten att det inte är försäkrat, men jag antar att Postnord inte vill det eftersom de hade gått i konkurs då med alla misstag de gör.

Skickade själv tillbaka en dator på ångerrätt till en butik i Kina. Givetvis slarvade Postnord bort det och jag fick ingen ersättning(4000kr) så då blev man rätt sur. (Då kostade frakten ca 300kr, fick inte ens det tillbaka).

Ursäkta det var dåligt uttryckt av mig, och jag håller med att postnord suger i alla avsenden. Jag skickar mycket till utlandet och har inget val än att använda postnord då alla andra är snordyra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Tyvärr avskriver sig PostNord ansvaret för i princip allt, även om du tecknar försäkring eller inte, det hade varit lättare för PostNord att lista vad som faktiskt försäkras då deras lista för vad deras försäkring inte täcker är betydligt längre.

Permalänk
Medlem

Det jag kan tycka är dåligt är att det inte framgår tillräckligt tydligt. T.ex. om du köper en "blå box" så antar jag att det går som brev. Då kan man ju tycka att det ska stå "skicka inget av värde" på själva förpackningen.

Eventuellt kan du ju klaga till Konsumentverket, om inte annat så syns det i statistiken. Sen kanske man har lite för mycket tilltro till sådana instanser generellt i Sverige. Vid många av bristerna i dagsläget hos posten, sjukvården, på bostadsmarknaden etc. så är det förändringar och nedskärningar man har bestämt politiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Tyvärr avskriver sig PostNord ansvaret för i princip allt, även om du tecknar försäkring eller inte, det hade varit lättare för PostNord att lista vad som faktiskt försäkras då deras lista för vad deras försäkring inte täcker är betydligt längre.

Är det verkligen Postnord som avskriver sig då? Postnord är ett statligt bolag som outsourcat försäkringsbiten till Moderna Försäkringar (annars skulle ju skattepengar gå till att betala för försäkringsärenden). Jag är övertygad om att det är Moderna Försäkringar som har dessa friskrivningar. Dock håller jag med om att Postnord borde vara tydligare med att informera vad som gäller vid tecknande av försäkring.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Min fru har eget företag och skickar mycket varubrev med Postnord och de är inte försäkrade. Hon har fyllt i otaliga reklamationer och aldrig fått igenom en enda oavsett vad felet berott på. Det har varit allt från krossade paket, bortslarvade, fellevererade och återsända trots att adressen varit korrekt.
Värst är väl nästan när paket kommer tillbaka trots att adressen är korrekt. De säljer alltså en tjänst som går ut på att leverera ett paket från en adress till en annan och när de inte utför den tar de betalt för det i alla fall. När man påpekar detta så säjer de att de gärna levererar paketet om man betalar en ny frakt!

Ska väl sägas att 95% av alla paket går fram som de ska men deras kundservice är under all kritik.

Permalänk
Medlem

Så, liten PSA då jag ägnat hela dagen med att läsa igenom det finstilta:

De paket du köper via Coop/Ica/etc - Postnord tar inte ansvar för att paketet kommer fram överhuvudtaget. Om de tappar bort det kan du i vissa fall få tillbaka frakten du betalade. Vad de i butiken säger spelar ingen roll, Coop säger att de inte ansvarar för informationen du ges och Postnord bryr sig inte om att skriva upp vad som täcks.

De paket du köper via Postnord på >2Kg - Även om det står tydligt att de är "försäkrade upp till 50,000kr" så betalar Postnord som mest ut 150kr per Kg skadad/saknad produkt. Så 200kr för ditt nya grafikkort som de tappat bort, om de inte kan hitta något att klaga på gällande paketeringen eller att du inte kan bevisa vad som fanns i paketet.

De Rek inrikes paket du köper via Postnord - Även om det står tydligt att de är "försäkrade upp till 10,000kr" och att det är alternativet de vill att du ska välja för värdefulla prylar så tar det inget ansvar om du tagit av krympplasten från produkten. Så 99% av allt som privatpersoner kan skicka täcks inte av försäkringen, och för resterande procent så betalar de bara ut vad de anser att produkten är värd. Igen, om de inte hittar något att klaga på när det gäller paketeringen.

Värt att nämna är att detta är gömt i PDFer som inte indexeras och som bara länkas EFTER att du fyllt i address och betalning i deras verktyg. Så under hela processen har du en en stor text som skriker "vi tar allt ansvar och är professionella" och precis innan du bekräftar betalningen får du en vägg av text där "lol, j/k, fuck you" är gömt.

Permalänk
Medlem

@convery:

Du kanske skulle höra av dig till uppdrag granskning när du ändå är igång? Det är ju en sak att villkoren är pissdålig men värre är ju att man får intrycket att allt är försäkrat och att posten tar ansvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CFSsss:

@wille93:

Kika här: https://www.postnord.se/globalassets/sverige/pdf/villkor/full...

Sök på "begagnat" så finner du det direkt. Postens försäkring är nästintill värdelös om man inte är företag. Om posten tappar bort ett paket kan man få ersättning men om innehållet skadats under transport ska man ha ett jäkla flyt för att få några pengar för det.

Det där måste vara fel någonstans. Man får ju skicka betalningsmedel, alltså pengar och försäkra det upp till 10.000, men skulle det bara gälla nya pengar, då. Detta är ju avtalet för privatpersoner och hur ofta skickar privatpersoner helt nya saker hit och dit, och vad betyder "begagnat" alls, 1 dag, 10 dagar, garantitiden eller att man öppnat paketet, legot skall vara obyggt eller däcken lagligt spårdjup.