Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej, det är det faktiskt inte.

Vi psykologer eller lärare som har nästan lika lång utbildning har det dåligt, läkare har det inte.

"Den högskoleutbildning med störst lönsamhet över livet är läkarutbildningen."

https://www.saco.se/vara-fragor/lon-och-livslon/livsloner-for...

Är det verkligen så?

Sambon är psykolog och tjänar ganska bra. Detsamma gäller alla hennes kollegor och enligt henne är lönen ganska genomsnittlig för de som hon tog examen tillsammans med. Snackar inte om rikedom kanske men en ganska hygglig bit över medelinkomst.

Edit: Om det dessutom är så att sidan främst gäller fackligt anslutna så är det nog ganska vinklat. Enligt sambon är det ovanligt att psykologer är fackanslutna om de inte jobbar kommunalt, där lönen som regel är lägre.

Lite mycket "enligt sambon". Lite flummigt förstår jag men hon har inget märkvärdigt jobb och tjänar som sagt ganska bra.

Permalänk

Ny arbetsplats: Mejeriansvarig på Maxi. 24500:- för 142tim jobbat. Till skillnad från ansvarig på flera avdelningar i närbutik och jobba 180tim per månad då jag fick 19100:- innan skatt.

Har även ork att gymma och studera halvtid nu. Det känns bra för min del.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Svaniis:

Det är en ganska vanlig lön.

Skrivet av joakim99:

Är inte 40 000 netto en ganska hög lön? Om vi antar skattetabell 30 så innebär det en månadslön på 62 000 kr.

Ja, det är verkligen ingen "vanlig lön" i mina ögon.
Jag jobbar med folk som har betydligt längre utbildning än lastbilskort, och det är inte alla precis som ligger över 60k/månad.

Dock vet jag ju inte hur det är med arbetstider, om du räknade med övertidsersättning, traktamente osv.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av PuMaH:

Ja, det är verkligen ingen "vanlig lön" i mina ögon.
Jag jobbar med folk som har betydligt längre utbildning än lastbilskort, och det är inte alla precis som ligger över 60k/månad.

Dock vet jag ju inte hur det är med arbetstider, om du räknade med övertidsersättning, traktamente osv.

Jobbar Måndag-fredag, runt 50h och två nätter borta i veckan. Då hamnar man oftast runt 36-38, men sen varierar det upp och ner beroende på antal traktamenten osv.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu är väl knappast SACO direkt neutrala i frågan

Vad menar du? Menar du att SACO skulle vinkla sin hållning i riktning från ett av sina förbund mot ett annat? Det låter ju.. Extremt korkat.

Skrivet av CyberVillain:

Det det där är ju Sacos statistik, fackligt anslutna har aldrig hög lön
Hur som 40k är ingen hög lön efter flera år studier. Jag tjänade det direkt efter KTH och nu tjänar jag många ggr mer än det

Vad du tjänar är rätt ointressant jämfört med en samlad bank av löner inom en profession. Kan du ge något stöd för att fackligt anslutna skulle tjäna sämre än de som inte är det, eller är det också taget ur luften?

Skrivet av Bodorio:

Är det verkligen så?

Sambon är psykolog och tjänar ganska bra. Detsamma gäller alla hennes kollegor och enligt henne är lönen ganska genomsnittlig för de som hon tog examen tillsammans med. Snackar inte om rikedom kanske men en ganska hygglig bit över medelinkomst.

Edit: Om det dessutom är så att sidan främst gäller fackligt anslutna så är det nog ganska vinklat. Enligt sambon är det ovanligt att psykologer är fackanslutna om de inte jobbar kommunalt, där lönen som regel är lägre.

Lite mycket "enligt sambon". Lite flummigt förstår jag men hon har inget märkvärdigt jobb och tjänar som sagt ganska bra.

"Ganska bra" är svårt att bemöta. Men SACO's statistik tycker jag visar på hur lågt psykologer ligger jämfört med läkare, trots att vår utbildning är nästan lika lång och ansvaret är jämförbart.

Att det skulle vara ovanligt att psykologer är fackligt anslutna är inte den bilden jag har, förbundet erbjuder stöd till så väl egna företagare som offentligt anställda och det finns många undergrupper till förbundet som gör mycket för att driva utveckling och kompetens inom kåren, så min erfarenhet är definitivt att majoriteten är anslutna till facket även om så klart inte alla är det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Vad menar du? Menar du att SACO skulle vinkla sin hållning i riktning från ett av sina förbund mot ett annat? Det låter ju.. Extremt korkat.

SACO vill så klart att det ska löna sig mer att ha högre utbildning eftersom det är de personerna som är medlemmar i SACO, alltså vill man påvisa problemet så tydligt som möjligt. Vilket jag håller med om, även fast jag inte är medlem i SACO eller något annat fackförbund.

Permalänk
Medlem

Fått nytt jobb efter nyår, första "riktiga" jobbet efter avklarad utbildning. Ska vara serviceingenjör (Field Service Engineer) på ett företag som tillverkar och säljer kemisk analysutrustning t.ex. kromatografi och masspektrometri. Ska installera nya instrument, utföra service/underhåll/reparation på existerande, samt utbilda kunder/användare i hantering och metodoptimering etc. Hemmakontor med ca 50% resande, mestadels endagsresor men lite övernattning ibland.

Grundlön 35000 brutto. Till det kommer hemmakontorsersättning, restidsersättning och övertidsersättning samt en bonus på ca 5-10% per år beroende på företagets resultat och min egen prestation. Totalt blir det väl ca 40-45000/månad i snitt.

Utöver det så får jag 37,5 h/vecka i grundarbetstid, tjänstebil, friskvårdsbidrag, bra pension och lite annat smått och gott.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

37.500 brutto i grundlön , Civilingenjör, konsult inom beräkning. I de fall jag jobbar ute hos kund kan det blir någonstans kring motsvarande 45.000 med alla tillägg. Det är första jobbet och jag har gått från 27.000 på 7 år.

Permalänk
Medlem

Har fundering kring nuvarande lön.

Jobbar som CAD-ritare. Gör produkt- och produktionsritningar. Har även uppgifter som konstruktör, inköpare, försäljare, montör och service-tekniker. Har nu 5 års arbetserfarenhet inom detta yrke. Jobbat på samma företag dessa år.

Nuvarande lön: 28.800 innan skatt.

Min fråga, verkar den okej?
Vi har ganska så hög beläggning och slår rekord efter rekord så därför undrar jag.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av COith90:

Har fundering kring nuvarande lön.

Jobbar som CAD-ritare. Gör produkt- och produktionsritningar. Har även uppgifter som konstruktör, inköpare, försäljare, montör och service-tekniker. Har nu 5 års arbetserfarenhet inom detta yrke. Jobbat på samma företag dessa år.

Nuvarande lön: 28.800 innan skatt.

Min fråga, verkar den okej?
Vi har ganska så hög beläggning och slår rekord efter rekord så därför undrar jag.

Beror på utbildning skulle jag säga. Kanske lite lågt oavsett.

Är du högskoleingenjör ska du upp till 35-40, civ. ing. så ska du högre ändå. Men detta är ju kanske inte möjligt på din nuvarande arbetsplats, men du borde kunna landa jobb i den trakten med 5 års erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

@Gerkan: Det skadar inte att gå på hur många intervjuer som helst. Man blir bara bättre och bättre på det.
Till slut så blir det så naturlig att man behöver ej förbereda sig, utom att läsa på om företaget. Och svar på frågor som vart ser du dig om 5 år, eller vad är du för person, kommer naturligt, och man kan variera och diskutera dessa lätt

Jag har varit med om säkert 20-35 intervjuer mellan 2011 och 2016. Till slut blev det napp, och lönen gick upp nästan 25%

Oj! Det är ju en riktigt fin ökning
Trivs väldigt bra på jobbet jag är på nu, men man vill ju inte jobba för mycket mindre i lön än vad man kan få heller..

Skrivet av improwise:

Vad mer konkret innebär Frontend-utvecklare (i ditt fall) sett till att du skriver att du jobbar på en byrå vilket jag tolkar mer åt typ reklamhållet? Det har så klart stor påverkan på lönen

Vi är en fullservicebyrå, vilket betyder att vi göra lite av allt. Men det jag sitter med är att främst bygga sajter i Wordpress åt företag. Kodar mest i html, css, javascript, php och ibland har jag kört lite Angular i projekt som krävt det.

Skulle jag söka mig till ett mer tekniskt inriktat företag där man kanske vidareutvecklar en tjänst som är byggt i Angular/React eller liknande så skulle nog lönen öka rätt mycket mer, har hört att man tjänar lite mindre om man jobbar på en byrå och kränger sajter i Wordpress som jag gör. Dock tror jag att jag bör tjäna mer än vad jag gör trots mina arbetsuppgifter

Permalänk
Medlem

@PuMaH: Min bakgrund utöver erfarenhet: en 3-årig teknisk gymnasieutbildning med design, cad och fysik inriktning. Därutöver fristående matte och ingenjörskurser på högskola.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem

Noc/2nd/3rd line all in one Typ. 26k fast men hamnar på 30k pga jour 1 helg i månaden

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Nej, helt vanlig chaufför.

Det är en ganska vanlig lön.

65k före skatt ungefär är en vanlig lön? Snacka om att den här tråden gått söderut á la Flashback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Kul, lät som en bra lön med tanke på din utbildning osv Har själv en syster som är utbildad inköpare. Hon tjänar runt 36.000:- vet jag att hon har sagt. Jobbat 1,5 år. Ingen förmånsbil, telefoni, bonus eller helgjobb dock. Hur fick du ditt jobb som inköpare utan utbildning?

Får man fråga vilken bank eller vill du hålla det hemligt? Har själv kompisar som jobbar inom bank så kul att jämföra bara, men förstår om du vill behålla anonymitet.

Håller det gärna för mig själv men det är iaf inte någon av storbankerna.

Permalänk
Medlem

Om folk skulle kunna hålla sig till att redovisa grundlön(brutto) istället för att räkna med OB etc. så vore det toppen för alla som känner för att kunna jämföra.
Vilket jag antar är syftet med denna tråden?

Alternativt spalta upp hur fördelningen ser ut, grundlön, OB etc.

Tack!

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av oatp1b1:

65k före skatt ungefär är en vanlig lön? Snacka om att den här tråden gått söderut á la Flashback.

Du kanske ska höra runt bland lastbilschaufförer som kör fjärr, finns folk som ligger ute hela veckorna och drar in över 50k netto. Så runt 40k netto är absolut en vanlig lön som fjärrchaufför.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Du kanske ska höra runt bland lastbilschaufförer som kör fjärr, finns folk som ligger ute hela veckorna och drar in över 50k netto. Så runt 40k netto är absolut en vanlig lön som fjärrchaufför.

Vad är bruttolönen då?

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av joakim99:

Vad är bruttolönen då?

Får jag ut 40 är bruttolönen runt 51-52, förra lönen låg på 45500 brutto och 36800 netto. Traktamenten är ett lysande sätt att slippa skatta bort allting.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Är det liknande som med andra jobb med "arbetsintensiva" yrken, där man har hela veckor/längre perioder ledigt mellan veckorna man ligger ute?

Fascinerande oavsett hur tid är så mycket mer värt än kvalifikation. Nej, jag kan inte köra långtradare, men när man kan vara "nära" fullärd efter några år i yrket så är det ett lätt jobb. Snart kommer robotarna!

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Olegh:

Är det liknande som med andra jobb med "arbetsintensiva" yrken, där man har hela veckor/längre perioder ledigt mellan veckorna man ligger ute?

Fascinerande oavsett hur tid är så mycket mer värt än kvalifikation. Nej, jag kan inte köra långtradare, men när man kan vara "nära" fullärd efter några år i yrket så är det ett lätt jobb. Snart kommer robotarna!

Ja alltså köra lastbil är inte så svårt, 4-5år så är man i princip 95% fullärd. Tittar man på hur folk kör bil är det dock svårt att se hur de skulle kunna leka runt med 40x tyngre fordon.

Problemet är väl själva lossning och lastning som en robot aldrig skulle klara av. Eller ja, när en robot kan göra det så lär mänskligheten vara hotad.

Vill man bara jobba heltid är det vanligt att jobba en vecka och vara ledig en vecka, men då tjänar man ju inga pengar heller.

Anledningen till att man tjänar bra är väl för att de flesta vill ligga hemma och snutta kudden varje kväll och är livrädda för att jobba övertid, jag har hellre 400-895kr/natt i traktamente och är ledig tre dagar per vecka.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svaniis:

Ja alltså köra lastbil är inte så svårt, 4-5år så är man i princip 95% fullärd. Tittar man på hur folk kör bil är det dock svårt att se hur de skulle kunna leka runt med 40x tyngre fordon.

Problemet är väl själva lossning och lastning som en robot aldrig skulle klara av. Eller ja, när en robot kan göra det så lär mänskligheten vara hotad.

Vill man bara jobba heltid är det vanligt att jobba en vecka och vara ledig en vecka, men då tjänar man ju inga pengar heller.

Anledningen till att man tjänar bra är väl för att de flesta vill ligga hemma och snutta kudden varje kväll och är livrädda för att jobba övertid, jag har hellre 400-895kr/natt i traktamente och är ledig tre dagar per vecka.

Eller så är man egenföretagre jobbar åtta timmar per dag på kontor och fakturerar 180k ex moms orka jobba konstiga arbetstider, man vill ju umgås med barn och fru också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av CyberVillain:

Eller så är man egenföretagre jobbar åtta timmar per dag på kontor och fakturerar 180k ex moms orka jobba konstiga arbetstider, man vill ju umgås med barn och fru också

Skickades från m.sweclockers.com

Fakturerade sex miljoner i månaden när jag hade eget, men ser inte hur det har med lönem att göra.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svaniis:

Fakturerade sex miljoner i månaden när jag hade eget, men ser inte hur det har med lönem att göra.

Inte lön men via utdelning, lön och andra förmåner är det ju de pengarna du tar ut. Varför nöjer du dig med den låga lönen nu som du måste jobba ärlset av dig för om du drog sex millar i månaden innan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jobbar som Automationsingenjör, ~Stockholm. Tjänar 36k/mån.
Hänger några fler här som jobbar inom automation, PLC/SCADA?

Jobbar som automationstekniker i Malmö! Är endast gymnasieutbildad och började programmera PLC och DUC i mars i år. Varit en lång uppförsbacke eftersom man inte läste högskola, men har iaf 28k/mån nu.

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Inte lön men via utdelning, lön och andra förmåner är det ju de pengarna du tar ut. Varför nöjer du dig med den låga lönen nu som du måste jobba ärlset av dig för om du drog sex millar i månaden innan?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske finns utlägg på 5.9 MSEK?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Om folk skulle kunna hålla sig till att redovisa grundlön(brutto) istället för att räkna med OB etc. så vore det toppen för alla som känner för att kunna jämföra.
Vilket jag antar är syftet med denna tråden?

Alternativt spalta upp hur fördelningen ser ut, grundlön, OB etc.

Tack!

Att ta bort OB är skappligt orättsvis för de som jobbar skift. Grundlönen är inte stor, utan det extra tilllägget från OB gör mycket för lönen.

Att dela upp det kan jag hålla med om, om man nu orkar göra det. Lättare att bara kolla på numret man får.

Permalänk

Någon spel programmerare som vill dela med sig av sin lön?

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Att ta bort OB är skappligt orättsvis för de som jobbar skift. Grundlönen är inte stor, utan det extra tilllägget från OB gör mycket för lönen.

Att dela upp det kan jag hålla med om, om man nu orkar göra det. Lättare att bara kolla på numret man får.

Det är ju lättare att jämföra löner om vi jämför äpplen och äpplen(grundlön mot grundlön).
Att inte redovisa till exempel att lön-X förutsätter 160timmars natt-tjänst(eller liknande) gör ju bara jämförelser svårare, vilket är lite mot trådens syfte.
Men detta har diskuterats flera gånger genom tråden...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Att ta bort OB är skappligt orättsvis för de som jobbar skift. Grundlönen är inte stor, utan det extra tilllägget från OB gör mycket för lönen.

Att dela upp det kan jag hålla med om, om man nu orkar göra det. Lättare att bara kolla på numret man får.

Tvärtom, det är orättvist att räkna med det.
Tråden är ju inte menad för penismätning i vem som tjänar mest, den är till för att se vad andra med samma/liknande yrke tjänar.

Ta fabriksarbetare A och B, A tjänar 25k och B tjänar 40k, båda skriver i tråden.
A undrar varför han har så jäkla dålig lön.
Jo, pga att han jobbar dagskift och B jobbar nattskift. Egentligen har båda 25k i grundlön.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."