Permalänk
Medlem

Remote Desktop (Ubunty 16.04)

Kör Ubuntu 16.04 på två NUC. Den ena har en i5 4250U (upp till 2,6 GHz) och den andra en i3-6100U (upp till 2,3 GHz). Båda har 8 GB RAM.

Det är förstås rimligt att den första är något snabbare, men det är helt sjuuuuukt vad långsamt remote desktop går på den senare. Att öppna ett fönster tar cirka tio sekunder. Inga problem med lagg när jag kör direkt på burken (dvs utan remote).

Har testat Remote Desktop på NUC och VNC på klienten, samt testat Teamviewer. Samma resultat.

Testat trådat och trådlöst. Samma resultat. Samma inställningar avseende kvalitet och kryptering. Finns det något trick för att få det att funka på ett rimligt sätt?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

X2Go brukar funka bra för att köra fjärrskrivbord på Linux. Det borde inte vara några problem med prestandan. Kanske går den för varmt så den throttlar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

X2Go brukar funka bra för att köra fjärrskrivbord på Linux. Det borde inte vara några problem med prestandan. Kanske går den för varmt så den throttlar?

håller med körde Remmina ett tag, X2Go är rappare

Permalänk
Medlem

Ok, ska testa. Tack för råden. Är sådan fantastisk skillnad mellan burkarna, trots hyfsat likvärdig prestanda. Ligger på ungefär 10 procents belastning på CPU. Återkommer efter att jag testat med X2Go!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Var länge sedan jag använde remote desktop, men det jag körde då var Nomachine. Det var rätt bökigt att få igång, men när jag väl lyckades så fungerade det klockrent. Även till en rätt långsam HTPC jag hade då.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Kör du Linux på både klienten och servern? Vad är det du vill uppnå, det är inte enklare att köra ssh med X11-Forwarding?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Kör du Linux på både klienten och servern? Vad är det du vill uppnå, det är inte enklare att köra ssh med X11-Forwarding?

Han har garanterat Windows på sin/sina klienter. Annars är ju X över ssh ett bättre alternativ.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Testat med såväl Windows som OS X

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Kör du Linux på både klienten och servern? Vad är det du vill uppnå, det är inte enklare att köra ssh med X11-Forwarding?

Jag har en nuc som ska funka som Plex-server. Jag är inte så hemma på det området och har begränsat med tid att testa mig fram (liten illbatting som kräver mycket uppmärksamhet) och i princip ingen möjlighet att sitta med den när den är kopplad mot en skärm. Därför behovet av en remote-lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag har en nuc som ska funka som Plex-server. Jag är inte så hemma på det området och har begränsat med tid att testa mig fram (liten illbatting som kräver mycket uppmärksamhet) och i princip ingen möjlighet att sitta med den när den är kopplad mot en skärm. Därför behovet av en remote-lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med @Xcorp . Det du gör då är att du använder typ putty på din windowsburk, installerar Xming för att kunna öppna gui fönster från terminalen. Funkar hur bra som helst, har det på KVM maskinen.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: Om inte mitt minne minst fel så är det en bugg med 3d desktop och remote desktop som gör att det går jäkligt slött,
för att ta sig runt det kör man in ett 2d desktop, har för mig teamviewer funkar hyfsat med original desktop.
dock inte säker då jag själv kör 2d dektop på min 16,04 server och det flyter på kanon.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Var länge sedan jag använde remote desktop, men det jag körde då var Nomachine. Det var rätt bökigt att få igång, men när jag väl lyckades så fungerade det klockrent. Även till en rätt långsam HTPC jag hade då.

X2Go använder samma protokoll som Nomachine använde i tidigare versioner och eftersom X2Go är open source brukar det finnas med i pakethanteraren så det bör vara ganska enkelt att komma igång med och ha liknande prestanda som Nomachine.

Men X2Go funkar inte bra med alla skrivbordsmiljöer och det funkar bara med xorg. Kan alltså orsaka krångel om man kör wayland som Gnome 3 använder. Jag kör det med xfce och det funkar bra.

Permalänk
Medlem

Det blir att ta tåget till flygplatsen för att sedan flyga ett varv runt jorden, och efter detta ta tåget hem igen för att gå över ån för att hämta det vatten som var målet innan det hela startade att köra x på en headless server som inte är just en x server.

Plex behöver ingen grafisk miljö alls rullande (konfigureras och hanteras via web interface) så slå bara ner det joxet och bespar dig själv mödan.

Dvs, du behöver ingen remote desktop lösning för att åstadkomma detta, allt du behöver göra är att starta ssh servern (installera om du inte har denna) och ansluta via något icke headless system du har på nätverket för att sköta installationen och konfigurationen.

Är problemet att du just nu inte har någon tillgång till en skärm för att installera och konfigurera ssh på systemet så ordna det på valfritt vis först.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvis:

Det blir att ta tåget till flygplatsen för att sedan flyga ett varv runt jorden, och efter detta ta tåget hem igen för att gå över ån för att hämta det vatten som var målet innan det hela startade att köra x på en headless server som inte är just en x server.

Plex behöver ingen grafisk miljö alls rullande (konfigureras och hanteras via web interface) så slå bara ner det joxet och bespar dig själv mödan.

Dvs, du behöver ingen remote desktop lösning för att åstadkomma detta, allt du behöver göra är att starta ssh servern (installera om du inte har denna) och ansluta via något icke headless system du har på nätverket för att sköta installationen och konfigurationen.

Är problemet att du just nu inte har någon tillgång till en skärm för att installera och konfigurera ssh på systemet så ordna det på valfritt vis först.

För att förtydliga: jag behöver konfigurera ubuntu med plexdrive, gdrive och rconfig. Inte själva konfigureringen av Plex.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

För att förtydliga: jag behöver konfigurera ubuntu med plexdrive, gdrive och rconfig. Inte själva konfigureringen av Plex.

Jag ser ingen anledning till att du behöver köra något grafiskt på NUCen alls, bara installera en sshserver på den och sköt allt via putty eller vilken klient du nu vill köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Jag ser ingen anledning till att du behöver köra något grafiskt på NUCen alls, bara installera en sshserver på den och sköt allt via putty eller vilken klient du nu vill köra.

Toppen. Jag har fått ordning på det nu. En fråga bara: vissa grejer behöver ligga i öppna terminalfönster på ubuntu. Går det att lösa något via open-ssh?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Toppen. Jag har fått ordning på det nu. En fråga bara: vissa grejer behöver ligga i öppna terminalfönster på ubuntu. Går det att lösa något via open-ssh?

Programmet tmux är bra för att hålla terminaler öppna i bakgrunden.

Man skriver tmux för att öppna en ny terminal och sedan när man vill lägga den till bakgrunden så trycker man Ctrl-b följt av d. Nästa gång man loggar in med ssh kan man gå till sin körande terminal med tmux a. Man kan ha flera sådana terminalfönster körandes samtidigt och växla mellan dem.