Ubisofts digitala försäljning utgörs främst av extramaterial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Så att stycka ett färdigt spel, och sedan sälja bitarna utöver fullpriset du redan betalar för spelet är OK för dig?
Vi får komma överrens om att tycka olika på det här tror jag. För mig är inte det OK, eller ens i närheten

Men det behöver ju inte vara så att dem styckar spelet. Utan först tillverkar dem det ursprunglig, kompletta, spelet.
Sedan, efter att spelet är färdigt, så tillverkar dem flera banor, uppdrag eller vadsom, som dem senare säljer i form av en dlc?

Så kan det ju vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Kommer för övrigt aldrig att inhandla något av ubisoft i fortsättningen efter AC:O. Fruktansvärt dåligt optimerat, och gör man misstaget att som jag köpa deras spel igenom Steam så får man i detta fallet 4(!!!)DRM lager som segar ner spelet till närmast ospelbara nivåer. Ubisoft har mycket att lära sig om kundrelationer och hur man vårdar dessa.

Fyra? Jag trodde bara det var två - Denuvo samt VMProtect. Ok, du räknar Steam som ett tredje men vad är då det fjärde lagret?

Skrivet av Markusas:

I övrigt inga problem.
Ca 55 fps average i 4K.

För mig är det just det som är det tråkigaste med spelet - det går inte att få det att flyta i 4K/60fps. Har gått ner så lågt som Medium men inte ens det räcker.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

DLC har besparat mig massor med pengar. Köper aldrig något över 20 EUR (spelen brukar vara ur beta vid detta pris), samtidigt behöver man inte uppdatera datorn så ofta heller när man ligger två år bakom de senaste släppem.

Permalänk
Medlem

Tycker det är så synd eftersom Ubisoft har väldigt väldigt många bra spelidéer och "koncept" men få av deras färdigutvecklade spel är bra spel. Senaste Ubisoftspelet som jag tyckte var kul att spela var väl FC4.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Fyra? Jag trodde bara det var två - Denuvo samt VMProtect. Ok, du räknar Steam som ett tredje men vad är då det fjärde lagret?

För mig är det just det som är det tråkigaste med spelet - det går inte att få det att flyta i 4K/60fps. Har gått ner så lågt som Medium men inte ens det räcker.

Uplay, ubisofts egna portal, även om du köper spelet igenom steam. Det är smartare att köpa det direkt i uplay, för då slipper man steam nivån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sir_Manfred:

Det är väl bättre att features och content som cuttats dyker upp som en DLC-expansion än inte alls?

Inte om det redan finns i spelet vid release. Då är det bara mjölkning av kunden.

Permalänk
Medlem

Dlc är skit. Har man köpt spelet så har man. Vill utvecklaren lägga till en massa så kan denna göra en 2:a med ny story och banor. Att communityt gör egna add-ons är dock jävligt fräckt. Och det brukar vara ett recept för framgång på bra spel. Tänker doom, arma osv...

Season pass??? Koppartjyvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Det var inte så konstigt?
Through the Fire and Flames släpptes ju nyligen till Rocksmith.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Dlc är skit. Har man köpt spelet så har man. Vill utvecklaren lägga till en massa så kan denna göra en 2:a med ny story och banor. Att communityt gör egna add-ons är dock jävligt fräckt. Och det brukar vara ett recept för framgång på bra spel. Tänker doom, arma osv...

Season pass??? Koppartjyvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns bra implementationer där DLC bygger ut story och värld. Skyrim och fallout 4 från bethesda gjorde det bra (även om de försöker med betalda mod), Witcher 3 var fruktansvärt bra implementerat där DLCt blood and wine fick best RPG året efter på game awards.
Jag kan fortsätta men gör man det rätt så kan de ta betalt och kunder kommer att betala. Det är dock inte så det mesta görs idag med game+DLC+mikroskit för att ens ha ett balanserat spel för många

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det finns bra implementationer där DLC bygger ut story och värld. Skyrim och fallout 4 från bethesda gjorde det bra (även om de försöker med betalda mod), Witcher 3 var fruktansvärt bra implementerat där DLCt blood and wine fick best RPG året efter på game awards.
Jag kan fortsätta men gör man det rätt så kan de ta betalt och kunder kommer att betala. Det är dock inte så det mesta görs idag med game+DLC+mikroskit för att ens ha ett balanserat spel för många

Förr i tiden kallades det för expansions... Helt annan sak än de dlc som jag retar mig på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Uplay, ubisofts egna portal, även om du köper spelet igenom steam. Det är smartare att köpa det direkt i uplay, för då slipper man steam nivån.

Hur mycket påverkar Steam samt Uplay prestandan?
Trodde bara det var marginellt (alla spel körs ju via något sådant).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Hur mycket påverkar Steam samt Uplay prestandan?
Trodde bara det var marginellt (alla spel körs ju via något sådant).

Att spel körs via en portal drar typ inget alls, men när spelet går igenom två portaler med DRM och sedan spelet i sig har denovu och VMprotect för att skydda denovu så kan det bli kraftfull prestandaskillnad i spelet.

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju inte många med vett i kroppen som köper från Ubisoft så de som är kvar som kunder köper nog en del DLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Så att stycka ett färdigt spel, och sedan sälja bitarna utöver fullpriset du redan betalar för spelet är OK för dig?
Vi får komma överrens om att tycka olika på det här tror jag. För mig är inte det OK, eller ens i närheten

Du missförstod mig nog.

"du redan betalat för" - Om du har betalat för ett spel, och via en patch så tas features bort för att gömmas bakom en DLC. Det är fult.

Det jag menade (jag tror jag skrev rätt, läs det gärna en gång till och se om det var något som var otydligt) var att om det _innan försäljning_ styckas för att säljas i småbitar, ja då är det okej. Utifrån kommer vi inte se skillnad på hur det utvecklades ändå.

Om Ubisoft lägger priset för nästa AC på 600kr och innehåller fyra DLC á 200kr med massor av mer innehåll. Ja då är det fortfarande upp till dig om du tycker spelet utan DLC är värt 600kr eller inte.

Det som kan vara fult är ifall marknadsföringen görs på ett sånt sätt att folk tror att visst innehåll finns med i basutbudet, men att man sen märker attached det är bakom DLC. Men jag skulle fortfarande skylla mer på marknadsföringen än på DLC. Men jag tror inte det är så för det mesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Så att stycka ett färdigt spel, och sedan sälja bitarna utöver fullpriset du redan betalar för spelet är OK för dig?
Vi får komma överrens om att tycka olika på det här tror jag. För mig är inte det OK, eller ens i närheten

Nu svarar jag istället eftersom vi pratade om det tidigare, saken är ju att man inte vet om det är så att det är en styckad produkt.
Det finns en budget, det finns en deadline - och det finns en vision. Med lite tur sammanfaller dessa men många gånger gör det nog inte det. Det kan mycket väl vara så att det som släpps vid release, minus eventuella patchar/buggfixar/optimeringar är det fulla spelet, version 1.0 om man så vill. Där utöver tillkommer DLCs, extra banor, mer vapen, nya karaktärer - mer innehåll exempelvis. Här tycker jag att DLCs är en bra grej, mitt favoritspel Skyrim som exempel där det finns två vettiga DLCs (Dragonborn och Dawnguard) som är helt oberoende av varandra. I mitt personliga tycke är båda värda att betala för men man måste inte göra det. För mig blir grundspelet bättre genom att tillverkaren fortsätter arbeta med spelet. Sedan vet man inte om ett spel floppar eller blir en succé eller något där emellan. Det är säkert också en utvecklingskostnad och milstolpar att försöka nå, exempel att sälja 100 000 exemplar så blir det en DLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Det är både ett väldigt fult och respektlöst försäljningsknep riktat mot oss konsumenter. Köper jag ett spel så förväntar jag mig att få hela spelet, och inte i delar som jag sedan måste betala extra för. Möjligtvis om det uppstår stora luckor i handlingen som sedan kan förklaras med ytterligare uppdrag / storylines.

Kommer för övrigt aldrig att inhandla något av ubisoft i fortsättningen efter AC:O. Fruktansvärt dåligt optimerat, och gör man misstaget att som jag köpa deras spel igenom Steam så får man i detta fallet 4(!!!)DRM lager som segar ner spelet till närmast ospelbara nivåer. Ubisoft har mycket att lära sig om kundrelationer och hur man vårdar dessa.

Hade inga som helst problem med AC:O. Att kalla det dåligt optimerat är väl att ta i. Sedan 4 DMR lager? Det var två. Denuvo och sedan VRMprotect. Tre om man räknar med Uplay.

Skrivet av Markusas:

Kört en hel del Assassin's Creed Origins senaste veckan. Riktigt förvånad över hur bra det flyter och hur bra det är. Endast haft 3 problem på ca 30 timmar.
En total crash
En krokodil som befanns sig 100 meter under spelet
En loot som inte gick att loota.

I övrigt inga problem.
Ca 55 fps average i 4K.

Just loot verkar vara när ett item är fast mellan två plan. Alltså nära en kant.. Något en patch ska fixa eller har fixat. Hände mig en gång på en mob som tagit mig tre gånger att få ned. Var bara att bita ihop och fortsätta. Spelet i sig är ganska underhållande ändå i en era som riktigt tilltalar mig.

Skrivet av infigo:

Det är irriterande att man köper ett spel för 600 spänn och ett season pass för ytligare 300-600kr och rakt på det så är spelet balanserat så att man bör lägga ut pengar för mikrotransaktioner för att få spelet väl balanserat.
Det är fult och det gör det tråkigt att köpa spel. Jag köpte alla AC förr och många DLC tills unitys buggfest (tur att jag inte köper första månaden) kom och sedan kom alla transaktioner som förstörde och då blev det inga mer ubi spel för mig.
Jag köper spel om de är bra, DLC om de tillför något och mikrotransaktioner på gratis spel för att det är då det är bra. Ska man köpa ett spel+DLC+mikro för en bra bas så är något fel

Finns så många som vet hur man tar betalt rätt. Det är inte ubi eller EA
Jag har betalt över 1000kr i iRacing utöver de 1200kr per år för att spela för att det är så deras modell är och den håller hög klass.

Wait what? Microtransaktionerna var mest cosmetics och mounts (även de cosmetics) samt resources. Ville man få vapen och annat så var man tvungen att köpa dessa för in game currency.

Skrivet av Unknown:

Edit: Mer lättläst med paragrafer än wall of text.

DLC behöver absolut inte betyda bättre spel. Eller eventuellt kan det göra det, men buggfixar och tekniska förbättringar släpps inte som köpbara DLC utan gratisuppdateringar. Det man får via DLC är saker, kartor, uppdrag. Dessa kunde mycket väl ha varit en del av det ursprungliga spelet. Det finns flera exempel på spel där delar har aktivt saxats ifrån det kompletta spelet, gjorts till DLC och sedan sålt till konsumenten. Oacceptabelt.

Man ska få det man betalar för, det vill säga spelet man pröjsar fullpris för. Du kanske har så pass låg ribba, men jag nöjer mig inte med ett spel som kapats för att få till fler försäljningar. I framtiden kommer jag undvika ubisoft som pesten, främst för DRM, men också för DLC / mikrotransaktionsfunktionerna.

Men kunde det verkligen det? I många fall är DLC sådant utvecklarna kommit på efterhand eller tom. tvingats skära bort för att hålla deadline. Om folk fått spelet uppskjutet hade de gnällt för det istället.

Skrivet av Don_Tomaso:

Jag vill inflika lite på det du säger. Tekniska uppdateringar och buggfixar är alltid gratis ja, men om företaget bara får inkomst från nya spelförsäljningar så har de inget stort ekonomiskt incitament att släppa patchar, förutom för just en goodwill. Med DLCer så vill de att många aktivt spelar spelet (till skillnad för att bara köpa det) vilket borde betyda större vilja att patcha.

DLCer generellt betyder verkligen inte att spelet har kapats efter försäljning. Det är du som bygger upp den halmdockan. Om spelet kapas innan försäljning så ser jag inget problem i det. Köper du spelet gör du det väl för att du tror att basutbudet är värt pengarna? Känns konstigt att bli arg för att utvecklaren tillhandahåller mer material än basutbudet.

Jag tycker det finns flera anledningar till att ogilla spel med DLCer, men detta är inte ett av dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är faktiskt på modet att kritisera företag som kör med DLCs bara för att folk intalat sig att det annars skulle komma med i spelet. Vilket i sig inte behöver vara sant. Utan DLCs kanske utgivarna givit upp helt på spelet förutom någon enstaka uppdatering.

Skrivet av Oliver91:

har bojkottat detta bolag sen de skapade uplay, samma med EA och origin.

Valve och Steam då?

Skrivet av Unknown:

Så att stycka ett färdigt spel, och sedan sälja bitarna utöver fullpriset du redan betalar för spelet är OK för dig?
Vi får komma överrens om att tycka olika på det här tror jag. För mig är inte det OK, eller ens i närheten

Men du vet inte att de gjort just detta utan du har bara intalat dig att så vore fallet.

Skrivet av Mocka:

Fyra? Jag trodde bara det var två - Denuvo samt VMProtect. Ok, du räknar Steam som ett tredje men vad är då det fjärde lagret?

För mig är det just det som är det tråkigaste med spelet - det går inte att få det att flyta i 4K/60fps. Har gått ner så lågt som Medium men inte ens det räcker.

Uplay. Ubisoft kräver t.ex. Uplay för att gå in i Store och annat. Däremot går det att skippa ett lager enkelt genom att köra genom uplay direkt.

Skrivet av Unknown:

Inte om det redan finns i spelet vid release. Då är det bara mjölkning av kunden.

Kan du ge exempel på saker som funnits i spelet men man mjölkar?

Skrivet av serverfel:

Förr i tiden kallades det för expansions... Helt annan sak än de dlc som jag retar mig på.

Skickades från m.sweclockers.com

I mångt och mycket är det ingen skillnad. Det enda som skiljer DLC från gammal hederliga expansionspacks är att DLCs är rakt igenom digitala. Ett par exempel är alla clothpacks som fanns till Sims för flera år sedan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Jag ser hellre att utvecklare släpper DLC:s som man kan välja att köpa till än att alla konsumenter tvingas betala 1000 kr för att överhuvudtaget få tillgång till spelet vid release. Saker kostar pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Hade inga som helst problem med AC:O. Att kalla det dåligt optimerat är väl att ta i. Sedan 4 DMR lager? Det var två. Denuvo och sedan VRMprotect. Tre om man räknar med Uplay.

Just loot verkar vara när ett item är fast mellan två plan. Alltså nära en kant.. Något en patch ska fixa eller har fixat. Hände mig en gång på en mob som tagit mig tre gånger att få ned. Var bara att bita ihop och fortsätta. Spelet i sig är ganska underhållande ändå i en era som riktigt tilltalar mig.

Wait what? Microtransaktionerna var mest cosmetics och mounts (även de cosmetics) samt resources. Ville man få vapen och annat så var man tvungen att köpa dessa för in game currency.

Men kunde det verkligen det? I många fall är DLC sådant utvecklarna kommit på efterhand eller tom. tvingats skära bort för att hålla deadline. Om folk fått spelet uppskjutet hade de gnällt för det istället.

Det är faktiskt på modet att kritisera företag som kör med DLCs bara för att folk intalat sig att det annars skulle komma med i spelet. Vilket i sig inte behöver vara sant. Utan DLCs kanske utgivarna givit upp helt på spelet förutom någon enstaka uppdatering.

Valve och Steam då?

Men du vet inte att de gjort just detta utan du har bara intalat dig att så vore fallet.

Uplay. Ubisoft kräver t.ex. Uplay för att gå in i Store och annat. Däremot går det att skippa ett lager enkelt genom att köra genom uplay direkt.

Kan du ge exempel på saker som funnits i spelet men man mjölkar?

I mångt och mycket är det ingen skillnad. Det enda som skiljer DLC från gammal hederliga expansionspacks är att DLCs är rakt igenom digitala. Ett par exempel är alla clothpacks som fanns till Sims för flera år sedan.

Valve och steam var först ut och både EA och Ubisoft titlar fanns där igenom förut, har t.ex. Battlefield Bad Company 2 som är Originfritt och Ubisoft spel har inte intresserat mig alls någonsin men äger nog de första AC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Hade inga som helst problem med AC:O. Att kalla det dåligt optimerat är väl att ta i. Sedan 4 DMR lager? Det var två. Denuvo och sedan VRMprotect. Tre om man räknar med Uplay.

Har man köpt spelet igenom Steam, så (1), Uplay (2), Denovu (3), VMprotect (4).

Permalänk
Medlem
Skrivet av prtscreen:

Jag ser hellre att utvecklare släpper DLC:s som man kan välja att köpa till än att alla konsumenter tvingas betala 1000 kr för att överhuvudtaget få tillgång till spelet vid release. Saker kostar pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Går ju inte förneka att det finns spelutvecklare som mjölkar man märker ju ganska snabbt om ett spel är värt 600kr och om kommande dlcs är värt pengarna.
Är det dåligt content så är det antagligen inte speciellt stor ansträngning bakom det.

Klart saker kostar pengar men alla spel kostar inte lika mycket att utveckla och lansera.

Permalänk
Medlem

Hur hamnade vi här? Ubisoft har verkligen gått från fantastiskt till patetiskt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Hur hamnade vi här? Ubisoft har verkligen gått från fantastiskt till patetiskt.

Det patetiska och ytliga samt självkännedomen om vad man egentligen behöver eller ej har ruckats ur spel av vårat överkommersiella samhälle och folk tillfredsställer snabba behov genom snabba transaktioner i en digital värld som kanske för stunden är trevligare att befinna sig i än den verkliga? Vad vet jag. Själv bannar jag mig själv för att jag precis gick på ett erbjudande i Angry Birds Evolution som jag egentligen inte alls behöver egentligen...

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att det är konstigt att folk gnäller på DLCs?

Vad var det specifikt som var så jobbigt när man bytte namn från Expansion Packs till DLC? Antar att BroodWar och Diablo2: Lord of Destruction var lurendrejerier också?

Jag håller dock med om att det är fult med alla micro-transaktioner som finns i vissa spel. Skulle personligen aldrig köpa ett spel där du måste betala för massa skit för att komma på samma nivå som andra när du spelar online. Förstår mindre företag (typ de som gör Natural Selections 2 eller War for the overworld) som säljer skins som en slags frivillig donation som man får någonting litet för.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Att spel körs via en portal drar typ inget alls, men när spelet går igenom två portaler med DRM och sedan spelet i sig har denovu och VMprotect för att skydda denovu så kan det bli kraftfull prestandaskillnad i spelet.

Ja det stämmer säkert om man ser det på det sättet. Dessvärre tror jag inte de kommer att ta bort kopieringsskydden då de inte gjort det tidigare.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Inte om det redan finns i spelet vid release. Då är det bara mjölkning av kunden.

Fast nu pratade jag om content som blivit cuttat för att det troligtvis inte fanns tid att göra klart till release.
Det händer ju ganska ofta. Spel som inte får DLC har troligtvis en del content och features som de ville ha med men som aldrig ser dagens ljus för att det inte fanns tid att göra klart.
DLC kan vara ett sätt att förverkliga orginalvisionen utan att bryta mot kontraktet med publisher.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Ubisoft lyckades strula till åtkomsten till mitt Uplay-konto med sin påtvingade tvåstegsverifiering. Det var ju tur att den trevliga kundtjänsten fixade det på direkten. Det verkade som flera hade haft samma problem minst sagt

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

har bojkottat detta bolag sen de skapade uplay, samma med EA och origin.

Bojkottar du steam oxå? Själv avskyr jag steam för deras usla kundsupport. Men kan tyvärr inte bojkotta dom pga det krävs steam för att spela vissa spel jag vill spela.
Mao. Vill man spela vissa spel får man acceptera att använda vissa tilläggstjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefan1981:

Bojkottar du steam oxå? Själv avskyr jag steam för deras usla kundsupport. Men kan tyvärr inte bojkotta dom pga det krävs steam för att spela vissa spel jag vill spela.
Mao. Vill man spela vissa spel får man acceptera att använda vissa tilläggstjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, använder enbart steam eftersom jag har majoriteten av mitt spelbibliotek där.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grishnackh:

Håller med om att det respektlösa utnyttjandet av mikrotransaktioner och DLCs i singleplayer-spel är osmakligt. Däremot får vi inte glömma att produktionskostnaden för AAA-spel hela tiden ökar och att grundpriset för de färdiga eller ofärdiga spelen inte ökat i samma takt. Med det sagt finns det självfallet grader i helvetet. Tycker att Skyrims och The Witcher 3:s DLCs är helt värda pengarna med tanke på det content man får. Däremot tycker jag det är osmkaligt att försöka sälja loot boxes och "hästarmor" i singleplayer-spel.

Det argumentet håller dock inte, för marknaden växer också. Förr när spelen fortfarande kostade 300kr och DLC, mikrotransaktioner, always-online osv inte fanns och utvecklingsstudion bestod av endast ett par människor så var marknaden oerhört liten och datorspelvärlden var inte mycket mer än kuriosa. Idag är det en biljonindustri och har fullkomligt exploderat. Samtidigt som antalet företag som gör spelen har minskat då de läggs ner och/eller slukas av The Big Three (EA, Ubisoft, Activision) så har deras marknad bara blivit större och större. Det enda som händer nu är att du får mindre för pengarna och du måste betala mycket, mycket mer för ett komplett spel. Och samtidigt så försöker de utnyttja tekniken till att lura dig att betala mer genom att rigga spelbalansen osv.

Mikrotransaktioner kan vara OK bara under två förutsättningar:

1: Det skall inte synas direkt under gameplay att det finns utan popups att du måste betala extra för att få ditten och datten. Du måste göra ett aktivt val att gå till någon butikssida för att sedan kunna köpa...:

2: ...Endast kosmetika. Inget som förändrar din karaktärs stats, utan det kan vara mer för att visuellt förändra din spelare och göra den mer unik.

Allt annat i form av extra uppdrag osv skall alltid avskiljas till en expansion eller större DLC där man får mycket mer för de pengarna en DLC kostar. Som du säger, "horse armor" och lootboxes är ett absolut no-no och borde försvinna, och allt pre-order junk likaså då man köper grisen i säcken. Att som t.ex Ubisoft gjorde med AC: Origins där de erbjöd extra uppdrag också ifall man förbokade var riktigt riktigt fult. Det är en sak som man nu får någon kosmetisk puffra eller dräkt, men att klippa ut en del av spelet och göra det tillgängligt endast för de som ger pengar för nåt som inte ens är färdigt eller kvalitetstestad är bara så girigt det kan bli. Och sånt gör att jag hellre piratar spelen då jag vill ha tillgång till ALLT, och det kan jag inte ens få även om jag köper spelen och alla DLC:n för att jag går miste om pre-order-uppdragen som jag var tvungen att betala för INNAN spelet kom ut...

Fy fan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Det argumentet håller dock inte, för marknaden växer också. Förr när spelen fortfarande kostade 300kr och DLC, mikrotransaktioner, always-online osv inte fanns och utvecklingsstudion bestod av endast ett par människor så var marknaden oerhört liten och datorspelvärlden var inte mycket mer än kuriosa. Idag är det en biljonindustri och har fullkomligt exploderat. Samtidigt som antalet företag som gör spelen har minskat då de läggs ner och/eller slukas av The Big Three (EA, Ubisoft, Activision) så har deras marknad bara blivit större och större. Det enda som händer nu är att du får mindre för pengarna och du måste betala mycket, mycket mer för ett komplett spel. Och samtidigt så försöker de utnyttja tekniken till att lura dig att betala mer genom att rigga spelbalansen osv.

Mikrotransaktioner kan vara OK bara under två förutsättningar:

1: Det skall inte synas direkt under gameplay att det finns utan popups att du måste betala extra för att få ditten och datten. Du måste göra ett aktivt val att gå till någon butikssida för att sedan kunna köpa...:

2: ...Endast kosmetika. Inget som förändrar din karaktärs stats, utan det kan vara mer för att visuellt förändra din spelare och göra den mer unik.

Allt annat i form av extra uppdrag osv skall alltid avskiljas till en expansion eller större DLC där man får mycket mer för de pengarna en DLC kostar. Som du säger, "horse armor" och lootboxes är ett absolut no-no och borde försvinna, och allt pre-order junk likaså då man köper grisen i säcken. Att som t.ex Ubisoft gjorde med AC: Origins där de erbjöd extra uppdrag också ifall man förbokade var riktigt riktigt fult. Det är en sak som man nu får någon kosmetisk puffra eller dräkt, men att klippa ut en del av spelet och göra det tillgängligt endast för de som ger pengar för nåt som inte ens är färdigt eller kvalitetstestad är bara så girigt det kan bli. Och sånt gör att jag hellre piratar spelen då jag vill ha tillgång till ALLT, och det kan jag inte ens få även om jag köper spelen och alla DLC:n för att jag går miste om pre-order-uppdragen som jag var tvungen att betala för INNAN spelet kom ut...

Fy fan...

Lite komiskt att spelbolagen som är störst och tjänar mest inte är de som publicerar de bästa spelen.
Tänk va hemskt att leva i en värld med endast ea, ubisoft och activision spel