Permalänk
Medlem

Bra böcker till en 11-åring?

Min dotter läser en del men har inte riktigt fastnat för någon bok eller bokserie så där som jag själv kommer ihåg att jag gjorde i den åldern. Igår kväll klagade hon på att hon inte hade något att läsa så nu tänkte jag försöka få igång henne med en "riktig" bok. Gärna första boken i en riktigt bra serie.

Vad ska jag skaffa henne tycker ni? Harry Potter och Sagan om ringen får vänta lite, hon är nog inte riktigt där än.

Permalänk
Medlem

Harry Potter tycker jag är perfekt för någon som år elva, de första böckerna är tydligt skrivna för lite yngre. Sen mognar innehållet lite för varje bok, så hon kanske ska läsa en om året som den första Harry Potter-generationen fick göra?

Permalänk
Medlem

Harry Potter är väl perfekt för en 11-åring? Tror att väntar du längre med dessa böckerna så är det annat här i världen som dyker upp och hon vill hellre lägga tid på det än att läsa..

Gotrek and Felix är en annan bra serie (den tappade lite i Orcslayer, men blev bättre igen efter denna..), men kanske inget för någon som är 11, men för er andra som är ute efter något bra att läsa!

Permalänk
Medlem

Min Son gillade Percy Jackson serien bättre än Harry Potter

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är lite mer abstrakt, men ta med henne till ett (större) bibliotek och låt henne flanera runt där och välja själv vad hon är intresserad av. Att ha ett stort urval och dessutom ingen press på att det kostar pengar att läsa kan öppna för ökat intresse.

Konkreta tips har jag dessvärre inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som de andra har skrivit, Harry Potter. Jag växte upp med de böckerna (var 12 år när första boken kom 1999) och älskade dom. Tycker inte att 11 år är för tidigt att börja med Harry Potter då handlingen i de första böckerna inte är lika mörk som de avslutande och det tar nog en 11-åring ett par månader att läsa varje bok om hon inte plöjer igenom dom så hon hinner bli nåt år äldre innan folk börjar dö osv.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag hatade att läsa när jag var yngre och läraren mer eller mindre tvinga mig att läsa imorgon när kriget kom och jag fastnade totalt och läste klart hela serien. Jag va nog dock något äldre kanske runt 14

Permalänk
Medlem

Min son gillade en dagbok för alla mina fans, rätt lång bokserie nu. Lättläst, roligt och lagom långa böcker.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag läste alla Harry Potter på 2 månader när jag var 10 år. De börjar som sagt relativt enkelt men sedan ökar svårighetsgraden lite för varje bok. Definitivt en rekommendation från mig.

Spejarens lärling är en serie med 11 böcker tror jag och medans jag inte riktigt minns hur de är skrivna minns jag att jag tyckte om dem väldigt mycket när jag läste dem.

Annars finns väl Percy Jackson men jag personligen tror jag att de kan upplevas som svårare.

Permalänk
Medlem

Nu är jag väl kanske fel "kön" så att säga och ser här att killarna föreslår böcker jag med tänkte på
Men mina systrar minns jag läste när jag var yngre, saker som i stil med Anne på Grönkulla , har för mig det fanns en stor serie ungdoms och flickböcker som handlade om hästar som hette Penny (snodde en av dem av systrarna och läste och minns det var välskrivet även om det inte var min grej)
Fem-serien har du ju också, Kitty osv, det bör finnas massor därute
Förslaget om att gå till bibliotek är utmärkt början också, finns mängder där att läsa
Jag var 11 när jag läste sagan om ringen, så det är inte för tidigt, men det tog mig tid förstås men jag var helt fast

Fråga andra mammor om råd om det också, ens egen mor och syskon om man har det, brukar kunna vara ett jädra bra uppslag för såna där tips

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Hela darren shawn serien är väldigt väldigt bra, läste den själv som liten

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

En serie böcker jag själv älskade som 11åring var Lloyd Alexanders serie om landet Prydain.
Kan varmt rekommenderas. Är väl svåra att köpa idag men bör finnas på biblioteket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Tycker inte att 11 år är för tidigt att börja med Harry Potter då handlingen i de första böckerna inte är lika mörk som de avslutande

Jag är inte klar över ifall problemet med Harry Potter skulle vara att handlingen är mörk, eller att språket är för svårt? Om det är det senare så ger Hegas förlag ut en mängd lättlästa böcker, så man kan kanske hitta någon populär bokserie från deras utbud?

(Det är svårt att rekommendera något till en ospecifik elvaåring när det är sån gigantisk skillnad i läsvana, känslighet och intressen. Själv började jag av eget intresse läsa igenom Bibeln som sjuåring (även om jag inte tog mig igenom hela), och sedan läste jag igenom Stephen Kings "It" på engelska när jag var tolv, men jag gissar att de inte är lämpliga rekommendationer för alla i de åldrarna.)

Permalänk
Inaktiv

@Perb:

Spejarens Lärling och Vargbröder är riktigt bra böcker!

Permalänk
Medlem

När jag var liten läste jag mycket av Jules Verne, Enid Blyton, Sivar Ahlrud, Anders Jacobsson och Sören Olsson.

Som många andra skriver, gå till biblioteket tillsammans. Ge er tid där. Det är kan vara spännande att gå runt och titta bland böcker, få sitta ner och bläddra lite. Ta med sig de som verkar kul hem.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Terry Pratchets Discworld-serie är fruktansvärt rolig. Tyvärr är den svenska översättningen inte klockren men det är en lång serie och så småningom kan hon gå över till de engelska versionerna som är kanon.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Narnia-böckerna kanske?`

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Många bra tips, keep 'em coming.

Orsaken till att jag är lite tveksam till HP och LotR är att de nog verkar lite för avskräckande (tjocka) för henne. Ni behöver inte övertyga mig om att de är bra

Tanken är att få igång henne med att läsa lite längre böcker och sen styra över henne på ovanstående när hon upptäckt att de tjockare böckerna ofta är bättre.

Permalänk
Medlem

David Eddings böcker, kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Min dotter läser en del men har inte riktigt fastnat för någon bok eller bokserie så där som jag själv kommer ihåg att jag gjorde i den åldern. Igår kväll klagade hon på att hon inte hade något att läsa så nu tänkte jag försöka få igång henne med en "riktig" bok. Gärna första boken i en riktigt bra serie.

Vad ska jag skaffa henne tycker ni? Harry Potter och Sagan om ringen får vänta lite, hon är nog inte riktigt där än.

Sagan om Ringen kanske är lite för tung än så länge, men kanske en annan Tolkien bok: "Bilbo - En hobbits äventyr" (eller "Hobbiten eller bort och hem igen" som den heter i den senaste översättningen)?

Inte lika tjock som Sagan om Ringen, och mer anpassad för en yngre läsekrets. I mitt tycke ganska perfekt för en 11-åring.

Permalänk
Medlem

När jag var 11 började jag läsa Halo böckerna Kanske inte det bästa om man inte är insatt i serien dock. Annars är Hobbit ganska bra, läste den 2-3 gånger när jag var tonåring.

Permalänk

När ja va den åldern läste jag typ narnia böckerna för att sedan stega upp till sagan om ringen när narniaböckerna var slut.

Även hobbit är lite mer lättläst insteg n sagan om ringen och kan va ett alternativ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

"Fem"-böckerna av Enid Blyton gillade jag i den åldern.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Sagan om Belgarion(5 böcker) av David Eddings > Allt annat.
Finns även en uppföljare vid namn Sagan om Mallorea(5 böcker).

Mvh r3mpuh 🤗

Permalänk
Medlem

Vargbröder är en välskriven serie där det finns massvis med böcker i serien, men varje bok är rätt tunn i sig (kanske 200-300 sidor), kanske kan va något, en bok är inte avskräckande alls, men tittar på hela serien tar den upppskattningsvis upp en halv hyllmeter...

läste den serien massvis när jag var ca 10-13 år! även min syster läste den när hon kom upp i samma ålder.
rekommenderas starkt!'

Länk till bok 1 vid intresse!:
https://www.bokus.com/bok/9789155255572/vargbroder-1/?gclid=C...

Edit1: länk lades till

lade till länk
Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag är inte klar över ifall problemet med Harry Potter skulle vara att handlingen är mörk, eller att språket är för svårt? Om det är det senare så ger Hegas förlag ut en mängd lättlästa böcker, så man kan kanske hitta någon populär bokserie från deras utbud?

(Det är svårt att rekommendera något till en ospecifik elvaåring när det är sån gigantisk skillnad i läsvana, känslighet och intressen. Själv började jag av eget intresse läsa igenom Bibeln som sjuåring (även om jag inte tog mig igenom hela), och sedan läste jag igenom Stephen Kings "It" på engelska när jag var tolv, men jag gissar att de inte är lämpliga rekommendationer för alla i de åldrarna.)

samma här, jag kunde läsa från att jag var fem år och konsumerade väldigt mycket "vuxenliteratur" utöver barnböcker redan i ganska unga år, typ Oliver Twist, jorden runt på 40 dagar, Röde orm, Robinson Crusoe osv så jag är väl inget bra exempel engetligen haha.

kom dock på ytterligare ett bra exempel till TS, Gullivers underbara resor, perfekt bok för den åldern

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Hej!

Jag tycker att The C Programming Language skriven av Brian W. Kernighan och Dennis Ritchie är ett utmärkt val, jag hade själv blivit glad om jag hade fått den möjligheten presenterad för mig i den åldern. Inte bara får hon möjlighet för att använda sin kreativitet utan hon lär sig också ett viktigt hantverk.

Trevlig helg och lycka till med läsandet!

Permalänk

Bröderna Hardy läste jag själv i den åldern och det var som jag kom ihåg munter och lättläst läsning. Det fristående böcker. Denna t ex https://shopcdn.textalk.se/shop/19737/art37/h5485/23785485-or...

Sen en bok jag kom ihåg över alla andra i åldern är nog Jules Vernes en världsomsegling under havet. Som enskild bok tror jag det nog var denna som mest fick upp min fascination för teknik och naturvetenskap.

Permalänk
Medlem

@Perb: Jag läste Vargbröder i den åldern. kan rekommendera dom böckerna starkt

Permalänk
Medlem

Bert och Sune-böckerna läste man väl typ i den åldern?

Visa signatur

Grubblare