ett sätt att kopiera filnamn från jpeg bilder?

Permalänk

ett sätt att kopiera filnamn från jpeg bilder?

ja har 100 jpeg bilder, med olika namn i mapp1
sedan har jag 100 andra jpeg bilder med andra namn i mapp2.

finns de ett enkelt sätt att kopiera alla namn på bilderna i mapp 1 till mapp 2:s bilder?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Ladda ner total commander.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken fil ska få vilket namn är då följdfrågan.
Om du har bilder med namn a, b och c i första mappen och bilder med namn x, y och z i andra mappen, hur ska du definiera att det är bild x och inte y som ska byta namn till a? Det här behöver förtydligas om du ska automatisera funktionen.
(Edit: förtydligande. Ge exempel på filnamn från ena och andra mappen så kanske vi kan reda ut vad som kan göras åt saken)

Du kan kopiera över alla filnamn till en textfil enkelt i CMD om det underlättar:
dir "C:\mapp_med_bilderna" > C:\fil_med_filnamn.txt
echo "Filnamnen är nu kopierade"
Men det kanske inte hjälper.

Det finns en del automagiska funktioner total commander som Blofeld nämnt men det förutsätter väl att man kan få in en definition kring vilken fil som ska få vilket namn eller att nån enklare regex + ändelese kan användas för att sätta nya namn

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är det samma bilder i de olika mapparna, men kanske med olika upplösning?
Och du vill inte namnändra för hand i den andra mappen?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Powershell.
Det blir typ 1-2 rader kod om det går att sortera namnen rätt i förhållande till varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@henkiii: hehe, kommentarer som det där som får mig att må illa när jag tänker på Powershell.

"oh, thats simple in powershell. Just do

(50 lines of code)

and just do (some obscure command).

Powershell är en lösning den dagen man inte måste spendera 40 timmar åt att lära sig kommandon.

Permalänk

jag var nog ganska otydlig, de jag egentligen vill göra, är att sätta en textruta vid sidan av en del jpeg bilder jag har, tanken med de jag frågade först var en längre väg att gå dit, så kanske dumt..

Om man har ett gäng jpeg bilder, storlek 600x1000 pixlar stora och vill ha en plats vid sidan om bilden, vänster eller höger spelar mindre roll, där man kan klistra in en text, hur gör man de lättast? Jag har funderat och provat lite, men kommer inte på ett enkelt sätt.

Jag kan ju skapa en ny bild med en färgad bakgrund som är lite större 1000x1000 pixlar, sedan dra över varje bild för sig själv över bakgrunden, sedan klistra in texten, sedan spara de hela och namnge igen,, men detta är för tidskrävande då det är ett större antal bilder...

Tanken var att öppna en bild i taget som redan har rätt namn, lägga till en text vid sidan, och klicka spara, klart!!! men det är väl inte så lätt va?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

@boibo: Så klurigt är det inte.
Jag hade tänkt skriva kodsnutten med, men de blev lite bökigt på mobilen så jag pausade.
Dock verkar ha misstolkat vad OP ville åstadkomma, antog att filerna bara skulle döpas om.

Om man vill hämta filnamn från en mapp och använda dessa på filer i en annan man är det ju "bara" att köra föjande kodsnutt.
Lite längre skrivet för att eventuellt göra det mer lätt att förstå.

$i = 0 #bygg två arrayer/listor med filerna $mapp1 = Get-ChildItem -path "D:\felnamn" -file $mapp2 = Get-ChildItem -path "D:\branamn" -file foreach($fil in $mapp1) { $i++ # $i definerar vilken rad i listan med rätt namn vi hämtar try { #ta bort -whatif för att köra på riktigt. Rename-Item -path $fil.fullname -NewName $mapp2[$i].name -Verbose -WhatIf } catch { write-host "slut på bra namn till " $fil.FullName " :( " -ForegroundColor Yellow } }

Powershell_ISE eller liknande editor är ju att rekommendera för att den färglägger kommandon, autokompletterar kommandon osv.

Men TS verkar ju vilja ha någon sätt att rita om bilder i bulk, och där blir det nog tyvärr inte så lätt att använda powershell, även om det säkert är möjligt.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som något för ImageMagick

Permalänk

jag vill bara kunna lägga till en text vid sidan av en bild, så enkelt de går......
har provat ett tag nu, kommer inte vidare, för man kan ju inte börja skriva en text vid sidan av en bild om de inte finns nåt att skriva på... så man måste ju göra bilden bredare, alltså tillföra en tom remsa vid sidan om först, sedan skriva texten på den.. men hur?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

ok, då har jag egentligen bar en fråga: hur upprepar man en sak man gör i photoshop? eller kan man göra en ändring på flera bilder samtidigt?

jag använder photoshop cs, där öppnar jag en bild, och under bild/storlek på arbetsyta så kan jag enkelt göra bilden bredare, så nu kan jag lätt tillföra min text, MEN detta tar ju lite tid att göra de på varje bild, om jag öppnar 10 bilder i photoshop, kan jag göra samma sak på alla 10 bilderna samtidigt? eller kanske lättare att upprepa en händelse lite snabbare?

alla bilderna är jpeg och exakt lika stora i pixlar, men heter olika..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ok, då har jag egentligen bar en fråga: hur upprepar man en sak man gör i photoshop? eller kan man göra en ändring på flera bilder samtidigt?

jag använder photoshop cs, där öppnar jag en bild, och under bild/storlek på arbetsyta så kan jag enkelt göra bilden bredare, så nu kan jag lätt tillföra min text, MEN detta tar ju lite tid att göra de på varje bild, om jag öppnar 10 bilder i photoshop, kan jag göra samma sak på alla 10 bilderna samtidigt? eller kanske lättare att upprepa en händelse lite snabbare?

alla bilderna är jpeg och exakt lika stora i pixlar, men heter olika..

Du skulle inte kunna ge exempel på bilder före och efter inklusive filnamn?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

kom på det, man använder funktionsmacron i photoshop, spelar in vad du gör, sedan upprepar på alla andra bilder, skitenkelt,,, funka perfekt o sparar massor av tid

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

@musse pigg: Grym hantering av fil- och katalognamn om man inte behärskar ps: http://www.123renamer.com/
Edit: Bah... det var den här jag menade: http://www.1-4a.com/rename/
Edit2: Ah... LightRoom om man har det stödjer batchjobb med vattenmärkning... något gratisalternativ känner jag inte till.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Photoshop script som du nämnde är säkert kraftfullt så du kan koda i den.

Photoshop ska ha ett OLE inteface, folk på internet säger att det har blivit sämre, men här är den en som gör en delphi.
https://stackoverflow.com/questions/38541449/photoshop-automa...

Detta kräver sin person och frågan är om inte avancerade inspelningsapplikationer som AutoHotKey kan fixa det? Alltså du får självklart koda script, inte bara spela in.

Sist så tycker jag du har varit otydlig vad du vill åstadkomma, det verkar som att den första inlägg nämner ett problem och du sedan pratar om att kopiera in filnamnet i bilden.

Permalänk

det jag vill är enkelt: lägga till text vid sidan av en bild, men samtidigt behålla filnamnet på bilden, så jag slipper namnge den igen.... alltså öppna bilden som heter: svante i skogen 2017-08-12, lägga till en text vid sidan av bilden som beskriver bilden mer, klicka på spara, klart!!! har man +500 bilder man vill göra så på, så är varje steg som förenklar det guld värt...

De enklaste sättet nu som jag kommit på är: öppna bilden i photoshop 600x1000pixlar, förstora arbetsytan åt höger så bilden blir 1200x1000 pixlar, skriva en text vid sidan... stänga ner photoshop, då frågar den om du vill spara bilden, ja trycker man, och den sparas i samma namn..

Använder man då inspelning via functionsmacron, så kan man spara de som macro1,,, sedan ööpnar man 100 bilder på en gång, använder macro 1 på en bild i taget(som då ökar arbetsytan åt höger), när jag gjort de på alla 100 bilderna, så skriver jag in text på varje bild, när de är klart, så stänger jag ner varje bild, photoshop frågar då om jag vill spara ändringarna, ja, nån fråga till: ja... klart!! jag slipper namnge varje bild på detta viset då de redan är namngivna, de sparar tid..

Om någon vet ett enklare/snabbare sätt,,, fram med det, jag lyssnar....

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Är det väldigt viktigt att informationen är synlig i bilden?

Om inte så är det helt klart lättare att lägga till informationen som metadata till bilden, med bonusen att man slipper att återkomprimera bilden osv som kommer att ytterligare degradera kvaliteten.

Om informationen måste vara en del av bilden så skulle jag titta närmare på redan nämnda ImageMagick.

Permalänk
Skrivet av Gropenator:

Är det väldigt viktigt att informationen är synlig i bilden?

Om inte så är det helt klart lättare att lägga till informationen som metadata till bilden, med bonusen att man slipper att återkomprimera bilden osv som kommer att ytterligare degradera kvaliteten.

Om informationen måste vara en del av bilden så skulle jag titta närmare på redan nämnda ImageMagick.

går bra om man kan se texten på annat sätt också, hur gör man då..

tanken är att man enkelt ska kunna bläddra mellan bilderna, sedan snabbt läsa texten om man vill men högst en musklick....

provat ImageMagick, men tycker photoshop gör de jag vill om jag nu ska få texten synlig vid sidan av bilden... men när jag tänker på det, visst vore de bra om bilden såg ut som original från början för att kunna få fram text när man vill.... vilka program använder man då, och hoppas de inte blir krångligare än mitt sätt med photoshop, för så håller jag mig till de sättet jag vet funkar nu..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

tanken är att man enkelt ska kunna bläddra mellan bilderna, sedan snabbt läsa texten om man vill men högst en musklick....

En HTML-sida som visar orginalbilderna och beskrivning? Eller måste beskrivningen synas i själva bilden?

Någon som är snabbare än jag på PowerShell kan säkert skriva ett script som skapar en sådan HTML-sida utifrån filerna i en mapp med filnamnet som rubrik över varje bild. Sedan kan du manuellt byta ut filnamnen mot den riktiga beskrivningen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av musse pigg:

jag var nog ganska otydlig, de jag egentligen vill göra, är att sätta en textruta vid sidan av en del jpeg bilder jag har, tanken med de jag frågade först var en längre väg att gå dit, så kanske dumt..

Om man har ett gäng jpeg bilder, storlek 600x1000 pixlar stora och vill ha en plats vid sidan om bilden, vänster eller höger spelar mindre roll, där man kan klistra in en text, hur gör man de lättast? Jag har funderat och provat lite, men kommer inte på ett enkelt sätt.

Jag kan ju skapa en ny bild med en färgad bakgrund som är lite större 1000x1000 pixlar, sedan dra över varje bild för sig själv över bakgrunden, sedan klistra in texten, sedan spara de hela och namnge igen,, men detta är för tidskrävande då det är ett större antal bilder...

Tanken var att öppna en bild i taget som redan har rätt namn, lägga till en text vid sidan, och klicka spara, klart!!! men det är väl inte så lätt va?

Tänk på att du förlorar kvalitet för varje JPEG-omgång och att det är extra synligt på just text. Överväg att spara som PNG istället, förutom om det innebär att filerna blir orimligt stora.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers