Permalänk
Medlem

dator startar om sig med 2ram stickor

Som rubriken lyder. Min dator bara startar om sig hela tiden när jag sätter i 2 ram stickor. Har testat dom en och en och då funkar det men så fort jag sätter i båda så funkar det inte.
Jag har testat att uppdatera bios vilket inte hjälpte. någon som vet vad det kan bero på.

Permalänk
Medlem

Felaktiga stickor. Köp nya.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av exarel:

Som rubriken lyder. Min dator bara startar om sig hela tiden när jag sätter i 2 ram stickor. Har testat dom en och en och då funkar det men så fort jag sätter i båda så funkar det inte.
Jag har testat att uppdatera bios vilket inte hjälpte. någon som vet vad det kan bero på.

I BIOS/UEFI brukar det gå att styra spänningen till minnen och det kan vara värt ett försök att höja den en aning.

I vilket läge är det som datorn startar om sig, är det redan under uppstart eller senare?

Skrivet av Captain_Spock:

Felaktiga stickor. Köp nya.

Inte riktigt så hjälpsamt. Vill du förklara på vilket sätt de skulle vara felaktiga om de fungerar var för sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

I BIOS/UEFI brukar det gå att styra spänningen till minnen och det kan vara värt ett försök att höja den en aning.

I vilket läge är det som datorn startar om sig, är det redan under uppstart eller senare?

Inte riktigt så hjälpsamt. Vill du förklara på vilket sätt de skulle vara felaktiga om de fungerar var för sig?

Den startar om sig bara några sekunder efter man tryckt på knappen och man får då ingen bild
Får kolla om det hjälper att höja spänningen

Permalänk

vore ju bra och veta lite mer hårdvara ju.
satt dom i rätt slots etc?

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ARAGON_GVD:

vore ju bra och veta lite mer hårdvara ju.
satt dom i rätt slots etc?

Vad menar du med rätt slots? Mig veterligen finns det ingen konfiguration av slots som ska ge omstart. Håller med om att modell på moderkort och RAM vore iofs intressant.

Permalänk

du har antingen 2,4 eller 8 slots till ddr,sätter du i "fel" slots kan det bidra till omstart etc så ja!d har betydelse för oss andra och veta för att kunna hjälpa dig.

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P