Permalänk
Medlem

AM4 Val av processor

Jag ska plocka ihop 2 stycken billigast möjliga datorer till 2 pensionerade damer som i stort sett använder dem till att surfa/bank och myndighetskontakter/släktforskning/Facebook och liknande.

Släktforskningen körs via särskild programvara och via Web-appar:

https://www.arkivdigital.se/online/gamla

https://sok.riksarkivet.se/om-soktjansten?infosida=om-bildvis...

Dock ska en av dem också köra en server som visar deras släktforskningsresultat.

I dag har båda datorer som lätt skulle platsa på ett museum.

Jag skulle därför vilja höra om det är någon som har erfarenhet av följande processorer och som kan rekommendera någon av dem:
AMD A6-9500E Processor
AMD A10-9700E Processor
AMD A12-9800E Processor

Permalänk

Busget? Ska den innehålla en grafikdel kolla på inet. Återkommer med lite snart

Permalänk
Medlem

Jag har själv en hel del grejor över efter min egen uppgradering till Ryzen som jag tänker använda.

Det är egentligen bara 2 processorer + 1 moderkort + 1 chassi med nätagg som behövs. Grafiken ska köras på den inbyggda.

Permalänk

9700 eller 9800an är de jag skulle valt 9500an har bara 2 kärnor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

9700 eller 9800an är de jag skulle valt 9500an har bara 2 kärnor.

Det är väl det där med kärnorna som jag funderar på eftersom en av dem ska köra en server (som har kanske har 100 besök per månad). Eftersom det är så få besökare på den borde ju även en två-kärnig räcka till de stunder det är någon inne på den.

Permalänk
Medlem

A8 9600 699 kr Finns ingen anledning att köpa en bättre CPU.

Intel G4600 är ett bättre alternativ ifall du också behöver köpa moderkort mycket bättre enkeltrådad prestanda och likvärdigt flertrådad prestanda.

G4600 749 kr

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd

om inte jag minns fel är väll 9600an 4 kärnig och riktigt billig och känns som vettigaste valet då 9500an är en hundring billigare

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Bengti:

Det är väl det där med kärnorna som jag funderar på eftersom en av dem ska köra en server (som har kanske har 100 besök per månad). Eftersom det är så få besökare på den borde ju även en två-kärnig räcka till de stunder det är någon inne på den.

Visst men 300kr extra och ni får 2 extra kärnor är värt tycker jag i alla fall.
Sen finns ju även A8-9600 som även den har 4 kärnor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

#Anders9110

Hur jag kunde missa 9600 när jag ändå var inne på Komplett vet jag inte - tack för tipset. Vad gäller Intel så har jag inget till övers för dem.

#jOnÄTÄn

Egentligen är det inga pengar så det spelar ingen roll om jag köper den dyraste eller den billigaste utan jag var mest nyfiken på om 2 kärnor räcker.

Permalänk
Medlem

Nu vill jag inte vara sån, men A8 9600 bygger på gamla Excavator, så "4 kärnor" ska tas med en nypa salt. Jag hade personligen hellre valt en Intel G4600 i så fall...

AMD's nya APU:er baserade på Zen kommer inte förrän nästa år någon gång tyvärr

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric: Det är sant men de duger fortfarande till Surf och media datorer och TS har moderkort till AM4 ifall han inte hade det så hade definitivt Intel varit ett bättre alternativ.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Starric:

Nu vill jag inte vara sån, men A8 9600 bygger på gamla Excavator, så "4 kärnor" ska tas med en nypa salt. Jag hade personligen hellre valt en Intel G4600 i så fall...

AMD's nya APU:er baserade på Zen kommer inte förrän nästa år någon gång tyvärr

Men en g4600d plattform har ju inget roligt att uppgradera till. AM4 har roligare framtid. Och en A8 9600 klarar det som de vill.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Man kan absolut göra sådant på en dualcore 9500 utan problem och man kan göra mer än många tror och min mormor satt och körde alla dom sakerna på en singelcore amd socket A med 1gb ram och windows xp utan den var så speciellt slö och det den sunkade mest på är youtube i fullskärm

Med integrerad gpu så används den för videos o.s.v så man får bra media prestanda och resterande prestanda duger gott som enkel kontors dator och har en gammal dell jag använder ibland med en core 2 duo e8400 som är slöare och 4gb ram och är inte minsta problem för "normala" arbeten

Men det känns lite dumsnålt att gå dualcore när quad ligger så nära i pris

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

#richie.f

Jag håller med dig när det gäller Zen-baserade APU:s men i det här fallet beror "brådskan" på att en av datorerna har packat ihop och att det fortfarande går att uppgradera till dem senare.

#lord_vasagos

Jag håller med dig - det blir en quad core.

Permalänk
Medlem

Tack allihop för värdefull input - imorron skickar jag in beställning på det som behövs och åker till "Borlänge Ta-Till-Vara Butiken" och letar efter ett hyfsat chassi.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bengti:

Tack allihop för värdefull input - imorron skickar jag in beställning på det som behövs och åker till "Borlänge Ta-Till-Vara Butiken" och letar efter ett hyfsat chassi.

Tycker själv att A8 9600 verkar väldigt prisvärd, låt oss höra hur det blev.
Släktforskning i alla ära, men även tanter kan tycka enklare spel är kul, typ patiens mahjong etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |