Övergå från Windows till Linux men vilket av dem?

Permalänk

Övergå från Windows till Linux men vilket av dem?

Sitter nu och funderar på att övergå från Windows till Linux mest för att pröva nya grejer, vilken version skulle ni rekommendera?
Funderar mellan:

  • Ubuntu

  • openSUSE(?)

  • Arch Linux

  • Elementary OS

För de som undrar så spelar jag en del också men programmerar mest C++ och redigerar videos och bilder.

Permalänk
Medlem

Prova istället och se vilka du gillar. Brukar gå att köra en liveversion via usb, inte så svårt att installera om på hårddisken heller. Med det sagt.

Ubuntu har bra support, rätt basic operativsystem, inte många buggar.

Arch Linux är hardcore, inte så lätt att komma in i.

Elementary OS ser riktigt snyggt ut, rätt likt ubuntu annars.

Manjaro kan jag också rekommendera, det använder sig av pacman vilket vissa föredrar.

Permalänk
Medlem

Ubuntu är ett perfekt OS för nybörjare.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Kubuntu. Allt som är bra med Ubuntu men med en normalare skrivbordsmiljö. Eller kanske Cinnamon Mint.
Kvittar egentligen, då skrivbordmiljöer går att installera kors och tvärs, men Ubuntus nuvarande default är rätt efterblivet.

Permalänk
Avstängd

Börja med Ubuntu OS. Dock finns det ju olika skrivbordssystem, min favorit är Ubuntu Budgie: https://ubuntubudgie.org/

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Ubuntu är en bra början.
När det gäller laptops så gillar vissa laptops vissa linux bättre överlag.
Ununtu 17.10 får gnome som standard vilket bland annat Fedora kör (vilket också är ett alternativ)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

KDE neon, baserad på Ubuntu.
https://neon.kde.org/

Permalänk

Jag skaffade nyligen Linux för första gången på en gammal laptop och valde Linux Mint. Du fungerar kanon och ser bättre ut än Windows.

En rolig grej är att trackpaden inte fungerat som den ska på flera år i Windows ( även efter ominstallation) men i Linux är den lika bra som vilken ny laptop som helst.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Hade börjat med Ubuntu och därefter gått vidare när man väl börjat lära sig grunderna. Väldigt bra OS för nybörjare, men lite väl tungdrivet gentemot andra skulle jag säga (iaf själva Desktop Environment).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Bara du själv kan veta vilken som är rätt för dig. Du har fått många bra tips redan, men jag vill även tillägga att du kan kolla på "reviews" på youtube (exempelvis: https://youtu.be/nnww-mycuYQ ) för att snabbt få en uppfattning om vad som är vad. Ytterligare ett tips är att köra VirtualBox och installera ett flertal olika distros som virtuella maskiner så kan du snabbt testa flera olika som du är intresserad för utan att det går åt allt för mycket tid. Tänk dock på att upplevelsen från en virtuell maskin till en fysisk kan skilja sig en del.

Permalänk
Medlem

Jag kör Arch på allt som går men det kräver en lite högre generell-kunskaps-tröskel än exempelvis Ubuntu. Det roliga är att du får konfigurera mycket själv vilket tvingar dig till att förstå vad det är du gör.

Communityt är fantastiskt, jag gillar paketsystemet och att allt är väldigt light weight.
Kan varmt rekommendera men är du helt färsk kommer du springa på bry.

Permalänk
Inaktiv

Debian, enkel och funktionell. Det finns hur stort community som helst.

Det finns många distributioner som är enklare att enbart skapa en webbläsardator eller liknande på, men så fort man ska göra något så kan det bli problem. Nu inte sagt att debian är bäst, men för mig så har jag enklast fått igång saker där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Debian, enkel och funktionell. Det finns hur stort community som helst.

Bra att veta om Debian är att det är en ganska långsam distro som tar lång tid på sig att exempelvis uppdatera kernel och grafikdrivrutiner. Kan vara en nackdel om man vill spela de senaste spelen, men å andra sidan vet man att man får en stabil distro. Samma sak gäller de olika LTS och Enterprise distributionerna som Ubuntu 16.04, openSUSE, RHEL och så vidare.

Exempel på mer bleeding edge distros som är mer uppdaterade:
Ubuntu (utan LTS, alltså sexmånaders-releaserna)
openSUSE Tumbleweed (rullande distro)
Arch (rullande distro)
Fedora
Debian Sid (rullande testversion av Debian)

Steam och de flesta spelutvecklare fokuserar på Ubuntu, så vill man att spel fungerar problemfritt är det förmodligen där man vill vara. Det betyder inte att spel inte fungerar på andra distros, men då kan det ibland behövas lite knep innan saker fungerar.

Permalänk
Inaktiv

Vill man se vad som är populärt bland Linux-gamers så kan man ta en titt på denna sidan:
https://www.gamingonlinux.com/users/statistics

Permalänk
Medlem

Om du ska använda Linux till att spela rekommenderar jag Solus. Dom har lagt ner mycket energi på att få Steam att fungera bättre genom att kringå Steams inbyggda runtime.

https://github.com/solus-project/linux-steam-integration

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cecar:

Om du ska använda Linux till att spela rekommenderar jag Solus. Dom har lagt ner mycket energi på att få Steam att fungera bättre genom att kringå Steams inbyggda runtime.

https://github.com/solus-project/linux-steam-integration

De jobbar på att paketera Steam med Snap vilket gör att deras implementation kommer fungera i många distros, inte bara i Solus. Sedan kan man ju visa sitt stöd genom att använda Solus iallafall. Verkar som en trevlig distro!

Permalänk
Avstängd

Jag har kört ganska många olika men återkommer oftast till mint med cinnamon eller mate men börjar gilla cinnamon lite mer i dag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Jag har vuxit fast med Arch så det är vad jag rekommenderar
Sure, det är svårt att komma in i till en början, men man lär sig en hel del och det är bra mycket trevligare system i mitt tycke. Du kan få det som du vill ha det relativt enkelt och wikin är underbar.

Min andra rekommendation är Fedora även om det var ett par år sedan jag körde det sist. Enkelt att komma igång med om du vill ha ett komplett system direkt.

Bästa är att testa, börja enkelt och lära längs vägen.

Visa signatur

PHOBOS | R7 5700G | RX 7900 XT && ZELOS | Envy x360 | R7 4700U, båda med Fedora Silverblue.

Permalänk
Avstängd

Du kan ju prova https://zorinos.com/ den ser ut nästan som Windows 7.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheNorthernlight:

Jag har vuxit fast med Arch så det är vad jag rekommenderar

Kör det på min gamla laptop. Rekommenderas, men kanske inte till nybörjare

Permalänk
Medlem

Manjaro. Det har allt som är bra med Arch, fast är redo att användas direkt efter installation likt Ubuntu eller Mint.

Finns med olika wms för olika smaker.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk

Röstar på Linux Mint, alternativt Linux Lite, Lite känns lite mer bantad och mint lite mer av allt, men båda är bra.

Bytte till Mint på tantens laptop för nåt år sedan och hon har inte klagat, och hon hatar normalt alla datorer

Permalänk
Avstängd

Antergos.

Permalänk

Manjaro och Antergos är baserat på arch, ubuntu och linux mint/lite är baserat på debian så är lite olika i cmd mot varandra,har man kört arch så är manjaro och antergos likadana i terminal, har man kört debian/ubuntu så är linux mint och linux lite, zorin mfl lika i terminal, kan vara bra att veta för man kommer dit förr eller senare när man måste knappa i terminalen. Så personligen har jag en tendens att välja debian/ubuntu baserade distar eftersom jag kört ubuntu server länge, allt i terminalen är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

De jobbar på att paketera Steam med Snap vilket gör att deras implementation kommer fungera i många distros, inte bara i Solus. Sedan kan man ju visa sitt stöd genom att använda Solus iallafall. Verkar som en trevlig distro!

Det är en trevlig distro. Använder den på både min stationära och min laptop.

Permalänk
Medlem

Linux Mint skulle jag säga är det mest användarvänliga jag provade när jag lekte med Linux. Även Elementary OS tyckte jag om.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

@BABOON_ASS:

Sant, först och främst gällande distributionens pakethanterare. I övrigt är det mycket som är samma över olika distributioner.

Kan man hantera terminalen i en distro, vilket inte alls är så svårt som man först kan tro, så kan man det i alla distros. Det finns skillnader, men det är inte värre än att man kan vänja sig.

Kör Ubuntu och Arch på mina två datorer, men är inte riktigt kompis med pacman i Arch. Trivs bättre i apt och dpkg, så min stationära som jag använder mest får rulla vidare med Ubuntu.

Kom dessutom från Ubuntu-GNOME 17.04, så att Ubuntu valde att använda GNOME som standard i 17.10 var bara positivt för mig

Därmed inte sagt att man måste använda GNOME. Valfriheten som GNU/Linux medför är underbar.

Permalänk
Medlem

Gentoo Linux tipsar jag om. Lång inlärningskurva. Just därför.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Kör Ubuntu och Arch på mina två datorer, men är inte riktigt kompis med pacman i Arch. Trivs bättre i apt och dpkg, så min stationära som jag använder mest får rulla vidare med Ubuntu.

Intressant! Jag tycker tvärtom. En av de största anledningarna till att jag inte använder Ubuntu eller Debianbaserade distributioner är p.g.a. pakethanteraren. Jag trivs personligen väldigt bra med pacman och ABS. Det enda som enligt mig är bättre än en PKGBUILD är en ebuild. Men som sagt så är valfriheten som följer med Linux underbar, så det är bara att välja det man själv tycker bäst om.

Skrivet av Dockland:

Gentoo Linux tipsar jag om. Lång inlärningskurva. Just därför.

Jag brukar vara försiktig med att rekommendera Gentoo, mest p.g.a. inlärningskurvan. Det kanske inte är en bra idé att sätta sig med Gentoo om man inte har en någorlunda grundläggande förståelse om hur Linuxbaserade operativsystem är uppbyggda och om man vill ha en användbar maskin relativt snart. Men om du redan har den förståelsen eller om du verkligen inte har något emot att läsa igenom all dokumentation så absolut, Gentoo är en extremt bra och flexibel distribution med en väldigt attraktiv och kraftfull pakethanterare. Det är även en bra distribution för dig som vill undvika systemd (systemd har också officiellt stöd om du nu skulle föredra det).

Skrivet av RavenBlue:

Sitter nu och funderar på att övergå från Windows till Linux mest för att pröva nya grejer, vilken version skulle ni rekommendera?

Känner du att du orkar, kör Gentoo. Känner du att du inte orkar köra Gentoo, kör Arch. Känner du att du inte orkar köra Arch, kör Fedora. Men testa för all del de distributioner som du tycker ser intressanta ut i en virtuell maskin (eller kör de som live CD/USB om det finns möjlighet till det).

Permalänk
Avstängd

En fördel med Antergos är att den inkluderar många desktops i samma iso-fil, så man behöver inte skapa flera olika usb-bootdiskar för att testa olika versioner. Man kan alltså köra Gnome, Xfce, MATE, Cinnamon, etc. med samma iso.