Simpelt men utmanande Open World RPG

Permalänk

Simpelt men utmanande Open World RPG

Hej! Kanske något förvirrande rubrik, men låt mig förklara! Jag har provat diverse RPG-spel så som The Witcher 3, Skyrim, Fallout 4 osv, men jag tröttnar ofta p.g.a. att jag tycker de in-game system som finns (exempelvis crafting och characterprogression) och andra system som inte har med själva gameplayet att göra enligt min mening är onödigt komplexa och djupgående. Jag tycker inte det är kul att lägga flera timmar i varje nytt RPG-spel bara för att lära sig hur man gör sina kläder, dessa system leder också oftast till nån form av grind.

Jag jämför närmst med nått gammalt Zelda jag spelade som liten på Nintendo 64 som jag vill minnas hade bra story, öppen värld, utmanande bossar och utmaningar, och såklart system för hur man fick bättre utrustning osv, men de var inte så förbaskat tidskrävande att förstå hur spelet funkade. Det känns som att spelupplevelsen inte kretsade lika mycket kring crafting och annat. Spelet då var utmanande, med simpla, dock intressanta in-game system.

Hoppas ni förstår vad jag försöker få fram, men kanske inte säkert att ni håller med mig? Kan ni rekommendera några schyssta titlar som jag borde bli nöjd med. För PC då.

Tack och hej!

Permalänk

Zelda Breath of the Wild känns som ett hett tips.

Edit: Oops, missade PC-kravet.

Permalänk
Medlem

Dragon Age Inquisition kanske?

Har för mig att jag testade crafta lite, men gav upp det relativt snabbt och det funkade bra utan
Förstår mig inte på "spring och samla blommor i 12 timmar och sedan en sten så kan du skapa en tröja" mentaliteten.
Så gladde mig ofantligt åt att det inte var nödvändigt för att ta sig vidare.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Far Cry Primal kanske? Kanske inte det första man tänker på när RPG kommer på tal, men det har helt klart rollspelselement. Visst finns det en del crafting, men det är väldigt rättframt och enkelt.

Final Fantasy IX är en klassiker som inte är konstant open world, men som har ett väldigt lättförstått spelsystem.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Far Cry Primal kanske? Kanske inte det första man tänker på när RPG kommer på tal, men det har helt klart rollspelselement. Visst finns det en del crafting, men det är väldigt rättframt och enkelt.

Final Fantasy IX är en klassiker som inte är konstant open world, men som har ett väldigt lättförstått spelsystem.

Hmm FC Primal har jag funderat på, dock testade jag FC4 och fastnade inte och misstänkte att de liknade varandra mycket. Final Fantasy låter också intressant, men känns instinktivt konstigt att börja med det 9:e spelet i serien. Är det något man kan spela utan tidigare FF-erfarenhet eller rekommenderas nått av de tidigare spelen?

Tack för bra svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EspenJens:

Hmm FC Primal har jag funderat på, dock testade jag FC4 och fastnade inte och misstänkte att de liknade varandra mycket. Final Fantasy låter också intressant, men känns instinktivt konstigt att börja med det 9:e spelet i serien. Är det något man kan spela utan tidigare FF-erfarenhet eller rekommenderas nått av de tidigare spelen?

Tack för bra svar

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta Final Fantasy-spelen har ingen koppling till varandra, så det går utmärkt att börja med nian

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

De flesta Final Fantasy-spelen har ingen koppling till varandra, så det går utmärkt att börja med nian

@EspenJens:

För att förtydliga detta så är de FF spel som har något samband med varandra döpta för att indikera detta, t.ex FF X och FF X-2 samt FF XIII, XIII-2 och XIII-3.

Går alldeles utmärkt att börja vart som helst i serien.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Ser att du testat skyrim men har du testat modden enderal? Vet inte riktigt om man kan kalla det en mod dock då det är ett helt nytt spel och typ det ända som används är spelmotorn. Helt klart värt att testa, crafting behövs inte för att klara spelet samt om du väl vill göra något så används blueprints och det är enklare än skyrims crafting system. Garanterat värt att ta en titt, lite darksouls / skyrim / witcher stuk på det hela enligt mig.

Edit: Sparar dig en google sökning och länkar till nexusmods.
https://www.nexusmods.com/skyrim/mods/77868/?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design S - Mobo: ASUS CROSSHAIR VI HERO (WI-FI AC) - CPU: AMD Ryzen 7 1800X@4.0GHz - Kylare: Noctua NH-DH15 - RAM: 4x8GB G.Skill Ripjaws @ 3200 MHz - GPU: ASUS GeForce GTX 1050 Ti 4GB STRIX - Ljudkort: ASUS Xonar Phoebus - M2 SSD: Samsung 960 M2 500GB SSD - SSD: 2x Raid 0 Samsung 850 1TB SSD - Lagring: 2x Raid 1 WD Blue 4TB - PSU: Corsair HX850i 850W

Permalänk

Borderlands..