"ASUS power surge" och tips på nytt psu?

Permalänk
Medlem

"ASUS power surge" och tips på nytt psu?

Hej,
Jag har nyss köpt battlefront 2 och sett grymt framemot det. Skaffar origin access och laddar ner. När jag väl ska starta min första match, blir skärmen svart, och datorn börjar rebootas. Meddelandet säger att power supply unit är "unstable".

Det konstiga är att jag aldrig upplevt detta i något annat spel, förutom just battlefont 2 (Samma sak hände i betat, men inte alls lika ofta). I spel som witcher 3, som nog är minst lika krävande, sker aldrig liknande.
Jag undrar då, om någon vet ett känt trick (som jag inte hittat efter 24 timmars sökande). Om inget riktigt bra trick fungerar, funderar jag på att helt enkelt köpa nytt PSU. Tänkte ändå i framtiden köpa ett större PSU (Mer än 500, som jag har nu)...

Min fråga: Vilket PSU rekomenderar ni? Eller har ni något trick?

Specs:
i5 7600k ( inte överklockat)
Cooler master hyper 212x
ASUS Z-170 A
GTX 1060 6gb (ASUS)
EVGA 500 w
8 gb ddr4 ram
Phanteks p400

Tack i förväg!
//kaslunk

Permalänk
Medlem

@kaslunk:
Det är mycket som spelar in i datorn's strömförbrukning, när man beräknar strömförbrukningen så måste man räkna in diskar, fläktar & externa enheter.

Ligger man redan på gränsen vad nätdelen klarar (man måste också tänka på att en nätdel ger sämre uteffekt ju äldre den är), så räcker det med att man te.x kopplar in en extern disk för att det ska bli för mycket.

Nu är kanske ovanstående ett extremt exempel, men det kan räcka med det där lilla extra som blir för mycket.

Med det sagt, du kan göra en grov beräkning på vad din dator behöver här Outervision.
Denna Köparens guide till nätaggregat tråd är också läsvärd när det kommer till att titta på ny nätdel.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Du ska inte nå tröskeln på 500W med den setupen. Kolla i uefi, det finns inställningar där som gör att mer kraft tillåts under belastning.

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |