Ny dator kräver sin skärm, men vilken?

Permalänk

Ny dator kräver sin skärm, men vilken?

Hej, jag behöver verkligen er hjälp.

Jag har köpt en ny dator som enligt mina mått mätt tillhör nivån "bättre". Trots detta upplever jag att jag inte får den visuella upplevelsen som jag önskar och jag börjar vända mig mot teorin att det kan vara en ny skärm som behövs.

Jag har inga som helst problem att maxa alla form av spel som jag har testat hittills, dvs WoW, Overwatch, The Division, Assasin's Creed Origins och Far Cry Primal. Samtliga spel är inställda till absolut MAX.

Nu till min fråga, jag undrar om en ny skärm kan ge mig en annan spelupplevelse, men är dålig på olika termer och vad de betyder. Så jag lämnar helt enkelt över följande frågor till er och hoppas ni kan hjälpa mig, samt att ni gärna får definiera för mig vad t.ex. G-Sync är och hur pass märkbart det är. Det enda jag har förstått är att 144hz är "ett måste" och hade föredragit att behålla skärmstorleken jag har idag på 27" som minst, vet inte om en 4K monitor kanske hade varit att föredra?

Nuvarande monitor:
Samsung S27E591C

Min setup:
Grafikkort: MSI GTX 1070Ti Turbo
Processor: Intel Core i7-7700K
Moderkort: MSI z270 Tomahawk Socket-1151
16GB RAM

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

G-Sync är väldigt fint om du är känslig för tearing i spel, eller har problem med input lag från V-Sync. G-Sync matchar helt enkelt skärmens refreshrate till spelets fps för att motverka tearing utan att införa input lag som V-Sync kan göra.

Jag hade nog köpt en 2560x1440p skärm till ditt 1070Ti, känner själv att 4k är lite väl tungdrivet och att skillnaden mellan 1440p och 4k på en 27" skärm inte är nog stor.

Så måste vi bestämma vilken sorts panel du vill ha på skärmen, de vanligaste är TN och IPS (finns fler som blir vanligare men kan inte nog mycket om dem för att kommentera på dem).

TN är det som de flesta gaming skärmar kommer med, skärmen får oftast en väldigt låg response time och är i allmänhet "snabbare" än en IPS, men färgerna på en TN beskrivs som mer "urtvättade" och betraktningsvinklarna på en TN panel är betydligt sämre. IPS har alltså bättre färger, betraktningsvinklar men sämre responsetime. Hur viktigt response time egentligen är finns det många diskussioner om men om du inte spelar typ Overwatch eller CS på hög nivå borde alla "gaming" IPS skärmar fungera fint.

Permalänk
Skrivet av Simon^L:

G-Sync är väldigt fint om du är känslig för tearing i spel, eller har problem med input lag från V-Sync. G-Sync matchar helt enkelt skärmens refreshrate till spelets fps för att motverka tearing utan att införa input lag som V-Sync kan göra.

Jag hade nog köpt en 2560x1440p skärm till ditt 1070Ti, känner själv att 4k är lite väl tungdrivet och att skillnaden mellan 1440p och 4k på en 27" skärm inte är nog stor.

Så måste vi bestämma vilken sorts panel du vill ha på skärmen, de vanligaste är TN och IPS (finns fler som blir vanligare men kan inte nog mycket om dem för att kommentera på dem).

TN är det som de flesta gaming skärmar kommer med, skärmen får oftast en väldigt låg response time och är i allmänhet "snabbare" än en IPS, men färgerna på en TN beskrivs som mer "urtvättade" och betraktningsvinklarna på en TN panel är betydligt sämre. IPS har alltså bättre färger, betraktningsvinklar men sämre responsetime. Hur viktigt response time egentligen är finns det många diskussioner om men om du inte spelar typ Overwatch eller CS på hög nivå borde alla "gaming" IPS skärmar fungera fint.

Tack för ett jättebra svar!

Om man diskuterar upplösningar, kommer 2560x1440 ge mig en bättre visuell upplevelse än min befintliga? Vad jag syftar på är ifall grafiken kommer bli ”bättre”? Att man t.ex. ser mer detaljer på miljöer, ansikten och så vidare.

Förstår om min fråga är lite luddig men jag hoppas du förstår vad jag är ute efter om man jämför med det jag har för monitor idag 😅.

Tar tacksamt emot tips på modeller, har en budget på mellan 3 000 - 5 000 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej, jag sitter i en liknande situation.

Setup:

1080p 60Hz skärm med IPS panel. 24"
GTX 1080 är beställt (skall överklockas)
i5 6600K @ 4.6Ghz
16GB RAM

Dold text

När mitt 1080 anlänt ska jag köpa ny skärm, jag funderar på en med högre upplösning, g-sync samt högre uppdateringsfrekvens. (större än 24").

Mina tankar lutar just nu åt Acer Predator XB271HUA (bmiprz) (6000kr) och AOC Agon AG271QG (6400kr).

Båda skärmarna har
165Hz
1440p
G-sync
27"
Skillnad
TN/IPS
Stabil/mindre stabil

Acers variant är 400kr billigare men är en TN panel istället för som AOCs variant som är IPS. Dessutom verkar Acers skärm ha ett mer stabilt stöd, inte speciellt relevant för mig men men. Problemet är att båda dessa skärmar är de billigaste skärmarna med desssa specifikationer, dvs för mig, inga kompromisser, MEN kostar 6000 och 6400 kr...

Skrivet av hpehrsson:

Tar tacksamt emot tips på modeller, har en budget på mellan 3 000 - 5 000 😊

Tyvärr bra bit untanför din budget men har allt man skulle vilja ha (om man vill ha 1440p istället för 4k då man kanske ej har hästkrafterna för att driva 4k) enligt mig.

Skrivet av hpehrsson:

Om man diskuterar upplösningar, kommer 2560x1440 ge mig en bättre visuell upplevelse än min befintliga? Vad jag syftar på är ifall grafiken kommer bli ”bättre”? Att man t.ex. ser mer detaljer på miljöer, ansikten och så vidare.

1440p är nästan dubbelt så många pixlar som 1080p så bör göra en markant skillnad (vet ej själv då jag ej testat men i teorin lol)

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Davisho:

Hej, jag sitter i en liknande situation.

Setup:

1080p 60Hz skärm med IPS panel. 24"
GTX 1080 är beställt (skall överklockas)
i5 6600K @ 4.6Ghz
16GB RAM

Dold text

När mitt 1080 anlänt ska jag köpa ny skärm, jag funderar på en med högre upplösning, g-sync samt högre uppdateringsfrekvens. (större än 24").

Mina tankar lutar just nu åt Acer Predator XB271HUA (bmiprz) (6000kr) och AOC Agon AG271QG (6400kr).

Båda skärmarna har
165Hz
1440p
G-sync
27"
Skillnad
TN/IPS
Stabil/mindre stabil

Acers variant är 400kr billigare men är en TN panel istället för som AOCs variant som är IPS. Dessutom verkar Acers skärm ha ett mer stabilt stöd, inte speciellt relevant för mig men men. Problemet är att båda dessa skärmar är de billigaste skärmarna med desssa specifikationer, dvs för mig, inga kompromisser, MEN kostar 6000 och 6400 kr...

Tyvärr bra bit untanför din budget men har allt man skulle vilja ha (om man vill ha 1440p istället för 4k då man kanske ej har hästkrafterna för att driva 4k) enligt mig.

1440p är nästan dubbelt så många pixlar som 1080p så bör göra en markant skillnad (vet ej själv då jag ej testat men i teorin lol)

AOC kan jag ge lite information om då jag råkar sita på exakt den modellen. Till att börja med; Speccsen stämmer och det märker man direkt när man slår på den och avjuter högre uppdateringsfrekvens. Silkeslen på skrivbord och i spel, och G-sync fungerar alldeles utmärkt. Det är bra betraktningsvinkel med klara färger och duglig kontrast.

Skärmen gav dock av oklar anledning en väldigt gultonad färgton innan man hade manuellt ställt in den. Vissa skärmar har också rapporterats ha stark IPS-Glow. Det ska inte avskräcka då många också har fått skärmar helt utan fenomenet. Det är en riktigt bra skärm för sitt pris och presterar väl. Det är bra skärpa men för mig lite litet på skrivbordet vid 1440p, så jag personligen har ställt windows på att skala till 125% och det ser kristallklart ut.

Hörlursljudet och högtalarna på skärmen är dock under all kritik. Det vägs tyvärr inte upp av en headphone hängare inbyggd i skärmen. Ska du köra headphones / headset så får du koppla den till moderkortet/ljudkortet eller frontpanelen på chassit för bra ljudnivå. Skärmen är också stabil, vilket var en överraskning då många inklusive SweC. testpilots recension sa att den är ostadig.

All in all; Rekommenderar AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

AOC kan jag ge lite information om då jag råkar sita på exakt den modellen. Till att börja med; Speccsen stämmer och det märker man direkt när man slår på den och avjuter högre uppdateringsfrekvens. Silkeslen på skrivbord och i spel, och G-sync fungerar alldeles utmärkt. Det är bra betraktningsvinkel med klara färger och duglig kontrast. Skärmen gav dock av oklar anledning en väldigt gultonad färgton innan man hade manuellt ställt in den. Vissa skärmar har också rapporterats ha stark IPS-Glow. Det ska inte avskräcka då många också har fått skärmar helt utan fenomenet. Det är en riktigt bra skärm för sitt pris och presterar väl. Det är bra skärpa men för mig lite litet på skrivbordet vid 1440p, så jag personligen har ställt windows på att skala till 125% och det ser kristallklart ut.

Hörlursljudet och högtalarna på skärmen är dock under all kritik. Det vägs tyvärr inte upp av en headphone hängare inbyggd i skärmen. Ska du köra headphones / headset så får du koppla den till moderkortet/ljudkortet eller frontpanelen på chassit för bra ljudnivå. Skärmen är också stabil, vilket var en överraskning då många inklusive SweC. testpilots recension sa att den är ostadig.

All in all; Rekommenderar AG271QG

Härligt, då känns det som att det är rätt skärm för mig dessutom så har jag själv aldrig haft en tanke på att använde hörlurarna via skärmen (då min ej har det) men hade varit praktiskt om ljudet hade varit bra, men kan inte säga att det är något som påverkar mig då jag inte visste om att det ens fanns . Har varit lite skeptisk angående stödet men då var den saken löst. Samtidigt som jag själv sittter på en IPS panel nu så kan jag ej gå ner till en TN.... känns som att det skulle förstöra hela känslan av skärmen (om jag valde Acers variant)

Känns som en självklarhet att lägg ner någon timme (kanske går snabbare?) för att fixa färgerna då man betalat över 6000 kr redan.

Priset är det jag är rädd för

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Davisho:

Härligt, då känns det som att det är rätt skärm för mig dessutom så har jag själv aldrig haft en tanke på att använde hörlurarna via skärmen (då min ej har det) men hade varit praktiskt om ljudet hade varit bra, men kan inte säga att det är något som påverkar mig då jag inte visste om att det ens fanns . Har varit lite skeptisk angående stödet men då var den saken löst. Samtidigt som jag själv sittter på en IPS panel nu så kan jag ej gå ner till en TN.... känns som att det skulle förstöra hela känslan av skärmen (om jag valde Acers variant)

Känns som en självklarhet att lägg ner någon timme (kanske går snabbare?) för att fixa färgerna då man betalat över 6000 kr redan.

Priset är det jag är rädd för

Priset är faktiskt väldigt överrenskomligt med tanke på vad du får. IPS panel, 144hz (Säger 144hz, men finns funktion för att nå 165hz i OSD), 1440p och främst G-Sync.

IPS, 144hz och G-Sync drar upp priset på en skärm - så du får fina saker för dom ca 6.5 lax.

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna skärm ASUS ROG PG278Q tyvärr med TN panel men IPS varianten fanns ej då.
Men det finns inget mer höjande av spelupplevelsen än en bra skärm. Är det absolut mest spelhöjande köp jag gjort. Även om detta är en TN panel så är den bättre än de billigaste IPS panelerna.

G-Sync är en funktion som är hur bra som helst speciellt när man spelar spel som PUBG och kan få stora framedrops så påverkar det inte ens spelupplevelse.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

@Unknown: Ja, kände inte för att snåla på någon av de aspekterna så köpte en med "rätt" specifikationer för 5790 kr

6790 kr med 1000 kr rabatt

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem

@Unknown: Tack för hjälpen förresten

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Inaktiv

Trots att G-sync primärt marknadsförs som tearingfritt så är det inte det som gör att jag gillar tekniken så mycket, utan det är flytet man får. Allting börjar gå så mjukt när G-syncen är aktiv, det är som om det slätar ut stutter och den upplevda fpsen stiger.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Davisho:

@Unknown: Ja, kände inte för att snåla på någon av de aspekterna så köpte en med "rätt" specifikationer för 5790 kr

6790 kr med 1000 kr rabatt

Jag tror du kommer bli riktigt nöjd med den