Köpa eller bygga en server

Permalänk
Medlem

Köpa eller bygga en server

Hej Alla

Jag funderar att skaffa mig en ny server. Idag jag har en som heter "FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 8GB". Jag är supernöjd med den. Jag har 4 virtuella maskiner. Och den fyller sin syfte.

Eftersom jag vill köpa/bygga en ny, då kan jag äntligen köper en ny färdig server, eller att bygga egen.
Det spelar ingen roll vilken jag väljer båda två alternativ har både fördelar och nackdelar.

Om jag köper en färdig då jag är intresserad för dessa två:
Fujitsu Primergy TX1330 M3 E3-1220v6 och den ser ut som PC och
Fujitsu Primergy RX1330 M3 E3-1220v6 och den monters i rack.

Om jag bestämmer mig att bygga egen då vill köpa en ny låda, moderkort, processor och minnet.
Resten av komponenter jag har redan.
Om det blir att jag satsar på dessa komponenter, skulle jag välja AMD den nya eller Intel.

Eftresom det är min första bygge när det gäller server, då är jag lite osäker.
Jag har idag en extra PC som samlar damm, min första tanke var att göra den om till servern.
Då läste jag lite på nätet och såg att folk pratar om ECC minnet. Jag vet vad den betyder men min fråga är, är den viktigt.
Om den är viktigt då måste jag satsa på ett nytt moderkort och processor samt nytt minnet.
Om ECC minnet spelar inte så stor roll, då kan jag använda min gamla PC. Då kommer jag att köpa en ny låda och bra fläkt.

Det enda två grejer som jag är ute efter är att servern är tyst och att den drar inte så mycket ström.

Alla kommentarer är välkomna.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej Alla

Jag funderar att skaffa mig en ny server. Idag jag har en som heter "FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 8GB". Jag är supernöjd med den. Jag har 4 virtuella maskiner. Och den fyller sin syfte.

Eftersom jag vill köpa/bygga en ny, då kan jag äntligen köper en ny färdig server, eller att bygga egen.
Det spelar ingen roll vilken jag väljer båda två alternativ har både fördelar och nackdelar.

Om jag köper en färdig då jag är intresserad för dessa två:
Fujitsu Primergy TX1330 M3 E3-1220v6 och den ser ut som PC och
Fujitsu Primergy RX1330 M3 E3-1220v6 och den monters i rack.

Om jag bestämmer mig att bygga egen då vill köpa en ny låda, moderkort, processor och minnet.
Resten av komponenter jag har redan.
Om det blir att jag satsar på dessa komponenter, skulle jag välja AMD den nya eller Intel.

Eftresom det är min första bygge när det gäller server, då är jag lite osäker.
Jag har idag en extra PC som samlar damm, min första tanke var att göra den om till servern.
Då läste jag lite på nätet och såg att folk pratar om ECC minnet. Jag vet vad den betyder men min fråga är, är den viktigt.
Om den är viktigt då måste jag satsa på ett nytt moderkort och processor samt nytt minnet.
Om ECC minnet spelar inte så stor roll, då kan jag använda min gamla PC. Då kommer jag att köpa en ny låda och bra fläkt.

Det enda två grejer som jag är ute efter är att servern är tyst och att den drar inte så mycket ström.

Alla kommentarer är välkomna.

mvh
Njanja

Kort svart; jag skulle aldrig köra en server utan ECC minne.

Får svara mer utförligt ikväll när jag har mer tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv

Vilket bygge man ska göra beror helt på kostnaden vid fel. Handlar det om rena självstudier eller hobbyverksamhet så är en Ryzen 1700x eller i7 8700k extremt prisvärdiga.
De tusenlappar som man får betala för motsvarande Xeon ska då övervägas med risken.

Angående 1U rack så låter de olika högt, här får du ett smakprov på hur en kan låta.
Varning, sänk volymen före! https://www.youtube.com/watch?v=lPGOXhT0Te0&t=61s

Sedan när Ryzen 2 kommer och intel släpper bättre konsumentprocessorer så självklart ska man gå över till ecc-minne om man gör vettigare saker, jag tycker dock kostnaden för många är för hög idag.

*edit*
När jag ser Fujitsu Primergy TX1330 M3
https://www.komplett.se/product/927203/datorer/server-tillbeh...

Så tänker jag mig en rätt standard-desktop i industrin, inte hög prestanda men troligtvis bra kvalite med rejäl fläkt och den låter nog högt emot en dator som man köper i våra elkejdor. -Dock inte i närheten av 1U racken.
Så för rätt tillämpning så är den ett mycket bra val.

För oss nördar så handlar det typ om: pris = (kvalité+pålitlighet) * prestanda
Pengar har vi begränsat av frågan är vilka parametrar som vi kan sänka eller vill höja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vilket bygge man ska göra beror helt på kostnaden vid fel. Handlar det om rena självstudier eller hobbyverksamhet så är en Ryzen 1700x eller i7 8700k extremt prisvärdiga.
De tusenlappar som man får betala för motsvarande Xeon ska då övervägas med risken.

Hej

Tack för svaret. För mig det handlar om både för hobby och självstudier. Min tanke är om man redan satsar på en sådant lösning, då är
bättre att att satsa på ordentliga grejer. Budgeten jag har inte bestämt än, men vill inte att det blir extrema summer.
Kollade lite på komplett.se och valde följande komponenter:
https://www.dropbox.com/s/317qkskkl8a6r5a/SERVER.JPG?dl=0
men ärligt det är rent djungel när det gäller sådana saker.
Det flesta moderkort passar inte till Exon processorer.

Då är min fråga följande:
Om jag väljer en annan processor till exempel i7 och ett moderkort som passar till den, samt ECC minnet. Skulle dessa grejer fungera ihop?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av njanja:

Hej

Tack för svaret. För mig det handlar om både för hobby och självstudier. Min tanke är om man redan satsar på en sådant lösning, då är
bättre att att satsa på ordentliga grejer. Budgeten jag har inte bestämt än, men vill inte att det blir extrema summer.
Kollade lite på komplett.se och valde följande komponenter:
https://www.dropbox.com/s/317qkskkl8a6r5a/SERVER.JPG?dl=0
men ärligt det är rent djungel när det gäller sådana saker.
Det flesta moderkort passar inte till Exon processorer.

Då är min fråga följande:
Om jag väljer en annan processor till exempel i7 och ett moderkort som passar till den, samt ECC minnet. Skulle dessa grejer fungera ihop?

mvh
Njanja

Vad som är ordentliga grejer kan diskuteras, E3-1245 får storstryk i ren prestanda jämför i7 8700K.
Däremot är i7 8700K en hobbyprocessor mer gjort lek.

Angående ECC minne så stöder varken Ryzen/Threadripper eller i7 ej detta, vilket leder till att de mer eller mindre är för hobbybruk.
Fördelen är som sagt priset, i7, Ryzen/Threadripper är grymt mycket billigare..

Så man får överväga vilka krav man ställer, det är lätt att säga att man ska ha den bästa kvaliten, men det kostar därefter. Jag själv kör med konsumentgrejer, kommer självklart gå över till ECC minne när Ryzen 2 stöder detta. Men till dess så styr min plånbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Angående ECC minne så stöder varken Ryzen/Threadripper eller i7 ej detta, vilket leder till att de mer eller mindre är för hobbybruk.
Fördelen är som sagt priset, i7, Ryzen/Threadripper är grymt mycket billigare..

Hej

Kollade Threadripper och den har stöd för ECC minnet.
https://www.dropbox.com/s/nn92qt131225yny/amdth.JPG?dl=0
Länken till hemsidan: https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-threadripper-19...

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av njanja:

Hej

Kollade Threadripper och den har stöd för ECC minnet.
https://www.dropbox.com/s/nn92qt131225yny/amdth.JPG?dl=0
Länken till hemsidan: https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-threadripper-19...

mvh
Njanja

Jag måste ha stoppat i mig något konstigt en natt när jag hade min värsta mardröm om att jag fick veta att threadripper ej stöder ecc.
Dock så skulle jag kanske inte använda en ny cpu-arkitektur från vare sig Intel, Amd, Apple eller Sibylla på något kritisk system.

Xeonen som Ts pratar på tillhör en av de processorer jag litar mest på, men den kostar därefter om man tar med dens låga prestanda i kalkylen. Så jag skulle ej köpa en sådan till privatbruk mer till filserver och liknande.

Permalänk
Medlem

ECC är ju inget negativt.
Dock kan jag tycka att det har blivit en alldeles för stor "grej" för privatpersoner som är vanliga lekmän och många hänger upp sig på att det måste finnas ECC-minnen i maskinen.
Ta t.ex en hel del FreeNAS-människor, de kör på med sitt korståg om att det minsann måste vara 1GB RAM per 1TB lagring, och detta skall då vara ECC.
Hursomhaver, jag har själv ECC-minnen lite här och där men jag skulle verkligen inte påstå att det är ett "måste", inte ens för många av oss hobby-människor.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hej Alla

Som jag fattat det är extremt svårt att bygga egen server. Det flesta grejer finns ej att köpa i Sverige eller dom är inte kompatibla med varandra. Så istället att lägga tid och energi, då är bättre att köpa en färdig.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av njanja:

Hej Alla

Som jag fattat det är extremt svårt att bygga egen server. Det flesta grejer finns ej att köpa i Sverige eller dom är inte kompatibla med varandra. Så istället att lägga tid och energi, då är bättre att köpa en färdig.

mvh
Njanja

Så värst svårt är det inte. Man måste bara göra lite research på komponenterna innan. Fördelen är att man slipper stängas in i tillverkarnas egna gränssnitt samt dyra reservdelar och dylikt. Det finns väldigt prisvärda komponenter bara man letar lite.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Så värst svårt är det inte. Man måste bara göra lite research på komponenterna innan. Fördelen är att man slipper stängas in i tillverkarnas egna gränssnitt samt dyra reservdelar och dylikt. Det finns väldigt prisvärda komponenter bara man letar lite.

Hej

Tack för svaret.
Jag vet, jag tror att jag hittade komponenter som passar ihop. ska kolla en gång till för säkerhets skull innan jag beställer.

En annan fråga till dig är att jag kollade bilder på ditt Serverrum. Måste säga att jag är väldigt imponerat vad du har.
Man blir sugen att skaffa en likadant. Jag bara undrar bor du i en lägenhet eller i ett hus, och hur mycket låter allt. Det är säkert att det kostar mycket att driva.

mvh
Nyanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av njanja:

Hej

Tack för svaret.
Jag vet, jag tror att jag hittade komponenter som passar ihop. ska kolla en gång till för säkerhets skull innan jag beställer.

En annan fråga till dig är att jag kollade bilder på ditt Serverrum. Måste säga att jag är väldigt imponerat vad du har.
Man blir sugen att skaffa en likadant. Jag bara undrar bor du i en lägenhet eller i ett hus, och hur mycket låter allt. Det är säkert att det kostar mycket att driva.

mvh
Nyanja

Mitt galleri borde jag nog stängt ner, för det är typ 3 år gammalt. Bodde då i lägenhet men har nu flyttat till hus och byggt ett mycket finare rack

Har optimerat mitt rack för låg strömförbrukning, så jag har ingen jätteprocessorkraft exempelvis, men det fungerar för det jag pysslar med dagligen. Elen kostar väl kanske 200 kr/månad eller liknande. En väldigt låg kostnad för allt jag gör med allting i racket.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+