Permalänk
Medlem

Project: Perfection

Om någon skulle fråga mig hur min drömdator ser ut, så skulle jag plocka fram mitt Project: Perfection. Som många andra duktiga datorbyggare är jag en perfektionist ut i fingerspetsarna, och mitt mål är att den egenskapen även ska avspegla sig på datorbygge. Bakom projektet ligger många timmar av noga planering och omsorgsfullt valda komponenter. Som namnet antyder handlar Project: Perfection inte helt oväntat om strävan efter absolut perfektion i klasserna:

  • Prestanda i kompakt format

  • Låg ljudnivå

  • Sval drift

  • Kvalité

  • Estetik

Komponenter:
CPU: Intel i7 6700K 4,6GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 1070 FTW Hybrid
PSU: Corsair AX650
Chassi: Fractal Design Define Nano S
MB: EVGA Z170 Stinger
CPU-Kylning: Corsair H110i
RAM: Corsair Dominator Platinum 2x16GB 2800MHz
SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 1TB
HDD: Western Digital SSHD Blue 4TB
Chassifläktar: Noctua NF-F12 PWM, Noctua NF-S12A PWM
Fläktkontroller: Phanteks PWM Fan Hub

Placering av fläktar:
Övre framsida: inblås (Push & Pull)
Nedre framsida: inblås
Botten: inblås
Baksidan: utblås (Push & Pull)

Valideringar:
https://www.3dmark.com/3dm/26649644?
https://valid.x86.fr/ibf6hd
https://www.techpowerup.com/gpuz/details/mnwax

Benchmarking:
2:a plats med NVIDIA GeForce GTX 1070 på Superposition Leaderboard
https://benchmark.unigine.com/results/rid_914c44dcc42b4893b9b...

Nomineringar:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1492652-rosta-fram-man...

Besök galleriet här

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Snyggt och cleant!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Snyggt

Visa signatur

Corsair SF750 750W | ASUS ROG STRIX B560-I | i5 11400F | ASUS RTX 3080 TUF OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Kingston FURY Renegade M2 1TB | Corsair Force MP510B 960GB | CM NR200P |

Permalänk
Medlem

Nice.
Fråga: Hur stor är kylningsvinsten på att ha fläkt på båda sidorna om en radiator?

Permalänk
Medlem

Orimligt jävla snyggt, 5p.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

Nice.
Fråga: Hur stor är kylningsvinsten på att ha fläkt på båda sidorna om en radiator?

Tack!
Bra fråga, detta diskuteras på internet och alla har olika teorier och testresultat. Se gärna LinusTechTips genomgång, han förklarar väldigt pedagogiskt. https://www.youtube.com/watch?v=UyC3lZ5WFMk

Jag resonerar som så att även ifall push & pull inte tillför någon förbättring, så bör det åtminstone inte tillföra en försämring. Dessutom tycker jag det symmetriskt sett ser bättre ut med en fläkt på varje sida av radiatorn, även om jag i mitt eget fall bara kunde klämma in ytterligare en fläkt i det övre området

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

Om någon skulle fråga mig hur min drömdator ser ut, så skulle jag genast plocka fram Project: Perfection. Som många andra duktiga datorbyggare är jag en perfektionist ut i fingerspetsarna, och mitt mål är att den egenskapen även ska avspegla sig på datorbygge. Bakom projektet ligger många timmar av noga planering och omsorgsfullt valda komponenter. Som namnet antyder handlar Project: Perfection inte helt oväntat om strävan efter absolut perfektion i klasserna:

  • Prestanda i kompakt format

  • Låg ljudnivå

  • Sval drift

  • Kvalité

  • Estetik

Komponenter:
CPU: Intel i7 6700K 4,6GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 1070 FTW HYBRID
PSU: Corsair AX650
Chassi: Fractal Design Define Nano S
MB: EVGA Z170 Stinger
CPU-Kylning: Corsair H110i
RAM: Corsair Dominator Platinum 2x16GB 2800MHz
SSD: Samsung 850 Pro 256GB x2
HDD: Western Digital SSHD Blue 4TB
Chassifläktar: Noctua NF-F12 PWM, Noctua NF-S12A PWM
Fläktkontroller: Phanteks PWM Fan Hub

Placering av fläktar:
Övre framsida: inblås (Push & Pull)
Nedre framsida: inblås
Botten: inblås
Baksidan: utblås (Push & Pull)

Valideringar:
https://benchmark.unigine.com/results/rid_7053ef39a68f42ed8a9...
https://www.3dmark.com/3dm/22242228?
https://valid.x86.fr/ibf6hd
https://www.techpowerup.com/gpuz/details/mnwax

Besök galleriet här

Det är inte dags för Custom Water? Mycket stiligt.
Du har ju kommit någonstans i världen, jag sitter fortfarande kvar på min 3570k
Vad hände med Define Mini, 3570k, 7970(?) och Z77MA-S01?

Skrivet av YamahaDGX630:

Tack!
Bra fråga, detta diskuteras på internet och alla har olika teorier och testresultat. Se gärna LinusTechTips genomgång, han förklarar väldigt pedagogiskt. https://www.youtube.com/watch?v=UyC3lZ5WFMk

Jag resonerar som så att även ifall push & pull inte tillför någon förbättring, så bör det åtminstone inte tillföra en försämring. Dessutom tycker jag det symmetriskt sett ser bättre ut med en fläkt på varje sida av radiatorn, även om jag i mitt eget fall bara kunde klämma in ytterligare en fläkt i det övre området

De som har pengar och faktiskt gör undersökningar kör i princip bara pull för då blir tryckfallet över varje fläns i radiatorn mer uniformt. (Process-industrin och fordon). Har aldrig sett varken push eller push-pull på en industriell-applikation.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är inte dags för Custom Water? Mycket stiligt.
Du har ju kommit någonstans i världen, jag sitter fortfarande kvar på min 3570k
Vad hände med Define Mini, 3570k, 7970(?) och Z77MA-S01?
De som har pengar och faktiskt gör undersökningar kör i princip bara pull för då blir tryckfallet över varje fläns i radiatorn mer uniformt. (Process-industrin och fordon). Har aldrig sett varken push eller push-pull på en industriell-applikation.

Tack så mycket David!
Nästa steg är absolut custom loop. Det är dock inget som känns aktuellt i nuläget. Men vem vet vad jag hittar på om några år. Man måste ju utvecklas och prova något nytt, det handlar väl främst om okunskap och lite "rädsla". Som jag påtalat tidigare så hoppas jag på att @JonasT ger sig på en bygguide gällande custom loop, likt datorbyggarguiden.

Mina gamla komponenter blev bortforslade i Swecs marknad, efter att jag misslyckats med en delid av min dåvarande 3570K. Jag använde skruvstädmetoden, vilket resulterade i en böjd ihs som inte syntes med blotta ögat. Därefter beslöt jag mig för att gå tillbaka till ritbordet och plocka fram ett mindre bygge med liknande egenskaper och utförande som mina tidigare "DefineMini-byggen".

Tanken med mina gallerier aldrig från början att konkurrera mot estet-byggen här på swec, utan snarare att dokumentera de förändringar som sker med tiden. En utveckling vars slutliga resultat jag är mycket nöjd med!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Väldigt nice. Snyggaste "normala" builden av mindre formfaktor jag sett. Set up makes sense och något alla bekvämt skulle kunna äga. Bra jobbat

Permalänk
Medlem

Otroligt snyggt. Skulle vilja sätta en panel av tempererat glas på denna för att inte gömma en millimeter av den vackra insidan. Något för framtiden? Kanske är lite svårt att köpa separat dock och till rätt storlek med skruvhål.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

Otroligt snyggt. Skulle vilja sätta en panel av tempererat glas på denna för att inte gömma en millimeter av den vackra insidan. Något för framtiden? Kanske är lite svårt att köpa separat dock och till rätt storlek med skruvhål.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket för den fina kritiken jag får av er alla!
Tempererat glas vore superläckert, dock inget som är aktuellt i nuläget då jag har en vägg på den sidan av datorn

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Det där måste vara det vackraste jag har sett, mina ögon tårar upp.

Visa signatur

CPU: AMD R5 5600X | Minne: 32GB 3200Mhz | Chassi: Louqe S1 Mk2 | GPU: EVGA 2080 | Kylning: Noctua NH-L12S | Drive: PNY 500gb NVME| PSU: SF600 Platium SFX |

Permalänk
Medlem

Första känslan, jävlar vad snyggt! Vill ha, men vet att jag inte behöver

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk

Jag ser inte ett enda damkorn! Är hemligheten att bygga datorn utomhus?

Permalänk
Medlem

Imponerande att det är stilrent när lådan är så liten.

Permalänk

Snyggt bygge!

Är superintressserad utav detta chassi men har lite svårt för blower cards. Hur mycket låter ditt kort i load tycker du?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagurra:

Snyggt bygge!

Är superintressserad utav detta chassi men har lite svårt för blower cards. Hur mycket låter ditt kort i load tycker du?

Hej!
Chassit är för min konfiguration av komponenter helt perfekt i storlek! Från både höjd och djup är det precis så stort som det borde vara. Man hade kunnat spara in på några ynka millimeter, men det var nog så svårt att få in radiatorn i fronten t.ex. Så om du bygger rätt från början så är Define Nano S Ett klockrent alternativ som de lite större Mini-ITX-burkarna.

Vet inte om du syftade på just mitt grafikkort, men det är ingen blowerkylare med axialfläkt Tvärtom är EVGA den enda tillverkaren vad jag vet som tillhandahåller vattenkylare tillsammans med radialfläkt på en eftermarknads-PCB. MSI's alternativ består av ett referens-PCB tillsammans med en blowerkylare/axialfläkt. Det är i min mening inte särskilt upphetsande över huvud taget. https://www.msi.com/Graphics-card/GeForce-GTX-1070-SEA-HAWK-X...

Med det sagt rekommenderar jag vatten på GPU'n om man bygger i kompakt format som detta och fortfarande har höga krav på bra temperaturer. Angående ljudnivå så är det oändligt många gånger lägre än om jag hade slängt in exempelvis en Strix-kylare med tre fläktar. Det enda jag har som aktiv kylning just nu är radialfläkten på grafikkortet som knappt är hörbar, samt två chassifläktar på radiatorn, som även dom inte är särskilt hörbara. Med den konfigurationen så kan jag fortfarande förvänta mig en max-temp på ca 45 grader när kortet belastas som mest.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!
Chassit är för min konfiguration av komponenter helt perfekt i storlek! Från både höjd och djup är det precis så stort som det borde vara. Man hade kunnat spara in på några ynka millimeter, men det var nog så svårt att få in radiatorn i fronten t.ex. Så om du bygger rätt från början så är Define Nano S Ett klockrent alternativ som de lite större Mini-ITX-burkarna.

Vet inte om du syftade på just mitt grafikkort, men det är ingen blowerkylare med axialfläkt Tvärtom är EVGA den enda tillverkaren vad jag vet som tillhandahåller vattenkylare tillsammans med radialfläkt på en eftermarknads-PCB. MSI's alternativ består av ett referens-PCB tillsammans med en blowerkylare/axialfläkt. Det är i min mening inte särskilt upphetsande över huvud taget. https://www.msi.com/Graphics-card/GeForce-GTX-1070-SEA-HAWK-X...

Med det sagt rekommenderar jag vatten på GPU'n om man bygger i kompakt format som detta och fortfarande har höga krav på bra temperaturer. Angående ljudnivå så är det oändligt många gånger lägre än om jag hade slängt in exempelvis en Strix-kylare med tre fläktar. Det enda jag har som aktiv kylning just nu är radialfläkten på grafikkortet som knappt är hörbar, samt två chassifläktar på radiatorn, som även dom inte är särskilt hörbara. Med den konfigurationen så kan jag fortfarande förvänta mig en max-temp på ca 45 grader när kortet belastas som mest.

Bra svar!

Tyvärr var jag för lat för att redigera min kommentar för jag scrollade upp och såg faktiskt att hela systemet var vattenkyld, blir riktigt avis för det ser ut som ett superbra bygge!
Vill jättegärna ha detta chassi men tror inte det går att få en tyst burk med luftkylning i detta va?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagurra:

Bra svar!

Tyvärr var jag för lat för att redigera min kommentar för jag scrollade upp och såg faktiskt att hela systemet var vattenkyld, blir riktigt avis för det ser ut som ett superbra bygge!
Vill jättegärna ha detta chassi men tror inte det går att få en tyst burk med luftkylning i detta va?

Joho då! Absolut går det att få ett tyst system utan vattenkylning, dock såklart inte med lägre temps i load kontra samma load med vattenkylning

Problemet jag ser på detta forum är endera att folk köper fel produkter och klagar på ljudnivån (tänker främst fläktar) eller helt enkelt är för lata för att ägna en dag åt att bygga egna fläktkurvor för sitt system. Mitt system hade aldrig varit så tyst som det är om jag inte suttit och byggt fläktkurvor som är såpass låga att dom inte påverkar temperaturen negativt.

Jag kan ta ett exempel här:
I mitt BIOS kan jag ställa fläktkurvan på så sätt att alla chassifläktar stannar när processorn befinner sig under exempelvis 35 grader. Det innebar alltså att datorn var bokstavligt talat knäpptyst. Och faktum var att det inte krävdes någon kylning från fläktarna vid surf, utan endast själva vattenflödet från pumpen för att hålla processortempen i schack. låg ungefär runt 25 - 30 grader. Vad som däremot inte mådde så bra av detta var grafikkortet som inte fick någon frisk luft att arbeta med. Därför höjde jag fläktkurvan till 10% vilket fortfarande är förbannat lågt, men också tillräckligt för att grafikkortet inte skulle påverkas negativt av justeringen av fläktarna.

Min poäng med detta är att förklara att med rätt val av komponenter, så kan man faktiskt själv ställa ned ljudvolymen ganska rejält utan att det nödvändigtvis behöver påverka temperaturerna negativt.

Ska du enbart byta chassi eller är det ett helt nytt system du kollar på?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Joho då! Absolut går det att få ett tyst system utan vattenkylning, dock såklart inte med lägre temps i load kontra samma load med vattenkylning

Problemet jag ser på detta forum är endera att folk köper fel produkter och klagar på ljudnivån (tänker främst fläktar) eller helt enkelt är för lata för att ägna en dag åt att bygga egna fläktkurvor för sitt system. Mitt system hade aldrig varit så tyst som det är om jag inte suttit och byggt fläktkurvor som är såpass låga att dom inte påverkar temperaturen negativt.

Jag kan ta ett exempel här:
I mitt BIOS kan jag ställa fläktkurvan på så sätt att alla chassifläktar stannar när processorn befinner sig under exempelvis 35 grader. Det innebar alltså att datorn var bokstavligt talat knäpptyst. Och faktum var att det inte krävdes någon kylning från fläktarna vid surf, utan endast själva vattenflödet från pumpen för att hålla processortempen i schack. låg ungefär runt 25 - 30 grader. Vad som däremot inte mådde så bra av detta var grafikkortet som inte fick någon frisk luft att arbeta med. Därför höjde jag fläktkurvan till 10% vilket fortfarande är förbannat lågt, men också tillräckligt för att grafikkortet inte skulle påverkas negativt av justeringen av fläktarna.

Min poäng med detta är att förklara att med rätt val av komponenter, så kan man faktiskt själv ställa ned ljudvolymen ganska rejält utan att det nödvändigtvis behöver påverka temperaturerna negativt.

Ska du enbart byta chassi eller är det ett helt nytt system du kollar på?

Jag har tänkt bygga mig ett nytt Ryzen system (men funtar att vänta på 2:an just nu) och skulle vilja prova att bygga ITX, då jag anser att Midtower tar onödigt med plats och jag vill även kunna flytta datorn lätt på LAN eller för att njuta av vissa spel med kontroll ute i vardagsrummet på min LG OLED. Dessutom kul att prova bygga något nytt!

Tänker enbart köra med SSD's och jag prioriterar ej lagring. Är det något som skulle behövas komplimenterar jag det med en externa alternativ. Kruxet är just ljudnivån som jag vill ha relativt låg men kan vara svårt att uppnå med luftkylning verkar det som, och efter lite research så jag har fått uppfattningen av att blowerkort låter way mer, men å andra sidan enda alternativet för ett ITX-bygge?
Har ingen som helst erfarenhet av vattenkylning eller överklockning (än) men planerar på att i alla fall överklocka.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagurra:

Jag har tänkt bygga mig ett nytt Ryzen system (men funtar att vänta på 2:an just nu) och skulle vilja prova att bygga ITX, då jag anser att Midtower tar onödigt med plats och jag vill även kunna flytta datorn lätt på LAN eller för att njuta av vissa spel med kontroll ute i vardagsrummet på min LG OLED. Dessutom kul att prova bygga något nytt!

Tänker enbart köra med SSD's och jag prioriterar ej lagring. Är det något som skulle behövas komplimenterar jag det med en externa alternativ. Kruxet är just ljudnivån som jag vill ha relativt låg men kan vara svårt att uppnå med luftkylning verkar det som, och efter lite research så jag har fått uppfattningen av att blowerkort låter way mer, men å andra sidan enda alternativet för ett ITX-bygge?
Har ingen som helst erfarenhet av vattenkylning eller överklockning (än) men planerar på att i alla fall överklocka.

Ryzen i Mini-ITX låter väldigt intressant, och jag håller även med dig om att miditower känns aningen överkonsumerat idag. Det går faktiskt att bygga betydligt mindre med prestanda och bra kylning i bakhuvudet, bara man planerar noga därefter.

Blowerkylare kan absolut vara en bra idé i chassin som Define Nano S. Varför kan du se här. Bygger du däremot strategiskt med noga kabeldragning så vill jag mena att du kan stoppa in vilken typ av kylare som helst, så länge kylaren i sig är av bra prestanda. Men kort sagt så låter givetvis blowerkylare mer

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Om någon skulle fråga mig hur min drömdator ser ut, så skulle jag genast plocka fram Project: Perfection. Som många andra duktiga datorbyggare är jag en perfektionist ut i fingerspetsarna, och mitt mål är att den egenskapen även ska avspegla sig på datorbygge. Bakom projektet ligger många timmar av noga planering och omsorgsfullt valda komponenter. Som namnet antyder handlar Project: Perfection inte helt oväntat om strävan efter absolut perfektion i klasserna:

  • Prestanda i kompakt format

  • Låg ljudnivå

  • Sval drift

  • Kvalité

  • Estetik

Komponenter:
CPU: Intel i7 6700K 4,6GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 1070 FTW HYBRID
PSU: Corsair AX650
Chassi: Fractal Design Define Nano S
MB: EVGA Z170 Stinger
CPU-Kylning: Corsair H110i
RAM: Corsair Dominator Platinum 2x16GB 2800MHz
SSD: Samsung 850 Pro 256GB x2
HDD: Western Digital SSHD Blue 4TB
Chassifläktar: Noctua NF-F12 PWM, Noctua NF-S12A PWM
Fläktkontroller: Phanteks PWM Fan Hub

Placering av fläktar:
Övre framsida: inblås (Push & Pull)
Nedre framsida: inblås
Botten: inblås
Baksidan: utblås (Push & Pull)

Valideringar:
https://benchmark.unigine.com/results/rid_7053ef39a68f42ed8a9...
https://www.3dmark.com/3dm/22242228?
https://valid.x86.fr/ibf6hd
https://www.techpowerup.com/gpuz/details/mnwax

Nomineringar:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1492652-rosta-fram-man...

Besök galleriet här

Riktigt nice!

har tänkt mig bygga itx nästa gång oxå och då även i den lådan du valt om det inte kommer något snyggare.
har en fundering kring dina fläktar? varför 2 olika? och till vilket syfte?

MVH

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiqtR:

Riktigt nice!

har tänkt mig bygga itx nästa gång oxå och då även i den lådan du valt om det inte kommer något snyggare.
har en fundering kring dina fläktar? varför 2 olika? och till vilket syfte?

MVH

Tack så mycket!
Ta en titt på den här genomgången med JayzTwoCents, och se om det klarnar lite för dig. Annars får vi redogöra det mer skriftligt här

https://www.youtube.com/watch?v=gXAFYNE7Cl0

EDIT: Även LinusTechTips hade en liknande genomgång
https://www.youtube.com/watch?v=Mdx9U-KW038

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack så mycket!
Ta en titt på den här genomgången med JayzTwoCents, och se om det klarnar lite för dig. Annars får vi redogöra det mer skriftligt här

https://www.youtube.com/watch?v=gXAFYNE7Cl0

EDIT: Även LinusTechTips hade en liknande genomgång
https://www.youtube.com/watch?v=Mdx9U-KW038

Tack så mycket för förklaringen!

förstår jag det rätt om du har SP mellan frontpanel och radiator! lika så mellan CPU block och radiator.
och de resterande 3 fläktarna är AF ?

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiqtR:

Tack så mycket för förklaringen!

förstår jag det rätt om du har SP mellan frontpanel och radiator! lika så mellan CPU block och radiator.
och de resterande 3 fläktarna är AF ?

nja nästan Jag kör SP på alla ställen utom botten, där jag kör AF. Anledningen är att även ifall det inte finns något hinder på insidan av chassit så är SP-fläktar betydligt bättre på att dra till sig luft genom radiatorer. Man pratar ofta om "Push och pull" i dessa sammanhang

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Är tillbaka igen, (haha) men undrar bara vad man kan förvänta sig för tempskillnader i PnP vs en singel fläkt?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagurra:

Är tillbaka igen, (haha) men undrar bara vad man kan förvänta sig för tempskillnader i PnP vs en singel fläkt?

Hallå igen!

Rena siffror på temperaturer mellan Static Presure och Airflow har jag aldrig stött på, så jag har tyvärr inget att dela med mig av på den fronten. Men en snabb gissning från min sida är att en SP-fläkt ger betydligt lägre ljudnivå då du behöver varva på betydligt mer med en AF-fläkt för att matcha den mängd luft som flödas genom radiatorn. En SP-fläkt är ju som vi redan konstaterat längre upp i tråden bättre på att trycka luft genom små utrymmen, vilket en AF-fläkt skulle behöva varva på rejält för att uppnå samma egenskap.

EDIT: trött på morgonen som man är så har jag svarat på fel fråga, återkommer inom kort

Se mitt tidigare svar i tråden: #17022525

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless